Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto3316.04.2015

2438-2015 (310)

Turun hoitotarvikejakelu

Tiivistelmä: -

Vammais § 33

Sihteeri Rita Salviander 9.4.2015:

Vammaisneuvosto palautti hoitotarvikejakelun uudelleen järjestelyjä koskevan asian palautteen kokoamiseksi.

Hoitotarvikejakelun uusi noutopiste on 7.1.2015 alkaen sijainnut Mäntymäen sairaala-alueella rakennuksessa 19. Aiemmin hoitotarvikejakelu sijaitsi Puutarhakadulla.

Noutopiste on auki päivittäin kaksi tuntia virka-aikoina, tiistaisin aukioloaika on kello 15-17. Tarvittavat hoitotarvikkeet on tilattava kolme viikkoa ennen noutamista. Ennakkotilaus ohjeistetaan tekemään ensisijaisesti sähköisesti, joka edellyttää asiointisopimuksen tekemistä. Puhelimitse ennakkovarauksen voi tehdä puhelinaikoina, jotka ovat kolmesta tunnista tuntiin kaikkina arkipäivinä.

Hoitotarvikejakelun hoitajien uusi vastaanottopiste on sairaala-alueella rakennuksessa 1A. Hoitajien vastaanotolla keskitytään hoidon opastukseen.

Esteettömyysasiamies Jaana Solasvuo on tarkastanut hoitotarvikejakelun tilat. Esteettömyysasiamies esitti seuraavat kommentit, jotka on lähetetty myös hoitotarvikejakelun ylihoitajalle ja kiinteistön ylläpitoinsinöörille.

Hoitajien vastaanotto:

- vastaanotolla samoin kuin odotusaulassa tarvitaan normaalia korkeampia käsinojallisia tuoleja. Vastaanotolle riittää yksi.

- Vastaanoton ovessa olisi tarpeen olla perässävetokahva.

- Hoitajan vastaanotolle ohjaavan opasteen olisi hyvä olla silmien tasalla, jolloin se olisi helpompi huomata.

Hoitotarvikkeiden noutopiste

- Noutopiste on hyvin opastettu

- Yksi tai kaksi korkeampaa käsinojallista tuolia olisivat tarpeelliset

- Tiskin vieressä on hyvä olla teline tai koukku esim. keppiä varten.

- Miten huonokuuloisten palvelu on järjestetty?

- Ulko-ovi on hankala mm. rollaattorin kanssa kulkevalle. Siihen olisi syytä asentaa kevyt ovipumppu tai automaattiovi. Kynnys vaikeuttaa apuvälineiden kanssa kulkevan asiointia

- liuskan sivuun tulee asentaa kaiteet kahdelle korkeudelle.

- intimiteettisuoja on turvattava asiakkaille/potilaille.

Muuta palautetta:

- Odotus on monelle iäkkäälle ihmiselle rollaattorin kanssa epäinhimillinen, koska jonotus tapahtuu ulkona eikä ole kunnon odotustilaa, jossa voisi levähtää.

- Ohjeistus niin kotiin tulleessa tiedotteessa kuin netistä löytyvässä, on puutteellinen. Informaatiota siitä, minne kaavakkeet tulee toimittaa, ei ole. Ei korosteta valtakirjan tärkeyttä, ilman valtakirjaa kukaan muu ei voi hakea tavaroita.

- Soitettaessa annettuun numeroon 10 minuutin päästä ilmoitetaan, että kaikki ajat kuluvalle päivälle on jo varattu. Kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää internet-yhteyttä.

- Hakuajat on mitoitettu lyhyiksi ja päiväaikaan toteutettaviksi.

Turun Seudun Ilco ry on kerännyt palautetta jäseniltään. Palautetta annettiin mm. seuraavista asioista, jotka valtaosin olivat negatiivisia:

- suurin osa katsoi, että soitto- ja noutoajat aika eivät ole riittäviä

- kolmen viikon toimitusaika on liian pitkä, arviointi hankalaa tarvikkeiden tarpeesta

- ongelmallista, kun neuvonta on eri paikassa

- jakelijan tulisi olla asiantuntija, pienikin ongelma tarvikkeissa vaatii nyt hoitajalla käyntiä

- noutopiste saattaa sulkeutua, vaikka on edelleen jonoa.

- isojen laatikoiden kantamisessa ongelmia, autoa ei saa lähelle

- muutamia kommentteja siitä, että palvelu toimii moitteettomasti

Saadun tiedon mukaan kiinteistöliikelaitos on ilmoittanut Lounais-Suomen Diabetesyhdistys ry:lle, että se etsii hoitotarvikejakelulle toimivimpia tiloja.

EhdotusVammaisneuvosto keskustelee saamastaan palautteesta ja päättää mahdollisista toimenpiteistään.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti.