Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16513.08.201315
Vammaisneuvosto2122.08.2013

14055-2011 (065, 022)

Sosiaali- ja terveyslautakunta - Taksin tilausmaksu vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuspalveluissa - Lounais-Suomen Taxidata Oy

Tiivistelmä: -

Sosterla § 165

Tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, hallintojohtaja Antti Perälä, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski5.7.2013:

Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on kilpailuttanut vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Peruspalvelulautakunnan päätöksellä 30.5.2012 § 228 palveluntuottajiksi on hyväksytty Lounais-Suomen Taxidata Oy (perusvarusteiset autot) ja Länsikeskuksen taksit (Huvipulju Oy, esteettömät autot). Puitesopimus on voimassa 1.10.2012 – 30.9.2014. Sopimuksen mukaan palveluntuottaja vastaa siitä, että asiakkaalla on yksi puhelinnumero, josta kuljetuspalvelu tilataan. Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että puhelun hinta ei ylitä Varsinais-Suomessa yleisesti taksimatkojen tilauksista perittävää puhelumaksua, joka on ollut 0,99 € + pvm.

Korkein hallinto-oikeus on 10.4.2013 Dnro 3377 / 3 /11 antanut päätöksen vaikeavammaisen henkilön puhelimitse tilaaman taksin tilausmaksusta. Asiakas oli vaatinut kuljetuspalvelujen myöntämistä mm. siten, ettei hänen tarvitse maksaa taksin käytöstä erillistä tilausmaksua. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan asiakkaan subjektiivinen oikeus kuljetuspalveluihin ei ollut toteutunut, mikäli palvelun käyttämisestä asiakkaalle aiheutuva kuljetuksen tilausmaksu jäi lopullisesti hänen kustannettavakseen ja mikäli tällöin hänelle aiheutuvat kustannukset tosiasiassa ylittävät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 6 §:ssä säädetyn kohtuullisena pidettävän enimmäismäärän.

Liite 1KHO:n päätös 10.4.2013

Vammaispalvelulain mukaisista kuljetuspalveluista voidaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 6 §:n mukaan periä enintään paikkakunnalla käytettävissä olevan julkisen liikenteen maksua vastaava maksu tai muu siihen verrattavissa oleva kohtuullinen maksu.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen yhteydessä on sosiaali- ja terveysministeriön lausunto, jonka mukaan vammaispalvelulaissa tarkoitetusta kuljetuspalvelusta voidaan periä julkisen liikenteen maksua vastaava maksu tai muu kohtuullinen maksu. Muuna kohtuullisena maksuna voidaan saattaa asiakkaan vastattavaksi julkisen liikenteen maksun lisäksi enintään taksin puhelintilauksesta aiheutuva paikallispuhelumaksu tai vastaava operaattorikorvaus.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen perusteella Turun kaupungin tulee muuttaa taksin tilausmaksun määräytymistä siten, että asiakkaan maksettavaksi jää vain paikallispuhelumaksu tai vastaava operaattorikorvaus. Kuljetuspalveluista tehtyjen puitesopimusten mukaan palvelun on koko sopimuskaudella täytettävä vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa sopimuksen tekohetkellä tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana.

Julkisten palveluhankintojen yleisissä sopimusehdoissa todetaan, että palveluntuottajalla on oikeus huomioida tarjouksen jättämisen jälkeen tapahtuneista viranomaisten määräämistä uusista julkisista maksuista tai olemassa olevien maksujen korotuksista aiheutuneet kohtuulliset välittömät kustannukset hinnassaan edellyttäen, että ne eivät ole olleet tarjousta tehdessä tiedossa ja palveluntuottaja pystyy osoittamaan perusteet hinnanmuutokselle. Tällöin palvelun hinta muuttuu edellä mainittujen muutosten voimaantuloajankohdasta lukien. Palveluntuottajalla on edellä mainittu oikeus myös silloin, kun hinta on kiinteä.

Vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja käyttää tällä hetkellä noin 3.600 asiakkaasta, joista noin 2.700 asiakasta käyttää tavallisia takseja. Vuonna 2012 yhdensuuntaisia taksimatkoja tehtiin yhteensä 268.987 matkaa. Invataksien osalta sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 25.4.2013 § 98, että taksin tilausmaksun muutoksesta korvataan Länsikeskuksen takseille kuukausittain jälkikäteen ¾ ajettujen matkojen määrästä x 0,80 €/matka siitä alkaen, kun uusi tilausnumero saadaan käyttöön, kuitenkin viimeistään 10.6.2013 alkaen. Uusi tilausnumero saatiin käyttöön 3.6.2013.

Tilausmaksun muuttaminen onnistui invataksien osalta puhelinnumeroa vaihtamalla, koska ko. numeroon soittivat vain asiakkaat, joilla on päätös vammaispalvelulain mukaisesta kuljetuspalvelusta. Tavallisen taksin osalta muutos on vaatinut uuden järjestelmän rakentamista, koska tällä hetkellä kaikki tavallisen taksin tilaukset menevät Lounais-Suomen Taxidatassa samaan numeroon. Uusi erillinen tilausnumero tavallisen taksin osalta saadaan käyttöön 2.9.2013.

Tavallisen taksin osalta matkoja tehdään keskimäärin 15.250 matkaa/kk. Helmi-huhtikuun 2013 aikana ajetuista matkoista on Taxidatan järjestelmän mukaan tilattu puhelimitse 71 % eli keskimäärin 10.800 matkaa/kk. Touko-kesäkuun aikana puhelimitse on tilattu noin 73 % matkoista. Osa matkoista otetaan suoraan taksiasemalta tai matkat ovat säännöllisesti toistuvia vakiokuljetuksia. Taxidatan kanssa on neuvoteltu siitä, että kaupunki korvaisi palveluntuottajalle nykyisestä tilausmaksusta kertyneet tulot, jotka ovat noin 0,80 €/vastaanotettu puhelu. Tilausmaksun muutoksesta aiheutuvana korvauksena suoritettaisiin palveluntuottajalle kuukausittain jälkikäteen puhelimitse tilatuista matkoista x 0,80 €/matka. Puhelintilausten määrä on todennäköisesti noin 73 % ajetuista matkoista. Tällöin kustannukset ovat keskimäärin 8.800 €/kk.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuspalveluissa tavallisten taksien osalta taksin tilausmaksun muutoksesta korvataan Lounais-Suomen Taxidata Oy:lle kuukausittain jälkikäteen puhelimitse tilattujen matkojen määrä x 0,80 €/matka 2.9.2013 alkaen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Vammais § 21

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 15.8.2013:

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 165
Liite 1:KHO:n päätös 10.4.2013