Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16413.08.201314
Vammaisneuvosto2022.08.2013

14055-2011 (065, 022)

Sosiaali- ja terveyslautakunta - Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun tilaamisesta asiakkaille aiheutuneet kustannukset

Tiivistelmä: -

Sosterla § 164

Tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, hallintojohtaja Antti Perälä ja vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski 5.7.2013:

Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkaat ovat joutuneet maksamaan aikaisemmin taksin tilaamisesta puhelimitse taksikeskuksilta erillisen tilausmaksun 0,99 €/puhelu.

Korkein hallinto-oikeus on 10.4.2013 Dnro 3377 / 3 /11 antanut päätöksen vaikeavammaisen henkilön puhelimitse tilaaman taksin tilausmaksusta. Asiakas oli vaatinut kuljetuspalvelujen myöntämistä mm. siten, ettei hänen tarvitse maksaa taksin käytöstä erillistä tilausmaksua. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan asiakkaan subjektiivinen oikeus kuljetuspalveluihin ei ollut toteutunut, mikäli palvelun käyttämisestä asiakkaalle aiheutuva kuljetuksen tilausmaksu jäi lopullisesti hänen kustannettavakseen ja mikäli tällöin hänelle aiheutuvat kustannukset tosiasiassa ylittävät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 6 §:ssä säädetyn kohtuullisena pidettävän enimmäismäärän.

Liite 1KHO:n päätös 10.4.2013

Vammaispalvelulain mukaisista kuljetuspalveluista voidaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 6 §:n mukaan periä enintään paikkakunnalla käytettävissä olevan julkisen liikenteen maksua vastaava maksu tai muu siihen verrattavissa oleva kohtuullinen maksu.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen yhteydessä on sosiaali- ja terveysministeriön lausunto, jonka mukaan vammaispalvelulaissa tarkoitetusta kuljetuspalvelusta voidaan periä julkisen liikenteen maksua vastaava maksu tai muu kohtuullinen maksu. Muuna kohtuullisena maksuna voidaan saattaa asiakkaan vastattavaksi julkisen liikenteen maksun lisäksi enintään taksin puhelintilauksesta aiheutuva paikallispuhelumaksu tai vastaava operaattorikorvaus.

Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on kilpailuttanut vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Peruspalvelulautakunnan päätöksellä 30.5.2012 § 228 palveluntuottajiksi on hyväksytty Lounais-Suomen Taxidata Oy (perusvarusteiset autot) ja Länsikeskuksen taksit (Huvipulju Oy, esteettömät autot). Puitesopimus on voimassa 1.10.2012 – 30.9.2014. Sopimuksen mukaan palveluntuottaja vastaa siitä, että asiakkaalla on yksi puhelinnumero, josta kuljetuspalvelu tilataan. Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että puhelun hinta ei ylitä Varsinais-Suomessa yleisesti taksimatkojen tilauksista perittävää puhelumaksua, joka on ollut 0,99 € + pvm.

KHO:n päätös on selventänyt asiakasmaksuasetuksen tulkintaa. Sosiaali- ja terveyslautakunnan 25.4.2013 § 98 tekemän päätöksen perusteella erillinen tilausmaksu invataksien osalta poistui 3.6.2013 alkaen. Tavallisen taksin osalta tilausmaksun poistumista on esitetty alkavaksi 2.9.2013. Mikäli kuljetuspalveluja käyttävä asiakas haluaa korvausta ennen 3.6.2013 (invataksit) tai 2.9.2013 (tavalliset taksit) maksamistaan erillisistä tilausmaksuista, tulee asiakkaan toimittaa siitä erillinen hakemus ja puheluerittely. Korvausta voidaan suorittaa KHO:n päätöksen 10.4.2013 jälkeen aiheutuneista kustannuksista.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkaille voidaan korvata taksin tilaamisesta aiheutuneet erilliset tilausmaksut KHO:n päätöksen 10.4.2013 jälkeen aiheutuneista kustannuksista invataksien osalta 3.6.2013 ja tavallisten taksien osalta 2.9.2013 asti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Vammais § 20

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 15.8.2013:

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 164
Liite 1:KHO:n päätös 10.4.2013