Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Vammaisneuvosto 62 02.09.2010

9510-2010 (012, 017)

Sähköinen viestintä ja asiointi Turussa

Tiivistelmä: -

Vammais § 62

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 11.8.2010:

 

Sähköiset palvelut ovat julkisen sektorin kehittämiskohteena. Myös Turussa ollaan kehittämässä muiden palvelukanavien lisäksi myös verkkopalveluita.

 

Vammaisneuvoston jäsenen Mika Helvan aloitteen perusteella vammaisneuvoston sihteeri pyysi sähköpostilla vammaisjärjestöiltä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

 

1. Onko vastaanne tullut Turun kaupungin sivulla www.turku.fi joitakin erityisen hyviä ratkaisuja ja/tai ratkaisuja, joita olisi hyvä kehittää esteettömämmäksi. Voitte ottaa kantaa myös sivujen sisältöön?

2. Mitä tarkoittaa sähköiseen asiointiin siirtyminen eri tavoin vammaisten, erityisesti näkövammaisten kannalta?

 

Järjestöiltä saapuneet vastaukset:

- Varsinais-Suomen Näkövammaiset/Tieto auki -projekti: Asiat löytyvät Turun kaupungin sivuilta, tosin ”suoraan sisältöön” -linkki auttaisi varsinaiseen sisältöön siirtymisessä ja nopeuttaisi asiatekstin löytymistä. Näkövammaisten keskusliitto ry on laatinut näkövammaistahojen testausohjeita verkkosivuille ja -palveluille. Ohjeet ovat osoitteessa http://www.nkl.fi/tietoa/esteettomyys/testohje.htm.

- Varsinais-Suomen Näkövammaiset ry hallituksen jäsen: Ongelmana on se, että tieto, jota hakee, saattaa olla monta sivua alempana. Yleisesti ottaen ongelma on kuitenkin sivustojen muuttaminen toisenlaiseksi. Tämä edellyttää aina uutta koulutusta sivujen käyttämiseen.

Jos kokonaan siirrytään sähköiseen tiedonvälitykseen, esimerkiksi reseptien suhteen tai ajan varaamiseen terveyskeskukseen, näkövammaiset tarvitsevat koulutusta näiden palvelujen käyttämiseen.

- Turun seudun kehitysvammaisten tuki ry:

Järjestö on pyrkinyt selvittämään kehitysvammaisten netin ja sähköpostin käyttöä. Tästä ei kuitenkaan ole vielä saatu tarkempaa tietoa.

- Aivovammaisten kannalta tietojen hakemisessa on vastaavanlaisia hankaluuksia kuin näkövammaisilla: Tietojen etsiminen vaikeutuu, mikäli tietoa pitää etsiä monelta eri sivulta.

- Mielenterveysyhdistys Itu ry on tarkistanut mielenterveyspalveluista annetun informaation ja toteaa, että palveluiden esittely on asianmukainen.

- Esteettömyysasiamies: Sähköpostilla asioidessa tulisi fonttiin ja fonttikokoon kiinnittää huomiota siten, että myös heikkonäköiset voivat vaivatta lukea sähköpostiviestit.

 

Kohti esteetöntä viestintää, toimenpideohjelman seurantaraportissa eräänä painopistealueena todetaan olevan Internet-sivujen esteettömyys (sisältää Kohti esteetöntä viestintää toimenpideohjelman 2005) (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 5/2010,http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1134817). Julkaisussa todetaan, että esteetöntä ja saavutettavaa sisältötuotantoa edistämään ja ohjaamaan on luotu useita ohjeistuksia ja standardeja, joita noudattamalla voi varmistaa sisällön olevan kaikille käyttäjille saatavilla riippumatta käytettävän selaimen tyypistä, käyttöympäristön asettamista rajoituksista, käyttäjän toimintakyvystä tai muista yksilöllisistä ominaisuuksista. Standardeja noudattamalla tuotettu sivusto antaa hakukoneille tarkempaa tietoa dokumenttien sisällöstä, mikä auttaa informaation löytämisessä. Esimerkkeinä mainitaan Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan JUHTAn suositus JHS 129 julkisen sektorin verkkosivustojen esteettömyydestä ja näkövammaisjärjestöjen laatima testauslomake. Julkaisussa listataan seikkoja, joihin tulee kiinnittää huomiota. Näitä ovat rakenne, kehykset, grafiikan käyttö, kuvat, videoleikkeet ja äänet, värien käyttö title-elementti, hiiri, kirjasinkoon muuttaminen sopivaksi, selainriippumattomuus, teknologia, kieli, tiedon esitysmuoto, verkkotunnus ja linkit.

 

Kohti esteetöntä viestintää -toimenpideohjelma on rajattu viestintäpalveluihin. Jatkossa seurantaryhmä pohtii, tulisiko toimenpideohjelman kattaa laajemmin koko sähköinen palvelukirjo.

 

Näkövammaisten Keskusliitto ry on laatinut suosituksia sähköisten lomakkeiden laatimiseksi sellaisiksi, että ruudunlukuohjelmaa voitaisiin käyttää vaikeuksitta. Keskustelussa Turun kaupungin keskushallinnon viestintäosaston kanssa tuli esille, että ohjeet on mahdollista julkaista suosituksina kaupungin sisäiseen järjestelmään hyödynnettäväksi sähköisiä palveluja kehitettäessä. Kaupungin omalla sivulla on verkkoviestinnän ohjeet otsikon alla verkko-viestintä-kokonaisuus ja sisällöntuottajat taitorengas.

 

Turussa sähköiseen asiointiin liittyvät palvelut toteutetaan hallintokunnissa. Tällä hetkellä sähköisesti voi tehdä esim. päivähoitohakemuksen, hoitaa yhteydenpidon koulun ja kodin välillä sekä ladata bussikortin. Turussa käytössä oleva sähköinen asiointi kokonaisuudessaan on julkaistu sivulla http://www.turku.fi/Public/Default.aspx?nodeid=4916 Saatujen tietojen mukaan päivähoidon ja kouluhallinnon sähköisestä asioinnista ja viestinnästä ei ole tullut palautetta. Mm. kouluhallinnon järjestelmän ylläpitäjältä saadun tiedon mukaan ohjelmassa on pyritty huomioimaan mm. lukulaitetta käyttävät henkilöt.

 

Ehdotus       Vammaisneuvosto päättää mahdollisista toimenpiteistään.

PäätösVammaisneuvosto päätti, että Turun kaupungin viestintäosastolle esitetään, että sähköisen asioinnin kehittämisessä kaupungin intranet-sivulla viitataan suosituksena Näkövammaisten Keskusliitto ry:n laatimiin testausohjeisiin http://www.nkl.fi/fi/etusivu/tietoa/esteettomyys/testohje#21.

Lisäksi vammaisneuvosto päätti, että esteettömyysasiamies Heikki O Haulisto laatii esteettömyyden vaatimusten mukaisen suosituksen sähköiseen palveluun liittyviin tarjouspyyntöihin siten, että esteettömyys huomioitaisiin tarjousten vertailuperusteissa.

 

Jakelu

esiKeskushallinto Viestintä, sähköpostia varten
esiKemppainen Seppo