Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Vammaisneuvosto 9 11.06.2009

16642-2005 (014, 630)

Lausunto ympäristö- ja kaavoitusvirastolle Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaluonnoksesta

Tiivistelmä: -

Vammais § 9

Liikennesuunnitteluinsinööri Jaana Mäkinen 7.5.2009:

 

Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaluonnos 2008 on laadittu osana BUSTRIP-hanketta. Luonnos on kävelyä ja pyöräilyä koskeva, tarkennettu osa BUSTRIP-hankkeessa tehtyä kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmaa, joka on menossa ympäristö- ja kaavoituslautakunnan käsittelyyn alkukesästä.

 

Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaluonnoksessa on käsitelty kävelyn ja pyöräilyn nykytilaa, kehittämistavoitteita ja -keinoja, suunnitteluperiaatteita ja rahoitusta sekä esitetty kartalla ja taulukossa toimenpideohjelma väylien parantamisesta ja rakentamisesta.

 

Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto lähettää kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma luonnoksen lausunnoille virkamiesvalmistelun perusteella. Lausuntokierroksen jälkeen ohjelmaluonnos viedään ympäristö- ja kaavoituslautakunnan käsittelyyn.

 

Liite                                    Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma

 

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 2.6.2009:

 

Lausunnot on pyydetty toimittamaan 5.6.2009 mennessä ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimistoon. Suunnittelutoimiston kanssa on sovittu, että vammaisneuvoston lausunto annetaan 11.6.2009 pidettävän kokouksen jälkeen.

 

Ehdotus       Vammaisneuvosto päättää lausunnostaan.

Päätös         Vammaisneuvosto päätti esittää ympäristö- ja kaavoitusvirastolle seuraavaa:

Suunnitelmassa on kautta linjan huomioitu esteetön liikkuminen ja saavutettavuus, joka on erittäin positiivista.

 

Vammaisneuvosto korostaa, että suunnittelun ja toteuttamisen tueksi kehitettyjä, Esteetön ympäristö -ohjekortteja tulisi noudattaa tinkimättä. Kortit ovat Helsingin, Espoon, Joensuun, Tampereen, Turun ja Vantaan yhteisen SuRaKu-projektin tuote. Ohjeisto sisältää kriteerit, joiden avulla ulkotilojen esteettömyyttä arvioidaan ja ohjekortit, joiden avulla kriteerejä sovelletaan. Vammaiset henkilöt hyötyvät siitä, että eri paikkakunnilla sovelletaan samanlaista ohjeistusta.

 

Ohjeistuksessa on yleisten kriteerien ohella yksityiskohtaisia ohjeita mm. puistokäytävistä, pysäkeistä, tasoeroista jne. Päivitetyssä SuRaKussa on myös ohjekortti tilapäisiin liikennejärjestelyihin, jotka monesti saattavat estää liikkumisen. Tällaisia tilanteita on myös huoltoliikenteen kohdalla, jolloin tulisi löytää ratkaisu, joka tyydyttää sekä kulkuväylien käyttäjiä että huoltoliikennettä.

 

Vammaisneuvosto toteaa, että turvallisuuteen on erityisesti kiinnitettävä huomiota. Eräs turvallisuutta edistävä tekijä on, että pyöräily- ja kävelyväylät erotetaan tehokkaasti toisistaan.

Jakelu

lausMäkinen Jaana
lausNieminen Heikki


Liitteet:

Vammais § 9
Liite 1:Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2008