Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Työllisyysaluelautakunta | 9 | 12.02.2025 | 3 |
3967-2023 (00 04 01, 14.07, 00 00 01)
Selvitys Varsinais-Suomen ELY-keskukselta Turun kaupungille siirtyneistä sopimuksista sekä Turun työllisyysalueen hankintaprosessista
Tiivistelmä: -
Tyoalulk § 9
Työllisyysaluejohtaja Pipa Turvanen 3.2.2025:
Sopimusten siirto
Turun kaupungin, työllisyysalueen jäsenkuntien sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä on valmisteltu Varsinais-Suomen ELY-keskukselta Turun kaupungille siirtyvien työllisyyspalvelujen hankintasopimusten siirto. Tavoitteena oli työllisyyspalvelujen saatavuuden ja toiminnan keskeytyksetön jatkuminen hankintasopimusten näkökulmasta. Lisäksi valmistelussa huolehdittiin päättyvien hankintasopimusten kilpailuttamisesta ja sopimusten optiomahdollisuuden käyttöönotosta sekä tarvittavien uusien palveluhankintojen kilpailuttamisesta.
Liitteessä 1 on yhteenveto Turun työllisyysalueelle Varsinais-Suomen ELY-keskukselta siirtyneistä sopimuksista, Turun kaupungin vuonna 2024 toteuttamista kilpailutuksista, joissa sopimus tulee voimaan 2025 sekä Turun kaupungissa kilpailutusprosessissa olevista työllisyyspalveluhankinnoista.
Turun kaupungin vuonna 2024 toteuttamat hankinnat tehtiin työllisyysalueen jäsenkunnilta saatujen valtakirjojen perusteella.
Sopimus kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta
Työllisyysalueen laajuisesti hankintojen toteuttamisen perusperiaatteet on määritelty sopimuksessa kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta.
Sopimuksen 6. kohdan mukaisesti työllisyysalueen hankinnoista on sovittu seuraavaa:
Työllisyysalueen hankintojen tekemisessä noudatetaan vastuukunnan hankintoja koskevia ohjeita ja määräyksiä. Jäsenkunnan tulee lähipalveluita toteuttaessaan käyttää vastuukunnan kilpailuttamia yhteisiä hankintoja. Yhteisillä hankinnoilla tarkoitetaan järjestämisvastuuseen, työllisyysalueen vastuulle kuuluvia palveluita sekä muita erikseen yhteisesti määriteltyjä hankintoja. Vastuukunta tekee yhteistyötä jäsenkuntien kanssa yhteisten hankintojen sisällön määrittelemisessä ja valmistelussa.
Mikäli Jäsenkunnan tarvitsemaa palvelua ei ole perustellusta syystä saatavissa yhteisesti kilpailutetuista hankinnoista, Jäsenkunnalla on oikeus tehdä lisähankinta puuttuvan lähipalvelun osalta. Jäsenkunnalla on oikeus tehdä hankintoja siinä laajuudessa kuin se tuottaa lähipalveluja (esim. sopimuksen voimaantulohetkellä Laitila tuottaa lähipalveluita Laitilan alueelle ja voi tehdä lisähankintoja Laitilan alueelle). Jäsenkunta tekee mahdollisen lisähankinnan omaan lukuunsa, ei Työllisyysalueen nimissä. Jäsenkunta raportoi pyydettäessä Vastuukunnalle sen tekemistä lisähankinnoista.
Turun kaupunki kilpailuttaa keskitetysti työllisyysalueen jäsenkuntien käyttöön yhteiset hankinnat, joilla tarkoitetaan järjestämisvastuuseen, työllisyysalueen vastuulle kuuluvia palveluita sekä muita erikseen yhteisesti määriteltyjä hankintoja.
Yhteisiä hankintoja ovat lähtökohtaisesti:
Jäsenkuntien tulee käyttää niiden käyttöön kilpailutettuja yhteisiä hankintoja ja ohjata asiakkaat Turun kaupungin kilpailuttamiin yhteisiin hankintoihin. Sopimuksessa kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta on sovittu tilanteesta, jossa jäsenkunnalla on oikeus perustellusta syystä tehdä lisähankinta omaan lukuunsa.
Työllisyysalueen yhteisten hankintojen hankintaprosessi
Osana sopimusten siirron valmistelua kuvattiin myös yhteisten hankintojen hankintaprosessi. Hankintaprosessin roolit ja vastuut ovat pääpiirteissään seuraavat.
Jatkokehittäminen
Yhteisten palvelujen hankintojen sujuva toteuttaminen työllisyysalueella edellyttää muun muassa, että hankintaprosessia tarkastellaan ja päivitetään saatujen kokemusten pohjalta. Hankinnoissa merkittävää työllisyyden edistämiseksi on, että tarjouskilpailuihin ja hankintasopimuksiin kehitetään työllisyyden edistämisen kannalta keskeisiä tulos- ja vaikuttavuustavoitteita.
Tulos- ja vaikuttavuusperusteisiin sopimuksiin siirtyminen edellyttää markkinavuoropuhelua palveluntuottajien kanssa, mallien pilotointia ja sopimusseurantaa tavoitteiden saavuttamisen varmistamiseksi. Sopimuksien kilpailuttaminen voi edellyttää neuvottelumenettelyn tai innovaatiokumppanuuden käyttämistä hankintamenettelynä. Myös asiakastyytyväisyyden mittareita tullaan kehittämään.
Lisäksi jäsenkunnille on valmisteilla tarkempi ohje, joka koskee sopimusta kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta hankintojen osalta.
Hankinnan ja ostojen helpottamiseksi tavoitteena on perustaa toimittajarekistereitä, johon kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät toimittajat voivat halutessaan liittyä. Näin varmistetaan tarvittavien palveluiden saatavuus nopeammalla aikataululla ja annetaan useammille palveluntuottajille mahdollisuus osallistua hankintaan.
Turun kaupungin hankinnoilla työllistämistä jatketaan. Turun kaupungin hankinnoilla työllistämisen malli ja työllistämisehto julkisissa hankinnoissa otettiin käyttöön huhtikuussa 2021. Hankinnoilla työllistämisellä edistetään pidempään työtä hakeneiden ja vähän työkokemusta omaavien henkilöiden työllistymistä sekä ennaltaehkäistä työttömyyden pitkittymistä. Hankinnoilla työllistämisen malli on onnistuneesti vakiintunut osaksi hankintojen tekemistä.
Liite 1Yhteenveto Turun työllisyysalueelle Varsinais-Suomen ELY-keskukselta siirtyneistä sopimuksista, Turun kaupungin vuonna 2024 toteuttamista kilpailutuksista, joissa sopimus tulee voimaan 2025 sekä Turun kaupungissa kilpailutusprosessissa olevista työllisyyspalveluhankinnoista
Liite 2Siirtyneet sopimukset ja hankinnat
Työllisyysaluejohtaja Pipa Turvanen:
EhdotusTyöllisyysaluelautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet:
Tyoalulk § 9
Liite 1:Yhteenveto Turun työllisyysalueelle Varsinais-Suomen ELY-keskukselta siirtyneistä sopimuksista, Turun kaupungin vuonna 2024 toteuttamista kilpailutuksista, joissa sopimus tulee voimaan 2025
Liite 2:Siirtyneet sopimukset ja hankinnat