TURUN KAUPUNGIN TARKASTUSLAUTAKUNNAN TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2016

 

 

1 TARKASTUSLAUTAKUNNAN TOIMINTA

 

 

1.1 Säädösperusta

 

Tarkastuslautakunnan toiminta ja tehtävät perustuvat kuntalain (410/2015 10.5.2015) 14. lukuun. Kuntalain ohella lautakunnan toiminta on vuonna 2016 pohjautunut Turun kaupungin hallinnon ja talouden tarkastuksen johtosääntöön, jonka valtuusto on hyväksynyt 18.11.1996 (Muutoksineen Kv 26.1.2009 § 6). Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 29.5.2017 hyväksynyt 1.6.2017 voimaan tulevan hallintosäännön, joka sisältää myös hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat.

 

Valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä varten.

 

Tarkastuslautakunnan on valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioitava, ovatko valtuuston asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet. Tarkastuslautakunnan on huolehdittava kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta.

 

Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, tarkastuslautakunnan on arvioitava talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelman riittävyyttä.

 

 

1.2 Kokoonpano

 

Hallinnon ja talouden tarkastuksen johtosäännön mukaan tarkastuslautakuntaan on kuulunut 7 jäsentä (Kv 26.1.2009 § 6, muutos). Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan on oltava valtuutettuja.

 

Toimikauden 2013 - 2016 tarkastuslautakunnan jäseninä, heidän henkilökohtaisina varajäseninään, puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana ovat valtuuston päätösten (Kv 28.1.2013 § 7, 25.2.2013 § 38, 26.1.2015 § 9, 26.9.2016 § 150) mukaisesti toimineet:

 

Jäsenet:

Varajäsenet:

 

 

Aholainen Anne, yhteyspäällikkö

Koskivaara Eija, KTT, tutkijatohtori

Häggman Bengt, valt. maist.

(Kv 26.1.2015 § 9 alkaen)

Ilvessalo Saara, OTM

(Kv 26.9.2016 § 150 alkaen)

Laineenkare Lotta, juristi

(Kv 26.1.2015 § 9 alkaen)

Iho Arja, sosiaalityön johtaja

(Kv 26.9.2016 § 150 alkaen)

Kallio Nina, aoh, sh (YAMK)

Raunio Eija, yrittäjä

Mannfolk Niklas, RKP-nuoret pj.

(Kv 26.1.2015 § 9 saakka)

Häggman Bengt, valt. maist.

(Kv 26.1.2015 § 9 saakka)

Oksa Martti, pankinjohtaja, eläkk.

Suominen Joonas, insinööri

(Kv 25.2.2013 § 38 alkaen)

Saarinen Sauli, kunnallisneuvos

Blomqvist Seppo, KTM, ekonomi

Suominen Anneli, jalkojenhoitaja

Tähti Tuomas, opiskelija

Uotila Saara, opiskelija

(Kv 26.9.2016 § 150 saakka)

 

Iho Arja, sosiaalityön johtaja

(Kv 26.9.2016 § 150 saakka)

 

 

Puheenjohtajana on toiminut yhteyspäällikkö Anne Aholainen ja varapuheenjohtajana kunnallisneuvos Sauli Saarinen.

 

 

1.3 Tarkastuslautakunnan kokoukset

 

Vuoden 2016 aikana tarkastuslautakunta on kokoontunut varsinaisiin kokouksiin yhteensä 11 kertaa.

 

Tarkastuslautakunnalle kevään 2016 aikana järjestetyissä vuoden 2015 arvioinnin valmisteluun liittyvissä johdon kuulemis- ja keskustelutilaisuuksissa on kuultu kaupunginjohtoa, talousjohtoa ja henkilöstöjohtoa vuotta 2015 koskevista asioista.

 

Syyskaudella 2016 on valmisteltu vuoden 2017 arviointikertomukseen ja muuhun raportointiin liittyviä asioita.

 

 

1.4 Tarkastuslautakunnan toiminnan painopisteet

 

 

Raportti vuoden 2015 arvioinnista

 

Tarkastuslautakunnan raportti vuoden 2015 arvioinnista hyväksyttiin lautakunnan kokouksessa 26.5.2016 ja oli kaupunginvaltuuston käsittelyssä 20.6.2016.

 

Tarkastuslautakunnan vuoden 2015 arviointi painottui seuraaviin asioihin:

1. Talousarvio ja tilinpäätös 2015, 2. Kaupungin strategisten ohjelmien toteutuminen ja raportointi, 3. Tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseuranta, 4. Kaupungin sisäinen valvonta, riskienhallinta ja konsernivalvonta.

 

Tarkastuslautakunnan hyväksymän arviointisuunnitelman syksy 2015 / kevät 2016 mukaan on keskitytty arvioimaan Turun kaupungin ympäristötoimen kehittämistä, nuorten osaamispääomaa ja nuorisotakuuta. Tarkastuslautakunnan arviointien jälkiseurantaan otettiin: Vanhusten palvelujen arviointi (2012), Varhaiskasvatuspalvelujen arviointi (2013), Työllisyyden arviointi sekä Lastensuojelun arviointi (2015).

 

Arviointien keskeisistä tuloksista on raportoitu osana vuoden 2015 arviointikertomusta.

 

Muut raportit

 

Tarkastuslautakunta on syyskaudella 2016 valmistellut vuoden 2016 arviointiraportin teemoja sekä raporttia maahanmuuttaja-asioiden arvioinnista, joka on hyväksytty tarkastuslautakunnassa 14.2.2017.

 

 

1.5 Tarkastuslautakunnan koulutus

 

Tarkastuslautakunta osallistui vuoden 2016 aikana seuraaviin koulutuksiin:

 

FCG Oy:n järjestämä Arviointiseminaari (9. - 10.6.2016), Tallinna

 

PWC:n järjestämä Arviointiseminaari 26. - 27.10.2016 Marina Congress Center, Helsinki.

 

 

1.6 Tarkastuslautakunnan talousarvio ja sen toteutuminen

 

Tarkastuslautakunnan vuoden 2016 toimintaan osoitettu talousarviomääräraha oli yhteensä 480 000 €. Toteutunut käyttö oli 462 412 €, joten TA poikkeama oli 17 588 €.

 

Ulkoisen tarkastustoimen menot koostuivat eri menolajeista seuraavasti:

 

palkat

233 161 €

50,4 %

kokouspalkkiot

17 615 €

3,8 %

henkilöstösivukulut

104 580 €

22,6 %

huoneistomenot (jätehuolto)

26 €

0,0 %

palvelujen ostot (väh. jätehuolto)

100 966 €

21,8 %

materiaalin ostot (sis. vuokrat ja vastik-

keet sekä muut menot)

 

6 064 €

 

1,3 %

 

462 412 €

100 %

         

 

Asukasta (187 564) kohti nettomenot vuonna 2016 olivat 2,47 € (v. 2015 2,32 €).

 

 

2 REVISIOTOIMISTO

 

 

2.1 Tehtävä

 

Revisiotoimisto on huolehtinut lautakunnan toimialaan kuuluvien asioiden valmistelusta ja täytäntöönpanosta ja ollut lautakunnan apuna sille kuuluvien tehtävien hoitamisessa.

 

 

2.2 Henkilökunta

 

Revisiotoimiston päällikkönä ja lautakunnan esittelijänä toimii johtosäännön mukaan kaupunginreviisori.

 

Revisiotoimistossa on ollut lisäksi neljä tarkastuspäällikön sekä yksi tarkastussihteerin vakanssi. Yksi revisiotoimiston tarkastuspäällikön vakansseista on ollut täyttämättä.

 

 

2.3 Henkilökunnan koulutukset

 

Revisiotoimiston henkilökuntaa osallistui toimintavuoden aikana 17 eri koulutustilaisuuteen. Yhteensä koulutuspäiviä oli 34.

 

 

3 TILINTARKASTAJA

 

Valtuustokaudella 2013 - 2016 kaupungin tilintarkastajana on toiminut JHTT-yhteisö KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy, vastuunalaisena tilintarkastajana JHT, KHT Leif-Erik Forsberg. Tilintarkastajan valinnassa sovellettiin ensimmäisen kerran Kuntalain 72 §:n 1 momentin (15.6.2012/325) (uusi kuntalaki 10.4.2015 410/2015 § 122) muutosta, jonka mukaan tilintarkastajat voidaan valita enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Mahdollisesta option käyttöönotosta vuosille 2017 - 2018 tuli päättää kaupunginvaltuustossa 30.9.2016 mennessä.

 

Kaupunginvaltuusto päätti 29.8.2016 § 144 tarkastuslautakunnan esityksestä, että valtuusto päättää käyttää tilintarkastuksen hankintasopimukseen sisältyvän option ja valita Turun kaupungin tilintarkastajaksi vuosille 2017 - 2018 KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n, vastuunalaisena tilintarkastajana JHT, KHT Leif-Erik Forsberg. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti todeta, että Turun kaupungin tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty ja määrätty. Tarjouskilpailuun perustuvassa valinnassa noudatetaan tähän tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.

 

Tilintarkastuskertomuksen vuoden 2015 hallinnon ja talouden tarkastuksesta tilintarkastaja antoi 12.5.2016 ja 6.5.2016 yhteenvetoraportin Turun kaupungin tilinpäätöksen 31.12.2015 tilintarkastuksesta.

 

Tilintarkastaja on raportoinut tarkastustyön etenemisestä lautakunnan kokousten yhteydessä.

 

 

4 SISÄINEN TARKASTUS

 

Tarkastuslautakunnan käytettävissä ovat olleet kaupunginjohtajan alaisen sisäisen tarkastuksen tarkastusyhteenvedot ja tarkastusraportit.