Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Tarkastuslautakunta 2013-2016 | 21 | 19.03.2013 | 21 |
11353-2012 (065)
Turun kaupungin tilintarkastajan valitseminen
Tiivistelmä: -
Tlk2013- § 21
Kuntalain 71 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Tilintarkastajien valinnan valmistelu on osa tarkastuslautakunnan vastuulle kuuluvaa hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä.
Käytännössä tilintarkastuksen kilpailutuksen valmistelu tapahtuu sekä vuosien 2009 - 2012 tarkastuslautakunnan että vuosien 2013 - 2016 tarkastuslautakunnan toimesta. Vuosien 2009 - 2012 tarkastuslautakunta valmistelee tilintarkastuksen kilpailutuksen ja tekee tarvittavat valmistelua ja kilpailutusta koskevat päätökset. Toimikaudelle 2013 - 2016 valittu tarkastuslautakunta tekee valtuustolle valintaehdotuksen tilintarkastajasta.
Tilintarkastuksen kilpailutus käsittää Turun kaupungin ja sen tytäryhteisöjen ja säätiöiden hallinnon ja talouden tarkastuspalvelut Turun kaupunginvaltuuston toimikautta 2013 - 2016 vastaavilta vuosilta sekä optiona vuosille 2017 ja 2018.
Voimassa olevan Turun hallinnon ja talouden tarkastuksen johtosäännön (Kv 18.11.1996 § 281) mukaan valtuusto valitsee tarkastuslautakunnan esityksestä toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamisessa tarvittavat tilintarkastajat.
Toimikauden kestoa koskeva johtosäännön maininta perustuu aiemmin voimassa olleeseen kuntalakiin. Kuntalakia on tilintarkastajan toimikauden osalta muutettu. Muutos on tullut voimaan 1.7.2012. Muutetun kuntalain 72 §:n 1 momenttia sovelletaan ensimmäisen kerran valittaessa tilintarkastajia vuonna 2012 päättyvän valtuuston toimikauden jälkeen. Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.
Uudistetun kuntalain 72 §:n (15.6.2012/325) mukaan valtuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten yhden tai useamman tilintarkastajan, joka toimii tehtävässään virkavastuulla. Tilintarkastajat voidaan valita enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tilintarkastajan tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajalautakunnan hyväksymä henkilö (JHTT-tilintarkastaja) tai yhteisö (JHTT-yhteisö). Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHTT-tilintarkastaja.
Turun kaupungin konserniohjeiden (Kh 8.2.2010 § 98) mukaan kaupunkikonsernissa tilintarkastuspalveluiden koordinointi ja kilpailutus järjestetään keskitetysti tarkastuslautakunnan toimesta. Tytäryhteisön tai säätiön ao. toimielin sitoutuu konserniohjeen hyväksymisellä valitsemaan tilintarkastajakseen vähintään yhden kilpailutuksen voittaneen tilintarkastusyhteisön tai tämän kumppanuusyhteisön tilintarkastajista.
Kaupunginhallituksen johtosäännön (Kv 17.12.2012 § 252) perusteella konsernijaoston tehtävänä on huolehtia muun muassa kaupungin edustajien nimeämisestä strategisiksi yhteisöiksi määritettyjen yhteisöjen hallintoelimiin sekä tilintarkastajan nimeämisestä.
Edelleen kaupunginhallituksen johtosäännön mukaan sen lisäksi mitä muualla on määrätty, ja ellei tehtävää ole annettu muulle toimielimelle tai viranhaltijalle, kaupunginjohtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat muun muassa kaupungin edustajan nimeämistä yhteisön tai säätiön hallintoelimeen tai tilintarkastajaksi, ellei kaupunginhallitus tai konsernijaosto ole päättänyt asiasta.
Toimikauden 2009 - 2012 tarkastuslautakunta on kokouksessaan 14.12.2012 päättänyt hyväksyä muutoksin tarjouspyynnön.
Liite 1 Tarjouspyyntö 25.1.2013
JAETAAN PAPERISENA
Kuntalain mukaisen Turun kaupungin hallinnon ja talouden JHTT- tilintarkastuksen laajuus, josta tarjous on pyydetty ja jonka perusteella tarjoukset vertaillaan, on 130 tarkastuspäivää (á 7,5 h) vuodessa eli yhteensä 780 tarkastus-päivää (yhteensä 520 tarkastuspäivää valtuustokaudella 2013 - 2016 + 260 päivää mahdollisella optiokaudella 2017 - 2018).
Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastukset suoritetaan asianomaisen yhteisölainsäädännön, tilintarkastuslain, yhtiöjärjestysten ja säädeasiakirjojen määräysten mukaisesti sekä hyvää tilintarkastustapaa noudattaen.
Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista annettua lakia ja soveltuvin osin Julkisten palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE Palvelut 2009, www.turku.fi/tarjouspyynnot).
Hankintailmoitus on lähetetty Hilma-palveluun julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti 25.1.2013.
Tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet saatavilla Turun kaupungin Internet -sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot.
Hankintaan liittyviä kysymyksiä sai esittää 8.2.2013 mennessä. Määräaikaan mennessä ei kysymyksiä hankinnasta esitetty.
Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan.
Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:
1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta
Tarjousten vertailu ja valinta
Niistä tarjouksista, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjoukselle asetetut vaatimukset ja selvitykset, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, seuraavia kriteerei-tä käyttäen.
Arviointiperusteet ovat seuraavat:
Hinta, painoarvo yhteensä 65 pistettä
1 A. Kaupungin lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaishinta (35 pistettä)
1 A 1. Kaupungin tilintarkastuksen tarkastuspäivien kokonaishinta sopimuskaudella / 30 pistettä. Lisätoimeksiannot ko. vuoden päivähintaan.
Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimman tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 30.
Vuosittaisen kokonaishinnan on muodostuttava tarjouslomakkeessa 5 laskemalla yhteen vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan ja eri pätevyysluokkakohtaisten tarkastuspäivien määrä kerrottuna niiden päivä-hinnoilla. Koko tarjouksen kokonaishinta muodostuu laskemalla yhteen em. vuosittaiset kokonaishinnat 2013 - 2018.
1 A 2. Erityisasiantuntijoiden vuosittaiset päivähinnat osana lakisääteistä tilintarkastusta yhteenlaskettuna / 5 pistettä.
Halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella (yhden päivän hinnat vuosilta 2013 -2018 yhteenlaskettuna) tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 5 vertailupistettä. Muiden tarjousten hinta-vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella tarjonneen tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 5.
1 B. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaishinta (30 pistettä)
1 B 1. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien yhteenlaskettu kokonaishinta / 30 pistettä.
Vertailussa tilintarkastuspäivien määrään ei lasketa mukaan mahdollisia tilintarkastajan tekemiä muita kuin lakisääteisen tilintarkastuksen tehtäviä.
Tämän osion vertailtava kokonaishinta muodostuu laskemalla yhteen vuosittaiset kokonaishinnat 2013 - 2018. Vuosittainen hinta lasketaan kertomalla liitteen 5 mukaisen PÄTEVYYS B; KHT-tilintarkastajan vuosittainen päivähinta liitteen 7 mukaisten arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien määrällä.
Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimman tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 30.
Laatu, painoarvo yhteensä 35 pistettä
2 A. Kaupungin tilintarkastus/työkokemus ja auktorisoinnit (25 pistettä)
2 A 1. Vastuunalaisen JHTT- tilintarkastajan KHT-tutkinto / 3 pistettä.
Jos vastuunalaiseksi nimetyllä JHTT-tilintarkastajalla on JHTT-tutkinnon lisäksi myös KHT-tutkinto, saa tarjoaja lopulliseen vertailuun 3 vertailupistettä.
2 A 2. Vastuunalaiseksi nimetyn JHTT-tilintarkastajan kokemus vas-tuunalaisena tilintarkastajana toimimisesta / 3 pistettä.
Jos vastuunalaiseksi nimetty JHTT-tilintarkastaja on toiminut vastuunalaisena tilintarkastajana vähintään 80 000 asukkaan kunnassa 1.1.2005 jälkeen yli yhden tilikauden ajan (kokemus 31.12.2012 mennessä), saa tarjoaja lopulliseen vertailuun 3 vertailupistettä.
2 A 3. Tarkastusryhmän jäsenten työkokemus / max 12 pistettä.
Pätevyysluokkiin (A-E) nimettyjen tarkastusryhmän jäsenten työkokemus tarkastuspäivinä erikokoisissa kunnissa 1.1.2007 - 31.12.2012 välisenä aikana.
Työkokemusta vertailtaessa tarkastusryhmästä otetaan huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö / pätevyysluokka. Taulukkoon (liite 6) pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään työkokemus tarkastuspäivinä (laskutetut päivät) alla olevien kuntakokoluokkien mukaan 1.1.2007 - 31.12.2012 väliseltä ajanjaksolta. Työkokemusta pätevyysluokittain painotetaan eri kokoisissa kunnissa seuraavasti:
a. alle 50.000 asukasta, painokerroin 1.
b. 50.000 - 100.000 asukasta, painokerroin 2.
c. yli 100.000 asukasta, painokerroin 3.
Kuntayhtymissä tai tarkastuskohteen palveluksessa hankittua kokemusta tilintarkastuksesta ei lueta hyväksi esitettyjä määräaikoja laskettaessa.
Pätevyysluokittain painokertoimella lasketut laskennalliset tarkastuspäivät kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla sopimuskaudella kokonaishintaan lomakkeessa 5 tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 780 (sopimus- ja optiokauden tarkastuspäivät yhteensä eli 780 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisesti nimettyjen jäsenten työkokemus) vertailuluku.
Suurin vertailuluku saa 12 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 12.
2 A 4. Tarkastusryhmän jäsenten auktorisoinnit / suoritetut tutkinnot / max 7 pistettä
Tarkastusryhmästä otetaan vertailussa huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö/pätevyysluokka. Taulukkoon (Liite 6) pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään jokaisen auktorisoinnin ja suoritetun tutkinnon kohdalle arvo 1, jos henkilöllä on ko. auktorisointi tai suoritettu tutkinto. Muussa tapauksessa merkitään arvo 0. Vertailussa jokaisessa pätevyysluokassa nimetyn henkilön auktorisointeja ja suoritettuja tutkintoja painotetaan vertailulukuja laskettaessa seuraavasti:
- JHTT-lautakunnan hyväksymä julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja (JHTT), painokerroin 2
- Keskuskauppakauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (KHT), painokerroin 2
- Kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (HTM), painokerroin 1
- Sisäiset tarkastajat ry:n järjestämän (pääjärjestö IIA Globalin valtuuttamana) CIA - tutkinto (Certified Internal Auditor) ja Isaca Finland eli Tietojärjestelmien tarkastus ja valvonta ry:n hyväksymä CISA - serfiointi/tutkinto (Certified Information Systems Auditor), painokerroin 1.
Pätevyysluokassa D avustava -vertailussa ei oteta huomioon auktorisointeja.
Pätevyysluokassa E erityisasiantuntija -vertailussa otetaan huomioon vain CIA ja CISA - tutkinnot.
Pätevyysluokittain painokertoimella laskettu auktorisointien ja tutkintojen lukumäärä kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla lomakkeessa 1 sopimuskaudella kokonaishintaan tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 780 (sopimus- ja optiokauden tarkastuspäivät yhteensä 130 pv * 6 vuotta = 780 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisten jäsenten auktorisoinnit /suoritetut tutkinnot) vertailuluku.
Suurin vertailuluku saa 7 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 7.
2 B. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajien työkokemus (10 pistettä)
2 B 1. Nimettyjen päävastuullisten tilintarkastajien tarkastuskokemus osakeyhtiöistä ja säätiöistä KHT-tutkinnon suorittamisen jälkeen / max 10 pistettä).
Tytäryhteisölle ja säätiölle nimetyn päävastuullisen tilintarkastajan kokemus osakeyhtiöiden tai säätiöiden tarkastamisesta pisteytetään seuraavasti:
tarkastuskokemusta vähintään 3 vuotta, 3 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 4 vuotta, 4 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 5 vuotta, 5 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 6 vuotta, 6 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 7 vuotta, 7 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 8 vuotta, 8 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 9 vuotta, 9 pistettä
tarkastuskokemusta vähintään 10 vuotta, 10 pistettä
Pisteytyksessä huomioidaan tytäryhteisöille ja säätiöille nimettyjen päävastuullisten tilintarkastajien tarkastuskokemus osakeyhtiöistä ja säätiöistä KHT-tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Kunkin päävastuullisen tilintarkastajan tarkastuskokemuspisteet suhteutetaan heidän tekemiensä lakisääteisten tilintarkastuspäivien osuuteen tytäryhteisöjen ja säätiöiden lakisääteisten tarkastuspäivien kokonaismäärästä (130) (Liite 7). Tarkastuskokemuksen mukainen pistemäärä (3-10 pistettä) kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla kyseisen tilintarkastajan tilintarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna tytäryhteisöjen ja säätiöiden arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaismäärällä 130.
Päävastuullisten tilintarkastajien suhteutetut tarkastuskokemuspisteet lasketaan yhteen, josta muodostuu osion 2 B 1. vertailussa käytettävät kokonaispisteet.
Tarjousten vertailu on suoritettava käyttäen tarjouspyynnössä mainittuja valintaperusteita.
Hankintapäätöksen Turun kaupungin tilintarkastusyhteisön valinnasta tekee Turun kaupunginvaltuusto tarkastuslautakunnan esityksestä. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty.
Turun kaupunkia sitova hankintasopimus ei synny hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Hankintayksikköä sitova sopimus palveluhankinnan kohteesta syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.
Turun kaupungin hallinnon ja talouden tarkastuspalveluiden sopimus on voi-massa valtuuston toimikautta vastaavien vuosien 2013 - 2016 tilintarkastuksen vaatiman ajan. Määräaikaisena toimeksianto ja toimikausi päättyvät ilman irtisanomista.
Mahdollisesta option käyttöönotosta vuosille 2017 - 2018 tekee päätöksen Turun kaupunginvaltuusto. Option käytöstä päätetään 30.9.2016 mennessä. Option käyttöönotto on tilaajan oikeus, ei velvollisuus.
Kukin tytäryhteisö ja säätiö tekee sopimuksen yhtiökokouksessa tai vuosikokouksessa valitun tilintarkastajan kanssa tilivuosittain tai sen mukaan mitä yhtiöjärjestyksissä ja säännöissä on määrätty niin, että noudatetaan tähän tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.
Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta:
Ehdotus Tarkastuslautakunta päättää tilintarkastajan valintaa koskevan esityksen tekemisestä kaupunginvaltuustolle.
PäätösTarkastuslautakunta päätti merkitä revisiotoimiston valmistelun ja selostuksen tilintarkastuksen kilpailutuksen etenemisestä tiedokseen.
Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.
Liitteet:
Tlk2013- § 21
Liite 1:Tarjouspyyntö 25.1.2013