TILINPÄÄTÖS 2009 Tarkastuslautakunta
TARKASTUSLAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Tarkastuslautakunnan tehtävänä on - valtuustolle ja muille päätöksentekijöille |
Visio: |
Arviointi- ja tarkastustoiminta varmistaa kaupunkikonsernin toiminnan tarkoituksenmukaisuuden ja tuloksellisuuden sekä kuntalaisten etujen toteutumisen. |
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | |
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | |
|
|
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | |
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | |
|
Tarkastuslautakunta vastaa Turku-strategian painopisteisiin tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian mukaisella kolmella painopistealueella, jotka ovat: - arviointi- ja tarkastustoiminnan tuloksellisuus - kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen - konsernin toimintaa ja taloutta koskevan tiedon luotettavuus |
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Tarkastuslautakunnan tehtäviin vaikuttavat kuntalain muutokset koskien kunnan talouden tasapainottamiseen liittyvien toimenpiteiden riittävyyden arviointia, koko kuntakonsernin tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamista. Suunnitelmakaudella toimintaan tulevat vaikuttamaan vuonna 2009 kaksi yhtäaikaisesti toimivaa tarkastuslautakuntaa, uusien tilintarkastajaehdokkaiden nimeäminen ja valinta, sekä valtuustokaudelle 2009-2012 valmisteltavat strategiat ym. Tarkastuslautakunnan tehtäväkenttään vaikuttavat myös kuntien toimintaympäristössä vaikuttavat muutokset, kuten kunta- ja palvelurakenneuudistus, sekä toiminnan ja talouden tasapainottamisen haasteet. |
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY | ||||||||
2.1. Kaupungin strategiaprosessin ja johtamisen tukeminen | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian yksi painopiste on kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen, mikä toteutuakseen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa mm. kaupungin eri toimielimiin ja hallintokuntiin. Asiakaskysely valtuutetuille toteutetaan joka toinen vuosi. Tarkoituksena on jatkossa kehittää palautejärjestelmän sisältöä ja laajentaa sitä eri kohderyhmille. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
Tarkastuslautakunta ja revisiotoimiston virkamiehet tapaavat kaupungin ja sen toimielimien sekä hallintokuntien edustajia arviointitoiminnan edellyttämällä tavalla tarpeen mukaan. Asiakaskyselyjen toteutus. |
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||
Asiakaskyselyn |
|
Asiakas- |
|
Asiakaskysely Kv:lle ja sidosryhmille toteutettu |
|
Seuraavan kyselyn toteutus 2010 |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Hallintokuntavierailut/ |
14 |
29 |
19 |
19 |
10 |
20 |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
TALOUS | ||||||||||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2009 | ||||||||||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Tilinpäätös 2009 |
Poikkeama |
|||||||||
Tarkastuslautakunta | ||||||||||||||||
1 03 |
T |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
M |
572 |
689 |
|
|
luvut täydentyvät |
luvut täydentyvät |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
N |
- 572 |
- 689 |
|
|
luvut täydentyvät |
luvut täydentyvät |
|||||||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:
| ||||||||||||||||
3.1. Resurssien tehokas käyttö | ||||||||||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||||||||||
|
Kohdentamalla resurssit ja työpanos kulloinkin tarkoituksenmukaisella ja parhaalla mahdollisella tavalla voidaan työn tuottavuutta parantaa. |
|||||||||||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||||||||||
|
Kehitetään resurssien käytön seurannan välineitä ja seurantaa. |
|||||||||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||||||||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||||||||||
Resurssien tarkoituksenmukainen kohdentaminen |
|
|
|
Resurssien käyttöön ja kohdentamiseen on kiinnitetty huomiota |
Resurssien käytön seurannan kehittäminen |
- Kehityskeskustelut - Toimenkuvat - Työajan käytön suunnittelu |
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||||||||||
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
4.1. Eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien sekä kaupunkikonsernin toiminnan tuntemus | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Arviointi- ja tarkastusstrategian painopisteiden toteuttamisen ja tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan vaikuttavuuden perusedellytys on eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien ja kaupunkikonsernin toiminnan riittävä tuntemus. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||
Koulutussuunnitelman |
|
|
Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta. |
Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta. |
Koulutus-suunnitelman toteutuminen |
Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
5.1. Arviointitoiminnan kehittäminen viestintää ja vuorovaikutusta parantamalla | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon kehittäminen ja lisääminen asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa, jotta tarkastuslautakunnan toiminnan ja tehtävien tuntemusta ja toiminnan vaikuttavuutta kyetään parantamaan. Viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen edistää arviointitoiminnan avoimuutta. Arviointi- ja tarkastustoiminnan vaikuttavuus riippuu siitä, miten kattavasti kaupungin eri toimintoja kyetään arvioimaan ja miten arviointikohteet on valittu. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
Viestinnän ja vuorovaikutuksen tarkoituksenmukainen toteutus. Asiakaspalautteen käyttö. |
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Ennuste |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.12.2009 |
|||
Internet -sivujen sisällön |
|
|
|
Internet-sivujen sisältöä on kehitetty saadun palautteen perusteella, sivujen rakenteen kehittäminen käynnissä. |
Toteutus |
Toteutettu sivujen sisällön päivitystä, rakennetta ei muutettu |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Arviointitoiminnan kehittäminen |
|
|
|
Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella |
|
Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetty saadun palautteen perusteella |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||
TYÖVOIMA
|
2008 |
2009 |
2009 |
Työvoima |
5,7 |
6 |
4,8 |
Kv: |
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
- 454 euroa |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: Kevätkaudella 2009 on toiminut yhtäaikaisesti kaksi toimivaltaista tarkastuslautakuntaa. Toimikauden 2005-2008 tarkastuslautakunta suoritti vuoteen 2008 kohdistunutta arviointia ja tarkastusta. Arviointia varten on kuultu ympäristötoimenjohtajaa, kaupunginjohtoa sekä talous- ja henkilöstöjohtoa. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2008 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 15.6.2009. Tarkastuslautakunnan raportoinnissa on vuonna 2009 kiinnitetty huomiota kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan ja ennaltaehkäisevään palvelutoimintaan kestävän kehityksen ohjelmassa, Turun kaupungin työvoiman suunnitteluun, tavoitetasoon, toimeenpanoon ja seurantaan, talouteen, selontekoon kaupungin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä sekä tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseurantaan. Tarkastuslautakunnan arviointiprojektin raportti ”Kehittäminen ja projektitoiminta Turussa” käsiteltiin valtuustossa 9.3.2009. Kaupungin tilintarkastaja PwC Julkistarkastus Oy on raportoinut vuoteen 2008 kohdistuneesta tilintarkastuksesta. Tilintarkastuskertomus vuodelta 2008 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 15.6.2009. Lisäksi tilintarkastaja antoi vuoden 2008 hallinnon ja talouden tarkastuksessa esiin tulleista seikoista 4.5.2009 päivätyn tilintarkastusmuistion, johon kaupunginhallitusta pyydettiin 31.10.2009 mennessä antamaan tarkastuslautakunnalle selvityksen toimenpiteistä. Keskushallinnon talousasiat on 2.11.2009 valmistellut lausunnon tilintarkastusmuistion johdosta. Kaupunginhallitus ei toistaiseksi ole käsitellyt tilintarkastusmuistiota ja siitä annettua lausuntoa. Toimikauden 2009-2012 tarkastuslautakunta aloitti toimintansa järjestäytymiskokouksella 19.3.2009. Tarkastuslautakunnan valmistelun pohjalta kaupunginvaltuusto päätti 20.4.2009 valita PwC Julkistarkastus Oy:n kaupungin tilintarkastajaksi vuosiksi 2009-2012. Syyskaudella 2009 toimikauden 2009-2012 tarkastuslautakunta on aloittanut varsinaisen arviointityönsä hyväksytyn työsuunnitelman pohjalta. Tilintarkastajan toimikauden 2009-2012 tilintarkastussuunnitelma ja tilikauden 2009 työohjelma merkittiin tiedoksi tarkastuslautakunnan kokouksessa 15.9.2009. |