TILINPÄÄTÖS 2009                                                                                                  Tarkastuslautakunta

 

 

TARKASTUSLAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on
- järjestää hallinnon ja talouden tarkastus

- huolehtia kaupungin ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamise
sta
- tuottaa kaupungin strategisen johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi luotettavaa ja olennaista arviointitietoa

- valtuustolle ja muille päätöksentekijöille
- kuntalaisille ja ympäröivälle yhteiskunnalle

- kaupungin henkilöstölle sekä

- arvioida

- valtuuston asettamien strategisten tavoitteiden ja talousarviotavoi
tteiden toteutumista
- toiminnan tarkoituksenmukaisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuu
tta
- muita kuntalaissa lautakunnan tehtäväksi annettuja asioita

Visio:

Arviointi- ja tarkastustoiminta varmistaa kaupunkikonsernin toiminnan tarkoituksenmukaisuuden ja tuloksellisuuden sekä kuntalaisten etujen toteutumisen.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

Tarkastuslautakunta vastaa Turku-strategian painopisteisiin tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian mukaisella kolmella painopistealueella, jotka ovat:

- arviointi- ja tarkastustoiminnan tuloksellisuus

- kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen

- konsernin toimintaa ja taloutta koskevan tiedon luotettavuus

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Tarkastuslautakunnan tehtäviin vaikuttavat kuntalain muutokset koskien kunnan talouden tasapainottamiseen liittyvien toimenpiteiden riittävyyden arviointia, koko kuntakonsernin tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamista.

Suunnitelmakaudella toimintaan tulevat vaikuttamaan vuonna 2009 kaksi yhtäaikaisesti toimivaa tarkastuslautakuntaa, uusien tilintarkastajaehdokkaiden nimeäminen ja valinta, sekä valtuustokaudelle 2009-2012 valmisteltavat strategiat ym. Tarkastuslautakunnan tehtäväkenttään vaikuttavat myös kuntien toimintaympäristössä vaikuttavat muutokset, kuten kunta- ja palvelurakenneuudistus, sekä toiminnan ja talouden tasapainottamisen haasteet.

 

TAVOITTEET

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

1.1. Arviointi kohdistuu Turku-strategian, kaupungin toiminnan, talouden ja kuntalaisten kannalta kulloinkin olennaisiin asioihin

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Arvioinnin yhteiskunnallinen merkittävyys riippuu arviointikohteiden valinnan onnistumisesta, arvioinnin sisällöstä ja tarkasteluun valituista näkökulmista (esim. palvelujen laatu, taloudellisuus, vaikuttavuus, asiakastyytyväisyys). Arviointi on sekä toiminnan kehittämisen että ohjauksen väline. Oikea-aikainen arviointitieto edesauttaa kaupungin toiminnan suuntaamista ja suunnittelua. Arviointitiedon tulee olla valtuuston ja kaupungin johdon käytettävissä oikeaan aikaan päätöksenteon kannalta.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Yhteydenpito asiakkaisiin,
yhteistyökumppaneihin ja

sidosryhmiin

 

 

Neuvot-
telut on

käyty

Arvioinnin suunnittelussa on hyödynnetty eri tahoilta saatua tietoa ja palautetta

Yhteydenpito tukee arvioinnin
suunnittelua

Neuvottelut on käyty

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

2.1. Kaupungin strategiaprosessin ja johtamisen tukeminen

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian yksi painopiste on kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen, mikä toteutuakseen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa mm. kaupungin eri toimielimiin ja hallintokuntiin. Asiakaskysely valtuutetuille toteutetaan joka toinen vuosi. Tarkoituksena on jatkossa kehittää palautejärjestelmän sisältöä ja laajentaa sitä eri kohderyhmille.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Tarkastuslautakunta ja revisiotoimiston virkamiehet tapaavat kaupungin ja sen toimielimien sekä hallintokuntien edustajia arviointitoiminnan edellyttämällä tavalla tarpeen mukaan. Asiakaskyselyjen toteutus.

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Asiakaskyselyn
toteuttaminen

 

Asiakas-
kysely

Kv:lle

 

Asiakaskysely Kv:lle ja sidosryhmille toteutettu

 

Seuraavan kyselyn toteutus 2010

 

 

 

Hallintokuntavierailut/
kaupungin ja hallinto-
kuntien ylimmän johdon
tapaamiset

14

29

19

19

10

20

 

 

 

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio 2009

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Tilinpäätös 2009

Poikkeama

Tarkastuslautakunta

1 03

T

0

0

0

0

0

0

 

 

 

M

572

689

 

 

luvut täydentyvät

luvut täydentyvät

 

 

 

N

- 572

- 689

 

 

luvut täydentyvät

luvut täydentyvät

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

 

3.1. Resurssien tehokas käyttö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Kohdentamalla resurssit ja työpanos kulloinkin tarkoituksenmukaisella ja parhaalla mahdollisella tavalla voidaan työn tuottavuutta parantaa.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Kehitetään resurssien käytön seurannan välineitä ja seurantaa.

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Resurssien tarkoituksenmukainen kohdentaminen

 

 

 

Resurssien käyttöön ja kohdentamiseen on kiinnitetty huomiota

Resurssien käytön seurannan kehittäminen

- Kehityskeskustelut

- Toimenkuvat

- Työajan käytön suunnittelu

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

4.1. Eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien sekä kaupunkikonsernin toiminnan tuntemus

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Arviointi- ja tarkastusstrategian painopisteiden toteuttamisen ja tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan vaikuttavuuden perusedellytys on eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien ja kaupunkikonsernin toiminnan riittävä tuntemus.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Koulutussuunnitelman
päivittäminen ja
toteuttaminen

 

 

Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta.

Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta.

Koulutus-suunnitelman

toteutuminen

Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

5.1. Arviointitoiminnan kehittäminen viestintää ja vuorovaikutusta parantamalla

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon kehittäminen ja lisääminen asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa, jotta tarkastuslautakunnan toiminnan ja tehtävien tuntemusta ja toiminnan vaikuttavuutta kyetään parantamaan. Viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen edistää arviointitoiminnan avoimuutta.

Arviointi- ja tarkastustoiminnan vaikuttavuus riippuu siitä, miten kattavasti kaupungin eri toimintoja kyetään arvioimaan ja miten arviointikohteet on valittu.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Viestinnän ja vuorovaikutuksen tarkoituksenmukainen toteutus. Asiakaspalautteen käyttö.

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.12.2009

Internet -sivujen sisällön
kehittäminen

 

 

 

Internet-sivujen sisältöä on kehitetty saadun palautteen perusteella, sivujen rakenteen kehittäminen käynnissä.

Toteutus

Toteutettu sivujen sisällön päivitys, rakennetta ei muutettu

 

 

 

Arviointitoiminnan

kehittäminen

 

 

 

Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella

 

Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetty saadun palautteen perusteella

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 


TYÖVOIMA

 

 

2008
(t
oteutuma)

2009
(tavoitetaso)

2009
(
toteutuma)

Työvoima

5,7

6

4,8

 

 

Kv:

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussääs

- 454 euroa

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Kevätkaudella 2009 on toiminut yhtäaikaisesti kaksi toimivaltaista tarkastuslautakuntaa.

Toimikauden 2005-2008 tarkastuslautakunta suoritti vuoteen 2008 kohdistunutta arviointia ja tarkastusta. Arviointia varten on kuultu ympäristötoimenjohtajaa, kaupunginjohtoa sekä talous- ja henkilöstöjohtoa. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2008 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 15.6.2009.

Tarkastuslautakunnan raportoinnissa on vuonna 2009 kiinnitetty huomiota kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan ja ennaltaehkäisevään palvelutoimintaan kestävän kehityksen ohjelmassa, Turun kaupungin työvoiman suunnitteluun, tavoitetasoon, toimeenpanoon ja seurantaan, talouteen, selontekoon kaupungin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä sekä tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseurantaan.

Tarkastuslautakunnan arviointiprojektin raportti ”Kehittäminen ja projektitoiminta Turussa” käsiteltiin valtuustossa 9.3.2009.

Kaupungin tilintarkastaja PwC Julkistarkastus Oy on raportoinut vuoteen 2008 kohdistuneesta tilintarkastuksesta. Tilintarkastuskertomus vuodelta 2008 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 15.6.2009. Lisäksi tilintarkastaja antoi vuoden 2008 hallinnon ja talouden tarkastuksessa esiin tulleista seikoista 4.5.2009 päivätyn tilintarkastusmuistion, johon kaupunginhallitusta pyydettiin 31.10.2009 mennessä antamaan tarkastuslautakunnalle selvityksen toimenpiteistä. Keskushallinnon talousasiat on 2.11.2009 valmistellut lausunnon tilintarkastusmuistion johdosta. Kaupunginhallitus ei toistaiseksi ole käsitellyt tilintarkastusmuistiota ja siitä annettua lausuntoa.

Toimikauden 2009-2012 tarkastuslautakunta aloitti toimintansa järjestäytymiskokouksella 19.3.2009. Tarkastuslautakunnan valmistelun pohjalta kaupunginvaltuusto päätti 20.4.2009 valita PwC Julkistarkastus Oy:n kaupungin tilintarkastajaksi vuosiksi 2009-2012.

Syyskaudella 2009 toimikauden 2009-2012 tarkastuslautakunta on aloittanut varsinaisen arviointityönsä hyväksytyn työsuunnitelman pohjalta. Tilintarkastajan toimikauden 2009-2012 tilintarkastussuunnitelma ja tilikauden 2009 työohjelma merkittiin tiedoksi tarkastuslautakunnan kokouksessa 15.9.2009.