LUONNOS 14.8.2009

 

Tarkastuslautakunnan lausunto Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksestä

 

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 9.3.2009 Turun kaupungin ohjelmarakenteen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Kaupungin toimintaa ohjaavista toimeenpano-ohjelmista on kaupunginjohtajan esittelyssä todettu, että ne tullaan laatimaan yhtenäisen rakenteen mukaisesti. Kukin ohjelma sisältää keskeiset tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit sektoreittain. Edelleen esittelyssä on todettu strategia- ja ohjelmarakenteen valmistelun lähtökohtina olevan mallin, joka on yksinkertainen, selkeä, konkreettinen ja mitattava. Samoin todetaan, että päällekkäisyyksistä ja ristiriitaisuuksista on päästy eroon ja toimijoiden väliset roolit ja vastuut on selkeytetty.

 

Valtuustoryhmien välinen sopimus toimeenpannaan Turku-sopimuksella, joka jakaantuu kolmeen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi ja resurssien tasapainoinen ohjaus. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky -teemaan sisältyvät ohjelmat ovat osaamis- ja yrittäjyysohjelma, asunto- ja maankäyttöohjelma, matkailuohjelma ja ympäristöohjelma (sisältää valtuustoryhmien välisen sopimuksen ilmasto- ja energiaohjelman sekä joukkoliikenneohjelman). Ilmasto- ja ympäristöohjelman luonnoksessa vuosille 2010 - 2013 on todettu keskeisenä tavoitteena pitkän tähtäimen kehittämisessä olevan se, että päätetään, millainen joukkoliikenne Turussa halutaan olevan vuonna 2020.

 

PARAS-selvityksen yhteydessä on sovittu laadittavan joukkoliikennejärjestelmäselvitys yhdessä Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon, Piikkiön ja Varsinais-Suomen liiton kanssa. Työn tavoitteena on ollut luoda edellytykset sille, että voidaan tehdä päätös kaupunkiseudun tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmästä. Selvityksen on laatinut WSP Finland Oy. Kaupunginhallitus on käsitellyt 16.6.2009 § 381 Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen ja lähettänyt sen lausunnoille.

 

Joukkoliikenne selvityksessä on laajasti kerätty vertailutietoa muualla toteutetuista ratkaisuista ja niiden kannattavuudesta. Tehtyihin arvioihin ja laskelmiin vaikuttaa kuitenkin suuresti käytetyt muuttujat.

 

Joukkoliikenteen sujuvuuden kannalta maankäyttöön liittyvät ratkaisut ovat keskeisessä osassa. Joukkoliikenteen kehittämisellä ja eheiden yhdyskuntarakenteiden muodostamisella ja täydennysrakentamisella on positiivinen vaikutus myös ilmastonmuutokseen. Joukkoliikenteen ratkaisut vaikuttavat palveluiden saatavuuteen ja samalla palveluiden käyttöön. Joukkoliikenteen kehittämisen on todettu lisäävän matkustajamäärien kasvua. Myös maankäytöllä on vaikutusta asiakkaiden mahdollisuuteen käyttää joukkoliikenteen palveluja. Joukkoliikenteen, palvelurakenteen ja maankäytön yhteistyö ja tiedon kulku tulee varmistaa kaupungin sisällä ja myös seutukunnallisesti.

 

Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa, Turun seudun maakuntakaavassa ja liikenne- ja viestintäministeriön liikennepoliittisessa selonteossa asetettuihin tavoitteisiin nähden pikaraitiotien on todettu olevan ensisijainen vaihtoehto. Tehdyn selvityksen pohjalta on esitetty tehtäväksi periaatepäätös runkobusseihin perustuvasta joukkoliikennejärjestelmästä ja seudullisesta kehittämissuunnitelmasta. Raitiotien toteuttamismahdollisuus tulee kuitenkin huomioida maankäyttö- ja kaavoitussuunnitelmissa mahdolliset tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Selvityksessä on todettu, että Turun kaupungin alueelle on mahdollista luoda toimiva pikaraitiotiejärjestelmä, joka kuormittuu hyvin matkustajista. Sen laajentaminen merkittäväksi seudulliseksi joukkoliikennejärjestelmäksi edellyttää kuitenkin maankäytön huomattavaa tiivistämistä radan vaikutusalueilla.

 

Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen tulokset tulee huomioida Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteutuksessa. Kehittämistoimiin ryhtymisestä tulee tehdä päätökset mahdollisimman pikaisesti ja tavoitteiden määrittely tulee huomioida jo vuoden 2010 talousarvion laadinnassa.