LUONNOS 13.8.2009

 

Tarkastuslautakunnan lausunto ilmasto- ja ympäristöohjelmasta vuosille 2010 - 2013

 

Kaupunginjohtaja on 27.4.2009 § 141 asettanut Turun kaupungin ympäristöohjelman valmistelusta vastaavan työryhmän. Kaupunginhallitus on käsitellyt ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnosta ja lähettänyt sen lausunnoille lauta- ja johtokunnille ja valtuustoryhmille.

 

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 9.3.2009 Turun kaupungin ohjelmarakenteen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Kaupungin toimintaa ohjaavista toimeenpano-ohjelmista on kaupunginjohtajan esittelyssä todettu, että ne tullaan laatimaan yhtenäisen rakenteen mukaisesti. Kukin ohjelma sisältää keskeiset tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit sektoreittain. Edelleen esittelyssä on todettu strategia- ja ohjelmarakenteen valmistelun lähtökohtina olevan mallin, joka on yksinkertainen, selkeä, konkreettinen ja mitattava. Samoin todetaan, että päällekkäisyyksistä ja ristiriitaisuuksista on päästy eroon ja toimijoiden väliset roolit ja vastuut on selkeytetty.

 

Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan kaupunginjohtajan esittelyssä esille tuodut näkökulmat valmisteltavien asiakirjojen sisällöistä ovat hyviä. Toisaalta voidaan todeta, että koska ohjelmakokonaisuuden osa-alueet eivät ole lausuntovaiheessa olleet saatavilla yhtäaikaisesti, ei kantaa voida ottaa esimerkiksi ohjelmakokonaisuuden päällekkäisyyksiin tai vastuiden selkeyteen.

 

Mainittujen ohjelmien toimeenpano tapahtuisi kaupunginjohtajan esittelyn (Kv 9.3.2009) mukaan talousarvion valmistelun yhteydessä osana talousarviota. Ohjelmien keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet tulevat osaksi hallintokuntien talousarviota. Kaupunginvaltuusto käsitteli kokouksessaan 20.4.2009 valtuustokauden strategisten ohjelmien valmistelua. Kaupunginjohtajan esittelytekstissä on todettu, että kaupunginvaltuusto päättää Turku-strategiaan/Turku-sopimukseen kuuluvista strategisista ohjelmista 28.9.2009 (muut kuin talousohjelma).

 

Tarkastuslautakunta toteaa aikataulun olevan haasteellinen, mikäli ohjelmakokonaisuuden tavoitteet ja sisällöt on tarkoitus huolella sisällyttää talousarviovalmisteluun. Talousarviovalmistelun haasteena on lisäksi hallintokuntien välisen yhteistyön toteutus ja vastuiden selkeys tilanteissa, joissa hallintokunnilta edellytetään entistä tiiviimpää yhteistyötä. Kunkin hallintokunnan rooli ja keskeiset tavoitteet strategioiden toteuttamisessa tulee määritellä.

 

Vetovoimaisuus ja kilpailukyky –teemaan sisältyvät ohjelmat ovat osaamis- ja yrittäjyysohjelma, asunto- ja maankäyttöohjelma, matkailuohjelma ja ympäristöohjelma (sisältää valtuustoryhmien välisen sopimuksen ilmasto- ja energiaohjelman sekä joukkoliikenneohjelman). Hyväksytyn ohjelmarakenteen kokonaistavoitteena on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku. Ilmasto- ja ympäristöohjelmaan on otettu mukaan myös Itämerivetoomuksen sisältämät toimenpiteet ja huomioitu kestävän kehityksen mukainen budjetointi. Ohjelma jakaantuu teemakohtaisiin kokonaisuuksiin, joissa on esitetty aiheeseen liittyviä haasteita, kehittämiskohteita sekä tavoitteet, toimet ja mittarit.

 

Turku-sopimusta toteuttavien ohjelmien seuranta tapahtuu vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä, jolloin ohjelmien sisältöä voidaan tarkentaa. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky -teemaa toteuttavien ohjelmien yhdenmukaisuus tulee tarkastaa vuoden 2010 tilinpäätöksen yhteydessä mahdollisten päällekkäisyyksien ja ristiriitaisuuksien poistamiseksi.

 

Ilmasto- ja ympäristöohjelmassa määritellyt tavoitteet, toimet ja mittarit tulee huomioida vuoden 2010 talousarvion laadinnassa. Huomiota tulee kiinnittää tavoitteiden selkeyteen ja mittarien sisältöön. Myös Kestävän kehityksen budjetointi tulee huomioida talousarvion laadinnan yhteydessä.

 

Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelma vuosille 2010 - 2013 on sisällöltään varsin laaja. Ohjelman laadinnassa on huomioitu EU:n ja Suomen linjaukset ilmasto- ja energiapolitiikassa sekä Turussa aiemmin laaditut linjaukset. Toimintaympäristön muutoksista ja toiminnan kehittämisestä johtuen myös ohjelmaa laadittaessa käytettävissä olleissa tavoitteissa voi tapahtua muutoksia.

 

Tärkeä osa ohjelman toteutusta on sen toteutumisen seuranta, raportointi ja arviointi. Vaikka vastuu ohjelman toteutuksesta sovitun työnjaon mukaan konkretisoituisi usean hallintokunnan osalle talousarviossa, tulisi ohjelman toteutumisesta kokonaisuutena raportoida säännöllisesti.

Ohjelmassa on todettu, että seurantaa varten tulee rakentaa systeemi, jossa koulutuksen ja säännöllisten sisäisten auditointien kautta varmistetaan ohjelman toimeenpano ja toteutuminen. Tarkastuslautakunta ottaa arviointisuunnitelmissaan huomioon kulloinkin ajankohtaiset asiat. Tarkastuslautakunnan arviointi ei korvaa organisaation toimijoiden itsensä säännöllisesti suorittamaa itsearviointia, joka osaltaan toimii toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Ohjelmassa esitetty ympäristöohjelman seurantaan rakennettava systeemi tulee vastuuttaa ja varmistaa ohjelman toimeenpano eri toimijoiden välillä ja tavoitteiden toteutuminen.

 

Valtuustokauden strategia- ja ohjelmarakenteessa on pyritty välttämään päällekkäisyyksiä sekä lisäämään rakenteen selkeyttä. Tämä edellyttää, että ohjausasiakirjakokonaisuus ja -hierarkia on riittävän selkeästi määritelty ja kuvattu. Tarvittaessa tulee ottaa kantaa eri asiakirjojen suhteesta toisiinsa. Ohjelmien voimassaoloaikojen tulee olla yhteneväisiä. Tällä hetkellä osa ohjelmista on voimassa vuoden 2012 ja osa vuoden 2013 loppuun saakka.

 

Ohjelmassa on esitetty tavoitteiden asettelun yhteydessä resurssitarpeiden lisäyksiä eri toimiin. Näiden toteuttaminen kaupungin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on haasteellista. Näin ollen tulee jo etukäteen arvioida ohjelman täysipainoisen toteuttamisen realistiset mahdollisuudet. Lisäksi tulee huomioida ilmasto- ja ympäristöohjelman toteutukseen osallistuvien muiden hallintokuntien ja yhteistyökumppaneiden sitouttaminen ja seudullisten toimien haasteet ja vaatima panostus.