Tilinpäätös 2008                                                                                          Tarkastuslautakunta

 

 

 

TARKASTUSLAUTAKUNTA

Tilivelvollinen viranhaltija:

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on

-järjestää hallinnon ja talouden tarkastus ja

-tuottaa kaupungin strategisen johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi luotettavaa ja olennaista arviointitietoa

ovaltuustolle ja muille päätöksentekijöille

okuntalaisille ja ympäröivälle yhteiskunnalle

okaupungin henkilöstölle sekä

-arvioida

ovaltuuston asettamien strategisten tavoitteiden ja talousarviotavoitteiden toteutumista

otoiminnan tarkoituksenmukaisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta

Visio:

Arviointi- ja tarkastustoiminta varmistaa kaupunkikonsernin toiminnan tarkoituksenmukaisuuden ja tuloksellisuuden sekä kuntalaisten etujen toteutumisen.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

Tarkastuslautakunta vastaa Turku-strategian painopisteisiin tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian kolmella strategisella painopisteellä, jotka ovat:

-Arviointi- ja tarkastustoiminnan tuloksellisuus

-Kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen

-Konsernin toimintaa ja taloutta koskevan tiedon luotettavuus

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Tarkastuslautakunnan tehtäviin vaikuttavat kuntalain muutokset koskien kunnan talouden tasapainottamiseen liittyvien toimenpiteiden riittävyyden arviointia, koko kuntakonsernin tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamista.

Suunnitelmakaudella toimintaan tulevat vaikuttamaan vuonna 2009 kaksi yhtäaikaisesti toimivaa tarkastuslautakuntaa, uusien tilintarkastajaehdokkaiden nimeäminen ja valinta, sekä valtuustokaudelle 2009–2012 valmisteltavat strategiat ym. Tarkastuslautakunnan tehtäväkenttään vaikuttavat myös kuntien toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, kuten kunta- ja palvelurakenneuudistus, sekä toiminnan ja talouden tasapainottamisen haasteet.

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2008–2010:

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Arviointi kohdistuu Turku-strategian, kaupungin toiminnan, talouden ja kunt
alaisten kannalta
olennaisiin asioihin

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Arvioinnin yhteiskunnallinen merkittävyys riippuu arviointikohteiden valinnan onnistumisesta, arvioinnin sisällöstä ja tarkasteluun valituista näkökulmista (esim. palvelujen laatu, taloudellisuus, vaikuttavuus, asiakastyytyväisyys). Arviointi on sekä toiminnan kehittämisen että ohjauksen väline. Oikea-aikainen arviointitieto edesauttaa kaupungin toiminnan suuntaamista ja suunnittelua. Arviointitiedon tulee olla valtuuston ja kaupungin johdon käytettävissä oikeaan aikaan päätöksenteon kannalta.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Yhteydenpito asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin

 

 

 

Neuvottelut on käyty

Yhteydenpito tukee arvioinnin suunnittelua

Arvioinnin suunnittelussa on hyödynnetty eri tahoilta saatua tietoa ja palautetta

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Arviointitoiminta vastaa valtuuston, kuntalai
sten ja muiden sidosryhmien tarpeita

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian yksi painopiste on kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen, mikä toteutuakseen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa mm. kaupungin eri toimielimiin ja hallintokuntiin. Asiakaskysely valtuutetuille toteutetaan joka toinen vuosi. Tarkoituksena on jatkossa kehittää palautejärjestelmän sisältöä ja laajentaa sitä eri kohderyhmille.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Tarkastuslautakunta ja revisiotoimiston virkamiehet tapaavat kaupungin ja sen toimielimien sekä hallintokuntien edustajia arviointitoiminnan edellyttämällä tavalla tarpeen mukaan. Asiakaskyselyjen toteutus.

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Asiakaskyselyn
toteuttaminen

Asiakas-
kysely
Kv:lle

 

Asiakas-
kysely
Kv:lle

 

Asiakaskysely

Asiakaskysely Kv:lle ja sidosryhmille on toteutettu

 

 

 

Hallintokuntavierailut/
kaupungin ja hallintokuntien
ylimmän johdon tapaamiset

12

14

29

19

15

19

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2008

 

 

Tilinpäätös
2007

Talousarvio
2008

Muutokset

Talousarvio
muutoksin

Tilinpäätös
2008

Poikkeama

1 03 Tarkastuslautakunta

T

5.149

0

0

0

0

0

 

 

 

M

538.914

638.498

8.592

647.090

572.122

74.968

 

 

 

N

- 533.765

- 638.498

8.592

- 647.090

- 572.122

- 74.968

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Resurssien tehokas käyttö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Kohdentamalla resurssit ja työpanos kulloinkin tarkoituksenmukaisella ja parhaalla mahdollisella tavalla voidaan työn tuottavuutta parantaa.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Kehitetään resurssien käytön seurannan välineitä ja seurantaa.

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Resurssien tarkoituksenmukainen kohdentaminen

 

 

 

 

Resurssien käytön seurannan kehittäminen

Resurssien käyttöön ja kohdentamiseen on kiinnitetty huomiota

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien sekä kaupunkikonsernin toiminnan tunt
emus ja käyttö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Arviointi- ja tarkastusstrategian painopisteiden toteuttamisen ja tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan vaikuttavuuden perusedellytys on eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien ja kaupunkikonsernin toiminnan riittävä tuntemus.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Koulutussuunnitelman
päivittäminen ja toteuttaminen

 

 

 

Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta.

Koulutus-suunnitelman toteutuminen

Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

Arviointitoiminnan kehittäminen viestintää ja vuorovaikutusta parantamalla

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon kehittäminen ja lisääminen asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa, jotta tarkastuslautakunnan toiminnan ja tehtävien tuntemusta ja toiminnan vaikuttavuutta kyetään parantamaan. Viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen edistää arviointitoiminnan avoimuutta.

Arviointi- ja tarkastustoiminnan vaikuttavuus riippuu siitä, miten kattavasti kaupungin eri toimintoja kyetään arvioimaan ja miten arviointikohteet on valittu.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Viestinnän ja vuorovaikutuksen tarkoituksenmukainen toteutus. Asiakaspalautteen käyttö.

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Internet -sivujen sisällön kehittäminen

 

 

 

 

 

Internet-sivujen sisältöä kehitetty saadun palautteen perusteella, sivujen rakenteen kehittäminen käynnissä

 

 

 

Arviointitoiminnan kehittäminen

 

 

 

 

 

Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

TYÖVOIMA

 

 

2007
(
toteutuma)

2008
Kv (tavoitetaso)

2008
(toteutuma)

Työvoima

5,7

6

5,7

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

Sairauspoissalo-% = (sairauspoissaolot täydellä palkalla ja osapalkalla) / (Työvoima yht.) *100

 

Sijaistus-% = (Sijaiset-Yötyö-/Arkipyhähyvittäjät) / Poissa * 100

 

 

Kv:

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos 494 euroa sisältyy toimintakuluihin kompensoimattomana, koska muutos on alle 10.000 euroa

 

Kv:

 

Tae 2008
(€)

Ts 2009
(1.000 €)

1 03 Tarkastuslautakunta

 

 

 

Taloussuunnittelukaudelle vuodelle 2009 menoihin + 50 000 (tästä 30 000 varautumiseen kahden tarkastuslautakunnan päällekkäiseen työskentelyyn kevään 2009 aikana ja 20 000 tarkastuspäivien lisäämiseen)

M

 

+ 50

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Kevätkaudella 2008 tarkastuslautakunta suoritti vuoteen 2007 kohdistunutta arviointia ja tarkastusta. Arviointia varten on kuultu kaupunginjohtoa sekä talous- ja henkilöstöjohtoa. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2007 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 9.6.2008.

Tarkastuslautakunnan arviointiprojektin raportti ”Turun sosiaali- ja terveystoimen kustannushallinta” käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 21.4.2008.

Syyskaudella tarkastuslautakunnan työohjelmaan perustuvia hallintokunta- ja/tai lautakuntatapaamisia pidettiin seuraavasti: Turku Energia Oy:n toimitusjohtaja ja Turku Science Park -konsernin toimitusjohtaja 19.8.2008, opetuslautakunta ja ammattikorkeakoulun hallitus 7.10.2008, vesilaitoslautakunta 11.11.2008, sosiaalilautakunta ja satamalautakunta 25.11.2008 sekä joukkoliikennelautakunta 9.12.2008. Kaupunginhallituksen, kaupunginhallituksen konsernijaoston ja tarkastuslautakunnan yhteinen tapaaminen pidettiin 22.9.2008. Kulttuuritoimeen tarkastuslautakunta suoritti katselmuksen 30.9.2008.

Kaupungin tilintarkastaja PwC Julkistarkastus Oy on raportoinut vuoteen 2007 kohdistuneesta tilintarkastuksesta. Tilintarkastuskertomus vuodelta 2007 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 9.6.2008. Tilintarkastusmuistio vuoden 2007 hallinnon ja talouden tarkastuksessa esiin tulleista seikoista käsiteltiin kaupunginhallituksessa 22.9.2008. Tilintarkastajan tilivuoden 2008 työohjelma merkittiin tiedoksi tarkastuslautakunnan kokouksessa 19.8.2008.

Tarkastuslautakunnan raportoinnissa on vuonna 2008 kiinnitetty huomiota kaupungin asukas/asiakaslähtöiseen palvelutuotantoon, kaupungintasoiseen kehittämiseen ja hanketoimintaan sekä tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseurantaan. Raportoinnin eräänä painopisteenä on ollut lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen arviointi. Palvelutuotantoa on arvioitu myös johtajuus, strategiat ja toiminnan suunnittelu-, prosessit- ja resurssit-näkökulmista.