Tilinpäätös 2008 Tarkastuslautakunta
TARKASTUSLAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Tarkastuslautakunnan tehtävänä on -järjestää hallinnon ja talouden tarkastus ja -tuottaa kaupungin strategisen johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi luotettavaa ja olennaista arviointitietoa ovaltuustolle ja muille päätöksentekijöille okuntalaisille ja ympäröivälle yhteiskunnalle okaupungin henkilöstölle sekä -arvioida ovaltuuston asettamien strategisten tavoitteiden ja talousarviotavoitteiden toteutumista otoiminnan tarkoituksenmukaisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta |
|
Visio: |
Arviointi- ja tarkastustoiminta varmistaa kaupunkikonsernin toiminnan tarkoituksenmukaisuuden ja tuloksellisuuden sekä kuntalaisten etujen toteutumisen. |
|
| ||
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | ||
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | ||
|
|
|
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | ||
|
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | ||
|
Tarkastuslautakunta vastaa Turku-strategian painopisteisiin tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian kolmella strategisella painopisteellä, jotka ovat: -Arviointi- ja tarkastustoiminnan tuloksellisuus -Kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen -Konsernin toimintaa ja taloutta koskevan tiedon luotettavuus |
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Tarkastuslautakunnan tehtäviin vaikuttavat kuntalain muutokset koskien kunnan talouden tasapainottamiseen liittyvien toimenpiteiden riittävyyden arviointia, koko kuntakonsernin tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamista. Suunnitelmakaudella toimintaan tulevat vaikuttamaan vuonna 2009 kaksi yhtäaikaisesti toimivaa tarkastuslautakuntaa, uusien tilintarkastajaehdokkaiden nimeäminen ja valinta, sekä valtuustokaudelle 2009–2012 valmisteltavat strategiat ym. Tarkastuslautakunnan tehtäväkenttään vaikuttavat myös kuntien toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, kuten kunta- ja palvelurakenneuudistus, sekä toiminnan ja talouden tasapainottamisen haasteet. |
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2008–2010:
YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Arvioinnin yhteiskunnallinen merkittävyys riippuu arviointikohteiden valinnan onnistumisesta, arvioinnin sisällöstä ja tarkasteluun valituista näkökulmista (esim. palvelujen laatu, taloudellisuus, vaikuttavuus, asiakastyytyväisyys). Arviointi on sekä toiminnan kehittämisen että ohjauksen väline. Oikea-aikainen arviointitieto edesauttaa kaupungin toiminnan suuntaamista ja suunnittelua. Arviointitiedon tulee olla valtuuston ja kaupungin johdon käytettävissä oikeaan aikaan päätöksenteon kannalta. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
Arviointikriteerit ja tavoitetasot |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2008 |
||
Yhteydenpito asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin |
|
|
|
Neuvottelut on käyty |
Yhteydenpito tukee arvioinnin suunnittelua |
Arvioinnin suunnittelussa on hyödynnetty eri tahoilta saatua tietoa ja palautetta |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut: | ||||||||
| ||||||||
ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Tarkastuslautakunnan arviointi- ja tarkastusstrategian yksi painopiste on kaupungin strategiajohtamisen arviointi ja tukeminen, mikä toteutuakseen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa mm. kaupungin eri toimielimiin ja hallintokuntiin. Asiakaskysely valtuutetuille toteutetaan joka toinen vuosi. Tarkoituksena on jatkossa kehittää palautejärjestelmän sisältöä ja laajentaa sitä eri kohderyhmille. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
Tarkastuslautakunta ja revisiotoimiston virkamiehet tapaavat kaupungin ja sen toimielimien sekä hallintokuntien edustajia arviointitoiminnan edellyttämällä tavalla tarpeen mukaan. Asiakaskyselyjen toteutus. |
|||||||
Arviointikriteerit ja tavoitetasot |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2008 |
||
Asiakaskyselyn |
Asiakas- |
|
Asiakas- |
|
Asiakaskysely |
Asiakaskysely Kv:lle ja sidosryhmille on toteutettu |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Hallintokuntavierailut/ |
12 |
14 |
29 |
19 |
15 |
19 |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut: | ||||||||
| ||||||||
TALOUS | ||||||||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2008 | ||||||||||||||
|
|
Tilinpäätös |
Talousarvio |
Muutokset |
Talousarvio |
Tilinpäätös |
Poikkeama |
|||||||
1 03 Tarkastuslautakunta |
T |
5.149 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||
| ||||||||||||||
|
M |
538.914 |
638.498 |
8.592 |
647.090 |
572.122 |
74.968 |
|
||||||
| ||||||||||||||
|
N |
- 533.765 |
- 638.498 |
8.592 |
- 647.090 |
- 572.122 |
- 74.968 |
|
||||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: | ||||||||||||||
Resurssien tehokas käyttö | ||||||||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||||||||
|
Kohdentamalla resurssit ja työpanos kulloinkin tarkoituksenmukaisella ja parhaalla mahdollisella tavalla voidaan työn tuottavuutta parantaa. |
|||||||||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||||||||
|
Kehitetään resurssien käytön seurannan välineitä ja seurantaa. |
|||||||||||||
Arviointikriteerit ja tavoitetasot |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||||||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2008 |
||||||||
Resurssien tarkoituksenmukainen kohdentaminen |
|
|
|
|
Resurssien käytön seurannan kehittäminen |
Resurssien käyttöön ja kohdentamiseen on kiinnitetty huomiota |
|
|||||||
| ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut: | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Arviointi- ja tarkastusstrategian painopisteiden toteuttamisen ja tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan vaikuttavuuden perusedellytys on eri arviointi- ja laatujärjestelmien, johtamisjärjestelmien ja kaupunkikonsernin toiminnan riittävä tuntemus. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja tavoitetasot |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2008 |
||
Koulutussuunnitelman |
|
|
|
Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta. |
Koulutus-suunnitelman toteutuminen |
Osaamista on kehitetty kulloistenkin tarpeiden mukaisella koulutuksella ja työn kautta |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut: | ||||||||
| ||||||||
PROSESSIT JA RAKENTEET Arviointitoiminnan kehittäminen viestintää ja vuorovaikutusta parantamalla | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
Vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon kehittäminen ja lisääminen asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa, jotta tarkastuslautakunnan toiminnan ja tehtävien tuntemusta ja toiminnan vaikuttavuutta kyetään parantamaan. Viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen edistää arviointitoiminnan avoimuutta. Arviointi- ja tarkastustoiminnan vaikuttavuus riippuu siitä, miten kattavasti kaupungin eri toimintoja kyetään arvioimaan ja miten arviointikohteet on valittu. |
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
Viestinnän ja vuorovaikutuksen tarkoituksenmukainen toteutus. Asiakaspalautteen käyttö. |
|||||||
Arviointikriteerit ja tavoitetasot |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2008 |
||
Internet -sivujen sisällön kehittäminen |
|
|
|
|
|
Internet-sivujen sisältöä kehitetty saadun palautteen perusteella, sivujen rakenteen kehittäminen käynnissä |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Arviointitoiminnan kehittäminen |
|
|
|
|
|
Arviointitoiminnan sisältöä ja menetelmiä kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut: | ||||||||
| ||||||||
TYÖVOIMA
|
2007 |
2008 |
2008 |
Työvoima |
5,7 |
6 |
5,7 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
Sairauspoissalo-% = (sairauspoissaolot täydellä palkalla ja osapalkalla) / (Työvoima yht.) *100
Sijaistus-% = (Sijaiset-Yötyö-/Arkipyhähyvittäjät) / Poissa * 100
Kv: |
Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos 494 euroa sisältyy toimintakuluihin kompensoimattomana, koska muutos on alle 10.000 euroa |
Kv: |
|
Tae 2008 |
Ts 2009 |
1 03 Tarkastuslautakunta |
|
|
|
Taloussuunnittelukaudelle vuodelle 2009 menoihin + 50 000 (tästä 30 000 varautumiseen kahden tarkastuslautakunnan päällekkäiseen työskentelyyn kevään 2009 aikana ja 20 000 tarkastuspäivien lisäämiseen) |
M |
|
+ 50 |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: |
Kevätkaudella 2008 tarkastuslautakunta suoritti vuoteen 2007 kohdistunutta arviointia ja tarkastusta. Arviointia varten on kuultu kaupunginjohtoa sekä talous- ja henkilöstöjohtoa. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2007 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 9.6.2008. Tarkastuslautakunnan arviointiprojektin raportti ”Turun sosiaali- ja terveystoimen kustannushallinta” käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 21.4.2008. Syyskaudella tarkastuslautakunnan työohjelmaan perustuvia hallintokunta- ja/tai lautakuntatapaamisia pidettiin seuraavasti: Turku Energia Oy:n toimitusjohtaja ja Turku Science Park -konsernin toimitusjohtaja 19.8.2008, opetuslautakunta ja ammattikorkeakoulun hallitus 7.10.2008, vesilaitoslautakunta 11.11.2008, sosiaalilautakunta ja satamalautakunta 25.11.2008 sekä joukkoliikennelautakunta 9.12.2008. Kaupunginhallituksen, kaupunginhallituksen konsernijaoston ja tarkastuslautakunnan yhteinen tapaaminen pidettiin 22.9.2008. Kulttuuritoimeen tarkastuslautakunta suoritti katselmuksen 30.9.2008. Kaupungin tilintarkastaja PwC Julkistarkastus Oy on raportoinut vuoteen 2007 kohdistuneesta tilintarkastuksesta. Tilintarkastuskertomus vuodelta 2007 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 9.6.2008. Tilintarkastusmuistio vuoden 2007 hallinnon ja talouden tarkastuksessa esiin tulleista seikoista käsiteltiin kaupunginhallituksessa 22.9.2008. Tilintarkastajan tilivuoden 2008 työohjelma merkittiin tiedoksi tarkastuslautakunnan kokouksessa 19.8.2008. Tarkastuslautakunnan raportoinnissa on vuonna 2008 kiinnitetty huomiota kaupungin asukas/asiakaslähtöiseen palvelutuotantoon, kaupungintasoiseen kehittämiseen ja hanketoimintaan sekä tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseurantaan. Raportoinnin eräänä painopisteenä on ollut lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen arviointi. Palvelutuotantoa on arvioitu myös johtajuus, strategiat ja toiminnan suunnittelu-, prosessit- ja resurssit-näkökulmista. |