Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 20.08.2025 | 4 |
2058-2025 (08 01 00)
Linjan 21 reitin jatkaminen Tortinmäkeen
Tiivistelmä:
Tortinmäen liikenteessä on ilmennyt palveluiden vajausta mm. työmatkaliikenteessä ja koululaisten matkoissa. Lautakunnalle esitetään palvelun parantamiseksi linjan 21 reitin jatkamista Paattisten päätepysäkiltä Tortinmäen päätepysäkille. Tämä asia koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk §
Vs. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 13.8.2025:
Runkolinjastossa pohjoisimman Turun joukkoliikennettä hoidetaan kahdella linjalla, linja 21 Keskusta – Paattinen ja linja 23 Keskusta – Paattinen – Tortinmäki. Runkolinjastoon on päätetty kummallekin linjalle tunnin vuoroväli, jolloin linjojen yhteisellä osuudella keskustan ja Paattisten päätepysäkin välillä on 30 minuutin vuoroväli. Paattisten ja Tortinmäen välisellä osuudella vuoroväli on 60 minuuttia. Linjoja liikennöidään em. vuorovälein klo 5–24 arkisin ja lauantaisin sekä pyhäpäivinä tuntia myöhemmin alkaen.
Koulujen alettua on huomattu sellainen ongelma, että Paattisten koulun Tortinmäessä asuvien oppilaiden on odotettava kotiin vievää bussia lähes tunnin ajan. Seudullinen joukkoliikenne on saanut myös palautetta siitä, että aamuisin Tortinmäestä työmatkayhteydet ovat heikentyneet verraten liikennöintiin ennen runkolinjastoa. Nämä ongelmat voidaan poistaa jatkamalla linjan 21 reittiä Paattisten päätepysäkiltä Tortinmäkeen.
Nykyisillä aikatauluilla linjan 21 busseilla on Paattisten päätepysäkillä kohtuullisen pitkä odotusaika paluulähtöön, jotta vuoroväli Tortinmäestä tulevien linjan 23 bussien kanssa pysyy 30 minuutissa. Föli maksaa tuosta odotusajasta normaalin linjatuntikorvauksen. Niinpä linjan 21 reitin jatkaminen Paattisilta Tortinmäkeen on mahdollista melko vähäisellä kustannuslisäyksellä, kun vain maksettavien linjakilometrien määrä lisääntyy. Kaikkien linjan 21 vuorojen jatkaminen Tortinmäkeen lisää vuositasolla ostokustannuksia noin 61 500 euroa. Linjojen 21 ja 23 ostokustannukset ovat vuositasolla noin kaksi miljoonaa euroa nykyisillä reiteillä.
Linjan 21 reitin pidentäminen voidaan toteuttaa ilman kustannuslisäystä vähentämällä liikennöintiaikaa eli linjatuntien kustannuksia pienentämällä. Reitin pidentämisen kustannukset voidaan kompensoida vähentämällä linjatunteja 4,33 tunnilla päivittäin. Linjojen palvelutaso iltaisin on ylimitoitettua 30 minuutin vuorovälein. Ennen runkolinjastoa Paattisille ja Tortinmäkeen oli tunnin vuoroväli, joka vaikutti olevan riittävä. Tuo 4,33 linjatunnin säästö saadaan, jos klo 19 jälkeen linjojen yhteinen vuoroväli pidennetään 40 minuuttiin, joka on parempi kuin vanhalla linjastolla. Tällöin kummallakin linjalla olisi 80 minuutin (tunti 20 minuuttia) vuoroväli.
Koska peruskauden aikataulut ovat voimassa 31.5.2026 saakka, aikataulun muuttaminen illan lähtöjen osalta on mahdollista vuoden 2026 kesäaikatauluihin ja 2026–2027 peruskauden aikatauluihin. Liikennöitsijän on mahdollista aloittaa linjan 21 Tortinmäkeen ulottuvalla reitillä ajamisen 1.9.2025 alkaen kuljettajien työvuorolistan tullessa voimaan.
Vt. joukkoliikennejohtaja Lauri Jorasmaa:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että 1.9.2025 alkaen
Samalla lautakunta päättää, että pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta heti ja että tämä päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.