Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta20.08.20253

1538-2025 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden ja toiminnan 2. osavuosikatsaus vuonna 2025

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös. Joukkoliikennelautakunnalle annetaan tiedoksi tammi-toukokuun toteutuman perusteella laadittu osavuosikatsaus. Föli-matkustus on palautunut koronavuosien jälkeen ja on nyt 2 % suurempaa kuin koskaan Föli-aikana.

Tksjlk §

Talouspäällikkö Sari Niemi 12.8.2025:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2025 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–1.5.2025.

Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 19.12.2024 § 425, liite 2) mukaan kaupunginhallitukselle annettavat osavuosikatsaukset sisältävät talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräysten mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja sopeuttamisohjelman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen.

Talousarvion laatimisperiaatteet on esitetty seikkaperäisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesityksessä vuodelle 2025 (Tksjlk 26.9.2024 § 107).

Lipputuloarvio vuodelle 2025 on laadittu vuoden 2024 ensimmäisen puolen vuoden lipputulototeuman pohjalta. Lisäksi Turulle on arvioitu merkittävä tulolisäys, 2,6 miljoonaa euroa, runkolinjastolle vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Vastaavasti Raisiolle on arvioitu muun kasvun lisäksi 0,1 miljoonan euron tulolisäys kehälinjan takia.

Tammi-toukokuun matkamäärä on 12,2 miljoonaa, mikä on 3,25 % enemmän kuin tammi-toukokuussa 2024. Vuoden 2025 matkustusmääriä verrataan myös koronapandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019, sillä sitä käytetään vertailukohtana sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvioitaessa, miten yhteiskunta toipuu koronapandemiasta. Kasvua koronaa edeltäneeseen aikaan on 4 %. Parhaaseen Föli-vuoteen 2017 kasvua on 2 %. Alkuvuoden matkamäärä on parempi kuin koskaan Fölin aikana.

Seutulinjojen kustannusjako (Tksjlk 7.11.2018 § 189) perustuu keväällä 2025 kevään 2024 toteutumaan ja syksyllä 2025 syksyn 2024 toteutumaan. Uudella kehälinjalla kustannusjako tehdään arvioidun matkustuksen mukaisesti ja sitä tarvittaessa korjataan, kun käyttötiedot ovat olemassa.

Kuntakohtainen matkamäärä tammi-toukokuussa 2025

Laskennallinen matkamäärä perustuu kunkin kunnan lipputuloihin, joista on vähennetty kunnan itse maksamat koululaisliput, sekä matkojen keskimääräiseen tuloon Fölissä.

Turun laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 10,1 miljoonaa, joka on 2 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Kaarinan laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 647​ 874, joka on 2 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024. Kasvu tulee Kaarinan sisäisestä liikenteestä, sillä siinä jatkui maksuttomuuskokeilu helmikuun loppuun saakka. Kaarinan maksuttomien sisäisen liikenteen matkojen osuus em. matkamäärästä on 62​ 000.

Raision laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 411​ 483, joka on lähes sama kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Liedon laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 416​ 659, joka on 1 % vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Naantalin laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 309​ 929, joka on 8 % vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Ruskon laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 109​ 653, joka on 7 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Paimion laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta on 102​ 300. Paimiolle ei ole vertauslukua, koska Paimiossa ei ajettu Föli-liikennettä vielä viime vuoden vastaavana aikana.

Käyttötalouden ennuste vuodelle 2025 tammi-toukokuun tilanteen mukaan

Tammi-toukokuun jälkeen Fölin liikennöintikustannukset ovat noin 0,7 miljoona euroa budjetoitua pienemmät. Lipputulot ovat koko Fölin osalta 0,6 miljoonaa euroa budjetoitua paremmat.

​Turun osalta liikennöinnin menojen ylitys on 0,14 miljoonaa euroa. Lipputulo

ennuste on 0,18 miljoonaa euroa ja Kela-tuki on 0,17 miljoonaa euroa arvioitua suuremmat. Koululaislipputulot ovat 0,03 miljoonaa euroa arvioitua pienemmät. Turun nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on lähes talousarviossa, 0,17 miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan Turun talousarvion ylitys tulisi olemaan 120​ 000 euroa.

Kaarinan liikennöinnin menot ovat alittumassa 146​ 000 euroa. Kela-koulumatkatuki, koululaislipputulot sekä lipputulot ovat alittumassa yhteensä 105​ 000 euroa. Kaarinan alkuvuonna toteutetut maksuttomat matkat vaikuttavat lipputuloihin. Kela-koulumatkatuki ja koululaislipputulot ovat alittumassa. Kaarinan nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on alittumassa 42​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Kaarinan talousarvion alitus tulisi olemaan 70​ 000 euroa.

Liedon liikennöinnin menot ovat alittumassa 61​ 000 euroa. Lippu- ja koululaislipputulot ovat alittumassa, mutta Kela-koulumatkatuki ovat ylittymässä. Tulot ovat alittumassa yhteensä 39​ 000 euroa. Liedon nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on alittumassa 23​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Liedon talousarvion alitus tulisi olemaan 15​ 000 euroa.

Naantalin liikennöinnin menot ovat alittumassa 93​ 000 euroa. Lippu- ja koululaislipputulot ovat alittumassa, Kela-koulumatkatuki on lähes talousarviossa. Tulot ovat alittumassa yhteensä 83​ 000 euroa. Liedon nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on alittumassa 10​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Liedon talousarvion alitus tulisi olemaan 8​ 000 euroa.

​Raision liikennöinnin menot ovat ylittymässä 12​ 000 euroa. Lipputulot ja koululaislipputulot ovat alittumassa. Kela-koulumatkatuki on ylittymässä. Tulot ovat alittumassa yhteensä 24​ 000 euroa. Raision nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on ylittymässä 36​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Raision talousarvion ylitys tulisi olemaan 102​ 000 euroa.

Ruskon liikennöinnin menot ovat alittumassa 7​ 000 euroa. Lipputulot ja Kela-koulumatkatuki ovat ylittymässä arvioidusta. Koululaislipputulot ovat lähes talousarviossa. Tulot ovat ylittymässä yhteensä 13​ 000 euroa. Ruskon nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on alittumassa 20​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Ruskon talousarvion alitus tulisi olemaan 8​ 000 euroa.

​Paimion liikennöinnin menot ovat alittumassa 56​ 000 euroa. Lipputulot ja Kela-koulumatkatuki ovat alittumassa. Koululaislipputulot ovat ylittymässä. Tulot ovat yhteensä 54​ 000 euroa. Paimion nettoluku toukokuun tilanteen mukaan on alittumassa 2​ 000 euroa. Ennusteen mukaan Paimion talousarvion alitus tulisi olemaan 8​ 000 euroa. Paimion liikennöinti on alkanut 1.7.2024, jolloin vertauslukujen käyttäminen edelliseen vuoteen ei ole vielä mahdollista.

Turun ja Raision liikenteeseen ja niiden menoihin ja tuloihin vaikuttaa merkittävästi runkolinjasto, joka alkaa 1.7.2025. Ensimmäiset runkolinjaston toteumatiedot saadaan vasta kolmannessa osavuosikatsauksessa.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti (0,7 miljoonaa euroa koko joukkoliikenteen osalta).

Liite 1​Seudullinen joukkoliikenne OVK2 2025

Liite 2​​Vuoden 2025 toimintasuunnitelman tavoitteiden seuranta

Oheismateriaali 1​Seudullinen joukkoliikenne palvelusuunnitelma OVK2 2025

Vt. Joukkoliikennepalvelujohtaja Lauri Jorasmaa:

Ehdotus​​​​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi joukkoliikenteen vuoden 2025 talouden 2. osavuosikatsauksen liitteineen​ ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Tksjlk § 3
Liite 1:Seudullinen joukkoliikenne OVK2 2025
Liite 2:Vuoden 2025 toimintasuunnitelman tavoitteiden seuranta
Oheismateriaali 1:Seudullinen joukkoliikenne palvelusuunnitelma OVK2 2025