Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta23.04.20253

1538-2025 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 1. osavuosikatsaus vuonna 2025

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös. Joukkoliikennelautakunnalle annetaan tiedoksi tammi-maaliskuun toteutuman perusteella laadittu osavuosikatsaus. Föli-matkustus on palautunut koronavuosien jälkeen ja on nyt 1 % suurempaa kuin koskaan Föli-aikana.

Tksjlk §

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 16.4.2025:​

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.​

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2025 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.3.2025.​

Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 19.12.2024 § 425 liite 2) mukaan kaupunginhallitukselle annettavat osavuosikatsaukset sisältävät talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräysten mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja sopeuttamisohjelman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen.

Talousarvion laatimisperiaatteet on esitetty seikkaperäisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesityksessä vuodelle 2025, Tksjlk 26.9.2024 § 107.

Lipputuloarvio vuodelle 2025 on laadittu vuoden 2024 ensimmäisen puolen vuoden lipputulototeuman pohjalta. Lisäksi Turulle on arvioitu merkittävä tulolisäys, 2,6 miljoonaa euroa, runkolinjastolle vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Vastaavasti Raisiolle on arvioitu muun kasvun lisäksi 0,1 miljoonan euron tulolisäys kehälinjan takia.

Tammi-maaliskuun matkamäärä on 7,6 miljoonaa, mikä on 5 % enemmän kuin tammi-maaliskuussa 2024. ​ Vuoden 2025 matkustusmääriä verrataan myös koronapandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019, sillä sitä käytetään vertailukohtana sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvioitaessa, miten yhteiskunta toipuu koronapandemiasta. Kasvua koronaa edeltäneeseen aikaan on 2 %. Parhaaseen Föli-vuoteen 2017 kasvua on 1 %. Tällä hetkellä siis alkuvuoden matkamäärä on parempi kuin koskaan Fölin aikana.

Seutulinjojen kustannusjako (Tksjlk 7.11.2018 § 189) perustuu keväällä 2025 kevään 2024 toteutumaan ja syksyllä 2025 syksyn 2024 toteutumaan. Uudella kehälinjalla kustannusjako tehdään arvioidun matkustuksen mukaisesti ja sitä tarvittaessa korjataan, kun käyttötiedot ovat olemassa.

Kuntakohtainen matkamäärä tammi-maaliskuussa 2025

Laskennallinen matkamäärä perustuu kunkin kunnan lipputuloihin, joista on vähennetty kunnan itse maksamat koululaisliput, sekä matkojen keskimääräiseen tuloon Fölissä.

Turun laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 6,3 miljoonaa, joka on 4 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

​Kaarinan laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 420.000, joka on 9 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024. Kasvu tulee Kaarinan sisäisestä liikenteestä, sillä siinä jatkui maksuttomuuskokeilu helmikuun loppuun saakka. Kaarinan maksuttomien sisäisen liikenteen matkojen osuus em. matkamäärästä on 62.000.

Raision laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 260.000, joka on 2 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Liedon laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 260.000, joka on 2 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Naantalin laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 190.000, joka on 5 % vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Ruskon laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 70.000, joka on 10 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2024.

Paimion laskennallinen matkamäärä tammi-maaliskuulta on 65.000. Paimiolle ei ole vertauslukua, koska Paimiossa ei ajettu Föli-liikennettä vielä viime vuoden vastaavana aikana.

Käyttötalouden ennuste vuodelle 2025

Tammi-maaliskuun jälkeen Fölin liikennöintikustannukset ovat noin 0,5 miljoona euroa budjetoitua pienemmät. Lipputulot ovat koko Fölin osalta 0,1 milj. euroa budjetoitua paremmat.

Turun osalta Fölin liikennöintimenot ovat talousarvion mukaiset ja liikennöintitulot 0,45 miljoonaa yli talousarvion.

​Tässä vaiheessa vuotta on liian aikaista tehdä johtopäätöksiä loppuvuoden osalta. Lisäksi Turun ja Raision liikenteeseen ja sen menoihin ja tuloihin vaikuttaa merkittävästi runkolinjasto, joka alkaa 1.7.2025. Runkolinjaston toteutumatietoa ei ole käytettävissä vielä toisessakaan osavuosikatsauksessa.

Ensimmäinen kuntakohtainen ennuste tehdään toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti (0,7 milj. euroa).

Liite 1​Osavuosikatsaus 1/2025 Joukkoliikenne

Liite 2​Vuoden 2025 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden ja sopeutustavoitteiden seuranta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​​​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi joukkoliikenteen vuoden 2025 talouden 1. osavuosikatsauksen liitteineen​ ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Tksjlk § 3
Liite 1:Osavuosikatsaus 1/2025 Joukkoliikenne
Liite 2:Vuoden 2025 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden ja sopeutustavoitteiden seuranta