Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta23.04.20259

2794-2025 (00 01 02, 08 01 00, 07 02 01)

Vastaus Anu Tuomisen jäsenaloitteeseen koskien uusille matkustajille kohdennettua opastavaa sisältöä bussien sisänäytöillä

Tiivistelmä: -

Tksjlk §

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez 14.4.2025:

Anu Tuominen on​ tehnyt seuraavansisältöisen jäsenaloitteen (Tksjlk 02.04.2025 § 63): Linja-autoissa oleviin sisäisiin näyttötauluihin tutut ohjeet myös uusille matkustajille.

Turku saa syksyisin monta tuhatta uutta opiskelijaa ja siten potentiaalista Fölin käyttäjää ja kesäisin meille tulee turisteja. Osa uusista opiskelijoista ja turisteista tulee maaseudulta, jossa ei ole totuttu näin loistavaan joukkoliikenteeseen. Linja-autojen sisällä olevissa näyttötauluissa on pyörinyt mainoksia ja bussilipun uudempia ominaisuuksia kuten konsertti- tai teatterilippu on samalla bussilippu ja on esitelty vesibussia. Nyt on tiedotettu Fölin uudistuksista vanhoja asiakkaita mutta entäpä uudet asiakkaat?

Ehdotan, että näihin linjojen sisäisiin infonäyttöihin laitetaan ohjeita myös aivan uusille matkustajille. Tällaisia ohjeita ovat esimerkiksi: samalla lipulla voi vaihtaa linjalta toiseen kahden tunnin sisälle, maksaminen onnistuu pankkikortin etämaksulla, Fölin karttapalvelusta voi kysyä reittiä ja Fölin ajoneuvot kartalla -toiminnolla on mahdollista seurata sen oman bussin liikkeitä, ja monia muita hyviä ohjeita. Tehdään ensimmäisistä matkakerroista mahdollisimman helppoja!

Vastaus aloitteeseen

Fölin bussien sisänäytöillä on vuosien varrella esitetty opastavaa informaatiota mm. aloitteessa mainituista aiheista eli kahden tunnin vaihto-oikeudesta, lähimaksamisesta, reittioppaan käytöstä ja bussit kartalla -palvelusta. On totta, että näitä tietoja olisi hyvä esittää näytöillä jatkuvasti eikä kausittain. Valitettavasti kuitenkin näyttöjen muisti on niin pieni, että sinne ladattava sisältömäärä on rajallinen. Jos määrä ylittyy, niin sisältöä ladataan jatkuvasti verkosta, joka lisää datansiirtokustannuksia.

Lisäksi runkolinjaston liikenteen alkaessa 1.7. sisänäytöt varataan miltei kokonaan matkustajainformaation esittämiselle. Sisänäytöille tuodaan lähestyvien vaihtopysäkkialueiden kartat ja tietoa pysäkkialueen seuraavista lähdöistä. Tässä kohtaa saatamme joutua tarkastelemaan uudelleen myös Fölin yhteislippua tarjoaville yhteistyökumppaneille sisänäytöiltä luvattua näkyvyysmäärää, jos näytöille ei mahdu matkustajainformaation lisäksi muuta sisältöä nykyisenkaltaisesti.

Ehdotus Fölin perusasioiden esilletuomisesta etenkin uusien matkustajien näkökulmasta on hyvä. Otamme suunnitteluun markkinointimateriaalin toteuttamisen mm. kahden tunnin vaihto-oikeudesta, tasataksasta ja sähköisistä palveluista. Vastaava kampanja on ollut viimeksi vuonna 2023, mutta jatkossa materiaalia ei ole tarkoitus julkaista kampanjanomaisesti vaan tasaiseen tahtiin, jotta se tavoittaisi uudet asiakkaat hyvin. Asioista voidaan kertoa asiakkaille esimerkiksi Fölin sosiaalisen median kanavilla ja bussien istuinselustoissa. Opiskelijoille ja nuorille kohdennettua sisältöä voidaan tuoda esille esimerkiksi opiskelijasovelluksissa ja vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Mahdollisuuksien mukaan opastavaa materiaalia voidaan esittää myös bussien sisänäytöillä.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee edellä olevan vastauksen tiedoksi ja aloitteen käsitellyksi.