Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut 
Joukkoliikennepalvelujohtaja713.03.2025 

764-2025 (02 08 00)

Turun seudun joukkoliikenteen linjakilpien purku- ja asennustyö (linjat 1-10 ja 20-53)

Liikkumispalvelut, joukkoliikenteen infrasuunnittelija Tero Laurila ja hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Hankinnan tausta

Turun kaupungin Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen (Föli) toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia linjakilpien purku- ja asennustöistä (linjat 1-10 ja 20-53). Asennustyön on oltava valmis ja luovutettu tilaajalle 16.06.2025.

​Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).

​Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 11.2.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

​Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankinnasta ei esitetty lisätietokysymyksiä.

​Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.

​Määräaikaan 6.3.2025 klo 11.00 mennessä saatiin 9 tarjousta. Tarjoajana olivat:

Tarjousten avaamisen jälkeen ilmeni, että Avanor Oy:n ja Trafino Oy:n tarjouksissa oli virheitä. Avanor Oy ja Trafino Oy ilmoittivat sähköpostitse vetäytyvänsä tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

​Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjous tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin tarjouksen täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjousten valinnan perusteeksi ilmoitettiin edullisin kokonaistoimituksen hinta.

Tarjousten vertailu:

Tarjoaja

Vertailuhinta € / kokonaistyö (alv 0%)

Sijoitus

Anlog Oy

67 900,00

2.

Destia Oy

51 540,00

1.

Meihem Oy

247 000,00

6.

PPL Infra & Rakennus Tmi

77 800,00

4.

Rakennusliike Niitti Oy

296 000,00

7.

Tekniikka-Tuominen Oy

68​ 950,00

3.

YIT Road Oy

87 640,00

5.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kaupunginhallitus ja lautakunta päättävät hankinnoista talousarvion puitteissa ja päättävät alaistensa viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Tällä tarkoitetaan oikeutta tehdä hankintapäätös ja solmia sitoumus kaupungin puolesta. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (11.1.2022 § 12) mukaan joukkoliikennepalvelujohtaja päättää suunnittelu-, urakka- ja hankintasopimuksista, joiden arvonlisäveroton hankintahinta ei ylitä 200.000 euroa.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että linjakilpien purku- ja asennustöiden palveluntuottajaksi valitaan Destia Oy tarjotulla hinnalla 51540,00 € (alv 0%) sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen tiedoksi.

Sirpa Korte

joukkoliikennepalvelujohtaja

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen p. 044​ 907 5896

Jakelu

aoAnlog Oy
aoDestia Oy
aoMeihem Oy
aoPPL Infra & Rakennus
aoRakennusliike Niitti Oy
aoTekniikka-Tuominen Oy
aoYIT Road Oy
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvJärvinen Tapani
tiedLaurila Tero