Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta2012.02.20255

2501-2024 (08 01 00)

Runkolinjaston vähäiset reittitarkennukset

Tiivistelmä:

Lautakunnan 22.1.2025 § 6 tekemää päätöstä runkolinjaston reittitarkennuksista täydennetään vielä muutaman linjan osalta. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 20

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 5.2.2025

Lautakunta päätti 22.1.2025 § 6 runkolinjaston reittitarkennuksista. Tehtyä päätöstä on syytä täydentää vielä muutaman linjan osalta. Muutokset ovat kustannusneutraaleita, joten ne voidaan toteuttaa päätetyn talousarvion sisällä.

Linjan 33A perustaminen

Linja 33 liikennöi Pansion ja Vienolan välillä. Nykyisin linja 32 käy tarvittaessa Pansiossa sijaitsevan laivastoaseman portilla. Sama käytäntö on syytä ottaa käyttöön myös linjalla 33, ja esitetäänkin että noin joka toinen vuoro päättyy Laivastoasemalle, ja joka toinen Pansiontien pääteasemalle. Linjan 33A vuorot suunnitellaan vastaamaan laivastoaseman liikkumistarpeita.

Linjan 39 reittimuutos

Linjojen 5 ja 39 liikennöinnistä Ylioppilaskylän alueella on päätetty niin, että molemmat linjat tukeutuvat Caribian parkkialueella sijaitsevaan pääteasemaan. Turun kaupunkiympäristölautakunta on 7.5.2024 § 172 hyväksynyt Kongressikujan asemakaavamuutoksen tavoitteet. Alue tullaan kaavoittamaan perustuen maanalaiseen pysäköintiin, joka tarkoittaa joukkoliikenteen päätepysäkin siirtämistä tulevaisuudessa toiseen sijaintiin. Nykyinen pääteasema on käytettävissä vielä 1.7.2025, ja myöhemmässä vaiheessa tarkentuu milloin alue ei ole enää käytettävissä. Uusi päätepysäkki rakennetaan Urho Kulovaaran kadun risteykseen, ja myös se on käytettävissä jo 1.7.2025 alkaen.

Koska tiedetään reittimuutoksen olevan tulossa, esitetään siitä johtuva reittimuutos linjalle 39 toteutettavan jo 1.7.2025 alkaen. Koska kyseessä on uusi linja, vältytään tällöin tilanteelta, että olemassa oleva linja muuttuisi nopeasti asiakkaiden siihen totuttua. Linja 39 on päätetty kulkevaksi Kupittaan suunnasta tullessaan Ylioppilaskylän vastapäivään kiertäen reittiä; Hämeentie – Nummenpuistokatu – Simolankatu - Kuikkulankatu – Inspehtorinkatu – Pispalantie – Caribia. Esitetään, että Ylioppilaskylä kierretään päinvastaiseen suuntaan, jolloin voidaan käyttää uutta pääteasemaa. Tällöin reitti olisi Hämeentie – Hämeenramppi – Helsinginkatu – Suntiontie – Pispalantie – Inspehtorinkatu – Kuikkulankatu – Simolankatu – Nummenpuistokatu – Urho Kulovaaran katu, ja toiseen suuntaan päinvastoin.

Tulevaisuudessa myös linjan 5 reitti tulee jatkaa Caribialta uudelle pääteasemalle. Muutos on pakko tehdä viimeistään silloin, kun Caribian piha-alueen rakentaminen alkaa, mutta se olisi mahdollista toteuttaa myös nopeammin. Muutos parantaisi Ylioppilaskylän yhteyksiä merkittävästi, kun keskustaan tuleva yhteys voitaisiin jatkaa lähemmäs Ylioppilaskylän pohjoisosien asuinalueita. Tätä mahdollisuutta ei ollut alun perin, kun runkolinjastoa suunniteltiin, koska alueella ei ollut soveltuvaa päätepysäkkiä. Linjalle 5 ei tuolloin esitetty myöskään Ylioppilaskylän kiertoa, koska se olisi synnyttänyt alueelle päällekkäistä palvelua linjan 39 kanssa. Linjan 5 jatkaminen uudelle päätepysäkille vaatii vielä lisäselvitysten tekemistä, koska todennäköisesti ratkaisu edellyttää lisäauton asettamista liikenteeseen, joka nostaa myös merkittävästi kustannuksia. Pidennystä ei tässä vaiheessa siksi esitetä, vaan se tulisi huomioida talousarviovalmistelun yhteydessä.

Linjan 45 reittitarkennukset

Linja 45 on 23.1.2019 § 3 päätöksessä reititetty Iso-Heikkilässä kulkemaan Vaasantietä. Kirstinpuiston rakentumisen myötä reitiksi tulisi tarkentaa Kanslerintie – Iso-Heikkiläntie – Nuutintie – Akselintie – Artturinkatu – Tukholmankatu, toiseen suuntaan päinvastoin.

Keskustassa linja 45 on reititetty Linnankadulle. Linnankadulle linjan ei ole tarve kulkea, koska sen on mahdollista käyttää keskustassa B5 ja A8 pysäkkejä Eerikinkadulla. Linja kulkee keskustassa reittiä Humalistonkatu – Eerikinkatu – Aninkaistenkatu, toiseen suuntaan päinvastoin.

Muutokset linjoissa 43 ja 46

Linjan 43 päätepysäkki on alkuperäisen päätöksen mukaan Lukkosepänkadulla, josta linjan on suunniteltu kulkevan Rakennusmestarintien kautta Länsikeskukseen. Suunnitellun päätepysäkin alueen asukkaiden palvelutasoa saadaan parannettua liikennöimällä Lukonsepänkadulle linjalla 46 linjan 43 sijaan. Linjan 46 reittimuutos mahdollistaa samalla Länsikeskuksen palveluiden paremman saavutettavuuden, ja reittimuutos selkeyttää myös linjan 43 liikennöintiä Rakennusmestarintiellä.

Muutoksen myötä linja 43 päättyy Rakennusmestarintien päähän nykyisen linjan P3 mukaisesti. Linja 46 kulkee reittiä Suikkilantie – Pläkkikaupunginkatu – Pläkkisepänkatu – Lukkosepänkatu – Satakunnantie – Viilarinkatu – Markulantie – Kuninkojantie. Toiseen suuntaan linja liikennöi samaa reittiä.

Linjojen 62 ja 75 numerointi

Koululinjat tullaan liikennöimään tulevaisuudessa, kuten ennen runkolinjastoakin. On kuitenkin tarve täydentää linjanumerointi päätöstä kahden koululinjan osalta. Nykyisen koululinjan numero 52 on jo varattu Hirvensalon sisäiselle linjalle. Esitetään sama linja ajettavaksi tulevaisuudessa koululinjoille varatulla numerolla 62. Lisäksi koululaislinja 75 on puuttunut numerointipäätöksestä, ja liikennöidään tulevaisuudessakin samalla numerolla.

Oheismateriaali 1​Linjatarkennukset kartalla

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että​ päättää, että 1.7.2025 alkaen

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvLevälehto Riku
tpvTervonen Jouko
tpvVäistö Vesa-Matti