Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1812.02.20253

1309-2024 (02 05 00, 08 01 00)

Katsaus vuoden 2024 yritysmyyntiin ja sen kehittymiseen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle tuodaan tiedoksi katsaus vuoden 2024 yritysmyyntiin ja sen kehittymiseen. Yritysmyynnille asetetuista tavoitteista jäätiin hieman, sillä vuosi jäi myyntityön osalta vajaaksi, mutta nousu oli silti huomattavaa. Yhteensä yrityspalveluiden tulot olivat 715 912,53 € euroa, nousua on 102 618,41 euroa eli 16,73 % verrattuna vuoteen 2023.

Tksjlk § 18

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez ja palvelusuunnittelija Kati Palenius 20.1.2025:

Fölin yrityspalvelut paketoitiin vuonna 2024 helposti myytäviksi ja ostettaviksi tuotteiksi. Hinnoittelua yhdenmukaistettiin ja selkeytettiin. Föli tavoittelee yritysyhteistyöllä ja houkuttelevalla yrityspalveluiden tarjonnalla yritysasiakkaiden ja matkamäärien selkeää kasvua lähivuosina.

Yritysmyynnin prosessi suunniteltiin, myyntitoiminnan tavoitteet määriteltiin ja loppuvuodesta päästiin aloittamaan myyntitoiminta. Föli.fi/yrityksille-laskeutumissivu avattiin kesällä ja yhteydenottolomake lisättiin sivustolle syksyllä. Yrityksille-sivulla on käytössä myös yritysasiakkaita palveleva chatbot. Yritysmarkkinointikampanja toteutettiin syksyllä. Kampanjassa esiteltiin kaksi referenssiyritystä; Naantalin Aurinkoinen, jolla on käytössään työmatkakortti sekä Turun kaupunginteatteri, jolla on käytössään työmatkakortti ja yhteislippu. Kampanja näkyi sekä yrityksille (esimerkiksi Yrittäjä-lehdessä) että kuluttajille (esimerkiksi somessa, bussien sisänäytöillä ja ulkomainospaikoilla). Epassi saatiin maksutavaksi Föli-sovellukseen marraskuussa ja tähän liittyen toteutettiin markkinointikampanja, joka näkyi mm. bussien istuinselustoissa ja sisänäytöillä sekä some-kanavilla. Uudesta maksutavasta tiedotettiin sovelluksen käyttäjiä. Vuonna 2024 Föli sai kiitettävästi myös ansaittua medianäkyvyyttä tapahtumalipuille, kun yhteistyö Logomon kanssa aloitettiin keväällä.

Yhteydenotot yrityksiin aloitettiin marraskuussa Epassi-maksutavan lisäyksen jälkeen ja ensimmäinen yritystilaisuus järjestettiin tammikuussa 2025, johon ilmoittautui 23 yritysten edustajaa. Aiheena yritystilaisuudessa oli runkolinjastouudistus ja Fölin yrityksille suunnatut palvelut. Yritystilaisuudet on koettu Fölissä hyväksi ja tehokkaaksi tavaksi tehdä myyntityötä, sillä näin tavoitamme useita yrityksiä kerralla ja tilaisuuksissa syntyy myös hyvää keskustelua.

Yritysmyynnin tavoitteeksi vuodelle 2024 oli asetettu 25 uutta yritysasiakasta ja yritysmyynnin tuloa 200​ 000 euroa enemmän edeltävään vuoteen verrattuna. Yritysmyynnin osalta vuosi 2024 jäi vajaaksi, sillä palvelut saatiin lanseerattua vasta kesällä ja yhteydenotot yrityksiin aloitettiin marraskuussa, ensimmäinen yritystilaisuus järjestettiin vuoden 2025 puolella. Silti yritysasiakkaiden määrä ja yritysmyynnin tulot ovat kasvaneet huomattavasti vuoteen 2023 verrattuna. Uusia yritysasiakkaita saatiin vuoden 2024 aikana 20 kappaletta, josta 13 on työmatkakorttiasiakkaita ja 7 tapahtumia. Työmatkakorttiyritysten osalta tuloa kertyi vuonna 2024 323​ 670 euroa, joka on 28​ 943,64 euroa enemmän kuin vuonna 2023. Tulo lisääntyi 9,82 %. Epassilla ja Smartumilla työmatkoja ostettiin Föli-sovelluksesta ja Kauppatorin Monitorista yhteensä 338​ 246,92 eurolla.

Tapahtumalippujen osalta tuloa kertyi vuonna 2024 53 995,61 euroa, joka on 13​ 034,11 euroa enemmän kuin vuonna 2023. Tapahtumalippunousuja, eli matkoja yhteislipuilla, tehtiin vuonna 2023 36​ 626 kpl ja vuonna 2024 42 402 kpl. Tapahtumalipuista saatu tulo lisääntyi 31,82 %.

Yhteensä yrityspalveluiden tulot olivat 715​ 912,53 euroa, nousua on 102​ 618,41 euroa eli 16,73 % verrattuna vuoteen 2023. Yrityspalveluiden tuloihin ei ole laskettu mukaan muiden myyntipisteiden kuin Föli-sovelluksen ja Kauppatorin Monitorin Epassi- ja Smartum –latauksia eli kokonaismyynti on todellisuudessa suurempi.

Vuonna 2025 myyntityötä jatketaan yhteydenotoilla potentiaalisiin yrityksiin, joita Fölille ovat mm. runkolinjojen varsilla sijaitsevat yritykset sekä toistuvia tapahtumia järjestävät toimijat. Syksyllä 2025 runkolinjaston liikenteen alettua tehdään työmatkaliikkumiseen liittyvää markkinointia, jota kohdennetaan sekä työnantajille että työntekijöille. Markkinoinnissa aiotaan kokeilla uusia kanavia, kuten vaikuttajamarkkinointia Boksi-alustan kautta TikTokissa ja Instagramissa sekä maksullista mainontaa LinkedIn-alustalla. Kampanjoinnissa on mukana myös perinteisempiä kanavia, kuten ulkomainospaikat, paikallislehdet, radio ja digimarkkinointi.

Vuodelle 2025 asetetut tavoitteet ovat samat kuin edeltävänä vuonna eli 25 uutta yritysasiakasta ja 200​ 000 euroa lisää tuloa edelliseen vuoteen verrattuna.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä katsauksen​ vuoden 2024 yritysmyyntiin ja sen kehittymiseen tiedoksi.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHalsvaha Iiris
tiedJärvinen Nonna
tiedKorte Sirpa
tiedMartinez Sinikka
tiedMäkinen Saara
tiedPalenius Kati
tiedPihlava Topias
tiedSinokki Tiina