Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta622.01.20256

2501-2024 (08 01 00)

Runkolinjaston reittitarkennukset

Tiivistelmä:

Runkolinjaston linjastosta on päätetty vuoden 2019 tammikuussa. Joidenkin linjojen osalta suunnitelmat ovat tarkentuneet kuuden vuoden aikana, ja lautakunnalle esitetään tarkennuksia osaan runkolinjaston reitteihin ja palveluun. Lisäksi lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi keskustassa käytettävät pysäkit.

Tksjlk § 6

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 15.1.2025

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 23.1.2019 § 3 bussien runkolinjaston reiteistä ja esitti kustannuksia Turun kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallitus päätti hyväksyä kustannukset 4.3.2019 § 90. Alkuperäisen päätöksen jälkeen runkolinjastoa on tarkennettu lautakunnassa Ilpoisten liikenteen osalta (Tksjk 5.6.2024 § 78), linjan 20 osalta (Tksjlk 5.6.2024 § 77) ja runkolinjan 9 osalta (Tksjlk 5.6.2024 § 79). Runkolinjaston numeroinnista on päätetty 3.4.2024 § 40.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tulee seudullisena joukkoliikenneviranomaisena päättää linjastoon tehtävistä tarkennuksista. Suurin osa tarkennuksista on pienimuotoisia ja teknisiä, mutta ne eroavat alkuperäisen päätöksen mukaisesta. Muutokset ovat kustannusneutraaleita tarkennuksia, ja ne sisältyvät päätettyyn talousarvioon. Tarkennuksista esitetään kartat liitteessä 2.

Tarkennuskohteet ovat seuraavat:

1.​ Linjan 1 reitti on alkuperäisessä päätöksessä esitetty Kauppatorilta Eerikinkatua pitkin. Reitti olisi edellyttänyt, että Eerikinkadulle Puistokadun ja Sairashuoneenkadun sekä Puistokadun ja Koulukadun välille rakennetaan uudet pysäkit. Kaupunkiympäristölautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi 1.9.2020 § 293 vaihtoehtojen selvittämiseksi, joten reittiä ei voida, ainakaan vielä totetuttaa.

Linjan 1 reitiksi tulee päättää nykyinen, ja linjan 1A mukainen reitti: Kauppatorilta satamaan reittiä Aurakatu – Linnankatu. Toiseen suuntaan reitti kuljetaan päinvastoin.

2.​ Kirstinpuiston alue on kehittynyt vuoden 2019 runkolinjastopäätöksen jälkeen. Linjan 3 reitti Varissuo-Perno kulkee Kirstinpuistossa Artturinkatua pitkin vastaavasti kuin nykyinen linja 42, jonka linja 3 korvaa. Reitti Kirstinpuistossa on siten Tukholmankatu – Artturinkatu – Akselintie – Nuutintie ja toiseen suuntaan päinvastoin.

3.​ Raunistulaan on valmistumassa joukkoliikennekatu, joka mahdollistaa linjan 4 kulkemisen Raunistulantietä pitkin Virusmäentien sijaan. Linjan 4 reitti Raunistulassa kulkee Raunistulantie – Lyylintie - Virusmäentie ja toiseen suuntaan päinvastoin.

4. Linjan 8 Runosmäen päätepysäkki poikkeaa nykyisen linjan 18 päätepysäkistä, joka sijaitsee Varusmestarintiellä. Uusi päätepysäkki rakentuu 1.7.2025 mennessä. Se sijaitsee Lähetinkadun ja Varusmestarintien risteyksen tuntumassa. Linjan 8 reitti jatketaan Lähetinkadulta Varusmestarintielle ja toiseen suuntaan päinvastoin.

5.​ Turun musiikkitalo Fuugan rakentamisen vuoksi linjoilla 9, 9A, 24 ja 25 liikennöidään poikkeusreitillä, koska Itäisellä Rantakadulla ei voida liikennöidä kyseisellä osuudella.

Linjat 9 ja 9A kulkevat keskustan suuntaan reittiä Martinkatu – Itäinen Rantakatu – Myllysilta – Koulukatu - Linnankatu – Aurakatu. Keskustasta lähtiessä linjat kulkevat reittiä Aurakatu – Linnankatu – Puistokatu – Martinsilta – Martinkatu.

Linjat 24 ja 25 kulkevat keskustan suuntaan reittiä Itäinen Rantakatu – Myllysilta – Koulukatu – Linnankatu – Aurakatu. Keskustasta lähtiessä linjat kulkevat reittiä Aurakatu – Linnankatu – Puistokatu – Martinsilta – Itäinen Rantakatu.

Lisäksi linjat 9 ja 9A ajetaan toistaiseksi poikkeusreittiä Veturinkadun kautta nykyisen linjan 61 mukaisesti.​

6. Lautakunta päätti (Tksjlk 5.6.2024 § 77) linjan 20 liikennöinnistä uuden rautatieaseman kautta 1.7. alkaen. Jatkosuunnittelussa on tarkentunut, että aikataulussa pysymisen vuoksi linjan reittiä tulee muuttaa, niin että se kulkee linja-autoasemalta keskustaan Brahenkatua pitkin ja palaa toiseen suuntaan Maariankadulta tullessaan Brahenkadun kautta.

Linja 20 kulkee keskustaan tulleessaan reittiä Ratapihankatu – Kuljettajankatu​ – Läntinen Pitkäkatu – Brahenkatu ja toiseen suuntaan päinvastoin.

7. Linjojen 21 ja 23 reitit vaihdetaan Turun kehätien pohjoispuolella päittäin, jotta linjojen numerointi Moision ja Yli-Maarian alueella säilyy ennallaan. Linja 21 ajaa Moisiontietä, Moision koulutietä ja Mittumaarintietä Paattisille ja linja 23 Tampereen valtatietä, Moision koulutietä ja Moisiontietä Tortinmäkeen. Lisäksi linjalle 23 tehdään reittimuutos Kastun alueelle. Reitti kulkee Tampereen valtatieltä Marttilantie – Kärsämäentie – Raunistulan puistotie – Tampereentie jatkuen aiemmin päätetyn mukaan ja toiseen suuntaan päinvastoin.

8. Runkolinjaston alkuperäisessä suunnitelmassa linjoille 21 ja 23 sekä Ruskon linjoille 301, 302 ja 303 päätepysäkki keskustassa on merkitty Puutorille. Kuitenkin on tarkoituksenmukaista, että näiden linjojen päätepysäkit säilyvät myös runkolinjastossa Linnankadulla. Linjojen reitit Satakunnantien ja Tampereentien risteyksestä Linnankadulle ja takaisin säilytetään nykyisellään.

9. Linjalle 22 tehdään reittimuutoksia lautakunnan (Tksjlk 5.6.2024 § 78) päätökseen nähden sekä Jäkärlän että Kastun palvelutason parantamiseksi. Kastun alueella linja 22 korvaa aiemmin päätetyn linjan 23 reittiosuuden. Linjan 22 reitti Jäkärlän päätepysäkiltä keskustaan on: Jäkärlä – Allaistenkatu – Kylmäalhonkatu – Asematie – Jäkärlän puistokatu – Talolankatu – Auvaismäentie – Koskennurmenkatu – Pyhän Maarian tie – Mittumaarintie – Paattistentie – Tampereen valtatie – Kaerlantie – Pulmussuontie – Markulantie – Mulllintie – Parrantie – Tampereen valtatie – Tampereentie jatkuen aiemmin päätettyä reittiä. Toiseen suuntaan päinvastoin.

10. Linjan 25 reitin on päätetty kiertävän Kakskerran järven. Nykyisin Kakskerran järven pohjoispuolella ja eteläpuolella on omat linjanumerot 15A ja 15B, joten on luontevaa erotella linjan 25 reittiosuudet omiksi linjanumeroikseen. Linja 25 kulkee Brinkhallin kautta eli järven pohjoispuolella ja linja 25A kulkee Myllykylän kautta järven eteläpuolella.

11. Linjan 28 reitti muuttuu Jäkärlässä kulkemaan Auvaismäentie – Talolankatu – Kylmäalhonkatu – Asematie – Paimalantie ja toiseen suuntaan päinvastoin.

12.​ Ruissalon palvelutason säilyttämiseksi nykyisellään lisätään Ruissalon liikenteeseen lisälinja 28A tukemaan linjan 28 liikennettä. Linja liikennöi kesällä vapun jälkeisen maanantain ja syyskuun viimeisen täyden viikon välisen ajan. Ruissalon ja keskustan välillä liikennöivä linja kulkee Ruissalosta Kauppatorille nykyisen linjan 8 mukaisesti. Palvelu on huomioitu talousarviossa, mutta linja 28A tulee perustaa.​ Linjan 28A reitti keskustan pysäkiltä jatkuu Eerikinkatu – Aninkaistenkatu – Maariankatu – Puutori. Puutorilta linja kulkee Sibeliuksenkatu – Brahenkatu – Eerikinkatu jatkaen linjan 28 reittiä Ruissaloon.

13. Linjan 39 reittiin tehdään muutos Vähäheikkilän alueella. Reitti kulkee Stålarminkatu – Perämiehenkatu – Rykmentintie – Vähäheikkiläntie ja päinvastoin. Syynä on Perämiehenkadun loppupään ahtaus, sekä Rykmentintiellä nykytilanteessa sijaitsevan pysäkin käyttäminen.

14. Koululaislinjalle 67 lisätään yksi vuoro lähtemään klo 14.55 Ilpoisten koululta, koska linja 43 ei liikennöi klo 15.00 tai sen jälkeen, kuten linja P3 on tehnyt. Linjalla 67 pääsevät siten Katariinaan Ilpoisten koululta nekin oppilaat, joiden koulu päättyy klo 14.45

15. Littoisten liikenteen osalta on vuonna 2019 päätetty, että liikenne järjestetään liityntäliikenteenä linjatunnuksella 600. Päätettyä palvelutasoa ei linjalla 600 pystytä toteuttamaan yhdellä linja-autolla, joka liikenteeseen on varattu. Vastaavasti linjan 34 reitti on päätetty lautakunnassa 5.6.2024 § 78, jolloin reittiä lyhennettiin Ilpoisista Skanssiin. Linjalle 34 tehty muutos mahdollistaa sen yhdistämisen linjaan 600, jolloin linja ehditään ajamaan myös Varissuon kautta. Yhdistäminen on järkevä toteuttaa ajamalla linja suoraan Jaanintietä Kohmoon, sekä liikennöimällä Biolinjaa pitkin. Muutos tuo Pääskyvuorenrinteen ohitse paremman palvelun, jonka edellytyksenä on kuitenkin uusien pysäkkien rakentaminen Jaanintien varteen.

Linjanumerona 600 toimii linjalla seutuliikenteen numeroinnin mukaisesti. Linjan reitti Itäsippaantie – Sippaantie – Littoistentie – Uusi Littoistentie – Otto Korhosen katu – Karvataskunkatu – Otto Korhosen katu – Littoistenjärventie – Menninkäisenkatu – Kaarinantie – Kohmontie – Jaanintie – Vanha Littoistentie – Peronkatu – Kalevantie – Jaanintie – Mustionkatu – Biolinja – Itäkaari – Skanssi ja toiseen suuntaan päinvastoin.

Edellä kuvattujen reitti- ja palvelumuutosten lisäksi​ Turun keskustassa käytettävät pysäkit on saatu tarkennettua. Nykyisin keskustassa käytettävät pysäkit on suunniteltu niin, että mahdollisimman moni pysyisi samana myös runkolinjaston aloittaessa. Pysäkit esitetään liitteessä 2 ja oheismateriaalissa 2 on esitetty ko. pysäkit kartalla.

Liite 1​Reitti- ja palvelutarkennukset

Liite 2​​Keskustassa käytettävät pysäkit

Oheismateriaali 1​Kartat reittitarkennuksista

Oheismateriaali 2​​Keskustassa käytettävät pysäkit kartalla​

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNobina Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedHalsvaha Iiris
tiedJaakkola Marjo
tiedJorasmaa Lauri
tiedJärvinen Nonna
tiedKorte Sirpa
tiedKoskinen Mikko
tiedLaurila Tero
tpvLevälehto Riku
tiedMartinez Sinikka
tpvMikkonen Timo
tiedMäkinen Saara
tiedPihlava Topias
tpvTervonen Jouko
tpvVäistö Vesa-Matti


Liitteet:

Tksjlk § 6
Liite 1:Reitti- ja palvelutarkennukset
Liite 2:Keskustassa käytettävät pysäkit