Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut 
Joukkoliikennepalvelujohtaja107.01.2025 

61-2025 (07 02 01, 02 08 00, 08 01 00)

Sopimuksen tekeminen vaikuttajamarkkinointialusta Boksin kanssa

Sopimuksen tekeminen vaikuttajamarkkinointialusta Boksin kanssa

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez 7.1.2025:

Seudullinen joukkoliikenne on neuvotellut vaikuttajamarkkinointialusta Boksin kanssa yhteistyöstä vuodelle 2025. Boksin vaikuttajat julkaisevat sisältöjä TikTokissa ja Instagramissa.

Boksi toimii niin, että tilaaja määrittelee kampanjalle budjetin, joka on vähintään 3000 euroa. Tilaaja julkaisee suunnitellusta kampanjasta alustalla briiffin eli tarjouspyynnön, joka sisältää toiveet ja tavoitteet kampanjalle, budjetin ja aikataulun. Alustan vaikuttajat jättävät hakemuksensa kampanjaan ja tilaaja valitsee itselleen sopivimmat vaikuttajat datan ja hakemusten perusteella. Tilaaja tarkistaa vaikuttajien tekemät sisällöt ennen niiden julkaisua. Kampanjan tuloksia voi seurata reaaliaikaisesti alustalla. Tuloksia voi tarkastella myös kampanjan jälkeen ladattavasta kampanjaraportista. Kampanjan päätyttyä tilaajalla on oikeus ostaa sisällöt itselleen uudelleenkäyttöä varten. Alustalla on noin 27​ 000 vaikuttajaa nano- ja mikrovaikuttajista, joilla on pieni seuraajamäärä, julkkisvaikuttajiin.

Vuonna 2023 toteutetun Fölin kuluttajatutkimuksen ja vuonna 2024 toteutetun pro gradu -tutkielman, jossa selvitettiin Föli-alueen nuorten joukkoliikenteen käyttöä ja asenteita joukkoliikennettä kohtaan, tulosten perusteella yksi Fölin tärkeimmistä markkinoinnin kohderyhmistä on nuoret. Tutkimuksista nimittäin selvisi, että nuoret matkustajat uskovat käyttävänsä joukkoliikennettä viiden vuoden kuluttua vähemmän kuin nyt. Nuorten kuluttajien asenteissa aikuistumiseen liittyy haave yksityisautoilun aloittamisesta. Fölin kannalta tämän assosiaation heikentäminen on olennaista.

Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinoinnin muoto ja tehokas keino tavoittaa nuoret, sillä vaikuttajamarkkinoinnin kautta sisältöjä pystytään tuottamaan nuorille suunnatuissa kanavissa. Tämä mahdollistaa Fölille entistä laajemman sosiaalisen median näkyvyyden, myös niille nuorille, jotka eivät seuraa Fölin omia kanavia. Boksin kautta Föli saa näkyvyyttä Instagramin lisäksi TikTokissa, joka on tärkeä kanava nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa, ja jossa Fölillä ei ole omaa tiliä.

Boksin perustason alustamaksu on 99 euroa kuukaudessa. Perustason sopimuksessa tilaaja suunnittelee briiffit ja hallinnoi kampanjoita sekä lataa kampanjaraportit alustalta itse. Tilaaja määrittelee kampanjakohtaisen vaikuttajamarkkinointibudjetin, jonka on oltava vähintään 3000 euroa. Sopimuskausi alkaa 3 kuukauden kokeilujaksolla, jonka päätteeksi sopimuksen voi halutessaan päättää.

Liite 1​Boksin esittely

Liite 2​Boksi, tarjous

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 7.1.2025:

Päätös​​Päätin tehdä vuosisopimuksen vaikuttajamarkkinointialusta Boksin kanssa 1.4.2025 alkaen niin, että sopimus alkaa kolmen kuukauden kokeilujaksolla. Alustan hinta on 99 euroa kuukaudessa eli 1188 euroa vuodessa. Lisäksi kampanjoihin käytetään enintään 18000 euroa.

Tilaus maksetaan Seudullisen joukkoliikenteen Markkinointi-tililtä. Tilaus ei synny tällä päätöksellä vaan erikseen tehtävällä tilauksella.

Sirpa Korte

joukkoliikennepalvelujohtaja

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

Jakelu

aoBoksi.com Solutions Oy
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvHalsvaha Iiris
tpvMartinez Sinikka
tiedNiemi Sari
tiedRiski Jaana


Liitteet:

Kypalipa § 1
Liite 1:Boksin esittely
Liite 2:Boksi, tarjous