Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 134 | 21.11.2024 | 1 |
7194-2024 (08 01 00, 07 02 01)
Turun seudun joukkoliikenteen Fölin aikataulukirjan painattaminen vuonna 2025 ja siitä eteenpäin
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että runkolinjaston alettua painatetaan aikataulukirja, joka on voimassa toukokuun 2026 loppuun saakka. Sen jälkeen aikataulukirjan painamisesta luovuttaisiin monien muiden joukkoliikenneviranomaisalueiden tavoin. Lisäksi lautakunnalle ehdotetaan, että kesäkuulle 2025 ei painateta aikataulukirjaa, sillä se olisi voimassa vain yhden kuukauden ajan.
Tksjlk § 134
Informaatiosuunnittelija Nonna Järvinen ja joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 28.10.2024:
Fölin aikataulukirjaa tehdään ja painatetaan kahdesti vuodessa. Vuosien saatossa informaatiokäyttäytyminen on kuitenkin muuttunut, ja vuosi vuodelta aikataulukirjojen menekki on vähentynyt merkittävästi. Kirjojen painosmäärä on pienentynyt vuosittain. Vuonna 2019 luovuttiin aikataulukirjojen postittamisesta kotitalouksiin. Tätä ennen painoksia tilattiin 180 000 kpl per aikataulukausi. Postituksesta luopumisen jälkeen aikataulukirjoja painettiin 60 000 kpl per aikataulukausi ja niitä jaettiin palvelupisteissä ja latauspisteissä. Tämän jälkeen kirjojen kysyntä on laskenut ja edellisinä vuosina painosmäärä on ollut 45 000 kpl per aikataulukausi. Kirjojen kysyntä on ollut laskussa tasaisesti ja talviaikataulukirjaa 2024 painettiin vain 25 000 kpl. Sähköisten aikataulupalveluiden käyttö on yleistynyt entisestään.
Aikataulukirjan oletettu käyttäjäkunta on pieni verrattuna esimerkiksi Fölin reittioppaan kävijämäärään. Reittioppaalla on noin 700 000 käyntiä kuukaudessa. Reittioppaan kävijämäärät kasvavat vuosi vuodelta, ja moni käyttää reittiopasta Föli-sovelluksen kautta; sovelluksen kävijämäärä on 81 000 kuukaudessa. Tämän lisäksi moni käyttää esim. Google Maps -sovellusta reittihakuun, eikä Fölillä ole tietoa näiden hakujen määrästä. Föli.fi-sivustolla käydään noin 350 000 kertaa kuukaudessa.
Kirjoja jaetaan tällä hetkellä kaikissa Fölin palvelu- ja latauspisteissä. Palvelu- ja latauspisteisiin toimitetaan 200–2000 kpl aikataulukirjoja, poikkeuksena Kauppatorin Monitori, jossa menekki on aina ollut suurempaa. Aikataulukirjojen menekkiä eri pisteissä on hankala ennustaa ja kun aikataulukirjojen menekki on jatkuvasti ollut edellisvuotta pienempää, aikataulukirjojen varastointi ja hävittäminen on aiheuttanut hankaluuksia osalle palvelupisteistä. Runsas paperihävikki on myös ristiriidassa Fölin ympäristöarvojen kanssa.
Aikataulukirjan suurin ongelma on, ettei kirja ole koskaan täysin ajan tasalla aikataulukauden aikana tehtävien muutosten osalta. Aikataulu- ja reittimuutosten tekemistä onkin pyritty välttämään kesken aikataulukauden, vaikka muutokset olisivat perusteltuja ja matkustajia hyödyttäviä. Ongelma tulee korostumaan entisestään Turun kaupungin ja muiden Föli-kuntien suurten rakennushankkeiden myötä, sillä rakennustöiden aiheuttamat poikkeusreitit eivät näy aikataulukirjassa ajantasaisesti.
Aikataulukirjan aineisto tuotetaan osin erillään Fölin muusta aikatauludatasta. Lisäksi Föli on tehnyt osan kirjan taitosta sekä huolehtinut kirjan oikoluvusta. Tämän työajan siirtäminen esimerkiksi Fölin reittioppaan datan ja digitaalisten aikataulujen kehittämiseen hyödyttäisi suurempaa joukkoa matkustajia.
On tarkoituksenmukaista ohjata matkustajia entistä enemmän sähköisten palveluiden pariin myös siksi, että uuden föli.fi-sivuston ja asiakasrekisterin myötä matkustajan on mahdollista saada tulevaisuudessa juuri hänelle kohdennettua häiriöinformaatiota esimerkiksi hänen käyttämäänsä linjaa koskevasta poikkeusreitistä tai perutuista vuoroista. Föli.fi uudistui viimeksi alkuvuonna 2021, minkä myötä sen saavutettavuus ja käytettävyys paranivat. Nettisivut ja Föli-sovellus vaativat edelleen kehittämistä, ja sitä on tarkoitus tehdä painetun aikataulukirjan luopumisesta tuomien resurssien avulla.
Aikataulukirjaa käyttävät pääasiassa matkustajat, jotka eivät voi käyttää sähköisiä aikataulupalveluita tai kokevat niiden käytön hankalaksi. Sukupolvien välisessä informaatiokäyttäytymisessä on myös eroja. Kun informaatiota digitalisoidaan, on otettava huomioon nämä ryhmät, jotka saattavat joutua ns. digitaaliseen kuiluun. Tällaisten matkustajien on mahdollista saada maksutta tuloste käyttämiensä linjojen aikatauluista jo nykyisin Kauppatorin Monitorista ja muista Fölin palvelupisteistä. Tietokonetta käyttävät voivat tulostaa aikataulun myös itsenäisesti Fölin sähköisistä kanavista. Asiakkaiden osaamista digipalvelujen käytössä ja myös digitaalisia aikatauluja kehitetään. Föli tulee laatimaan painetun infopaketin Fölin digitaalisista aikataulu- ja reaaliaikapalveluista. Tätä jaettaisiin Föli-kuntien palvelu- ja latauspisteissä.
Föli tarjoaa kattavaa, ajantasaista ja helppokäyttöistä pysäkki-informaatiota pysäkkijulisteiden ja aikataulunäyttöjen avulla. Aikataulunäyttöjä tullaan porrastetusti päivittämään modernimmiksi, jotta niihin saadaan entistä enemmän asiakasinformaatiota, esimerkiksi häiriötiedotteita.
Kirjan mennessä painoon ei usein ole tietoa esimerkiksi lipputuoteuudistuksista, minkä vuoksi aikataulukirja on myös muun Fölin viestinnän kannalta tehoton kanava. Aikataulukirja ei sisällä tietoa, jota ei olisi saatavilla muista kanavista myös ei-digitaalisina. Matkaehdot ovat saatavissa painettuina Fölin palvelupisteistä. Esimerkiksi hintoja koskevat tiedot ovat saatavissa palvelupisteistä tai nähtävissä busseissa.
Muissa Suomen kaupungeissa aikataulukirjojen painatuksesta luopuminen on ollut viime vuosina trendi, jolla ei ole todettu vaikutusta matkamäärään. Fölin viestintätiimi on keskustellut aiheesta Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen kanssa. Nysse on luopunut sekä aikataulujen painatuksesta että jakelusta jo kesällä 2017. He ovat sen sijaan panostaneet digitaalisten aikataulujen kehittämistyöhön ja kokeneet sen kannattavaksi. Tampereella koettiin, että aikataulukirjan suuri painos ja jakelu ovat hyötyyn nähden kalliita ja työläitä. Helsingin seudun liikenne HSL luopui kirjasta jo ennen vuotta 2017.
Muutkin seudulliset joukkoliikenteet ovat jo joko luopuneet tai harkitsevat aikataulukirjasta luopumista, esim. Lahden seudun liikenne LSL, Oulun joukkoliikenne, Kuopion seudun joukkoliikenne Vilkku ja Porin joukkoliikenne.
Aikataulukirjasta luopuminen vähentää kaikkien Föli-kuntien kustannuksia. Painatuksen kustannukset ovat olleet noin 60 000 ja 80 000 euroa välillä vuosittain painosmäärän mukaan. Tämän lisäksi kustannuksia aiheuttaa mainostoimistokulut kansien ja mainosten luomiseen (noin 5500 euroa vuonna 2024), informaatiosuunnittelijan työaikakustannukset sekä suunnittelijoiden työaikakustannukset.
Aikataulukirjan kilpailutus on viimeksi tehty kaupungin digi- ja offset painotöiden kilpailutuksen osaksi. Sopimus painatuksesta päättyy 31.7.2025, mutta siinä on kahden vuoden optiomahdollisuus.
Runkolinjasto aloittaa 1.7.2025, ja sen myötä koko Turun sisäinen liikenne muuttuu. Muutos on valtava asiakkaille ja asiakasinformaation tulee täten olla erityisen kattavaa ja saavutettavaa. Painettu aikataulukirja runkolinjaston aloituksen yhteydessä on perusteltu; aikataulukirja on tuttu viestintäkanava suuressa muutoksessa. Aikataulukirjaan painetaan myös uuden linjaston kartta, joka auttaa reittien suunnittelussa heitä, jotka eivät vielä käytä reittiopasta.
Kesäkuussa 2025 (2.–30.6.2025) ennen runkolinjastoa ajetaan normaalein kesäaikatauluin. Erillinen, painettu aikataulukirja yhtä kuukautta varten on hyötyyn nähden erittäin aikaa vievä ja kallis nykyisillä resursseilla, jotka tulisi sen sijaan käyttää muuhun asiakasinformaatioon ja -viestintään runkolinjastoon siirtymisen suhteen, esimerkiksi painetun runkolinjastoa koskevan aikataulukirjan valmisteluun.
Lautakunnalle esitetään edellä kuvatuista syistä, että Föli ei painata aikataulukirjaa kesäkuulle 2025. Samoin lautakunnalle ehdotetaan, että aikataulukirjojen painamisesta luovutaan kokonaan sen jälkeen, kun talvikauden 2025–2026 aikataulukirja on painettu. Ko. aikataulukirja sisältää sekä kesäkauden aikataulut, 1.7. –10.8.2025, että peruskauden aikataulut, 11.8.2025–31.5.2026.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
PäätösAsia pantiin pöydälle Rihkon Takatalon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.