Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta11523.10.20243

1533-2024 (02 02 02)

Turun seudullisen joukkoliikenteen vuoden 2024 talouden ja toiminnan 3. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne tuo joukkoliikennelautakunnalle tiedoksi toisen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1. - 30.9.2024. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen.

Tksjlk § 115

Talouspäällikkö Sari Niemi ja joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 17.10.2024:​

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.​

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 30.9.2024.​

Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 18.12.2023 § 476 liite 4) mukaan kaupunginhallitukselle annettava ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräyksen mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden toteutumisesta tilikaudella sekä sopeuttamistavoitteiden seuranta.

​Joukkoliikenteen talousarvion laatimisperiaatteet on esitetty seikkaperäisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesityksessä vuodelle 2024, Tksjlk 20.9.2023 § 112.

Joukkoliikenteen talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman toimenpiteiden ja sopeuttamistavoitteiden tilanne

Joukkoliikenteelle asetetut talousarviolausekkeet, pormestariohjelma ja sopeuttamistoimenpiteet ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti.

Talousarviolausekkeet ja pormestariohjelman toimenpiteiden (liite 2) ja sopeuttamistavoitteiden (liite 3) tilanteesta raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa Turun kaupungin sopeuttamistoimia ohjeiden mukaisesti, lukuun ottamatta runkolinjaston toteutusta, joka on siirtynyt kaupunginvaltuuston päätöksellä kesään 2025.

Joukkoliikenne

Tammi-syyskuun matkamäärä oli 19,2 miljoonaa mikä on 4 % enemmän verrattuna vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon ja 1,0 % enemmän verrattuna vuoteen 2019. Vuoden 2024 matkustusmääriä verrataan koronapandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019, sillä sitä käytetään vertailukohtana sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvioitaessa, miten yhteiskunta toipuu koronapandemiasta.​ Matkamäärä verrattuna vuoteen 2023 on lakkopäivistä huolimatta noussut.

Tammi-syyskuussa lähimaksuilla maksettiin 2​ 053 000 kertaa, ja lähimaksuista saadut tulot olivat 4 699 000 euroa. Tulot ovat 7 % enemmän verrattuna vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon.​

Lipputuloarvio vuodelle 2024 on laadittu vuoden 2023 ensimmäisen viiden kuukauden lipputulototeuman pohjalta. Talousarvion mukainen lipputulo Föli-kunnilla olisi 3 - 14 % vuoden 2019 lipputulototeumaa suurempi. Kasvu on arvioitu pienimmäksi Turulla.

Vuoden 2024 talousarvioon on varattu 3 % indeksikasvu. Verrattaessa joukkoliikenteen indeksiä 8/2023 - 8/2024, on laskua 1,01 %, joka vaikuttaa kustannuksiin laskevasti. Sähköbussi-indeksivertailussa 8/2023–8/2024 on korotusta 1,89 %. Sähköbussi-indeksimuutos otettiin käyttöön takautuvasti ja se maksettiin touko/kesäkuussa.​ ​

Seutulinjojen kustannusjako (Tksjlk 7.11.2018 § 189) perustuu keväällä 2024 kevään 2023 toteutumaan ja syksyllä 2024 syksyn 2023 toteutumaan.

Käyttötalouden ennuste vuodelle 2024

​Traficom vähensi suurten kaupunkiseutujen tukea 70.000 eurolla jo vuodesta 2024 alkaen. Vähennys ei ollut tiedossa vuoden 2024 talousarviota laadittaessa. Tulovähennys kohdistuu asukasluvun (Paimion osuus on puoli vuotta) mukaisesti seuraavasti:

Turku alittaa ennusteen mukaan liikennöintikustannukset 1,6 miljoonalla eurolla. Lipputuloennuste on 0,8 miljoonaa euroa parempi kuin budjetissa siitäkin huolimatta, että lipputulotavoitetta on nostettu jo vuoden 2024 aikana 936.000 eurolla. KV 13.05.2024 § 64 on Tksjlk 13.12.2023 § 142 esityksestä päättänyt, että joukkoliikennelautakunnalta siirretään 936.000 euroa kaupunkiympäristölautakunnalle, jolloin joukkoliikenteen lipputulotavoitetta on nostettu. Lipputulojen erityisen hyvä tulos johtuu sekä matkamäärän kasvusta että siitä, että talousarviossa Turulle on arvioitu alkuvuoden 2023 perusteella pienempi matkamäärän lisäys kuin muille Föli-kunnille. Kela-tuki on noin 0,1 milj. euroa arvioitua pienempi. Turku mahdollisesti alittaa nettolukunsa 2,3 miljoonalla eurolla vuonna 2024. Ennuste on parantunut toisen osavuosikatsauksen ennusteesta.

Kaarina pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja koululaislipputulot ovat pienemmät kuin budjetissa on arvioitu. Ennuste on sama kuin toisessa osavuosikatsauksessa.

​Raisio pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja kelatuet ovat budjetoitua pienemmät. Ennuste on sama kuin toisessa osavuosikatsauksessa.

​Lieto ylittää ennusteen mukaan talousarvion nettolukunsa noin 50.000 eurolla. Liikennöintikustannukset ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja kelatuet ovat merkittävästi budjetoitua pienemmät. Ennuste on parantunut toisen osavuosikatsauksen ennusteesta.

​Naantali ylittää ennusteen mukaan talousarvion nettolukunsa noin 100.000 eurolla. Liikennöintikustannukset ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot, koululaislipputulot ja kelatuet ovat merkittävästi budjetoitua pienemmät. Ennuste on sama kuin toisessa osavuosikatsauksessa.

​Rusko pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot, koululaislipputulot ja kelatuet ovat budjetoitua pienemmät. Ennuste on sama kuin toisessa osavuosikatsauksessa.

​Paimion liikennöinti on alkanut 1.7.2024. Paimiolle ei tehdä ennustetta ensimmäisten kahden kuukauden perusteella.

Investoinnit

Valtionavustuspäätös ei ole vielä tullut Traficomilta. Jos avustussumma saadaan hakemuksen mukaisesti, investoinnit ovat talousarvion mukaiset.

Käyttötalouden yhteenveto

Turun liikennöinnin menojen ennustetaan alittuvan 1,6 milj. euroa myönteisen indeksikehityksen vuoksi. Indeksikehitys on ollut maltillinen verrattuna talousarvion valmisteluvaiheeseen. Lipputulojen erityisen hyvä tulos talousarvioon nähden, + 0,8 milj. euroa, johtuu sekä matkamäärän kasvusta että siitä, että talousarviossa on arvioitu alkuvuoden 2023 perusteella pienempi matkamäärän lisäys. Toisen asteen Kelan koulumatkatuki on 0,1 milj. pienempi kuin on arvioitu. Toimintakatteen ennustetaan alittuvan 2,3 milj. euroa ja se on parantunut toisen osavuosikatsauksen ennusteesta, jolloin ennusteen mukaan alitusta oli alitusta 1,7 milj. euroa.

Kaarina, Raisio ja Rusko pysyvät ennusteen mukaan talousarviossa. Lieto ja Naantali ennusteen mukaan ylittävät talousarvion.​

Liite 1​​Joukkoliikenne 9 2024

Liite 2​Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta

Liite 3​​Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​​​​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi joukkoliikenteen vuoden 2024 kolmannen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kaupunki
tiedNaantalin kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedNiemi Sari


Liitteet:

Tksjlk § 115
Liite 1:Joukkoliikenne 9 2024
Liite 2:Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta
Liite 3:Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta