Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 116 | 23.10.2024 | 4 |
3077-2024 (08 01 00)
Seudullisen joukkoliikenteen strategia ja toimenpidesuunnitelma vuosille 2024 - 2029
Tiivistelmä:
Lautakunnalle tuodaan hyväksyttäväksi Seudullisen joukkoliikenteen strategia ja toimenpidesuunnitelma vuosille 2024 - 2029. Strategiassa on otettu huomioon kuntien lausunnot.
Tksjlk § 116
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 16.10.2024:
Seudullisen joukkoliikenteen strategia ja toimenpidesuunnitelma on johdettu kaikkien Föli-alueen kuntien strategioista. Sen tavoitteena on koota jo tehdyt strategiset linjaukset sekä olla konkreettinen ja käytännönläheinen suunnitelma Fölin seuraavien vuosien tärkeimmiksi toimenpiteiksi ja strategisiksi painopisteiksi. Painopisteitä on neljä: runkolinjasto, tasapainoinen talous, luotettavuus ja laatu sekä hiilineutraali joukkoliikenne. Painopisteille on määritelty omat tavoitteet ja mittarit. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan vuosittain.
Strategiakausi on vuodet 2024–2029. Strategiaa päivitetään tarpeen vaatiessa ja vähintään lautakuntakausittain. Toimenpidesuunnitelma on lyhyempi vuoden välein päivitettävä toimintasuunnitelma. Tavoitteena on viedä seudun joukkoliikennettä suunnitelmallisesti eteenpäin ja kasvattaa matkamääriä.
Strategiaa on laadittu talven 2023–2024 aikana. Työ on tehty yhteistyössä Fölin henkilöstön sekä seudullisen lautakunnan jäsenten kanssa työpajatilaisuuksissa. Työn pohjana on käytetty kaikkien Föli-alueen kuntien strategioita.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli seudullisen joukkoliikenteen strategiaa kokouksessaan 22.5.2024 § 68 ja lähetti strategialuonnoksen Föli-kuntiin lausuntoa varten. Kaikki Föli-kunnat ovat antaneet lausuntonsa.
Yhteenveto lausunnoista (lausunnot ovat oheismateriaalina):
Turku:
”Kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että sillä ei ole huomautettavaa seudullisen joukkoliikenteen eli Fölin strategiaan ja toimenpidesuunnitelmaan.”
Kaarina:
”Kuten monista tutkimuksista, kansainvälisistäkin tiedetään, on Föli monella osa-alueella matkustajien arviossa jopa Euroopan huippua, jolloin on luonnollista, että tavoitteet ovat ennemmin olemassa olevaa kehittäviä kuin laajasti toimintaa uudistavia. Strategisten painopisteiden määrä on kohtuullinen ja siksi tavoite on uskottava että tavoiteltavissa. Runkolinjaston ollessa lähinnä Turun kaupungin sisäinen kehityshanke, on sillä vaikutuksia myös muiden Föli-kuntien liikenteeseen ja erityisesti asiointiliikenteeseen Turun kaupungin alueella. Runkolinjasto ollessa taloudellisestikin erittäin suuri satsaus, on sen paikka strategiassa perusteltu. Tasapainoinen talous, niin kuin se tavoitteissa määritellään, on kelpo tavoite sekä paljolti myös käytännön pakko.
Luotettavuus ja laatu, ovat oikeastaan kaiken pitkäjänteisen palvelun jatkuvuuden edellytyksiä, myös Fölin. Hiilineutraali joukkoliikenne sopii sekin jäsenkuntien omiin tavoitteisiin ja nostaa joukkoliikenteen yleisesti myönteiset ympäristövaikutukset vielä selvemmin esille. Toimenpideohjelma on yksityiskohtainen kuten sille ominaista on, mutta samaan aikaan se on siksi syvälle toimintaan pureutuva, että on alan ja joukkoliikenteen ulkopuolelta on parasta jättää lausuma tasolle: ei huomautettavaa.
Visuaalinen ilme ja tiivistetty esitystapa ansaitsevat kiittävän erityismaininnan.”
Raisio:
”Kaupunkikehitysjaosto toteaa lausuntonaan, että seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen strategian 2024-2029 ja toimenpidesuunnitelman 2024-2025 tavoitteet ja toimenpiteet ovat pääosin hyvin ja harkitusti laadittuja.
Kaupunkikehitysjaosto lausuu lisäksi, että:
- Seudullisen joukkoliikenteen strategiassa ja toimenpidesuunnitelmassa olisi syytä korostaa aktiivista osallistumista seudullisen joukkoliikenteen kokonaishallinnan, lähi- ja kaukojunaliikenteen sekä tulevaisuudessa esimerkiksi yhteisen kaikissa joukkoliikennemuodoissa käytettävän lipputuotteen kehittämiseen seudullisen joukkoliikenteen alueella. Vesibussiliikennöinnin kaltaiset uudet kokeilut voisi harkitusti skaalata myös muihin Föli-kuntiin.
- Seudullisen joukkoliikenteen strategian ja toimenpidesuunnitelman tavoitteena olisi hyvä liikenteen järjestämiskustannusten harkitun ja maltillisen kasvun lisäksi korostaa tavoitetta nettokustannusten kokonaishallintaan sekä kustannustehokkaaseen toiminnan toteuttamiseen.”
Lieto:
”Liedon kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen strategian tavoitteet ja toimenpiteet ovat kannatettavia ja sen mittarit ovat tässä vaiheessa riittävän kattavia strategian toteutumisen seurannan kannalta. Runkolinjaston ja tähän sisältyvän uuden kehärunkolinjan käyttöönotto kesällä 2025 luo uusia haasteita muille strategian painopisteille, etenkin tasapainoiselle taloudelle sekä joukkoliikenteen luotettavuudelle ja laadulle. Toimenpidesuunnitelman mittareita ja tavoitearvoja on mahdollista täydentää runkolinjaston näkökulmasta, kun toimenpidesuunnitelmaa seuraavan kerran päivitetään.”
Naantali:
”Naantalin kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen strategian 2024-2029 ja toimenpidesuunnitelman 2024-2025 tavoitteet ja toimenpiteet ovat pääosin hyvin ja harkitusti laadittuja.
Kaupunginhallitus lausuu lisäksi, että:
- Seudullisen joukkoliikenteen strategiassa ja toimenpidesuunnitelmassa olisi syytä korostaa aktiivista osallistumista seudullisen joukkoliikenteen kokonaishallinnan, lähi- ja kaukojunaliikenteen sekä tulevaisuudessa yhteisen kaikissa joukkoliikennemuodoissa käytettävän lipputuotteen kehittämiseen seudullisen joukkoliikenteen alueella.
- Seudullisen joukkoliikenteen strategian ja toimenpidesuunnitelman tavoitteena olisi hyvä liikenteen järjestämiskustannusten harkitun ja maltillisen kasvun lisäksi korostaa tavoitetta nettokustannusten kokonaishallintaan myös lipputuotteiden hintojen kehittymisen osalta.”
Paimio:
”Paimion kaupunginhallitus toteaa, että Paimion kaupunki on erittäin tyytyväinen, että kaupungin omassa strategiassa oleva Föliin liittyminen saatiin pitkän prosessin jälkeen vihdoin valmiiksi: Föli-liikenne alkoi Paimiossa 1.7.2024. Liittymisen valmistelutyö ja yhteistyö Turun seudun joukkoliikenteen kanssa on alkanut sujuvasti ja hyvässä hengessä.
Paimion kaupungilla ei ole tässä vaiheessa erityistä lausuttavaa strategiaan ja toimenpidesuunnitelmaan.”
Rusko:
”Strategiaa laadittaessa tulisi huomioida kaikki Fölialueen kunnat tasapuolisesti. Kunnanhallitus esittää joukkoliikennestrategiaa muutettavaksi seuraavasti.
Kohtaan arvot Jatkuva kehittyminen lausetta täydennetään seuraavasti:
Jatkuva kehittyminen
Kehitymme jatkuvasti työssämme,uudistamme toimintatapojamme ja päivitämme palveluitamme kaikki Föli-kunnat huomioiden
Kohtaan Toimenpidesuunnitelma seuraavat lisäykset:
Luotettavuus ja laatu:
Toiminnan suunnitelmallisuus ja tiedon kulku
Laaditaan vuosittainen yhteinen toimintasuunnitelma kaikkien Föli-kuntien tarpeet huomioiden.
Q4/2024 kyllä/ei suunnitelma lausuntokierroksella kunnissa
Joukkoliikenteen palvelutasomäärittely
Kuvataan nykyinen palvelutaso kuntakohtaisesti ja määritellään palvelutason päivitysprosessi.
Q1/2025 Hyväksytty lautakunnassa ja kunnissa kyllä/ei
Tasapainoinen talous
Liikenteen järjestämiskustannusten harkittu ja maltillinen kasvu.
Analysoidaan liikenteen järjestämiskustannukset ja niiden pohjalta laaditaan kehittämissuunnitelma tehokkaampien ja tuottavampien palveluiden turvaamiseksi.
Q3/2024 Esitelty ja hyväksytty joryssa ja lautakunnassa sekä kunnissa.
Muilta osin kunnanhallitus hyväksyy strategiaesityksen.”
Vastaukset lausunnoissa esitettyihin täydennysehdotuksiin:
On Föli-alueen asukkaiden etu, että mahdollisessa lähijunaliikenteessä tai esimerkiksi Naantaliin asti jatketussa kaukojunaliikenteessä kävisivät Fölin liput Föli-alueen sisällä liikuttaessa. Strategiassa Fölin menestystekijöissä on yhtenä avainasiana matkustamisen helppous: Mahdollistamme maailman helpoimman joukkoliikennematkan ja olemme aktiivisesti mukana seudun eri kulkumuotojen kehittämisessä. Tämä sisältää myös aktiivisen lippuyhteistyön eri liikennemuotojen kanssa.
Strategiaan lisätään yhdeksi tasapainoisen talouden toimenpiteeksi liikennöinnin kustannustehokkuus. Tällä hetkellä tilinpäätöstasolla seurataan mm. kuntien laskennallista matkamäärää, kausikorttimatkojen määrää ja nettokustannusta per asukas. Liikennöinnin kustannustehokkuuden määrettä sekä sitä mitä toimenpiteitä mahdollinen tavoitteen alle jääminen aiheuttaa, tulee pohtia. Eri kunnilla on erilainen asukasluku, ja taajamien koko, sijainti ja määrä vaihtelevat. Kuntarajat ylittävän liikenteen kustannukseen vaikuttaa merkittävästi etäisyys Turusta. Kustannustehokkuuden mittarointi vaatii valmistelua, joten se valmistellaan, käsitellään liikkumispalveluiden johtoryhmässä ja tuodaan tämän jälkeen lautakunnalle.
Lipputuotteiden hinnat ovat toimenpidesuunnitelmassa mukana (Hinnankorotusten indeksin arviointi) ja ehdotus tuodaan suunnitelman mukaisesti lautakunnalle kevätkaudella 2025.
Seudullisuus koko Föli-alueella samoin kuin kunkin kunnan omat joukkoliikennetarpeet ovat aina keskiössä seudullisen joukkoliikenteen toiminnassa. Siksi erityistä tarpeiden tai toimenpiteiden kuntakohtaisuutta ei ole ollut tarpeen kirjoittaa strategiaan.
Föli-kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa on nimettynä ns. valmisteleva työryhmä, joka otetaan soveltuvasti mukaan strategian merkittävimpien asiakohtien valmisteluun. Tällä myös vältetään raskaat lausuntoprosessit, ja tarvittaessa avainasioita esitellään kunnissa erikseen pyydettäessä. Seudullinen joukkoliikennelautakunta edustaa kuntia, joten se antaa strategian voimassaoloaikana viralliset hyväksynnät niille strategian kohdille, mitkä vaativat lähetekeskustelua, hyväksyntää tai lausuntoja.
Toimenpidesuunnitelmaa on päivitetty joidenkin tehtävien ajankohtien osalta. Muutokset näkyvät keltaisella korostuksella strategialiitteessä.
Liite 1Seudullisen joukkoliikenteen strategia
Oheismateriaali 1Turun lausunto
Oheismateriaali 2Kaarinan lausunto
Oheismateriaali 3Raision lausunto
Oheismateriaali 4Liedon lausunto
Oheismateriaali 5Naantalin lausunto
Oheismateriaali 6Paimion lausunto
Oheismateriaali 7Ruskon lausunto
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä Seudullisen joukkoliikenteen strategian ja toimenpidesuunnitelman vuosille 2024–2029.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kaupunki
tiedNaantalin kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedJorasmaa Lauri
tiedKorte Sirpa
tiedMartinez Sinikka
tiedNiemi Sari
tiedPeltonen Risto
tiedPihlava Topias
Liitteet:
Tksjlk § 116
Liite 1:Seudullisen joukkoliikenteen strategia