Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 99 | 04.09.2024 | 3 |
2380-2024 (08 01 00, 02 05 00)
Lausunto Kaarinan kaupungille mahdollisesta Kaarinan sisäisten linjojen maksuttomuudesta
Tiivistelmä:
Kaarinan kaupunki on pyytänyt Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalta lausuntoa Kaarinan sisäisen liikenteen mahdollisesta maksuttomuudesta matkustajille. Lausuntopyynnön taustalla on Kaarinan kaupunginvaltuustossa keväällä 2024 tehty aloite. Lautakunnalle esitetään esitystekstissä olevan lausunnon antamista.
Tksjlk § 99
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 29.8.2024:
Kaarinan kaupunki on pyytänyt Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausuntoa Kaarinan kaupungin sisäisen liikenteen (K-linjat) mahdollisesta maksuttomuudesta matkustajille. Lausuntoa pyydetään 1.10.2024 mennessä.
Kaarinassa keväällä 2024 tehdyssä valtuustoaloitteessa todetaan seuraavasti: ”Kaarinan sisäisillä K-linjoilla on jo pitkään ollut erittäin vähän matkustajia, ja koulujen piha alueetkin täyttyvät aamuisin sekä iltaisin valtavista määristä henkilöautoja. Jättöalueiden laajentaminen on erittäin kallista investointia, sekä liikenneturvallisuudenkin vaaratekijä. K-Linjojen kustannus on ollut meille 850 000 euroa vuodessa ja lipputuloja kertynyt ennen Koronaa ainoastaan n. 100 000 euroa vuodessa. Sivistystoimi on ostanut lisäksi lippuja 100 000 euron edestä vuodessa, siis toisesta taskusta toiseen. Ilmasto- ja päästökeskustelu on ollut vilkasta ja kumpikaan edellä mainituista ei ole kovinkaan ilmastoystävällistä toimintaa.
Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme, että Kaarinan K-linjat muutetaan maksuttomiksi. Näin aikaansaadaan runsaasti lisää matkustajia linja-autoihimme, jotka ajavat reittejä kilometrihinnalla ja henkilöautoliikenne vähenee. Talousvaikutuksia positiivisena syntyy monellakin sektorilla, ei pelkästään lipunmyynnin organisaatiossa. Auttaa myös heikommassa asemassa olevien liikkumista Kaarinan sisällä.
Lisäksi Kaarina varmasti saa positiivista julkisuutta tiedotusvälineissä koko Suomenkin mittakaavassa. Kokonaisuudessa tämä uudistus voi olla jopa kustannusneutraali. ”
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausunto
Tasataksa on yksi Fölin liikenteen kulmakivistä. Se tekee joukkoliikenteen käytön helpoksi, kun koko alueella on sama taksa eikä se riipu matkan pituudesta tai siitä, minkä kunnan alueella asiakas matkustaa. Se on myös viestinnän kannalta selkeä, helpottaa kuljettajien työtä ja antaa erinomaiset mahdollisuudet esimerkiksi sujuvalle lähimaksamiselle. Fölin strategiassa tasataksa on yksi tärkeä menestyksen lähtökohta.
Turun seudun joukkoliikenteen liput ovat tutkitusti edulliset. Esim. kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa Föli on saanut toistuvasti parhaat arvosanat siitä, miten paljon vastinetta lipun hinnalla saa. Samat tulokset ovat myös muissa Fölin tutkimuksissa. Fölissä on lisäksi merkittävät alennukset esimerkiksi senioreille, nuorille ja lapsille.
Selkeä linjasto ja riittävä vuoroväli ovat tärkeitä vetovoimatekijöitä joukkoliikenteessä, ja jos linjasto ei ole kunnossa, ei maksuttomuuskaan auta. Silloin esim. harrastuksiin meno bussilla ei onnistu, vaikka kulkeminen olisi maksutonta. Joukkoliikenteen parantaminen on paljon tehokkaampi tapa saada käyttäjiä palveluille. Kaarina onkin tehnyt tärkeitä päätöksiä sisäisen liikenteensä linjasto- ja vuoroparannuksista, ja ne ovat tulleet voimaan 5.8.2024.
Föli-alue toimii yhtenä kokonaisuutena. Fölin viestinnässä pyritään tuomaan hyvin esille sitä, että myös kuntien sisäiset liikenteet – samoin kuin esim. Turun palvelulinjat – ovat osa samaa normaalia Fölin joukkoliikennettä ja kaikkien käytettävissä. Yksi yhteinen lippu ja järjestelmän selkeys auttavat sitoutumaan joukkoliikenteen käyttöön koko Föli-alueella, ja se on kaikkien Föli-kuntien tavoite ja vahvuus.
Joukkoliikenteen maksuttomuutta koskevia näkökantoja on käsitelty mm. YLEn haastattelussa vuodelta 2020 (https://yle.fi/a/3-11146955). Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskuksen Vernen professori Heikki Liimatainen toteaa mm. että ”Maksuttomuus lisää joukkoliikenteen matkustajamääriä ja voi lisätä niitä merkittävästikin, mutta se siirtymä on lähinnä kävelystä ja pyöräilystä pois. Se ei henkilöautoista juurikaan siirry pois.”
Fölin käyttötiedot, jotka perustuvat maksujärjestelmän tietoihin, ovat välttämättömiä linjaston kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Jos Kaarinan sisäiset linjat toimisivat ilman minkäänlaista maksujärjestelmää, jäisivät nämä toiminnan parantamiseen liittyvät tiedot saamatta. Tukkimiehen kirjanpito tai muu vastaava ei täytä tätä tarvetta.
Kaarinan sisäisen liikenteen mahdollinen maksuttomuus rikkoisi tasataksan tuomia hyötyjä. Liputtomia ihmisiä todennäköisesti myös pyrkisi muillekin linjoille Kaarinan päätöksen myötä. Kaarinan sisäisen liikenteen maksuttomuus olisi omiaan aiheuttamaan hämmennystä sekä asiakkaissa että kuljettajissa kuntarajat ylittävillä linjoilla ja muiden Föli-kuntien sisäisessä liikenteessä. Esimerkkinä voidaan todeta K6-linja, joka tuo jatkossa Kaarinan puolelta asiakkaita Turkuun Varissuon linjalle, jolloin asiakas joka tapauksessa on velvoitettu maksamaan matkasta.
Kaarinalaisista lapsista osa käyttää koulumatkoillaan seutulinjoja. Olisi koululaisten kannalta epätasa-arvoista, jos seutulinjoilla matkustavat oppilaat (alle 5 km matkoilla, joilla lapsilla ei ole kunnan maksamia koululaislippuja) maksaisivat matkansa itse, mutta sisäisten linjojen varrella asuvat oppilaat kulkisivat maksutta. Käytännössä Kaarinan tulisi yhdenvertaisuuden nimissä tarjota kaikille koululaisille maksuttomat liput.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on Turun kaupunkiseudun toimivaltainen joukkoliikenneviranomainen ja päättää mm. joukkoliikenteen taksat. Edellä kuvatuista syistä johtuen lautakunta ei suosittele Kaarinan kaupungille Kaarinan sisäisen liikenteen muuttamista maksuttomaksi.
Kaarina voi halutessaan tarjota maksutonta matkustusta kuntalaisilleen tarjoamalla heille maksuttoman kausikortin. Tällöin matkat leimataan aivan normaalisti ja kyseessä ovat tavalliset kausikortit, mutta nollahintaisina niistä ei tule tuloa Kaarinan kaupungille. Käytännössä siis ne kaarinalaiset, jotka haluaisivat kortin, kävisivät hakemassa sen Kaarinan palvelupisteestä ja matkustaisivat kortilla aivan normaalisti Fölissä. Tällöin kustannusjako toimisi kuntien yhdessä vahvistamalla tavalla, koska kaikilla käyttäjillä olisi edelleen matkalippu.
Kaarina voisi esimerkiksi päättää, että maksuttoman kortin voivat hakea alle 30-vuotiaat kaarinalaiset. Tällöin järjestelmä on selkeä, matkustustiedot tulevat oikein, eikä kuntien yhdessä jo päättämä tasataksamalli lopu. Samalla Kaarinan valitsemat asiakasryhmät matkustaisivat Fölissä maksutta, sillä Kaarina maksaisi matkat heidän puolestaan. Kaarina saisi toivomaansa myönteistä näkyvyyttä ympäristöystävällisyydestä ja innovatiivisuudesta. Kortin hakisivat kohderyhmäläisistäkin luultavimmin vain he, joilla joukkoliikenteelle on käyttöä. Jos Kaarina on kiinnostunut tällaisesta mallista, voidaan sen vaikutukset arvioida vielä erikseen.
Kaarinan kausikorttitulot (kaikista asiakasryhmistä) olivat noin 420.000 euroa vuonna 2023.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää lähettää edellä olevan, Kaarinan mahdollista maksutonta sisäistä liikennettä koskevan lausunnon Kaarinan kaupungille.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKaarinan kaupunki
tiedJorasmaa Lauri
tiedJärvinen Nonna
tiedMartinez Sinikka
tiedVäistö Vesa-Matti