Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 91 | 14.08.2024 | 3 |
1533-2024 (02 02 02)
Turun seudullisen joukkoliikenteen vuoden 2024 talouden ja toiminnan 2. osavuosikatsaus
Tiivistelmä:
Seudullinen joukkoliikenne tuo joukkoliikennelautakunnalle tiedoksi toisen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1. - 30.6.2024. Joukkoliikennelautakunnalle annetaan tiedoksi tammi-toukokuun toteutuman perusteella laadittu osavuosikatsaus. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen.
Tksjlk § 91
Talouspäällikkö Sari Niemi ja joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 7.8.2024:
Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.
Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 30.6.2024.
Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 18.12.2023 § 476 liite 4) mukaan kaupunginhallitukselle annettava ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräyksen mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden toteutumisesta tilikaudella sekä sopeuttamistavoitteiden seuranta.
Joukkoliikenteen talousarvion laatimisperiaatteet on esitetty seikkaperäisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesityksessä vuodelle 2024, Tksjlk 20.9.2023 § 112.
Joukkoliikenteen talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman toimenpiteiden ja sopeuttamistavoitteiden tilanne
Joukkoliikenteelle asetetut talousarviolausekkeet, pormestariohjelma ja sopeuttamistoimenpiteet ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti.
Talousarviolausekkeet ja pormestariohjelman toimenpiteiden (liite 2) ja sopeuttamistavoitteiden (liite 3) tilanteesta raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa Turun kaupungin sopeuttamistoimia ohjeiden mukaisesti, lukuun ottamatta runkolinjaston toteutusta, joka on siirtynyt kaupunginvaltuuston päätöksellä kesään 2025.
Joukkoliikenne
Matkamäärä on selvässä kasvussa verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2023, ja myös vuoden 2019 matkamäärä on nyt saavutettu.
Lipputuloarvio vuodelle 2024 on laadittu vuoden 2023 ensimmäisen viiden kuukauden lipputulototeuman pohjalta. Talousarvion mukainen lipputulo Föli-kunnilla olisi 3 - 14 % vuoden 2019 lipputulototeumaa suurempi. Kasvu on arvioitu pienimmäksi Turulla.
Tammi-toukokuun matkamäärä on 11,8 miljoonaa, mikä on 6 % enemmän kuin tammi-toukokuussa 2023. Vuoden 2024 matkustusmääriä verrataan myös koronapandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019, sillä sitä käytetään vertailukohtana sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvioitaessa sitä, miten yhteiskunta toipuu koronapandemiasta. Matkamäärä on alkuvuoden lakkopäivistä huolimatta noussut jo 1 % paremmaksi kuin tammi-toukokuussa 2019.
Vuoden 2024 talousarvioon on varattu 3 % indeksikasvu. Verrattaessa joukkoliikenteen elokuun 2023 indeksiä toukokuun 2024 indeksiin, on laskua 0,59 %, joka vaikuttaa kustannuksiin laskevasti. Sähköbussi-indeksivertailussa elokuusta 2023 toukokuuhun 2024 on korotusta 3,03 %. Sähköbussi-indeksimuutos otettiin käyttöön takautuvasti ja se maksettiin touko/kesäkuussa.
Seutulinjojen kustannusjako (Tksjlk 7.11.2018 § 189) perustuu keväällä 2024 kevään 2023 toteutumaan ja syksyllä 2024 syksyn 2023 toteutumaan.
Kuntakohtainen matkamäärä tammi-toukokuussa 2024
Laskennallinen matkamäärä perustuu matkojen keskimääräiseen tuloon Fölissä sekä kunkin kunnan lipputuloihin, joista on vähennetty kunnan itse maksamat koululaisliput.
Turun laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 9,9 miljoonaa.
Kaarinan laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 640.000.
Raision laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 410.000.
Liedon laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 420.000.
Naantalin laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 340.000.
Ruskon laskennallinen matkamäärä tammi-toukokuulta 2024 on 100.000.
Vertailu viime vuoteen tuodaan lautakunnalle erikseen, koska vuonna 2023 osavuosikatsaus ja siten myös matkamäärä laskettiin tammi-kesäkuulta eikä tammi-toukokuulta, kuten vuonna 2024.
Käyttötalouden ennuste vuodelle 2024
Käyttötalouden ennuste on ensimmäinen kuntakohtainen ennuste vuoden 2024 toteutumalle ja perustuu tammi-toukokuun matkamäärään ja taloustilanteeseen. Kuukaudet ovat erilaisia ja muutokset voivat kuukausia vertailtaessa olla yllättäviäkin, joten ennusteisiin tulee suhtautua varauksella.
Traficom vähensi suurten kaupunkiseutujen tukea 70.000 eurolla jo vuodesta 2024 alkaen. Vähennys ei ollut tiedossa vuoden 2024 talousarviota laadittaessa. Tulovähennys kohdistuu asukasluvun (Paimion osuus on puoli vuotta) mukaisesti seuraavasti:
Turku alittaa ennusteen mukaan liikennöintikustannukset 0,8 miljoonalla eurolla. Lipputuloennuste on 1,0 miljoonaa euroa parempi kuin budjetissa. Lipputulojen erityisen hyvä tulos johtuu sekä matkamäärän kasvusta että siitä, että talousarviossa Turulle on arvioitu alkuvuoden 2023 perusteella pienempi matkamäärän lisäys kuin muille Föli-kunnille. Kela-tuki on noin 0,1 milj. euroa arvioitua pienempi. Turku mahdollisesti alittaa nettolukunsa 1,7 miljoonalla eurolla vuonna 2024.
Kaarina pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja koululaislipputulot ovat pienemmät kuin budjetissa on arvioitu.
Raisio pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja kelatuet ovat budjetoitua pienemmät.
Lieto ylittää ennusteen mukaan talousarvion nettolukunsa noin 100.000 eurolla. Liikennöintikustannukset ovat hieman budjetoitua pienemmät, mutta lipputulot ja kelatuet ovat merkittävästi budjetoitua pienemmät.
Naantali ylittää ennusteen mukaan talousarvion nettolukunsa noin 100.000 eurolla. Liikennöintikustannukset ovat hieman budjetoitua pienemmät, mutta lipputulot, koululaislipputulot ja kelatuet ovat merkittävästi budjetoitua pienemmät.
Rusko pysyy ennusteen mukaan talousarviossa vuonna 2024 tai ylittää sitä vain vähän. Menot ovat budjetoitua pienemmät, mutta myös lipputulot ja kelatuet ovat budjetoitua pienemmät.
Paimion liikennöinti on alkanut vasta osavuosikatsauksen seurantajakson jälkeen 1.7.2024.
Investoinnit
Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti (0,7 milj. euroa) koko seudullisen joukkoliikenteen osalta.
Liite 1Joukkoliikenne 6 2024
Liite 2Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta
Liite 3Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta
Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen palvelusuunnitelman seurantaraportti 6 2024
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi joukkoliikenteen vuoden 2024 toisen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kaupunki
tiedNaantalin kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedNiemi Sari
Liitteet:
Tksjlk § 91
Liite 1:Joukkoliikenne 6 2024
Liite 2:Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta
Liite 3:Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta