Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7605.06.20243

3625-2024 (08 01 00)

Rautatieaseman bussiliikenteen järjestelyt 12/2024 alkaen

Tiivistelmä:

Helsingin junaliikenne siirtyy Logomon sillan rautatieasemalle joulukuussa 2024. Nykyinen bussilinjasto ei palvele rautatieaseman uutta sijaintia. Lautakunnalle ehdotetaan, että Logomon sillan rautatieasemalle järjestetään bussiliikenne nykyisen linjan 1B reittimuutoksella sekä nykyistä linjaa 1B täydentävällä bussiliikenteellä. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 76

Joukkoliikennesuunnittelija Annakaisa Lehtinen 29.5.2024:

Helsingin junaliikenne siirtyy Logomon sillan rautatieasemalle joulukuussa 2024. Nykyinen bussilinjasto ei palvele rautatieaseman uutta sijaintia. Nykylinjastossa Ratapihankadulla ei ole bussiliikennettä ja Läntistä Pitkäkatua pitkin liikennöi vain palvelulinja muutaman kerran päivässä. Tämän vuoksi rautatieasemalle ehdotetaan järjestettävän bussiliikennettä joulukuusta 2024 alkaen.

Logomon sillan rautatieasemalle pystytään järjestämään bussiliikennettä kohtuullisin kustannuksin muuttamalla nykyisen linjan 1B Satama-Kauppatori-Linja-autoasema reittiä ja lisäksi lisäämällä täydentävää bussiliikennettä nykyisen linjan 1B liikennöintiaikojen ulkopuolelle. Seuraavassa esitetyt rautatieaseman bussiliikenteen järjestelyt ovat voimassa noin seitsemän kuukautta joulukuusta 2024 alkaen runkolinjaston alkuun 30.6.2025 asti. Runkolinjastossa 1.7.2025 alkaen Logomon sillan rautatieasemalle järjestetään bussiliikenne Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan erillisellä päätöksellä.

Suunnittelussa on pyritty kustannuksiltaan mahdollisimman edulliseen ehdotukseen Turun kaupungin talousohjelman mukaisesti. Koska kaupungin liikennöintikustannukset eivät saa nousta, pyritään Logomon sillan rautatieaseman liikenteen kustannukset kattamaan yleisestä matkamäärän kasvusta saatavilla tuloilla.

Nykyiselle linjalle 1B Satama-Kauppatori-Linja-autoasema tehdään reittimuutos niin, että joulukuusta 2024 alkaen linja liikennöi rautatieaseman kautta Linja-autoasemalle. Reittimuutos Kauppatori A2 - Aurakatu - Maariankatu – Brahenkatu - Läntinen Pitkäkatu - Ajurinkatu - Ratapihankatu (rautatieasema) – Brahenkatu - Läntinen Pitkäkatu (Linja-autoasema) aiheuttaa noin 0,7 km linjakilometrilisäyksen, mutta on toteutettavissa nykyisillä aikatauluilla ilman lisäautoja. Ratapihankadulla Ajurinkadun ja Brahenkadun välillä (Logomon siltaa vastapäätä) on olemassa oleva bussipysäkki, jota voidaan hyödyntää joulukuusta 2024 alkaen linjan 1B liikennöinnissä.

Reittimuutoksen lisäksi tarvitaan täydentävää bussiliikennettä linjan 1B liikennöintiaikojen ulkopuolelle. Nykyinen linja 1B liikennöi arkena noin klo 7–9 ja noin klo 14–21 sekä lauantaisin ja pyhänä noin klo 7–9 ja noin klo 16–21. Tämän vuoksi täydentävää liikennettä tarvitaan Logomon sillan rautatieasemalle reittimuutoksen lisäksi aamulla, keskipäivällä ja illalla. Täydentävä liikenne ajetaan ydinkeskustan alueella ympyräreittinä Kauppatori A2 - Aurakatu - Maariankatu - Brahenkatu – Läntinen Pitkäkatu - Ajurinkatu - Ratapihankatu (rautatieasema) – Brahenkatu - Läntinen Pitkäkatu (Linja-autoasema) – Aninkaistenkatu – Eerikinkatu - Aurakatu (Kauppatori A2) myötäpäivään. Ympyräreitti on noin 3 km pituinen ja se hyödyntää pääosin linjan 1B reittiä ja pysäkkejä. Täydentävän bussiliikenteen linjanumeroksi ehdotetaan 1C.

Nykyisen linjan 1B reittimuutoksen ja täydentävän bussiliikenteen linjan 1C yhteistyönä Logomon sillan rautatieasemalle liikennöidään joulukuusta 2024 alkaen päivittäin 15 minuutin välein noin klo 5–23. Lauantaisin ja pyhäpäivinä liikennöinti rautatieasemalle aloitetaan noin klo 6 aamulla. Tällöin linjat 1B ja 1C palvelevat hyvin Helsingin ja Tampereen lähtevät ja saapuvat junat sekä lisäksi Turun Linja-autoaseman. Edellä esitetyt rautatieaseman bussiliikenteen järjestelyt aiheuttavat vuodessa noin 200​ 000 € (alv. 0 %) liikennöintikustannusten nousun Turun Kaupunkiliikenne Oy sopimusliikenteenä nykylinjastossa. Kustannusvaikutus joulukuun 2024 ja 30.6.2025 välillä (7 kuukautta) on noin 120​ 000 € (alv. 0 %).

Suunnittelussa on arvioitu kustannusvaikutus myös siinä tapauksessa, että liikennöitäisiin linjan 1B reittiä Satama-Kauppatori-rautatieasema-Linja-autoasema myös täydentävänä liikenteenä aamulla, keskipäivällä ja illalla. Tällöin linjan 1B täydentävää liikennettä jouduttaisiin kuitenkin ajamaan kolmella bussilla ehdotetun yhden bussin sijasta, joka nostaisi huomattavasti liikennöintikustannuksia. Linjan 1B uuden reitin Satama-Kauppatori-rautatieasema-Linja-autoasema liikennöinti aamusta iltaan kaikkina viikonpäivinä aiheuttaisi vuodessa noin 540​ 000 € (alv. 0 %) liikennöintikustannusten nousun Turun Kaupunkiliikenne Oy sopimusliikenteenä nykylinjastossa. Tämän vuoksi esitetään päätettäväksi edellä ehdotettua ympyräreittiä linjan 1B täydentävänä liikenteenä aamulla, keskipäivällä ja illalla.

Nykyisen linjan 1B reittimuutos sekä täydentävän bussiliikenteen linjan 1C reitti on esitetty liitteessä 1.

Laurakunnalle esitetään, että:

Edellä esitetyt rautatieaseman bussiliikenteen järjestelyt aiheuttavat vuodessa noin 200​ 000 € (alv. 0 %) liikennöintikustannusten nousun Turun Kaupunkiliikenne Oy sopimusliikenteenä nykylinjastossa. Kustannusvaikutus joulukuun 2024 ja 30.6.2025 välillä (7 kuukautta) on arvioitu olevan noin 120​ 000 € (alv. 0 %).​ Kuten edellä on todettu, kustannukset pyritään kattamaan joukkoliikenteen yleisestä matkamäärän kasvusta saatavilla tuloilla.

Liite 1​​Rautatieaseman bussiliikenteen reitti​

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että joulukuusta 2024 alkaen runkolinjaston alkuun 30.6.2025 asti linjalle 1B tehdään edellä esitetty ja liitteen 1 mukainen reittimuutos sekä lisäksi perustetaan liitteen mukainen linja 1C Kauppatori – rautatieasema – Linja-autoasema täydentämään linjan 1B liikennöintiä aamulla, keskipäivällä ja illalla. Liikenteet tilataan Turun Kaupunkiliikenne Oy:lta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa esittelijä tarkensi päätösehdotuksen seuraavaan muotoon:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että linjalle 1B tehdään edellä esitetty ja liitteen 1 mukainen reittimuutos sekä lisäksi perustetaan liitteen mukainen linja 1C Kauppatori – rautatieasema – Linja-autoasema täydentämään linjan 1B liikennöintiä aamulla, keskipäivällä ja illalla. Linja 1 C toteutetaan junaliikenteen siirtyessä Logomon sillan rautatieasemalle ja sen liikennöinti päättyy 30.6.2025. Liikenteet tilataan Turun Kaupunkiliikenne Oy:lta.

Jakelu

tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedHalsvaha Iiris
tiedJorasmaa Lauri
tiedJärvinen Nonna
tiedKoskinen Mikko
tpvLehtinen Annakaisa
tiedMartinez Sinikka
tiedMikkonen Oona
tiedMikkonen Timo
tiedMäkinen Saara
tiedTervonen Jouko


Liitteet:

Tksjlk § 76
Liite 1:Rautatieaseman bussiliikenteen reitti