Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7322.05.202411

978-2024 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen 9A, 9B, 2, T2, L73, T8, T43, T95, T95A, 77 ja 78 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut kehärunkolinjojen 9A ja 9B liikennöinnin ajalle 1.7.2025 - 30.6.2027 ja linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, T95A, 77 ja 78 liikennöinnin ajalle 1.7.2027 - 30.6.2033. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 73

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen, joukkoliikennesuunnittelija Annakaisa Lehtinen ja konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kehärunkolinjojen 9A ja 9B liikennöinnistä ajalle 1.7.2025 - 30.6.2027 ja linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, T95A, 77 ja 78 liikennöinnistä ajalle 1.7.2027 - 30.6.2033. Sopimusta voidaan yhdessä sopien jatkaa alkuperäisin ehdoin optiokaudelle ajalle 1.7.2033 - 30.6.2035.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 14.2.2024 § 26 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Hankintailmoitus julkaistiin 28.2.2024 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 12.4.2024 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Tarjouspyynnöstä julkaistiin korjattu versio samana päivänä.

Annettuun määräaikaan 29.4.2024 kello 11.00 mennessä saatiin viisi tarjousta. Tarjouksen antoivat Länsilinjat Oy, Nobina Oy, Satakunnan Liikenne Oy, Vekka Group Oy ja V-S Bussipalvelut Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Vertailuperusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavasti:

Hinnan painoarvo on 85,21 % (enimmäispisteet 85,21) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 14,79 % (enimmäispisteet 14,79). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Hinnan pisteytys:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 85,21 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 85,21).

Vertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit otetaan liitteessä 5 ilmoitetuilla määrillä. Autopäiviksi lasketaan kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.

Liikennöintikorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = liikennöintikorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

Tarjousten vertailuhinta lasketaan siten, että kehärunkolinjojen 9A ja 9B suoritteilla lasketaan kahden (2) vuoden hinta ja siihen lisätään linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, T95A, 77 ja 78 suoritteilla laskettu kuuden (6) vuoden hinta. Vertailuhinta muodostuu siis kahdeksan (8) vuoden yhteishinnasta. Laskennassa käytetään kehärunkolinjojen 9A ja 9B suoritteille niiden yksikköhintoja ja linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, T95A, 77 ja 78 suoritteille niiden yksikköhintoja.

Kaluston pisteytys:

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Kalustopisteitä annetaan enintään 14,79 pistettä.

Tarjousten vertailu:

Tarjoaja

Yhteensä €/

sopimuskausi

Tarjouksen

hintapisteet

Kalusto-

pisteet

Tarjouksen

kokonaispisteet

Länsilinjat Oy

85 239 988

78,24

14,50

92,74

Nobina Oy

79 076 925

84,34

14,79

99,13

Satakunnan Liikenne Oy

78 269 272

85,21

12,90

98,11

Vekka Group Oy

85 417 023

78,08

14,50

92,58

V-S Bussipalvelut Oy

78 370 734

85,10

14,50

99,60

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai V-S Bussipalvelut Oy.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 78​ 370​ 734 € (alv 0 %) sopimuskauden (8 v.) aikana 1.4. - 30.6.2024 hintatasossa. Runkolinjaston suunnittelussa käytetty vertailuhinta on 81​ 192​ 688 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 2​ 821​ 953 € eli noin 3,5 % alhaisempi kuin suunnitteluhinta.

Linjoista käytetään jatkossa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 3.4.2024 § 40 päättämiä runkolinjaston linjanumeroita​.

​Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044​ 907 5896

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLänsilinjat Oy
aoNobina Oy
aoSatakunnan Liikenne Oy
aoV-S Bussipalvelut Oy
aoVekka Group Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX