Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut | |||
Joukkoliikennepalvelujohtaja | 6 | 02.04.2024 |
6747-2023 (02 08 00)
Joukkoliikenteen asiakastyytyväisyysmittausten hankinta ajalle 1.5.2024-30.4.2027 (+1+1v optio)
Konsernihallinto, hankintapalvelut, projektipäällikkö Tapani Järvinen:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikenteen asiakastyytyväisyysmittauksista ajalle 1.5.2024-30.4.2027, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).
Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 8.2.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 7.3.2024 ja kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta julkaistiin samana päivänä korjausilmoitus.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.
Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 50 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus valitun palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 15.3.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Feelback Oy, Futurelab Experience Oy, IROResearch Oy ja Taloustutkimus Oy.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
Hinta, enimmäispisteet 85
Halvimman kokonaishinnan antanut tarjoaja saa maksimipisteet (85 p), Muiden tarjoajien hintapisteet hinnan osalta määräytyvät seuraavalla laskentakaavalla: (halvin kyselyn hinta / tarjottu kyselyn hinta x maksimipisteet).
Laatu, enimmäispisteet 15
Enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Parhaat pisteet saanut tarjoaja valitaan.
Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa sai Feelback Oy. Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä (Liite 1).
Liite 1Tarjousten vertailutaulukko
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 79 §:n mukaan kaupunginhallitus ja lautakunta päättävät hankinnoista talousarvion puitteissa ja päättävät alaistensa viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Tällä tarkoitetaan oikeutta tehdä hankintapäätös ja solmia sitoumus kaupungin puolesta. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (11.1.2022 § 12) mukaan joukkoliikennepalvelujohtaja päättää hankintasopimuksista, joiden arvonlisäveroton hankintahinta ei ylitä 200 000 euroa.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimusten palveluntuottajaksi ajalle 1.5.2024-30.4.2027 valitaan Feelback Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sirpa Korte
joukkoliikennepalvelujohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen, p.0407792889
Jakelu
aoFeelback Oy
aoFuturelab Experience Oy
aoIROResearch Oy Tutkimustoimisto
aoTaloustutkimus Oy
tpvXXXXX
Liitteet:
Kypalipa § 6
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko