Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3006.03.20244

8408-2023 (08 01 00)

Kaarinan sisäisten linjojen uudistus 5.8.2024 alkaen

Tiivistelmä:

Kaarinan sisäiset K-linjat uudistuvat syyslukukauden alkaessa. Linjakilometrit kasvavat noin 19 prosenttia tuoden samalla Kaarinaan sisäiseen liikenteeseen mm. lauantailiikennettä, arkipäiviin pidemmät palveluajat sekä uuden yhteyden Piikkiöstä Littoisten kautta Varissuolle. Tämä asiakohta koskee Kaarinan kaupunkia.

Tksjlk § 30

Suunnittelija Oona Mikkonen 29.2.2024:

Kaarinan sisäisten linjojen uudistus

Kaarinan kaupungissa on syntynyt viime vuosina kiinnostusta kehittää joukkoliikennettä. Taustalla on mm. kaupunkiin tulleet kuntalaisaloitteet ja palautteet sekä Kaarinan kaupungin vuonna 2021 hyväksymä ilmasto-ohjelma. Saman vuonna kaupunkiin perustettiin joukkoliikennetyöryhmä kehittämään kaupungin joukkoliikennettä houkuttelevammaksi ja kuntalaisia paremmin palvelevaksi. Työryhmä ja seudullinen joukkoliikenne kokosivat kuntalaisten toiveista uuden linjastokokonaisuuden, joka julkaistiin yleisön kommenteille keväällä 2023. Kommenttien keruun jälkeen luotiin esitys, jonka Kaarinan tekninen lautakunta hyväksyi 9.1.2024 (oheismateriaali 1). Näiden pohjalta esitetään Kaarinan sisäisille linjoille seuraavia muutoksia syyslukukauden alkaessa elokuussa 2024:

  1. Linjalle K1 Auranlaakso–Littoinen–Oskarinaukio lisätään arkipäiviin toinen auto, jolloin linjan vuoroväli paranee puoleen tuntiin. Samalla linjaa suoristetaan niin, että linja ei enää aja Kesämäen kautta. Lauantaisin liikennöidään yhdellä autolla klo 9–16.
  2. Lemunniemen, Oskarinaukion ja Kuusiston välillä liikennöinyt kahden auton pikkubussilinja K2 korvataan linjoilla K2 ja K3, jotka kulkevat Kaarinan keskusta-alueen tuntumassa kahdeksikon muotoista reittiä niin, että K2 kulkee aina myötäpäivään ja K3 vastapäivään. Linjoja ajetaan yhteensä kahdella pikkubussilla niin, että linjat kohtaavat puolen tunnin välein Kaarinan keskustassa. Arkipäivien palveluaika paranee 6–20. Lauantaisin linjoja liikennöidään aikavälillä 9–16. Linjoilla katetaan mm. keskeisimmät oppilaitokset, kauppakeskittymät ja harrastuspaikat. Itälenkki kulkee kasvavien asuinalueiden kuten Hulkkion ja Kesämäen kautta, ja länsilenkki mm. tiheästi asuttujen alueiden kuten Kairiskulman ja Koriston kautta.
  3. Piikkiön alueella liikennöinyt linja K5 liikennöi jatkossa koulupäivinä kuljettaen oppilaita Hepojoelta ja Kirismäestä Piikkiön yhtenäiskoululle koulun alkamis- ja päättymisaikoina. Linja ajaa lisäksi kutsuliikennettä keskellä päivää.
  4. Linja K6 jatkaa Toivonlinnan linjana palvellen sekä Piikkiöön että Toivonlinnaan kulkevia koululaisia. Linjan toinen pää jatketaan Piikkiöstä Varissuolle, millä vastataan kysyntään yhteydestä Littoisista Varissuolle. Seutulinja 701 jatkaa pienin muutoksin myös Toivonlinnaan liikennöintiä, jotta Toivonlinnassa sijaitsevan Suomen Kristillisen Yhteiskoulun oppilaat mahtuvat paremmin kyytiin mm. iltapäiväruuhkassa. Linjan 701 liikennöidessä Toivonlinnaan linja K6 ajaa Piikkiön ja Varissuon väliä. Linja K6 liikennöi arkipäivinä klo 6–20 ajaen päiväsaikaan kutsuliikennettä Piikkiössä linjan K5 kutsuliikenteen apuna.

Uudet reitit ja aikataulut esitetään liitteinä 1 ja 2.

Esitetään, että Kaarinan sisäisten linjojen liikennöintikausi ulottuu jatkossa koulujen syyslukukauden alkamisviikon alusta aina juhannukseen asti, jolloin monella työssäkäyvälläkin alkaa kesälomakausi. Tällöin Kaarinan sisäisessä liikenteessä on kuuden viikon kesätauko.

Kaarinan sisäisten linjojen K1-K6 vuotuiset ostokustannukset nousevat 670​ 000 eurosta 885​ 000 euroon, mikä on huomioitu Kaarinan kaupunginvaltuuston talousarviopäätöksessä vuodelle 2024.

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 29.2.2024:

Kustannustason tarkistaminen

Muutosten myötä liikennöintisopimuksen automäärä säilyy ennallaan, mutta liikenteen rakenne muuttuu. Nykyinen liikenne hoituu monen autokierron osalta yhden kuljettajan työpäivän aikana, ja uusi liikenne puolestaan vaatii useamman kuljettajan. Useamman kuljettajan käyttäminen tuo liikenteen järjestämiseen hukkatunteja, joiden syntymistä normaalit yksikköhinnat eivät korvaa. Muutoksen myötä ilta-, yö ja lauantailiikenne kasvaa myös merkittävästi, mikä muuttaa liikennöitsijän kulurakennetta.

Koska liikenteen tuottaminen tosiasiassa maksaa tulevaisuudessa suhteessa enemmän, on liikennöitsijän kanssa neuvoteltu tuntihintojen korottamisesta tasolle, joka kompensoi lisäkustannuksen. Kaarinan kaupungin tekninen johtaja on osaltaan hyväksynyt hintatason tarkistuksen. Arkitunti- sekä kutsutuntihintoja esitetään muutettavaksi seuraavasti:

Seudullinen joukkoliikenne on alkuperäisessä tarjouspyynnössään pyytänyt erittelemään hinnat pikkubussien ja kaksiakselisten bussien osalta. Ajettavan liikenteen aikataulurakenne on erilainen, joka heijastuu tavalla myös tuntihintoihin. Tuntihintojen korottaminen nostaa vuotuista liikennöintikorvausta n. 30​ 000 €, eli n. 3,42 %.

Tuntihintojen korotus olennaisesti muuttuvan liikenteen rakenteen vuoksi on erityisalojen hankintalain 124 § 2 momentin 5 kohdan mukaisesti määritelty vähäarvoinen sopimusmuutos. Erityisalojen hankintalaki määrittelee vähäarvoisen sopimusmuutoksen raja-arvoksi 431.000 € ja 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutos hankintasopimukseen voidaan tehdä raja-arvojen alittuessa ilman uutta hankintamenettelyä. Hankintasopimuksiin tehtävä muutos ei vaikuta sopimusten yleiseen luonteeseen.

Liite 1​Linjareittien kartat

Liite 2​​Uudet aikataulut

Oheismateriaali 1​Kaarinan teknisen lautakunnan päätöspöytäkirja 9.1.2024

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että Kaarinan sisäiseen liikenteeseen tehdään liitteiden 1 ja 2 mukaiset muutokset 5.8.2024 alkaen.

Lisäksi lautakunta päättää, että liikennöintikohteen arkitunti- sekä kutsutuntihintoja muutetaan seuraavasti:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 30
Liite 1:Linjareittien kartat
Liite 2:Uudet aikataulut