Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 32 | 06.03.2024 | 5 |
1779-2024 (08 01 00)
Paimion sisäiset linjat
Tiivistelmä:
Paimion kaupunki liittyi Föliin vuoden 2024 alusta. Paimion sisäiset linjat hoidetaan tällä hetkellä vielä V-S ELY-keskuksen ja Fölin välisellä yhteishankintasopimuksella sekä Paimion kaupungin hankkimalla Kymppikyydillä. Uusi liikennöintisopimus 1.7.2024 alkaen on kilpailutettu ja se on yksinomaan Fölin liikennöintisopimus. Lautakunnalle esitetään uuteen liikennöintisopimukseen tulevia muutoksia nykyisiin sopimuksiin verrattuna. Tämä asiakohta koskee Paimion kaupunkia.
Tksjlk § 32
Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 29.2.2024:
Muutos lakiin liikenteen palveluista tuli voimaan 1.1.2024 alkaen, jolloin tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen alue käsittää Kaarinan, Liedon, Naantalin, Paimion, Raision ja Turun kaupungin sekä Ruskon kunnan muodostaman alueen. Joukkoliikenne Paimion sisäisillä linjoilla PA1–PA4 on järjestetty Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Fölin yhteishankinnan liikennöintisopimuksella. Tämä liikennöintisopimus on voimassa 30.6.2024 sakka. Paimion kaupunki on lisäksi hankkinut sisäistä palveluliikennettä, Kymppikyytiä omalla sopimuksellaan, joka on voimassa 31.7.2024 saakka. Föli on kilpailuttanut Paimion liikenteen uuden sopimuksen. Sisäisistä linjoista on pidetty palaveri Fölin ja Paimion kaupungin edustajien välillä. Esitykset perustuvat neuvotteluissa sovittuihin muutoksiin.
Sisäisten linjojen PA1–PA4 reitit ja aikataulut säilyvät pääosin ennallaan. Linjoja ei ole liikennöity koulujen kesäloman aikana. Linja PA1 liikennöi Paimion keskustan ja Oinilan väliä ajaen Oinilassa lenkin. Lenkkiä on ajettu vastapäivään. Linjalla on reittiversio keskustan ja Askalan palvelutalon välillä. Kyseinen reitti kulkee Oinilan kautta mennen tullen. Oinilasta Paimion keskustaan matkustavien pitää tietää tällä hetkellä kummalla puolen katua bussia pitää odottaa, kun reitistä riippuen bussit keskustaan pysähtyvät kadun eri puolilla. Oinilan lenkillä pysäkkikatokset ovat myötäpäivään ajettavan lenkin puolella. Lautakunnalle esitetään, että linjan PA1 keskustan ja Oinilan väliä ajava reitti kiertää Oinilan lenkin myötäpäivään. Tällöin molemmat linjan PA1 reittiversiot kulkevat keskustaan samalta pysäkiltä ja asiakkaat voivat odottaa bussia katoksessa. Lisäksi esitetään, että linjalle lisätään reittiversio, joka lähtee liikkeille Jokelan koululta ja päättyy keskustaan. Esitetään myös, että klo 13:05 vuoro siirretään lähtemään klo 13:55.
Linjalle PA2 esitetään lisättäväksi aamuun Paimiosta klo 7:10 lähtevä vuoro, koska seuraavalle lukukaudelle on tarpeen saada reitin varrelta oppilaita kouluun kahdeksaksi. Myöhäisemmän aamuvuoron reittiä esitetään jatkettavaksi koulukeskukselta Jokelan koululle, jotta linja palvelisi myös sen koulun oppilaita. Iltapäivän osalta esitetään klo 13:25 vuoron lähtöajan siirtämistä klo 13:10 lähteväksi.
Linjan PA3 lähtöä esitetään siirrettäväksi 35 minuuttia aikaisemmaksi eli klo 15:00 Paimion keskustakoulukeskukselta. Linjan PA4 reitti ja aikataulut pysyvät ennallaan.
Kymppikyydin korvaajaksi esitetään uutta linjaa PA5, jolle tulee useampia reittiversioita. Peruslähtökohdaksi tulee, että nykyisillä kymppikyydin reiteillä jatketaan liikennöintiä. Paimion sivistyspalveluista on kerrottu, että nykyistä pääasiassa koulukuljetuksia palvellutta Veikkarin suuntaa ei ole tarpeen liikennöidä ensi lukukaudella. Linjan reittien päätepysäkki keskustassa on Asematiellä, josta liikennöidään terveyskeskukseen, Tykslabin laboratorioon KTO:lle, moottoritien pikavuoropysäkin läheisyyteen ja Paimion parantolalle. Asematieltä ajetaan myös vuoroja Kalevan, Korvenalan ja Taatilan alueille sekä Tomerontien reittiä. Linjan aikataulut ja ajettavat reitit esitetään laadittavaksi kahdelle erilaiselle ajopäivälle, joista maanantai, keskiviikko ja torstai ovat keskenään samanlaiset sekä tiistai ja perjantai ovat keskenään samanlaiset.
Lautakunnalle esitetään, että linjoja PA1–PA4 liikennöidään nykyiseen tapaan kouluvuoden liikennöinnin aikana arkipäivinä. Linjoja esitetään ajettavaksi jo 5.8. alkaen. Linjan PA5 liikennöinti esitetään liikennöitäväksi 1.8.2024 alkaen arkipäivänä. Edellä mainituista muutoksista kustannusvaikutusta on linjan PA2 klo 7:10 vuorolla, muut muutokset ovat kustannusneutraaleja. Tuon vuoron lisääminen nostaa liikenteen ostokustannuksia noin 7 000 eurolla vuositasolla verrattuna kilpailutuksen hintaan.
Liite 1Linjan PA5 reitit
Liite 2Linjan PA5 aikataulut
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että 1.7.2024 alkavassa Paimion Föli-liikenteessä
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedPaimion kaupunki
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 32
Liite 1:Linjan PA5 reitit
Liite 2:Linjan PA5 aikataulut