Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 31 | 06.03.2024 | 3 |
1689-2024 (02 06 01)
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2023
Tiivistelmä:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan seudullisen joukkoliikenteen tilinpäätös 2023 sekä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2023. Toimintasuunnitelma hyväksytään vain Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa koskevilta osilta.
Tksjlk § 31
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja talouspäällikkö Sari Niemi 27.2.2024:
Yleiskatsaus
Vuosi 2023 oli monella tavoin onnistunut vuosi. Matkamäärä lähes saavutti normaalitason. Normaalitasoa mitataan sekä valtakunnallisesti että kansainvälisesti vertaamalla matkamäärää ennen korona-aikaa tehtyihin matkoihin eli vuoteen 2019. Tulot ylittivät reilusti budjetoidun, sillä lähimaksuista saadaan korkeampaa matkakohtaista tuloa kuin muista lipuista.
Vuoteen 2023 liittyi myös haasteita. Loppuvuonna 2023 tehtiin välttämättömiä maksu- ja informaatiojärjestelmän huoltotöitä, ja ne aiheuttivat reaaliaikatietoihin puutteita ja häiriöitä. Joillakin seutulinjoilla oli vaikeuksia pysyä aikataulussa. Syksyllä 2023 oli poliittisia lakkoja, joista JHL:n lakko oli 8.11.2023 ja AKT:n ja JHL:n lakko 14.12.2023. Lisäksi 1.-5.3.2023 oli AKT:n lakko.
Seudullisen joukkoliikenteen liikennöinnin osalta menot alittuivat (2,2 milj. euroa) ja tulot ylittyivät (5,6 milj. euroa). Järjestämiskustannukset ylittyivät 0,3 milj. euroa.
Vuonna 2023 Fölissä tehtiin noin 25,4 miljoonaa matkaa. Matkamäärä kasvoi vuoteen 2022 verrattuna 16 % ja oli enää 3 % pienempi kuin ns. normaalivuonna (vuosi 2019).
Lähimaksujen käyttö kasvoi edelleen vuonna 2023 ollen 2,5 milj. käyttökertaa. Kasvua vuoteen 2022 oli 29,3 %. Lähimaksujen osuus kaikista maksuista nousi edellisvuoden yhdeksästä prosentista 10 prosenttiin. 21 % Fölin lipputuloista tuli lähimaksuista.
Fölin työmatkakorttia työntekijöilleen tarjoavien yritysten määrä kasvoi edelleen ja oli vuoden 2023 lopussa 52 yritystä (38 vuonna 2022).
Peruskoulun 1. luokkalaisille järjestettävät Ykkösten Föli -koulukierrokset jatkuivat edelleen. Fölin koulukierrokset ovat jatkuneet vuodesta 2016 saakka ja tavoittavat vuosittain noin 150 luokkaa ja 3000 ekaluokkalaista.
Fölin vuoden 2023 markkinoinnin pääteemoja olivat ilmasto, työmatkaliikkuminen, lähimaksaminen, tasataksa sekä lähimatkailu, jonka yhteydessä tuotiin esille alueen saavutettavuutta ja mm. Naantalin saaristoliikennettä. Markkinointia kohdennettiin aiempaa enemmän opiskelijoille ja nuorille. Opastavaa materiaalia toteutettiin entistä laajemmalla kielivalikoimalla, kuten ukrainaksi ja arabiaksi. Yritysmarkkinointia kehitettiin ja yrityspalvelut paketoitiin helposti myytäviksi ja ostettaviksi tuotteiksi. Föli toteutti kuluttajatutkimuksen, josta saatiin tärkeää tietoa mm. markkinoinnin kehittämiseen. Saavutettavuutta parannettiin avaamalla suomen- ja ruotsinkielinen selkokielisivusto.
Asiakkuuksien hallintajärjestelmä CRM oli aktiivisessa käytössä. Järjestelmä mahdollistaa entistä sujuvammat ja kohdistetummat palvelut Fölin asiakkaille esimerkiksi häiriötilanteissa. Föli lähetti CRM-järjestelmän kautta 132.000 sähköpostiviestiä ja 268.000 tekstiviestiä vuonna 2023. Kaikki tekstiviestit olivat lakkotiedotteita, kun taas sähköpostilla tiedotettiin lisäksi mm. aikataulukausien vaihtumisesta, opiskelija-alennuksista, fölläreistä ja poikkeusreiteistä.
Käteisellä sai edelleen ostaa kertalippuja busseissa. Koska käteisostoista halutaan pois, hintaa oli nostettu 20.5.2022 alkaen siten, että kertalipun hinta käteisellä maksettaessa liikennevälineessä on 20.5.2022 alkaen 4 euroa aikuiselta ja 2 euroa lapselta (sis. alv). Aikuisten käteislippuja ostettiin noin 180.000 kpl ja lasten kertalippuja noin 92.000 kpl vuonna 2023. Lipputulo käteislipuista oli noin 834.000 euroa (alv 0).
1.7.2023 alkoivat uudet liikennöintisopimukset linjoilla 99, 99A, 99B ja 99C sekä palvelulinjoilla P1, P2 ja P3. Linjoja 99 liikennöi LS-Liikennelinjat Oy ja palvelulinjoja V-S Bussipalvelut Oy. LS-Liikennelinjat ja V-S Bussipalvelut tekivät toukokuussa 2023 liiketoimintakaupan, jonka myötä palvelulinjoja koskeva sopimus siirtyi V-S Bussipalvelut Oy:lle 1.7.2023 alkaen.
Sähköbusseilla liikennöitiin noin 6.2 milj. kilometriä. Kilpailutetussa liikenteessä osuus kasvoi. Vähähiilisen liikenteen osuus Turun joukkoliikenteestä oli 49 %.
Fölläri-kausi onnistui erinomaisesti. Kautta jatkettiin marras- ja joulukuulle. Fölläreitä käytettiin keskimäärin 2,3 krt / pyörä / päivä. Fölläreiden kokonais- matkamäärä oli 365.000 matkaa.
Vuonna 2023 Föli-alueella, etenkin Turun keskustassa, oli useita liikenteeseen vaikuttaneita suuria työmaita. Ratapihankadun työmaa ja Itäisen rantakadun työmaa, rautatiesiltojen purku sekä kauppatorin ympäristössä tehdyt kunnostustyöt vaikuttivat useaan Fölin linjaan tilapäisesti ja osa liikenteestä siirtyi poikkeusjärjestelyiden myötä pysyvästi uusille reiteille. Koulukadun sillan remontin ja siitä seuranneiden ruuhkien vuoksi seutulinjat 201 ja 203 päätettiin siirtää poikkeusreiteille 29.5. alkaen. Linjan 8 reitti muutettiin samasta syystä kulkemaan pysyvästi Puutarhakadun kautta.
Helsinkiin kulkevien junien lähtöaseman siirtyminen Kupittaalle aiheutti haasteita aikatauluihin. Eräille Hirvensalon linjoille tehtiin asiakaspalautteiden perusteella aikataulumuutoksia mm. junayhteyksien ja aikataulujen pitävyyden parantamiseksi sekä Maanpään työmatkaliikenteen helpottamiseksi.
Jäkärlän ja Varissuon koulut siirtyivät väistötiloihin, minkä vuoksi koulumatkoja varten koululaislinjojen 76 ja 79 reittejä muutettiin vastaamaan väistötiloissa opiskelevien oppilaiden tarpeita.
Finnlinesin uusi laiva Finnsirius aloitti liikennöinnin Naantalin ja Kapellskärin välillä syyskuussa 2023. Laivamatkustajia varten järjestettiin joukkoliikenneyhteys Naantalin keskustan ja sataman välille.
Asiakkaat ovat vuosien ajan toivoneet liikennettä joulupäivälle. Joulupäivänä 2023 liikennöitiin ensimmäistä kertaa (klo 10-20 alkavat lähdöt). Joulupäivän matkamäärä oli 11.800. Vertailuksi, jouluaattona tehtiin 17.600 matkaa ja tapaninpäivänä 26.500 matkaa.
Vuoden 2023 aikana kilpailutettiin kaksi liikennöintikokonaisuutta. Paimion liittyminen Föliin toi mukanaan uuden liikennöintikokonaisuuden, ja sopimus solmittiin V-S Bussipalvelut Oy:n kanssa ajalle 1.7.2024–30.6.2032. Joukkoliikennelinjojen 12, 12T, 14, 14T, 15, 15A, 15B, 15T, 20 ja 72 liikennöinnistä tehtiin sopimus Nobina Oy:n kanssa ajalle 1.7.2024–30.6.2032. Joukkoliikennelinjojen P1, P2 ja P3 liikennöintiä koskeva sopimus siirtyi LS-Liikennelinjat Oy:ltä V-S Bussipalvelut Oy:lle 1.7.2023 alkaen.
2.10.2023 alkaen Turun pääkirjastosta sekä Varissuon ja Runosmäen kirjastoista voi lainata kirjastokortilla Fölikortin kahdeksi viikoksi. Kokeilun tarkoituksena oli tarjota helppo ja maksuton tapa tutustua joukkoliikenteeseen tuuppauksen keinoin. Tavoitteena on, että kortin lainauksesta pysyvä käytäntö ja kortin voi lainata kaikista Föli-alueen kirjastoista.
Fölin kehitystyötä jatkettiin vuonna 2023. Osana laiteuudistuksia päätettiin hankkia uusia rahastuslaitteita 160 kappaletta. Uudet informaationäytöt saatiin käyttöön kauppatorilla maaliskuussa. Matkakorttien nettilatausohjelma siirtyi uuteen osoitteeseen kauppa.foli.fi. Korteille on kehitetty ominaisuutta, jossa arvo- ja kausituote voisivat olla samalla kortilla. Automaattinen matkustajalaskenta oli testikäytössä vuonna 2023. Tulevana vuonna alkavissa sopimuksissa busseissa on matkustajalaskentalaitteet, joilla saadaan entistä tarkempaa sekä reaaliaikaisempaa tietoa bussien täyttöasteesta.
Hintoja ei korotettu vuonna 2023. Arvokorttimatkojen hintaa oli nostettu edellisen vuoden lopussa 1.12.2022, ja tämä korotus nosti osaltaan Fölin lipputuloja.
Paimion kaupunki hyväksyttiin Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen uudeksi jäseneksi. Paimio liittyi Föliin 1.1.2024 alkaen ja yhteinen liikennöinti alkaa 1.7.2024.
Föli pärjäsi erinomaisesti vuoden 2023 BEST-tutkimuksessa ja sai neljättä kertaa peräkkäin kaikista osallistuvista kaupungeista parhaat arvosanat alueensa asukkailta. Vastaajista 82 % oli tyytyväisiä Föliin.
Tilinpäätös
Tilinpäätös koskee Turkua, Kaarinaa, Raisiota, Naantalia, Lietoa ja Ruskoa. Koska nettoluvut ovat joukkoliikenteessä aina miinusmerkkisiä eli verovaroin maksettavaa osuutta, nettoluvun alittuminen tarkoittaa, että rahaa on säästynyt.
Seudullisen joukkoliikenteen matkamäärä oli 25,4 miljoonaa, mikä on 16 % edellisvuotta suurempi. Matkamäärä voidaan jakaa kunnittaiseksi laskennalliseksi luvuksi lipputulotietojen perusteella.
Turun laskennallinen matkamäärä oli 21,2 miljoonaa. Tämä oli 17 % enemmän kuin vuonna 2022 mutta 5 % vähemmän kuin Turun laskennallinen matkamäärä vuonna 2019. Seudun laskennallinen matkamäärä ilman Turkua oli 4,2 miljoonaa, mikä on 9 % enemmän kuin vuonna 2022 ja 4 % enemmän kuin vuonna 2019.
Seudullisen joukkoliikenteen menot olivat 56,62 miljoonaa euroa ja tulot 36,2 miljoonaa euroa. Turun nettoluku oli -19,09 miljoonaa euroa, josta liikennöinnin osuus oli -16,17 miljoonaa euroa.
Kaarinan nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,89 miljoonaa ja hallinnon toteutuneet kustannukset olivat 0,35 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 1,39 miljoonaa (+10 % verrattuna vuoteen 2022, +8 % verrattuna vuoteen 2019).
Raision nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,79 miljoonaa euroa ja hallinnon toteutuneet kustannukset olivat 0,25 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,92 miljoonaa (+10 % verrattuna vuoteen 2022, -7 % verrattuna vuoteen 2019)
Liedon nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,88 miljoonaa euroa ja hallinnon toteutuneet kustannukset olivat 0,2 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,90 miljoonaa (+7 % verrattuna vuoteen 2022, +14 % verrattuna vuoteen 2019)..
Naantalin nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,93 miljoonaa euroa ja hallinnon toteutuneet kustannukset olivat 0,19 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,74 miljoonaa (+8 % verrattuna vuoteen 2022, +2 % verrattuna vuoteen 2019)
Ruskon nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,76 miljoonaa euroa ja hallinnon toteutuneet kustannukset olivat 0,064 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,23 miljoonaa (+16 % verrattuna vuoteen 2022, +6 % verrattuna vuoteen 2019).
Nettolukunsa alittaneet kunnat laskuttavat seudulliselta joukkoliikenteeltä alituksen mukaiset summat. Yhteistoimintasopimuksen mukaan palautukset tehdään heinäkuun 2024 loppuun mennessä. Turku laskuttaa liikennöinnin ylityksen osuuden Ruskolta.
Joukkoliikenteen nettokustannukset asukasta kohti olivat liikennöinnin osalta Turulla 83 euroa (-2 %), Kaarinalla 25 euroa (-3 %), Raisiolla 31 euroa (-2 %, Liedolla 43 euroa (+- 0 %), Naantalilla 47 euroa (+10 %) ja Ruskolla 118 euroa (-2 %).
Kausikorttimatkojen määrä asukasta kohti kuvaa asukkaiden sitoutumista joukkoliikenteen käyttöön, joten mitä suurempi tämä luku on, sitä paremmin joukkoliikenteeseen sitoudutaan. Ruskoa lukuun ottamatta Föli-kunnissa kausikorttimatkojen määrä lisääntyi.
Asiakastyytyväisyys oli edelleen erittäin hyvä eli arvosana 4,3, kun skaala on 1 huono – 5 erinomainen.
Nettilatauskertojen määrä oli 266.000. Määrä nousi 4 % vuoteen 2022 verrattuna.
Lähimaksuja käytettiin 2.5 milj. kertaa. Vuonna 2022 vastaava luku oli 1.9 milj. kertaa. Työsuhde-matkalippuja ladattiin noin 10.000 kertaa, laskua vuoteen 2022 oli 20 %. Kaupungin työmatkakortin käyttö on vähentynyt, koska osa kaupungin työntekijöistä on siirtynyt Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palvelukseen.
Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi seuraa liikenteen kustannuskehitystä ja vaikuttaa suoraan ostokustannuksiin. Indeksin laskee tilastokeskus. Mitä suurempi kokonaiskustannusindeksi on, sitä enemmän joukkoliikenteen ostokustannukset kasvavat liikennöinnin osalta siten, että joukkoliikenne ei voi niihin vaikuttaa. Indeksi perustuu kuljettajien palkkojen, dieselin hinnan, korkotason jne. Muutoksiin. Vuonna 2023 linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi nousi 2,7 %. Indeksin nousu oli maltillinen verrattuna vuoteen 2022 (8,9 %).
Joukkoliikenteen investoinnit olivat vuonna 2023 yhteensä 532.652 euroa. Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko maksoivat investointiosuutensa omien kuntiensa talousarviossa.
Liite 1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2023
Liite 2Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2023
Oheismateriaali 1Liikkumispalveluiden palvelusuunnitelman seuranta 31.12.2023
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen sekä lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Lisäksi lautakunta hyväksyy osaltaan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman ja päättää merkitä tiedoksi oheismateriaalina 1 olevan Liikkumispalveluiden palvelusuunnitelman raportin 2023.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kaupunki
tiedNaantalin kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
Liitteet:
Tksjlk § 31
Liite 1:Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2023
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2023