Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 26 | 14.02.2024 | 1 |
978-2024 (02 08 00)
Kilpailukierroksen 1/2024 käynnistäminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 1/2024, joka sisältää Runkolinjaston kehärunkolinjojen 9A ja 9B liikenteen kilpailuttamisen ajalle 1.7.2025-30.6.2027, runkolinjaston linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, 77 ja 78 kilpailuttamisen ajalle 1.7.2027-30.6.2033 + 2 vuoden option, sekä mahdollisuuden tarjota linjojen 2 ja T2 liikennöintiä ajalle 1.1.2027-30.6.2027.
Tksjlk § 26
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 9.2.2024:
Runkolinjasto käynnistyy 1.7.2025, ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt 22.8.2023 §:t 99–103 viiden eri liikennöintisopimuksen runkolinjastoon liittyvän option lunastamisesta. Suurin osa runkolinjaston liikenteestä järjestetään nykyisistä sekä näistä jo kilpailutetuista sopimuskohteista. Kehärunkolinjojen liikenne tulee kuitenkin vielä kilpailuttaa.
Turun kaupunginhallitus on 5.2.2024 § 50 lausunut runkolinjaston kehärunkolinjojen kilpailuttamisesta (Oheismateriaali 1). Kilpailutus esitetään käynnistettäväksi KH:n lausunnon mukaisesti.
Kaupunginhallitus lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 9A ja 9B sekä 2, T2, L73, T8, T43, T95, 77 ja 78 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:
Nykyisiä liikennöintisopimuksia on kaksi
Kilpailutuskohde ei suoraan korvaa olemassa olevia liikennöintisopimuksia 1.7.2025 alkaen, koska kehärunkolinjat ovat uusia, runkolinjastoon erikseen perustettuja linjoja. 1.7.2027 alkaen uusi liikennöintisopimus kuitenkin korvaa nykyisistä liikennöintisopimuksista kaksi:
Molemmat kohteet kokevat muutoksia runkolinjaston alkaessa 1.7.2025, joten nyt kilpailutettava liikennöintisopimus korvaa näiden sopimusten runkolinjaston mukaisen liikenteen.
Järjestely jättää avoimeksi linjojen 2 ja T2 liikenteen 1.1.2027-30.6.2027. Tämä liikennöinti tulee järjestää erillisenä hankintana. Nyt käynnistyvässä tarjouskilpailussa esitetään sisällytettäväksi tarjoajille ja tilaajalle vapaaehtoista optiota kyseisen liikenteen hoitamisesta.
Hankinnan käynnistäminen
Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnos liitteenä 2, sopimuksen liitteet 1, 2 ja 3 liitteinä 3-5.
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa:
Yhteenveto hankinnasta
Kohteeseen esitetään optioita tarjouspyynnössä:
”Tarjoaja voi tarjota optiona runkolinjan 2 ja täydentävän linjan T2 liikennöinnin ajalle 1.1.2027 - 30.6.2027. Option liikenne kuvataan liitteessä 5c. Option tarjoaminen on liikennöitsijälle vapaaehtoista. Option tarjoaminen tai tarjoamatta jättäminen ei vaikuta kilpailutuksen ratkaisuun. Tilaaja voi käyttää tai olla käyttämättä mahdollisesti tarjotun option. Tilaaja päättää option käyttämisestä viimeistään 30.12.2025.”
Kaluston pisteytys
Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.
Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:
Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:
”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”
Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:
”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”
Kaupunginhallitus on lausunut, että ” Sähköisten linja-autojen keski-ikä on korkeintaan 10 vuotta ja enimmäisikä 20 vuotta. Ikävaatimukset voidaan ulottaa koko kalustoon, jos se on direktiivin mukaisesti puhdasta.”. Keski-, ja enimmäisiän nostamisen vuoksi esitetään pisteytystä muutettavan niin, että se tukee paremmin myös käytettyjä päästöttömiä autoja, ja niiden pistemäärä nostetaan edelliseen kilpailuun verrattuna 0,25 pisteestä 0,3 pisteeseen per linja-auto.
Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:
Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,5 pistettä / linja-auto
Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,3 pistettä / linja-auto
Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,2 pistettä / linja-auto
Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,1 pistettä / linja-auto
Lisäksi tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos linja-autossa on vähintään kaksi (2) kappaletta lasten turvaistuimia. Istuinten pitää soveltua 1–4-vuotiaille 18 kg:aan asti. Turvaistuimen pitää mahdollistaa istuimessa matkustuksen selkä menosuuntaan. Lastenistuin voidaan integroida osaksi normaalia penkkiä niin, että käytössä ollessaan se poistaa kyseisen penkin käytöstä. Pisteitä voi saada 0,01 pistettä per auto, eli enintään 0,29 pistettä yhteensä.
Esitetty pisteytys tarkoittaa, että hintapisteytyksen osuus on 85,21 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 14,79. Maksimipistemäärä on 100 pistettä.
Tarjouskilpailu esitetään ratkaistavaksi niin, että huomioidaan sekä kehärunkolinjojen 9A ja 9B suoritteet ja hinnat kahden vuoden osalta, että linjojen 2, T2, L73, T8, T43, T95, 77 ja 78 suoritteet ja hinnat kahdeksan vuoden osalta.
Kustannusarvio
Arvioitu kokonaisarvo on 103 000 000 € kymmenen vuoden sopimuskaudelta sisältäen optiokauden sekä linjojen 2 ja 2T liikennöinnin option.
Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.
Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:
”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”
Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.
Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.
Liite 1Tarjouspyyntö
Liite 2Sopimusluonnos
Liite 3Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat
Liite 4Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä
Liite 5Sopimusliite 3 Laatupalkkiot
Oheismateriaali 1Turun kaupunginhallituksen lausunto 5.2.2024 § 50
Oheismateriaali 2Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.
Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 26
Liite 1:Tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos
Liite 3:Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat
Liite 4:Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä
Liite 5:Sopimusliite 3 Laatupalkkiot