Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta324.01.20243

533-2024 (08 01 00, 02 08 00)

Sähköbussi-indeksin käyttöönottomahdollisuus Fölin liikennöintisopimuksissa

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että niissä liikennöintisopimuksissa, joissa kilpailutuksessa on pisteytetty sähköbusseja ja myös tarjottu sähköbusseja, annetaan mahdollisuus muuttaa maksettavan hinnan perusteena oleva indeksi kokonaiskustannusindeksistä sähköbussi-indeksiin. Muutos on liikennöitsijälle vapaaehtoinen ja edellyttää ko. liikennöitsijän pyyntöä.

Tksjlk § 3

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, juristi Sanni-Sofia Nieminen 17.1.2024:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen kaikissa liikennöintisopimuksissa on käytössä indeksiehto, eli liikennöinnistä maksettavaa hintaa korjataan indeksillä, joka perustuu palkkamuutosten, polttoaineen hintojen, korkotason jne. vaikutuksiin. Käytössä oleva kokonaiskustannusindeksi ei erottele diesel- ja sähköbussiliikennettä ja perustuu lähinnä dieselillä ajettavan liikenteen kustannuksiin. Indeksitiedot tuottaa Tilastokeskus.

Fölin voimassa olevissa liikennöintisopimuksissa käytetään kolmen kuukauden eli yhden vuosineljänneksen välein määriteltävää kokonaiskustannusindeksiä. Uusimmissa, kesällä 2024 alkavissa sopimuksissa indeksiksi on jo merkitty sähköbussien osalta sähköbussi-indeksi, jolla korjataan liikennöinnin ostohintaa yhden kuukauden välein.

Joukkoliikenneviranomaiset ovat pyytäneet Tilastokeskukselta sähköbussi-indeksin määrittelemistä (sekä 1 kk että 3 kk indeksi), sillä kustannukset sähköbussiliikenteessä ja dieselbusseilla ajettavassa liikenteessä muodostuvat eri tavalla. Sähköbussiliikenteessä itse liikennöintikustannukset ovat pienemmät kuin dieselillä ajettavassa liikenteessä, mutta investointikustannukset ja siksi myös korkokustannukset merkittävästi suuremmat. Myös sähkön ja dieselin hintakehitys on erilaista. Tilastokeskus on valmistellut vuonna 2023 sähköbussi-indeksin käyttöönottoa. Se on laskenut sähköbussi-indeksin takautuvasti tammikuuhun 2022, joka on vertailun pisteluku 100 sekä kokonaiskustannusindeksille että sähköbussi-indeksille (OM1).

Seudullinen joukkoliikenne esittää lautakunnalle, että sopimuskumppaneilla olisi mahdollisuus vaihtaa voimassa olevissa liikennöintisopimuksissa indeksin perusteeksi sähköbussi-indeksi kokonaiskustannusindeksin sijaan. Ko. sopimusten indeksi perustuu kolmen kuukauden välein määriteltäviin keskimääräisiin kustannuksiin, ja jatkossakin sopimusten tulee perustua ns. kolmen kuukauden indeksiin.

Indeksin verrokkiluku 100 on tammikuulta 2022, sillä sähköbussi-indeksin laskeminen Tilastokeskuksessa alkaa tuosta ajankohdasta. Sähköbussi-indeksin pisteluku lokakuussa 2023 oli 112,6. Vastaava pisteluku kokonaiskustannusindeksille oli 109,9. Hinnat ovat siis nousseet sähköbussiliikenteessä 2,67 % enemmän kuin dieselbussiliikenteessä eli sähköbussi-indeksi on siis tällä hetkellä hieman korkeampi. Tilanteet kuitenkin vaihtelevat, ja ajoittain sähköbussi-indeksi on ollut korkeampi kuin kokonaiskustannusindeksi ja ajoittain toisin päin. Koska maailmantilanne, dieselin saatavuus ja hinta, sähkön saatavuus ja hinta, investointien korot jne. muuttuvat osin arvaamattomasti, on mahdotonta ennustaa, miten indeksit tulevat käyttäytymään tulevaisuudessa.

Lautakunnalle ehdotetaan, että sähköbussiliikenteen ja dieselbussiliikenteen indeksien erotus, 2,67 %, korjataan tammi-maaliskuulta maksettavan liikenteen kustannuspohjaan. Indeksimuutoksia aletaan toteuttaa samaan tapaan kuin muussa liikennöinnissä, eli tammi-maaliskuussa yksikköhintoja muutetaan kolmen kuukauden sähköbussi-indeksin mukaisesti. Tilastokeskus julkaisee vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen indeksitiedot 22.1.2024.

Tilaaja ei maksa takautuvasti sopimuskaudella aiemmin mahdollisesti olleita eroavaisuuksia eri indeksien välillä.

Ehdotettava muutosmahdollisuus koskee niitä sopimuksia, joissa kilpailutuksessa on pisteytetty sähköbusseja ja myös tarjottu sähköbusseja. Nämä ovat Nobina Oy:n kohde 1/2020_1 (linjat 6, 7, 32, 42 jne.) sekä LS-Liikennelinjat Oy:n kohteet 1/2020_2 (linjat 8, 13, 61 jne.), 3/2020_1 (linjat 9, 60, jne.) ja 5/2021_1 (linja 18 jne.). Sähköbussi-indeksiä noudatetaan sähköbussien liikennöinnin osalta eli niissä autokierroissa, joissa syntyy eniten päivittäisiä linjakilometrejä, ellei toisin liikennöitsijän kanssa sovita.

Sähköbussi-indeksin käyttöönotto on vapaaehtoista liikennöitsijälle. Liikennöitsijän tulee ilmoittaa halustaan siirtyä sähköbussi-indeksin käyttöön viimeistään 19.2.2024. Muutos on kertaluonteinen, eli indeksiperustetta ei ole mahdollista pyytää vaihtamaan uudelleen sopimuskauden aikana. Liikennöitsijän, joka ilmoittaa halukkuudestaan siirtyä sähköbussi-indeksiin, kanssa tehdään sopimusmuutos indeksiin siirtymisestä.

Indeksimuutokset aiheuttamat muutokset liikennöintikorvauksessa eivät välttämättä ehdi vuoden ensimmäisten kuukausien maksatuksiin, jolloin ne maksetaan jälkikäteen.

Edellä kuvattu muutos on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 124 §:n 2 momentin 3 kohdan mukainen muutos.

Muutoksen tarve on johtunut olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida hankintoja kilpailuttaessaan ja hankintasopimuksia tehdessään. Sopimukset, joihin muutokset ehdotetaan tehtävän, on kilpailutettu ajalta ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Em. Venäjän toimista on aiheutunut erinäisiä hankintayksiköiden ja liikennöitsijöiden toimintaan vaikuttavia ennakoimattomia tapahtumia, kuten EU:n asettamia pakotteita, energiakriisi sekä nopea kustannusten ja korkojen nousu. Em. tapahtumien myötä kokonaiskustannusindeksi ei vastaa sähköbusseja käyttävien liikennöitsijöiden kustannusrakennetta.

Ratkaisuna sodan aiheuttamaan poikkeukselliseen tilanteeseen on em. kokonaiskustannusindeksin muuttaminen sähköbussi-indeksiin. Kokonaiskustannusindeksi perustuu suomalaisten liikennöitsijöiden linja-autoliikenteeseen ajalta ennen sähköbussiaikaa. Kokonaiskustannusindeksissä ei huomioida esimerkiksi sähköä energiamuotona ja lisäksi sähköbusseissa pääomakustannusrakenne on erilainen kuin mitä kokonaishintaindeksi huomioi, mikä vaikuttaa liikennöitsijöiden pääomakustannuksiin, kun ennalta arvaamattomista syistä pääomakustannusten korot ovat nousseet merkittävästi.

Hankintayksiköllä ei ole ollut minkäänlaista mahdollista ennakoida varsinaista Venäjän hyökkäyssotaa tai siitä aiheutuvia liitännäisseuraamuksia liittyen energian hinnan ja korkojen nousuun, vaikka hankintayksikkö on valmistellut hankinnan huolellisesti ottaen huomioon sen käytössä olevat keinot hankinnan luonne ja ominaisuudet sekä sen käytössä olevat resurssit ja voimavarat hankintaa kilpailuttaessa.

Tehtävä muutos ei vaikuta hankintasopimusten yleiseen luonteeseen. Sopimusmuutosten hankintasopimuskohtaiset arvot ovat enintään 50 prosenttia alkuperäisten hankintasopimusten arvosta. Tehdyistä sopimusmuutoksista on julkaistava erityisalojen hankintalain 62 §:n mukainen sopimusmuutosilmoitus.

Oheismateriaali 1​Sähköbussi-indeksin ja kokonaisindeksin kehitys 1/2022 lukien

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että liikennöintisopimuksissa 1/2020_1, 1/2020_2, 3/2020_1 ja 5/2021_1 siirrytään käyttämään tilastokeskuksen kolmen kuukauden välein määrittelemään sähköbussi-indeksiä. Muutos on liikennöitsijälle vapaaehtoinen ja edellyttää liikennöitsijän ilmoitusta halusta siirtyä sähköbussi-indeksin käyttöön. Ilmoitus tulee antaa tilaajalle 19.2.2024 mennessä.

Sähköbussiliikenteen ja dieselbussiliikenteen indeksien erotus, 2,67 %, korjataan tammi-maaliskuulta maksettavan liikenteen kustannuspohjaan. Indeksimuutokset tehdään tämän jälkeen kolmen kuukauden sähköbussi-indeksimuutoksiin perustuen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
aoNobina Oy
tpvXXXXX
tpvXXXXX