Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta13115.11.20233

13042-2022 (02 08 00, 08 01 00)

Fölin kuluttajatutkimuksen tulokset

Tiivistelmä:

Fölin teettämän kuluttajatutkimuksen tarkoituksena on tuottaa taustatietoa ennen kaikkea Fölin markkinoinnin ja strategian suunnitteluun ja kehittämiseen. Tutkimuksessa kysyttiin mm. bussilla matkustamiseen liittyvistä tunteista ja mielikuvista, valinnoista eri liikkumistapojen välillä ja liikkumistavan ja identiteetin suhteesta.

Tksjlk § 131

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez ja palvelusuunnittelija Tiina Sinokki 31.10.2023:

Fölin teettämä kuluttajatutkimus on valmistunut. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa taustatietoa ennen kaikkea Fölin markkinoinnin ja strategian suunnitteluun ja kehittämiseen. Tutkimus tehtiin yhdessä KTT, kuluttajatutkija, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dosentti Samuel Pihan kanssa. Hän koosti ja analysoi Taloustutkimuksen keräämän kyselyaineiston. Tutkimuksessa kysyttiin mm. bussilla matkustamiseen liittyvistä tunteista ja mielikuvista, valinnoista eri liikkumistapojen välillä ja liikkumistavan ja identiteetin suhteesta. Tutkimuksessa selvitettiin kulkuvälineitä yli kolmen kilometrin matkoilla.

Aineiston keruu

Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdessa osassa, jotta mahdolliset vuodenajan vaihtelut saatiin mukaan. Talviaineistoon, joka kerättiin helmi-maaliskuussa 2023, saatiin 803 vastaajaa. Kesäaineisto kerättiin kesä-heinäkuussa 2023 ja siihen saatiin 889 vastaajaa. Yhteensä tutkimukseen vastasi 1 792 Föli-alueella asuvaa ihmistä. Demografiset jakaumat eri vastaajaryhmien osalta olivat varsin tasaiset eli esimerkiksi miehiä ja naisia on vastaajissa lähes yhtä paljon.

Tutkimuksessa vastaajiksi saatiin 6 % muun kuin suomen- ja ruotsinkielisiä. Kyselylomake oli käännetty ruotsiksi, englanniksi, arabiaksi, venäjäksi ja ukrainaksi. Tutkimuksessa selvisi, että suomen- ja ruotsinkielisten pääasiallinen kulkumuoto on henkilöauto, mutta muunkielisillä se on bussi.Lisäksi näiden muiden kieliryhmien edustajat myös suhtautuvat joukkoliikenteeseen erittäin positiivisesti.

Demografisten tekijöiden vaikutus

Tutkimuksen mukaan demografisten tekijöiden vaikutus bussin käyttöön on pieni. Tällä tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi sukupuolella, tuloilla tai koulutustasolla ei näytä olevan suurta merkitystä bussin käyttöasteeseen vaan Föli on kaikille sopiva kulkumuoto. Merkittävin bussin käyttöön ja siihen liittyviin tunteisiin vaikuttava tekijä on ikä. Tuloksista on selvästi huomattavissa, että Föli on erityisesti nuorten kulkumuoto ja ikäihmiset ovat sitten taas kaikkein tyytyväisimpiä Fölin käyttäjiä.

Syyt valita bussi

Tutkimuksen mukaan vuodenaikojen vaihtelu ei juurikaan vaikuta kulkutavan valintaan, sillä vastaajien pääasiallinen kulkuneuvo ei bussin ja henkilöauton osalta muuttunut vuodenajan mukaan oikeastaan ollenkaan. Ainoa merkittävä vuodenaikaero käy ilmi pyöräilyssä, joka lisääntyy kesäaikana, jolloin osa kävelijöistä siirtyy pyöräilijöiksi. Tutkimustuloksista kävi ilmi myös, että auto ei ole täydentävä liikkumismuoto vaan yleensä autoa käytetään kaikkiin matkoihin tai ei ollenkaan. Bussi puolestaan on täydentävä liikkumismuoto, jonka melkein jokainen voi valita silloin tällöin.

Vain noin 20 % Föli-alueella asuvista ihmisistä ei käytä bussia lainkaan. 20 % käyttää bussia säännöllisesti. Näin ollen satunnaiskäyttäjien osuus on 60 % eli jopa 80 % alueen asukkaista käyttää bussia säännöllisesti tai satunnaisesti. Tästä voidaan päätellä, että suurimmalla osalla kynnys bussin käyttöön on matala ja heitä, jotka eivät käytä bussia lainkaan, on todella vähän. Satunnaiskäyttäjät kulkevat tutkimuksen mukaan bussilla lähinnä mennessään tapahtumiin tai paikkaan, jossa on heikot pysäköintimahdollisuudet.

Tutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt, miksi ihminen valitsee kulkutavakseen bussin, ovat helppous ja järkevyys. Helppouteen liitetään tässä yhteydessä joustavuus, nopeus ja vaivattomuus. Järkevyyden alle luetaan mm. edullisuus ja terveys.

Tutkimuksessa vertailtiin kulkutapojen herättämiä tunteita ja yhteyttä omaan identiteettiin. Yleisimmät kulkutavat olivat oma auto, bussi, oma pyörä ja kävely. Näistä kulkumuodoista tutkimuksen mukaan eniten harmitusta aiheuttaa oma auto ja vähiten polkupyörä. Eniten iloa tuottaa oma polkupyörä. Autoilijat siis kokevat jonkin verran enemmän negatiivisia tunteita ja harmitusta omasta kulkutavastaan kuin bussinkäyttäjät ja pyöräilijät. Lisäksi toisin kuin bussin ja henkilöauton käyttö, pyöräily ja kävely koetaan osana identiteettiä.

Merkittävin bussinkäyttöön vaikuttava tekijä on ikä. Fölin käyttötiheys on suurinta nuorten keskuudessa. Tuloksissa huolestuttavaa on se, että nuoret matkustajat eivät usko käyttävänsä bussia enää viiden vuoden kuluttua niin paljon kuin tällä hetkellä. Aikuiseksi kasvamiseen liittyy automaattisesti ajatus yksityisautoilun aloittamisesta. Fölin kannalta tämän assosiaation heikentäminen on olennaista.

Kaupunkipyörien ja skuuttien vaikutus bussien käyttöön

Föliä kiinnosti myös skuuttien ja kaupunkipyörien eli fölläreiden vaikutus bussien käyttöön. Tutkimuksessa selvitettiin kulkuvälineitä yli kolmen kilometrin matkoilla, ja tuloksista nousi neljä selkeästi yleisintä kulkumuotoa, jotka ovat bussi, henkilöauto, oma pyörä ja kävely. Skuuteilla ja fölläreillä vaikuttaisi olevan eri markkinarako, eivätkä ne suoraan kilpaile joukkoliikenteen kanssa. Jos tutkimuksessa määritelty matka olisi ollut lyhyempi kuin alle 3 km, todennäköisesti vaikutus olisi ollut suurempi.

Palvelusuunnittelija Tiina Sinokki ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez esittelevät tuloksia lautakunnalle kokouksessa.

Oheismateriaali 1​Kuluttajatutkimuksen raportti

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä Fölin kuluttajatutkimuksen tulokset tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asiaa olivat kokouksessa esittelemässä palvelusuunnittelija Tiina Sinokki ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez.​