Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 109 | 22.08.2023 | 1 |
3439-2023 (02 08 00)
Joukkoliikennelinjojen 700-709 sekä Paimion sisäisten linjojen PA1-PA5 liikennöinti
Tiivistelmä:
Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut Joukkoliikennelinjojen 700-709 ja PA1-PA5 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.
Tksjlk § 109
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen ja konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen 700-709 ja PA1-PA5 liikennöinnistä ajalle 1.7.2024 - 30.6.2032. Sopimusta voidaan yhdessä sopien jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella vuodella (optio).
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 24.5.2023 § 79 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.
Hankintailmoitus julkaistiin 26.6.2023 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä.
Annettuun määräaikaan 14.8.2023 kello 11.00 mennessä saatiin yksi tarjous. Tarjouksen antoi V-S Bussipalvelut Oy.
Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:
1. Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta
Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta
Vertailuperusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavasti:
Hinnan painoarvo on 94,91 % (enimmäispisteet 94,91) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 5,09 % (enimmäispisteet 5,09). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.
1. Hinnan pisteytys:
Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 94,91 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 94,91).
Vertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit otetaan tarjouspyynnön liitteessä 5 ilmoitetuilla määrillä. Autopäiviksi lasketaan kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.
Liikennöintikorvauksen laskentakaava on seuraava:
KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = liikennöintikorvaus, missä:
KMK = linjakilometrikorvaus
AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä
PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä
APK = autopäiväkorvaus
LKM = linjakilometrit
ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä
PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä
AP = autopäivät.
2. Kaluston pisteytys:
Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.
Kalustosta saa pisteitä M3-luokan ajoneuvosta seuraavasti:
Kalustosta saa pisteitä M2-luokan ajoneuvosta seuraavasti:
Kalustopisteitä annetaan enintään 5,09 pistettä.
Koska tarjouksia ei saatu kuin yksi, ei tarjousten vertailua suoritettu.
Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti isojen bussien liikennöinnin osalta 1 705 635 € (alv 0 %) vuodessa 1.7. - 30.9.2023 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 1 566 103 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 139 533 € eli noin 8,9 % suurempi kuin nykyinen sopimushinta. Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti pikkubussin liikennöinnin osalta 132 741 € (alv 0 %) vuodessa 1.7. - 30.9.2023 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 81 648 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 51 093 € eli noin 62,6 % suurempi kuin nykyinen sopimushinta.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että ajalle 1.7.2024-30.6.2032:
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoV-S Bussipalvelut Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX