LIIKENNÖINTISOPIMUKSEN LIITE 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset
Linjat 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, PA1, PA2, PA3, PA4 ja PA5
Liikennöitsijä sitoutuu sopimuksen allekirjoittamalla noudattamaan tässä liitteessä määriteltyjä ehtoja ja vaatimuksia koko sopimuskauden ajan. Liitteessä on esitetty sekä nimenomaiseen sopimukseen liittyviä kalustovaatimuksia että yleisesti Turun seudun joukkoliikenteen kalusto- ja teknisiä vaatimuksia.
KOHTEEN KALUSTOVAATIMUKSET
Kalustotyyppi
•Kohteessa tulee olla 8 kpl C-tyypin linja-autoa, 1 kpl A-tyypin linja-auto ja 1 kpl P2-tyypin linja-auto.
•Näistä kymmenestä linja-autosta vähintään viisi (5) pitää olla uusia vuonna 2024 tai myöhemmin (siirtymäajalla) ensirekisteröityjä.
Hyväksyttävät käyttövoimat
•Luokka 1: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen päästötön ajoneuvo M3-luokassa ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen puhdas ajoneuvo M2-luokassa
•Luokka 2: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen puhdas ajoneuvo M3-luokassa
•Luokka 3: Diesel, joka täyttää ympäristönormin Euro 6
•Luokka 4: Diesel, joka täyttää ympäristönormin Euro 5.
Siirtymäaika
•Mikäli liikenteenharjoittajasta riippumattomasta syystä sopimuksen alkaessa tullaan käyttämään vanhempaa ja/tai ominaisuuksiltaan huonompaa linja-autokalustoa kuin tarjottu, on siirtymäkaudesta, sen arvioidusta pituudesta ja käytettävästä kalustosta, jonka tulee täyttää vähimmäisvaatimukset, on sovittava Tilaajan kanssa erikseen.
•Siirtymäajalla käytettävän kaluston on oltava vaadittua kalustotyyppiä ja käyttövoima on luokka 4 tai sitä parempi.
•Siirtymäkauden enimmäisajaksi hyväksytään kohteessa
osähköbusseille 12 kk liikenteen aloituspäivästä
ouusille kaasu- ja dieselbusseille 12 kk liikenteen aloituspäivästä.
Pisteytys
•Kalustosta saa pisteitä, jos ne täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) tai vastaavan mukaiset vaatimukset:
odirektiivin mukaisen puhtaan ajoneuvon osalta tai
odirektiivin mukaisen päästöttömän ajoneuvon osalta
•Kaluston pisteytys on tarkemmin esitetty tarjouspyynnössä.
YLEISET LAATUVAATIMUKSET
Liikenteen laatuvaatimukset ja niihin sitoutuminen
Liikennöitsijä sitoutuu kaikkiin esitettyihin liikenteen laatuvaatimuksiin.
Palvelun laatu
Palvelun laatu sisältää kuljettajien palvelualttiuden, tiedot liikenne- ja lippujärjestelmästä, tiedottamisen ja kuljettajan vaatetuksen.
•Kuljettaja on asiakaspalvelussaan ystävällinen
•Kuljettaja opastaa matkustajia asiallisesti matkustamiseen liittyvissä asioissa
•Kuljettaja osaa neuvoa matkustajille liikennöimänsä reitin alueen lisäksi ajamansa reitin varrella olevat julkiset kohteet
•Kuljettaja tuntee lippujärjestelmän ja hallitsee rahastuslaitteen käytön sekä tarvittaessa osaa opastaa matkustajia lippujärjestelmän suhteen
•Linja-autossa on viestintäjärjestelmä, jolla saadaan yhteys työnjohtoon
•Häiriötilanteessa kuljettaja ilmoittaa asiasta viivytyksettä työnjohtoon, joka ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi
•Häiriötilanteessa kuljettaja tiedottaa asiasta matkustajille
•Kuljettaja opastaa tarvittaessa matkustajia jatkoyhteyden valinnassa
•Liikennöitsijä järjestää kuljettajilleen siistit, yhtenäiset joukkoliikennelautakunnan päättämät (tarjouspyynnön liite vaatetuksesta), vuodenaikaan soveltuvat työasut, jota kaikki kuljettajat käyttävät. Vaatehankinnoissa tulee ottaa huomioon Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös 9.12.2020 § 191 esittelyteksteineen
•Liikennöitsijä varmistaa, että kuljettaja saa riittävän perehdyttämiskoulutuksen
•Liikenteessä käytettävissä autoissa on tupakointi aina kielletty
•Linjaa ajettaessa kuljettaja voi puhua puhelimessa ainoastaan työnjohdon kanssa välttämättömiä työtehtävän hoitamiseen liittyviä asioita.
Liikennöinnin laatu
Liikennöinnin laatuun kuuluvat liikennöinnin täsmällisyys, linjakilpien käyttö ja ajokäyttäytyminen.
•Liikennöitsijä sitoutuu ajamaan annettujen ohjeaikojen mukaisesti
•Kaikki vuorot ajetaan oikeilla linjakilvillä. Jos auto on muussa kuin linja-ajossa, eivät kilvet saa olla näkyvillä
•Linja-autoa ajetaan tasaisesti ja turvallisesti
•Työvuorojen vaihto tapahtuu pääteasemalla tai Turun keskustan ajantasauspysäkillä, ellei asiasta ole erikseen sovittu Tilaajan kanssa. Pysäkillä odottavat matkustajat otetaan kyytiin ennen kuljettajan vaihtotapahtumaa
•Vara-auton käytölle tulee olla perusteltu syy.
Tekninen laatu
Tekniseen laatuun kuuluvat liikenteeseen sopiva linja-autokalusto, sen ikä ja kapasiteetti sekä kunto ja
siisteys.
•Liikennöitsijä sitoutuu huoltamaan autoja siten, että kaikki niiden laitteet toimivat ja autot ovat siistejä, puhtaita ja ehjiä
•Ilkivallan kohteiksi joutuneita kuten vahingoitettuja tai pahoin töherreltyjä autoja ei käytetä liikenteessä
•Kuljettaja huolehtii, että auton lämpötila ja ilmanvaihto ovat matkustajan kannalta asianmukaiset ja miellyttävät.
LINJA-AUTOKALUSTOON LIITTYVÄT YLEISET VAATIMUKSET
Kalustovaatimukset
Tarjottavan ja liikenteessä käytettävän linja-autokaluston tulee täyttää kaikki tyyppikohtaiset sekä kaikille tyypeille yhteiset vaatimukset.
•Sopimuskaudella käytettävän linja-autokaluston on täytettävä kaikki sopimuksessa ja sen liitteissä esitetyt vaatimukset. Jos kohteeseen lisätään pysyvästi linja-autoja, kalustotyypin päättää Tilaaja. Kohteeseen lisättävät autot eivät saa olla yli kymmenen vuoden ikäisiä
•Linja-autokalustoa koskevat tiedot ja vara-auton tiedot on ilmoitettava kalustoluettelolomakkeella (tarjouspyynnön liitteellä), joka on ladattava tarjoukseen mukaan
•Liikennöitsijä toimittaa kalustoluettelon liikenteessä käytettävien linja-autojen keski-iän toteamiseksi liikennöintisopimuksen aloituspäivänä ja sen jälkeen vähintään yhden (1) kerran vuodessa. Tilaaja voi pyytää liikennöitsijää toimittamaan kalustoluettelon useamman kerran vuoden aikana. Linja-autojen keski-ikä ei saa sopimuskauden aikana missään vaiheessa ylittää kahdeksaa (8) vuotta, paitsi puhtaalla ja päästöttömällä kalustolla keski-ikä ei saa ylittää kymmentä (10) vuotta. Kaluston ikä lasketaan vuosissa yhden (1) desimaalin tarkkuudella siten, että linja-auton ikä = tarkastelupäivä - käyttöönottopäivä
•Kun liikennöintiin käytettävän linja-auton ensirekisteröintipäivästä tulee täyteen 15 vuotta, sitä ei enää saa käyttää tämän sopimuksen liikenteessä.
•Liikennöinnissä käytettävän puhtaan tai päästöttömän linja-auton ensirekisteröintipäivästä voi olla kulunut enintään 20 vuotta, jos autoon on tehty sisä- ja ulkotilojen perusteellinen kunnostaminen. Autojen peruskunnostus tulee tällöin tehdä aikaisintaan 10 vuoden käytön jälkeen. Peruskunnostamisella tarkoitetaan, että liikennöitsijä korjaa auton matkustamon ja ulkopinnat uutta vastaavaan kuntoon. Vaadittuja toimenpiteitä ovat: auton penkkien verhoilu vaihdetaan, rikkoutuneet ja kuluneet lattiamatot uusitaan ja auton ulkomaali uusitaan, vaurioituneet ikkunat vaihdetaan, STOP-painikkeet korjataan, USB-latauspisteet korjataan, ilmastointi korjataan, valaisimet ja kahvat korjataan. Autojen peruskunnostus ei poista auton perushuoltoon liittyviä velvoitteita.
•Liikennöitsijä varaa kohteeseen riittävän määrän vara-autoja. Sopimuksen liitteen 2 mukaan rahastuslaitteille ja muille Tilaajan toimittamille ja omistamille laitteistoille lasketaan vara-automääräksi
okorkeintaan kymmenen (10) bussin kohteessa yksi (1)
oyli kymmenen bussin kohteella vara-autojen määrä on kymmenen prosenttia (10 %) pyöristettynä ylöspäin seuraavaan kokonaislukuun
• Vara-autojen tulee olla kohteen kalustotyyppiä ja täyttää käyttövoimaluokka 4. Vara-autot tulee hyväksyttää seudullisella joukkoliikenteellä.
Täyssähköisiä linja-autoja koskevat erityisvaatimukset
•Linja-autoissa käytettävä sähkö tulee olla kasvihuonepäästötöntä. Linja-auton sisätilojen lämmityksessä on käytettävä sähköön perustuvaa lämmitysjärjestelmää tai biopolttoaineella toimivaa. Sähkökäyttöisillä linja-autoilla tulee ajaa vähintään 100 km/päivä tarjottua sähköbussia kohden, kuitenkin ottaen huomioon eri viikonpäivinä olevan maksimi automäärän. Ajomäärän tarkastelu suoritetaan keskimääräisenä kuukausitasolla
•Tarjottavien ja liikenteessä käytettävien linja-autojen tulee täyttää kaikki tässä liitteessä mainitut tyyppikohtaiset kalustovaatimukset
Linja-autokaluston yhteiset vaatimukset
•Ovet on varustettu liikuntavammaisille soveltuvilla kahvoilla
•Vammaispaikkoja A- ja C-tyypin linja-autoissa vähintään 4 kpl linja-auton keskellä tai etuosassa käytävän molemmin puolin. Näiden paikkojen sijoituksessa on otettu huomioon myös opaskoiraa käyttävät vammaiset. Nämä paikat on merkitty
•A- ja C-tyypin linja-autoissa vammaispaikkojen läheisyydessä on painonappeja siten, että jokaiselta istuimelta ylettyy helposti antamaan pysähtymismerkin
•Vammaisten liikkumisen helpottamiseksi on asennettu A- ja C-tyypin linja-autoissa vammaispaikkojen kohdalle, ellei paikan edessä olevassa istuimessa ole tarkoitukseen sopivaa kahvaa tai muuta apuvälinettä, seinään kahva sekä käytävän puolelle pystytankoja tai tukikahvoja tai muita liikkumista tukevia apuvälineitä siten, että autossa pääsee liikkumaan sisääntulo-ovelta poistumisovelle apuvälineitä käyttäen
•Mikäli on tarjottu autoihin vähintään kaksi (2) kappaletta lasten turvaistuimia, pitää niiden soveltua 1–4-vuotiaille 18 kg:aan asti. Turvaistuimen pitää mahdollistaa istuimessa matkustuksen selkä menosuuntaan. Lastenistuin voidaan integroida osaksi normaalia penkkiä niin, että käytössä ollessaan se poistaa kyseisen penkin käytöstä.
•Linja-autoissa sisäpuolella on auton pysähtymistä ilmaiseva merkkivalo varustettuna äänimerkillä. Merkkivalo on sijoitettu sitten, että se on matkustajille hyvin näkyvissä
•Linja-auton sisä- ja ulkopeilit ovat riittävän suuret, jotta kuljettaja näkee poistumassa olevat ja poistuneet matkustajat. Peilit voidaan korvata vastaavat ominaisuudet omaavalla kamerajärjestelmällä
•Uusissa linja-autoissa on keski- ja takaovilla oltava ovikamerat, joilla kuljettajat näkevät tapahtumat oviaukkojen sisä- ja ulkopuolelta, ovien ollessa auki
•Poistumisovet on varustettu sellaisella turvalaitteella, että oven sulkeutuessa matkustaja ei jää oven väliin
•A- ja C-tyypin linja-autoissa keskiovella on invasilta, myös P2-tyypin linja-autossa on invasilta. Mikäli invasilta on kuljettajan paikalta ohjattava, tulee siinä olla turvalaitteet. Invasillan pituus uusissa linja-autoissa on vähintään 800 mm
•Aikataulujen ja esitteiden jakelukori on sijoitettu linja-auton etuosaan matkustajien kulkureitin varrelle ja kuljettajan ulottuville. Koreihin mahtuu A5-kokoinen materiaali
•Linja-auton sisällä katon ja seinän taitekohdassa on ikkunoiden yläpuolelle seisomasiltojen ja poistumisteiden läheisyyteen varattu 250 mm:n korkuinen alue tariffi-, ohje- ja mahdollisesti informaatiotarroja varten vapaana pitkittäisistä listoista ja muista epätasaisuuksista
•Linja-autojen keskiosassa ensisijaisesti keskiovien yläpuolella tai toissijaisesti lastenvaunutilassa katselukorkeudella on esillä Tilaajan toimittama linjastokartta, jolle on varattu noin 120 cm x 30 cm kokoinen tila
•Matkustamon sivuikkunoiden on oltava kaksinkertaiset ja esteettömästi läpinäkyvät
•Uusissa A- ja C-tyypin linja-autoissa kuljettajan työrauhan varmistamiseksi on kuljettajatila varustettava turvaohjaamolla siten, että kuljettajan on pystyttävä myymään lippuja, palvelemaan matkustajia ja keskustelemaan tarvittaessa heidän kanssaan. Turvaratkaisun tulee suojata kuljettajaa ja auton hallintalaitteita, mutta työtilaa ei voi kokonaan eristää matkustajatiloista. Turvaohjaamo on suunniteltava niin että se aiheuttaa mahdollisimman vähän esteitä sekä heijastumia kuljettajan näkökenttään. Turvaohjaamon suunnittelussa sekä materiaalivalinnoissa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että rakenteet eivät estä kuljettajaa havainnoimasta muuta liikennettä muodostamalla näköesteitä tai heijastumia. Turvaohjaamo ei saa rikkoutua kuljettajan päälle (lasin kalvotus)
•Linja-autot on oltava ilmastoituja
•Ilmastoiduissa A- ja C-tyypin linja-autoissa ilmastointilaitteen jäähdytysteho on vähintään 20 kW ja lämmitysteho vähintään 25 kW. Ilmastoiduissa P1- ja P2-tyypin linja-autoissa ilmastointilaitteen jäähdytysteho on oltava riittävä. Tämän lisäksi autossa on oltava riittävä erillinen lämmitysjärjestelmä, esim. patterilämmitys. Auto on sovelluttava pohjoisen ilmastoon. Ilmastointilaite on huollettava säännöllisesti vuosittain ja huollot on dokumentoitava
•Linja-autot on maalattu Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisesti
•Linja-autojen käyttövoima tulee merkitä CTIF:n suosituksesta standardin ISO 17840 tai vastaavan mukaisesti. Merkintöjen sijoituksesta linja-autoihin sovitaan Tilaajan kanssa erikseen. Asiasta tarkemmin osoitteesta http://www.ctif.fi/iso17840
•Runkolinjojen huomioväritettyjä busseja ei saa käyttää muilla linjoilla kuin värille määritetyllä linjalla
•Fölin tilaajavärityksellä varustettuja linja-autoja ei saa käyttää muussa liikenteessä ilman Tilaajan erikseen myöntämää lupaa
•Linja-auton ulkosivuille on merkitty linja-auton järjestysnumero Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisesti. Järjestysnumero on merkitty myös linja-auton sisälle. Tätä numeroa tulee käyttää valvonta- ja kalustoluetteloissa
•Liikennöitsijän nimi tai tunnistettavissa oleva liikemerkki näkyy linja-auton molemmilla ulkosivuilla Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisessa paikassa sekä sisällä kuljettaja-aition matkustamonpuoleisessa takaseinässä tai muussa selvästi havaittavassa paikassa.
•Linja-auton sisämelu ei ylitä 78 dBA.
Linja-autokaluston tyyppikohtaiset vaatimukset
Tässä esitetään Turun seudun joukkoliikenteen kaikkia linja-autotyyppejä koskevat vaatimukset. Tämän liikennöintikohteen kalusto on määritelty liitteen alussa. Kohteeseen myöhemmin lisättävän kaluston tulee täyttää vaatimukset sen tyypin osalta, minkä Tilaaja on päättänyt lisätä.
| A-tyyppi Matalalattiainen 2-akselinen kaupunkiliikennelinja-auto | C-tyyppi Matalalattiainen 3-akselinen kaupunkiliikennelinja-auto |
Lattiatason korkeus
|
Korkeintaan 370 mm |
Korkeintaan 370 mm |
Lattiatason tasaisuus |
Etu- ja keskioven välillä ei saa olla porrasta |
Etu- ja keskioven välillä ei saa olla porrasta |
Ovet
|
Etuovi ja keskiovi sekä mahdollisesti takaovi |
Etuovi ja keskiovi sekä takaovi |
Ovien leveydet vähintään Etuovi Keskiovi Takaovi |
Vähintään 750 mm Vähintään 890 mm
|
Vähintään 750 mm Vähintään 1200 mm Vähintään 600 |
Istumapaikkamäärä
Istumapaikkojen määrä matalalattiaosassa |
Vähintään 31 + 3 klaffi-istuinta
vähintään 10
|
Vähintään 47 + 3 klaffi-istuinta
vähintään 14
|
Kokonaispaikkamäärä
|
Vähintään 65 |
Vähintään 90 |
Vapaa pituussuuntainen istumatila |
Vähintään 710 mm, kuitenkin neljä paikkaa vähintään 650 mm Käytetty auto: Vähintään 650 mm
|
Vähintään 710 mm, kuitenkin neljä paikkaa vähintään 650 mm Käytetty auto: Vähintään 650 mm
|
Lastenvaunupaikkojen määrä |
Vähintään 2, joista 1 pyörätuolivarustuksella Uusi auto: Vähintään 3, joista 1 pyörätuolivarustuksella
|
Vähintään 2, joista 1 pyörätuolivarustuksella Uusi auto: Vähintään 3, joista 1 pyörätuolivarustuksella
|
Lastenvaunutilan vapaa pituus |
Vähintään 1300 mm Uusi auto: 1950 mm |
Vähintään 1300 mm Uusi auto: 1950 mm
|
Etulinjakilven numeroiden korkeus
|
Vähintään 280 mm |
Vähintään 280 mm |
| P1-tyyppi Korkealattiainen pienoislinja-auto | P2-tyyppi Matalalattiainen pienoislinja-auto |
Lattiatason korkeus |
| Korkeintaan 370 mm matalalattiaosuudella |
Ovet | Vähintään etuovi | Vähintään etuovi |
Ovien leveydet vähintään Invasillan kohdalla ovien leveydet vähintään | Vähintään 725 mm
| Vähintään 725 mm Vähintään 800 mm |
Istumapaikkamäärä
Istumapaikkojen määrä matalalattiaosassa | Vähintään 19
| Vähintään 16 + 2 klaffi-istuinta
Vähintään 2 |
Kokonaispaikkamäärä | Vähintään 19 | Vähintään 19 |
Lastenvaunu- ja pyörätuolipaikkojen määrä |
Ei paikkoja |
Vähintään 1 pyörätuolipaikkaa.
|
Etulinjakilven numeroiden korkeus | Vähintään 160 mm | Vähintään 160 mm |