LIIKENNÖINTISOPIMUKSEN LIITE 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset

Linjat 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, PA1, PA2, PA3, PA4 ja PA5

 

 

Liikennöitsijä sitoutuu sopimuksen allekirjoittamalla noudattamaan tässä liitteessä määriteltyjä ehtoja ja vaatimuksia koko sopimuskauden ajan. Liitteessä on esitetty sekä nimenomaiseen sopimukseen liittyviä kalustovaatimuksia että yleisesti Turun seudun joukkoliikenteen kalusto- ja teknisiä vaatimuksia.

 

 

 

KOHTEEN KALUSTOVAATIMUKSET

 

 

Kalustotyyppi

 

Kohteessa tulee olla 8 kpl C-tyypin linja-autoa, 1 kpl A-tyypin linja-auto ja 1 kpl P2-tyypin linja-auto.

Näistä kymmenestä linja-autosta vähintään viisi (5) pitää olla uusia vuonna 2024 tai myöhemmin (siirtymäajalla) ensirekisteröityjä.

 

 

Hyväksyttävät käyttövoimat

 

Luokka 1: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen päästötön ajoneuvo M3-luokassa ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen puhdas ajoneuvo M2-luokassa

Luokka 2: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 tai vastaavan mukainen puhdas ajoneuvo M3-luokassa

Luokka 3: Diesel, joka täyttää ympäristönormin Euro 6

Luokka 4: Diesel, joka täyttää ympäristönormin Euro 5.

 

 

Siirtymäaika

 

Mikäli liikenteenharjoittajasta riippumattomasta syystä sopimuksen alkaessa tullaan käyttämään vanhempaa ja/tai ominaisuuksiltaan huonompaa linja-autokalustoa kuin tarjottu, on siirtymäkaudesta, sen arvioidusta pituudesta ja käytettävästä kalustosta, jonka tulee täyttää vähimmäisvaatimukset, on sovittava Tilaajan kanssa erikseen.

Siirtymäajalla käytettävän kaluston on oltava vaadittua kalustotyyppiä ja käyttövoima on luokka 4 tai sitä parempi.

Siirtymäkauden enimmäisajaksi hyväksytään kohteessa

osähköbusseille 12 kk liikenteen aloituspäivästä

ouusille kaasu- ja dieselbusseille 12 kk liikenteen aloituspäivästä.

 

Pisteytys

 

Kalustosta saa pisteitä, jos ne täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) tai vastaavan mukaiset vaatimukset:

odirektiivin mukaisen puhtaan ajoneuvon osalta tai

odirektiivin mukaisen päästöttömän ajoneuvon osalta

Kaluston pisteytys on tarkemmin esitetty tarjouspyynnössä.

 

 

 

YLEISET LAATUVAATIMUKSET

 

 

Liikenteen laatuvaatimukset ja niihin sitoutuminen

 

Liikennöitsijä sitoutuu kaikkiin esitettyihin liikenteen laatuvaatimuksiin.

 

 

Palvelun laatu

 

Palvelun laatu sisältää kuljettajien palvelualttiuden, tiedot liikenne- ja lippujärjestelmästä, tiedottamisen ja kuljettajan vaatetuksen.

 

Kuljettaja on asiakaspalvelussaan ystävällinen

Kuljettaja opastaa matkustajia asiallisesti matkustamiseen liittyvissä asioissa

Kuljettaja osaa neuvoa matkustajille liikennöimänsä reitin alueen lisäksi ajamansa reitin varrella olevat julkiset kohteet

Kuljettaja tuntee lippujärjestelmän ja hallitsee rahastuslaitteen käytön sekä tarvittaessa osaa opastaa matkustajia lippujärjestelmän suhteen

Linja-autossa on viestintäjärjestelmä, jolla saadaan yhteys työnjohtoon

Häiriötilanteessa kuljettaja ilmoittaa asiasta viivytyksettä työnjohtoon, joka ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi

Häiriötilanteessa kuljettaja tiedottaa asiasta matkustajille

Kuljettaja opastaa tarvittaessa matkustajia jatkoyhteyden valinnassa

Liikennöitsijä järjestää kuljettajilleen siistit, yhtenäiset joukkoliikennelautakunnan päättämät (tarjouspyynnön liite vaatetuksesta), vuodenaikaan soveltuvat työasut, jota kaikki kuljettajat käyttävät. Vaatehankinnoissa tulee ottaa huomioon Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös 9.12.2020 § 191 esittelyteksteineen

Liikennöitsijä varmistaa, että kuljettaja saa riittävän perehdyttämiskoulutuksen

Liikenteessä käytettävissä autoissa on tupakointi aina kielletty

Linjaa ajettaessa kuljettaja voi puhua puhelimessa ainoastaan työnjohdon kanssa välttämättömiä työtehtävän hoitamiseen liittyviä asioita.

 

 

Liikennöinnin laatu

 

Liikennöinnin laatuun kuuluvat liikennöinnin täsmällisyys, linjakilpien käyttö ja ajokäyttäytyminen.

 

Liikennöitsijä sitoutuu ajamaan annettujen ohjeaikojen mukaisesti

Kaikki vuorot ajetaan oikeilla linjakilvillä. Jos auto on muussa kuin linja-ajossa, eivät kilvet saa olla näkyvillä

Linja-autoa ajetaan tasaisesti ja turvallisesti

Työvuorojen vaihto tapahtuu pääteasemalla tai Turun keskustan ajantasauspysäkillä, ellei asiasta ole erikseen sovittu Tilaajan kanssa. Pysäkillä odottavat matkustajat otetaan kyytiin ennen kuljettajan vaihtotapahtumaa

Vara-auton käytölle tulee olla perusteltu syy.

 

 

 

 

Tekninen laatu

 

Tekniseen laatuun kuuluvat liikenteeseen sopiva linja-autokalusto, sen ikä ja kapasiteetti sekä kunto ja

siisteys.

 

Liikennöitsijä sitoutuu huoltamaan autoja siten, että kaikki niiden laitteet toimivat ja autot ovat siistejä, puhtaita ja ehjiä

Ilkivallan kohteiksi joutuneita kuten vahingoitettuja tai pahoin töherreltyjä autoja ei käytetä liikenteessä

Kuljettaja huolehtii, että auton lämpötila ja ilmanvaihto ovat matkustajan kannalta asianmukaiset ja miellyttävät.

 

 

 

LINJA-AUTOKALUSTOON LIITTYVÄT YLEISET VAATIMUKSET

 

 

Kalustovaatimukset

 

Tarjottavan ja liikenteessä käytettävän linja-autokaluston tulee täyttää kaikki tyyppikohtaiset sekä kaikille tyypeille yhteiset vaatimukset.

 

Sopimuskaudella käytettävän linja-autokaluston on täytettävä kaikki sopimuksessa ja sen liitteissä esitetyt vaatimukset. Jos kohteeseen lisätään pysyvästi linja-autoja, kalustotyypin päättää Tilaaja. Kohteeseen lisättävät autot eivät saa olla yli kymmenen vuoden ikäisiä

Linja-autokalustoa koskevat tiedot ja vara-auton tiedot on ilmoitettava kalustoluettelolomakkeella (tarjouspyynnön liitteellä), joka on ladattava tarjoukseen mukaan

Liikennöitsijä toimittaa kalustoluettelon liikenteessä käytettävien linja-autojen keski-iän toteamiseksi liikennöintisopimuksen aloituspäivänä ja sen jälkeen vähintään yhden (1) kerran vuodessa. Tilaaja voi pyytää liikennöitsijää toimittamaan kalustoluettelon useamman kerran vuoden aikana. Linja-autojen keski-ikä ei saa sopimuskauden aikana missään vaiheessa ylittää kahdeksaa (8) vuotta, paitsi puhtaalla ja päästöttömällä kalustolla keski-ikä ei saa ylittää kymmentä (10) vuotta. Kaluston ikä lasketaan vuosissa yhden (1) desimaalin tarkkuudella siten, että linja-auton ikä = tarkastelupäivä - käyttöönottopäivä

Kun liikennöintiin käytettävän linja-auton ensirekisteröintipäivästä tulee täyteen 15 vuotta, sitä ei enää saa käyttää tämän sopimuksen liikenteessä.

Liikennöinnissä käytettävän puhtaan tai päästöttömän linja-auton ensirekisteröintipäivästä voi olla kulunut enintään 20 vuotta, jos autoon on tehty sisä- ja ulkotilojen perusteellinen kunnostaminen. Autojen peruskunnostus tulee tällöin tehdä aikaisintaan 10 vuoden käytön jälkeen. Peruskunnostamisella tarkoitetaan, että liikennöitsijä korjaa auton matkustamon ja ulkopinnat uutta vastaavaan kuntoon. Vaadittuja toimenpiteitä ovat: auton penkkien verhoilu vaihdetaan, rikkoutuneet ja kuluneet lattiamatot uusitaan ja auton ulkomaali uusitaan, vaurioituneet ikkunat vaihdetaan, STOP-painikkeet korjataan, USB-latauspisteet korjataan, ilmastointi korjataan, valaisimet ja kahvat korjataan. Autojen peruskunnostus ei poista auton perushuoltoon liittyviä velvoitteita.

Liikennöitsijä varaa kohteeseen riittävän määrän vara-autoja. Sopimuksen liitteen 2 mukaan rahastuslaitteille ja muille Tilaajan toimittamille ja omistamille laitteistoille lasketaan vara-automääräksi

okorkeintaan kymmenen (10) bussin kohteessa yksi (1)

oyli kymmenen bussin kohteella vara-autojen määrä on kymmenen prosenttia (10 %) pyöristettynä ylöspäin seuraavaan kokonaislukuun

Vara-autojen tulee olla kohteen kalustotyyppiä ja täyttää käyttövoimaluokka 4. Vara-autot tulee hyväksyttää seudullisella joukkoliikenteellä.

 

Täyssähköisiä linja-autoja koskevat erityisvaatimukset

 

Linja-autoissa käytettävä sähkö tulee olla kasvihuonepäästötöntä. Linja-auton sisätilojen lämmityksessä on käytettävä sähköön perustuvaa lämmitysjärjestelmää tai biopolttoaineella toimivaa. Sähkökäyttöisillä linja-autoilla tulee ajaa vähintään 100 km/päivä tarjottua sähköbussia kohden, kuitenkin ottaen huomioon eri viikonpäivinä olevan maksimi automäärän. Ajomäärän tarkastelu suoritetaan keskimääräisenä kuukausitasolla

Tarjottavien ja liikenteessä käytettävien linja-autojen tulee täyttää kaikki tässä liitteessä mainitut tyyppikohtaiset kalustovaatimukset

 

 

Linja-autokaluston yhteiset vaatimukset

 

Ovet on varustettu liikuntavammaisille soveltuvilla kahvoilla

Vammaispaikkoja A- ja C-tyypin linja-autoissa vähintään 4 kpl linja-auton keskellä tai etuosassa käytävän molemmin puolin. Näiden paikkojen sijoituksessa on otettu huomioon myös opaskoiraa käyttävät vammaiset. Nämä paikat on merkitty

A- ja C-tyypin linja-autoissa vammaispaikkojen läheisyydessä on painonappeja siten, että jokaiselta istuimelta ylettyy helposti antamaan pysähtymismerkin

Vammaisten liikkumisen helpottamiseksi on asennettu A- ja C-tyypin linja-autoissa vammaispaikkojen kohdalle, ellei paikan edessä olevassa istuimessa ole tarkoitukseen sopivaa kahvaa tai muuta apuvälinettä, seinään kahva sekä käytävän puolelle pystytankoja tai tukikahvoja tai muita liikkumista tukevia apuvälineitä siten, että autossa pääsee liikkumaan sisääntulo-ovelta poistumisovelle apuvälineitä käyttäen

Mikäli on tarjottu autoihin vähintään kaksi (2) kappaletta lasten turvaistuimia, pitää niiden soveltua 1–4-vuotiaille 18 kg:aan asti. Turvaistuimen pitää mahdollistaa istuimessa matkustuksen selkä menosuuntaan. Lastenistuin voidaan integroida osaksi normaalia penkkiä niin, että käytössä ollessaan se poistaa kyseisen penkin käytöstä.

Linja-autoissa sisäpuolella on auton pysähtymistä ilmaiseva merkkivalo varustettuna äänimerkillä. Merkkivalo on sijoitettu sitten, että se on matkustajille hyvin näkyvissä

Linja-auton sisä- ja ulkopeilit ovat riittävän suuret, jotta kuljettaja näkee poistumassa olevat ja poistuneet matkustajat. Peilit voidaan korvata vastaavat ominaisuudet omaavalla kamerajärjestelmällä

Uusissa linja-autoissa on keski- ja takaovilla oltava ovikamerat, joilla kuljettajat näkevät tapahtumat oviaukkojen sisä- ja ulkopuolelta, ovien ollessa auki

Poistumisovet on varustettu sellaisella turvalaitteella, että oven sulkeutuessa matkustaja ei jää oven väliin

A- ja C-tyypin linja-autoissa keskiovella on invasilta, myös P2-tyypin linja-autossa on invasilta. Mikäli invasilta on kuljettajan paikalta ohjattava, tulee siinä olla turvalaitteet. Invasillan pituus uusissa linja-autoissa on vähintään 800 mm

Aikataulujen ja esitteiden jakelukori on sijoitettu linja-auton etuosaan matkustajien kulkureitin varrelle ja kuljettajan ulottuville. Koreihin mahtuu A5-kokoinen materiaali

Linja-auton sisällä katon ja seinän taitekohdassa on ikkunoiden yläpuolelle seisomasiltojen ja poistumisteiden läheisyyteen varattu 250 mm:n korkuinen alue tariffi-, ohje- ja mahdollisesti informaatiotarroja varten vapaana pitkittäisistä listoista ja muista epätasaisuuksista

Linja-autojen keskiosassa ensisijaisesti keskiovien yläpuolella tai toissijaisesti lastenvaunutilassa katselukorkeudella on esillä Tilaajan toimittama linjastokartta, jolle on varattu noin 120 cm x 30 cm kokoinen tila

Matkustamon sivuikkunoiden on oltava kaksinkertaiset ja esteettömästi läpinäkyvät

Uusissa A- ja C-tyypin linja-autoissa kuljettajan työrauhan varmistamiseksi on kuljettajatila varustettava turvaohjaamolla siten, että kuljettajan on pystyttävä myymään lippuja, palvelemaan matkustajia ja keskustelemaan tarvittaessa heidän kanssaan. Turvaratkaisun tulee suojata kuljettajaa ja auton hallintalaitteita, mutta työtilaa ei voi kokonaan eristää matkustajatiloista. Turvaohjaamo on suunniteltava niin että se aiheuttaa mahdollisimman vähän esteitä sekä heijastumia kuljettajan näkökenttään. Turvaohjaamon suunnittelussa sekä materiaalivalinnoissa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että rakenteet eivät estä kuljettajaa havainnoimasta muuta liikennettä muodostamalla näköesteitä tai heijastumia. Turvaohjaamo ei saa rikkoutua kuljettajan päälle (lasin kalvotus)

Linja-autot on oltava ilmastoituja

Ilmastoiduissa A- ja C-tyypin linja-autoissa ilmastointilaitteen jäähdytysteho on vähintään 20 kW ja lämmitysteho vähintään 25 kW. Ilmastoiduissa P1- ja P2-tyypin linja-autoissa ilmastointilaitteen jäähdytysteho on oltava riittävä. Tämän lisäksi autossa on oltava riittävä erillinen lämmitysjärjestelmä, esim. patterilämmitys. Auto on sovelluttava pohjoisen ilmastoon. Ilmastointilaite on huollettava säännöllisesti vuosittain ja huollot on dokumentoitava

Linja-autot on maalattu Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisesti

Linja-autojen käyttövoima tulee merkitä CTIF:n suosituksesta standardin ISO 17840 tai vastaavan mukaisesti. Merkintöjen sijoituksesta linja-autoihin sovitaan Tilaajan kanssa erikseen. Asiasta tarkemmin osoitteesta http://www.ctif.fi/iso17840

Runkolinjojen huomioväritettyjä busseja ei saa käyttää muilla linjoilla kuin värille määritetyllä linjalla

Fölin tilaajavärityksellä varustettuja linja-autoja ei saa käyttää muussa liikenteessä ilman Tilaajan erikseen myöntämää lupaa

Linja-auton ulkosivuille on merkitty linja-auton järjestysnumero Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisesti. Järjestysnumero on merkitty myös linja-auton sisälle. Tätä numeroa tulee käyttää valvonta- ja kalustoluetteloissa

Liikennöitsijän nimi tai tunnistettavissa oleva liikemerkki näkyy linja-auton molemmilla ulkosivuilla Turun seudun bussiväritys -ohjeen mukaisessa paikassa sekä sisällä kuljettaja-aition matkustamonpuoleisessa takaseinässä tai muussa selvästi havaittavassa paikassa.

Linja-auton sisämelu ei ylitä 78 dBA.

 

 

Linja-autokaluston tyyppikohtaiset vaatimukset

 

Tässä esitetään Turun seudun joukkoliikenteen kaikkia linja-autotyyppejä koskevat vaatimukset. Tämän liikennöintikohteen kalusto on määritelty liitteen alussa. Kohteeseen myöhemmin lisättävän kaluston tulee täyttää vaatimukset sen tyypin osalta, minkä Tilaaja on päättänyt lisätä.

 

 

A-tyyppi

Matalalattiainen 2-akselinen kaupunkiliikennelinja-auto

C-tyyppi

Matalalattiainen 3-akselinen kaupunkiliikennelinja-auto

Lattiatason korkeus

Korkeintaan 370 mm

Korkeintaan 370 mm

Lattiatason tasaisuus

Etu- ja keskioven välillä ei saa olla porrasta

Etu- ja keskioven välillä ei saa olla porrasta

Ovet

Etuovi ja keskiovi sekä mahdollisesti takaovi

Etuovi ja keskiovi sekä takaovi

 

Ovien leveydet vähintään

Etuovi

Keskiovi

Takaovi

Vähintään 750 mm

Vähintään 890 mm

Vähintään 750 mm

Vähintään 1200 mm

Vähintään 600

Istumapaikkamäärä

Istumapaikkojen määrä

matalalattiaosassa

Vähintään 31 + 3 klaffi-istuinta

vähintään 10

Vähintään 47 + 3 klaffi-istuinta

vähintään 14

Kokonaispaikkamäärä

Vähintään 65

Vähintään 90

Vapaa pituussuuntainen istumatila

Vähintään 710 mm, kuitenkin neljä paikkaa vähintään 650 mm Käytetty auto: Vähintään 650 mm

Vähintään 710 mm, kuitenkin neljä paikkaa vähintään 650 mm Käytetty auto: Vähintään 650 mm

Lastenvaunupaikkojen määrä

Vähintään 2, joista 1 pyörätuolivarustuksella

Uusi auto: Vähintään 3, joista 1 pyörätuolivarustuksella

Vähintään 2, joista 1 pyörätuolivarustuksella

Uusi auto: Vähintään 3, joista 1 pyörätuolivarustuksella

Lastenvaunutilan vapaa pituus

Vähintään 1300 mm

Uusi auto: 1950 mm

Vähintään 1300 mm

Uusi auto: 1950 mm

Etulinjakilven numeroiden korkeus

Vähintään 280 mm

Vähintään 280 mm

 

 

 

P1-tyyppi

Korkealattiainen pienoislinja-auto

P2-tyyppi

Matalalattiainen pienoislinja-auto

Lattiatason korkeus

 

Korkeintaan 370 mm matalalattiaosuudella

Ovet

Vähintään etuovi

Vähintään etuovi

Ovien leveydet vähintään

Invasillan kohdalla ovien leveydet vähintään

Vähintään 725 mm

 

Vähintään 725 mm

Vähintään 800 mm

Istumapaikkamäärä

 

Istumapaikkojen määrä

matalalattiaosassa

Vähintään 19

 

Vähintään 16 + 2 klaffi-istuinta

 

Vähintään 2

Kokonaispaikkamäärä

Vähintään 19

Vähintään 19

Lastenvaunu- ja pyörätuolipaikkojen määrä

 

Ei paikkoja

 

Vähintään 1 pyörätuolipaikkaa.

 

Etulinjakilven numeroiden korkeus

Vähintään 160 mm

Vähintään 160 mm