Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3815.03.20237

5554-2022 (05.11, 00 01 05)

Lausunto Turun kotouttamisohjelmasta 2022-2025

Tiivistelmä:

Turun kaupunki on hyväksynyt Turun kotouttamisohjelman 2022-2025, ja pyytää lautakunnilta lausuntoja suunnitelmaan. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta antaa lausuntonsa joukkoliikenteen näkökulmasta ja esittää joukkoliikenteen ja saavutettavuuden lisäämistä suunnitelman toimenpiteeksi.

Tksjlk § 38

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 9.3.2023:

Turun kaupunginhallitus hyväksyi 12.12.2022 § 252 Turun kotouttamisohjelman 2022–2025. Samalla se päätti, että nyt hyväksyttävään ohjelmaan liittyen käynnistetään osallistava päivitystyö ja päivitetty kotouttamisohjelma tuodaan päätettäväksi kevätkauden 2023 aikana.

Turun kotouttamisohjelmassa kuvataan nykyiset palvelut ja nostetaan esiin tulossa olevat muutokset. Ohjelman tavoitteet rakennettiin ilmiöpohjaisesti Stiglitzin hyvinvointimallin mukaisesti kahdeksan eri hyvinvoinnin osatekijän mukaisesti: 1.Terveys, 2. Aineellinen hyvinvointi, 3. Osaaminen, 4. Työnteko ja työelämä, 5. Elinympäristö, 6. Sosiaalinen hyvinvointi ja sosiaaliset suhteet, 7. Turvallisuus ja 8. Ääniyhteiskunnassa ja ympäristö.

Turun kotouttamisohjelman päivittämiseksi konsernihallinnon integraatiotoiminto pyytää lautakunnilta ja kaupungin muilta toimielimiltä lausuntoa, joissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota sekä ohjelman nykytilan kuvaukseen että toimenpiteisiin. Toimenpiteiden osalta voidaan esittää uusiakin toimenpiteitä.

​Lausuntoaika päättyy 31.3.2023 kello 16:00.

Lausunto

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Turun kotouttamisohjelmasta 2022-2025. Lausunnossa otetaan pyydetysti kantaa nykytilaan ja toimenpiteisiin.

Nykytila

Ohjelmassa kuvataan Turun kaupungin palvelut maahanmuuttajille ja muunkielisille. Näitä ovat mm. konsernihallinnon maahanmuuttopalvelut, monikulttuuriset varhaiskasvatus sekä perusopetus, lukio-opetus, 2. asteen opetus, korkeakoulutus, opistot, työkokeilut, vapaa-ajan palvelut, asumis- ja muut maankäyttöpalvelut sekä yleisesti muut kaupunkikonsernin palvelut. Suunnitelmassa ei ole mainittu joukkoliikennettä tai palvelujen saavutettavuutta, joka on hyvin oleellinen osa palvelujen toteutumista. Joukkoliikenne on monelle maahanmuuttajalle ainoa keino saavuttaa edellä mainitut palvelut fyysisesti.

Nykyisin Seudullisen joukkoliikenteen asiakaspalvelu toteutetaan osana suunnitelmassa mainitun Kauppatorin Monitorin palvelua. Monitorissa neuvotaan maahanmuuttajia myös joukkoliikenteen käyttämisessä. Lisäksi Fölin Internet-sivut tarjoavat tietoa joukkoliikenteestä myös englanniksi. Tietoa joukkoliikenteen palveluista on siis saatavilla myös eri kielillä.

Toimenpiteet

Toimenpiteet on jaettu kahdeksan kohdan alle.

1. Terveys

2. Aineellinen hyvinvointi

3. Osaaminen

4. Työnteko ja työelämä

5. Elinympäristö

6. Sosiaalinen hyvinvointi ja sosiaaliset suhteet

7. Turvallisuus

8. Ääni yhteiskunnassa ja ympäristö

Joukkoliikenteellä on merkittävä rooli siinä, miten maahanmuuttajat saavuttavat liikunta-, kulttuuri- ja muut harrastuskohteet. Joukkoliikenne mahdollistaa liikkumisen eri alueille, joten elintaso ja tulostaso ovat siitä riippuvaisia. Osaamista hankintaan kouluista, ja linja-autot kuljettavat suuren määrän oppilaita jokaisen asteen kouluihin päivittäin. Joukkoliikenne helpottaa yritysten mahdollisuuksia palkata työntekijöitä, ja moni ulkomailta työn perässä Turkuun tuleva maahanmuuttaja ei työllistyisi ilman töihin kuljettavaa linja-autoa. Joukkoliikenteellä on myös merkittävä rooli segregaation vähentämisessä, koska erityisesti heikommassa asemassa oleville joukkoliikenne on usein ainoita keinoja saavuttaa kaupunkiseutu nopeasti ja edullisesti. Joukkoliikenne tarjoaa kaikille alueen asukkaille tasavertaisen ja edullisen tavan liikkua. Liikkuminen on edellytys, jos halutaan ehkäistä yksinäisyyttä, syrjäytymistä, rasismia tai tarjota mahdollisuuksia olla osana yhteiskuntaa tai vaikuttaa poliittisesti.

Joukkoliikenne, liikkuminen ja palveluiden fyysinen saavutettavuus tulisi ottaa paremmin mukaan Turun kaupungin kotouttamisohjelmaan 2022-2025. Lausunnossa on nostettu esille kohtia, miten joukkoliikenne vaikuttaa lähes kaikkiin ohjelmassa mainittuihin toimenpiteisiin. Maahanmuuttajien kohdalla toimivan joukkoliikenteen olemassa olo korostuu kantaväestöön nähden, esim. oman auton käyttömahdollisuuksien ollessa rajoitetumpia. Ilman toimivaa joukkoliikennettä ohjelman toimenpiteet eivät toteudu, tai ne toteutuvat puutteellisesti. Lisäksi on hyvä huomioida, että joukkoliikenne on myös merkittävä työllistäjä alueella, ja Fölin reilusta 500 kuljettajasta n. puolet on nykyisin maahanmuuttajataustaisia.

Joukkoliikenteen ja muiden liikkumispalveluiden merkittävän roolin vuoksi olisi perusteltua lisätä ohjelmaan oma toimenpide saavutettavuudesta. Sen lisäksi, että joukkoliikenne on merkittävässä roolissa automaattisesti, voidaan sitä käyttää myös tehokkaana työkaluna muissa toimenpiteissä. Maahanmuuttajien liikkumisen tukeminen on tehokas keino edesauttaa ohjelman tavoitteiden toteutumista.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle esitetään edellä kuvatun lausunnon antamista. Ohjelmassa ei vielä ole huomioitu liikkumista, eikä joukkoliikennettä riittävällä tavalla, vaikka joukkoliikenteellä on merkittävä rooli maahanmuuttajien kotoutumisessa.​

Liite 1​Turun kaupungin kotouttamisohjelma vuosille 2022-2025

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa Turun kotouttamisohjelmasta 2022-2025 edellä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKonsernihallinto, integraatiotoiminto
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 38
Liite 1:Turun kaupungin kotouttamisohjelma vuosille 2022-2025