ICT-järjestelmät, uudet linja-autot
Sisällys
2. Sopimuskauden alkaessa Tilaajan käytössä oleva rahastuslaitejärjestelmä (2020) 3
2.4 Liikennöitsijän muut vastuut ja velvollisuudet 6
2.5 Joukkoliikenteen laadunhallintajärjestelmä JOLA 7
2.6 Häiriönhallinta ja peruutetuista vuoroista ilmoittaminen 7
3. Liikennöitsijän toimittama ja omistama laitteisto 7
3.1 Ajoneuvon ITxPT –sisäverkko 7
3.3 Seuraavan pysäkin näyttö ja sisänäyttö 9
3.5 Matkustajalaskentalaitteisto 10
4. Tilaajan sopimuskauden aikana toimittamat uudet ICT-laitteet 11
5. Toiminta vikaantumistilanteissa ja laitteiden vaihtoajat 11
Liikennöitsijä on velvollinen asentamaan kaikkiin sopimuksen mukaisessa palvelussa käytettäviin ajoneuvoihin tässä palvelukuvauksessa olevan ICT-järjestelmän laitteineen sekä huolehtimaan niiden toimivuudesta. Selvyyden vuoksi todetaan, että tämä koskee myös kaikkia vara-autoja, joita sopimuskohteessa käytetään.
Tällaisia ICT-järjestelmän laitteita ovat
-Tilaajan toimittama ja omistama rahastuslaitejärjestelmä ja siihen kuuluvat lukijalaitteet johtosarjoineen (kappale 2).
-Liikennöitsijän toimittamat ja omistamat tämän palvelukuvauksen mukaiset laitteet ja ITxPT-sisäverkko paikannusantenneineen, matkustajainformaatiolaitteet, pysäkkikuulutuslaitteet sekä verkkoyhteyslaitteet kuten mobiilireitittimet. (kappale 3)
-Tilaajan sopimuskauden aikana mahdollisesti toimittamat ja omistamat uudet ICT-laitteet (kappale 4)
Kaikkien ICT-järjestelmien ja niihin kuuluvien laitteiden toimivuudesta huolehtiminen on oleellinen osa liikennöintisopimuksen sopimusvelvoitetta.
Liikennöitsijä vastaa omalla kustannuksellaan kaikkien tässä palvelukuvauksessa kuvattujen järjestelmien (kappaleet 2 ja 3) asennuksesta, siirroista, kaapeloinnista sekä vikaantuneiden laitteiden ja kaapeleiden vaihtamisesta ajoneuvoon ja mahdollisista ajoneuvoihin tarvittavista muutostöistä. Liikennöitsijän vastuulla on, että asennukset on tehty Tilaajan antamien ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti. Tilaajan ohjeiden vastaisesti tehdyt asennukset katsotaan olevan täysin laiminlyötyjä asennuksia.
Tilaaja toimittaa Liikennöitsijälle tämän palvelukuvauksen kohdassa sopimuskauden alkaessa Tilaajan käytössä oleva ICT-järjestelmä- kappaleessa olevan rahastuslaitejärjestelmän. Rahastuslaitejärjestelmä voi vaihtua sopimuskauden aikana, mikäli tilaajan rahastuslaitejärjestelmän toimittaja vaihtuu.
Lisäksi Liikennöitsijän on hankittava ja asennettava autoihin tämän palvelukuvauksen kohdan Liikennöitsijän toimittama ja omistama laitteisto- kohdan mukaiset laitteet. Näiden järjestelmien käytöstä ja toimivuudesta vastaa liikennöitsijä tämän palvelukuvauksen mukaisesti.
Liikennöitsijän tulee osallistua sopimuskaudella käyttöönotettavien uusien järjestelmien käyttöönottoon, ylläpitoon, koulutukseen ja ajoneuvolaitteiden asennukseen. Liikennöitsijä vastaa ICT-järjestelmien edellyttämästä linja-autonkuljettajien koulutuksesta ja informoinnista. Tilaaja vastaa muusta järjestelmän edellyttämästä enintään yhden (1) päivän mittaisesta maksuttomasta käyttökoulutuksesta, esimerkiksi rahastuslaitejärjestelmän käyttökoulutuksen kuljettajille. Tilaaja järjestää tarvittaessa laiteasennuksista yhden (1) päivän mittaisen maksuttoman asennuskoulutuksen.
Liikennöitsijä vastaa ICT-järjestelmien laitteiden virrankulutuksesta. Tilaajalla on oikeus vaihtaa laitteita ja/tai muuttaa teknisiä ratkaisuja liikennöintisopimusten voimassaolon aikana. Liikennöitsijän tulee tarjouksessaan varautua siihen, että sopimuskauden aikana Tilaajan rahastuslaitejärjestelmä (kappale 2) vaihtuu kokonaisuudessaan. Liikennöitsijä vastaa laitteiden vaihtojen aiheuttamista kuluista sopimuskauden aikana.
Tilaaja huolehtii Liikennöitsijöille web-käyttöliittymän kuljettajien myyntien seurantaa ja tilitysten valvontaa sekä kuljettajatietojen päivittämistä varten. Muista mahdollisista rajapinnoista sovitaan erikseen ja niiden järjestämisen kustannuksista vastaa Liikennöitsijä, ellei muuta ole sovittu.
Tilaaja on oikeutettu käyttämään ja keräämään kaikkea linja-auton sisäverkkojen dataa kaikissa laitteissa, esimerkiksi kaikkea ajoneuvon CAN-väylän tietoja.
Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan, että kuljettajat käyttävät laitteita oikein, kirjautuvat oikealle lähdölle ja ohjeistavat sekä kouluttavat kuljettajia toimimaan Tilaajan ohjeiden mukaisesti. Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan, että lipunmyyntilaitteet toimivat ja että matkustaja voi validoida lipun lukijalla tai ostaa kuljettajalta lipun. Liikennöitsijän tulee huolehtia, että kalustoon asennetut informaatiolaitteet kuten infonäytöt, linjakilvet, kuulutusjärjestelmä tai matkustajalaskentalaitteet toimivat oikein.
Lähdölle tulee kirjautua lähtöpysäkillä ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa ja lähdöltä tulee kirjautua ulos, kun bussi on saapunut päätepysäkille. Lähdöt, joilta ei ole saatavissa päätepysäkille saapumisaikatietoa Tilaajan järjestelmästä, oletetaan ajetuksi vain osittain ja siten tulkitaan ajamattomaksi.
Liikennöitsijän tulee näyttää toteen, mikäli automaattisesti järjestelmän ajamattomiksi kirjatut lähdöt ovat ajettu kokonaisuudessaan. Mikäli lähdöltä ei kerry dataa tilaajan järjestelmään normaalisti ja esimerkiksi kyseisen auton koko päivän leimaukset ovat järjestelmässä kertyneet yhdelle pysäkille, kuten lähtöpysäkille, katsotaan kyseisen auton ICT-järjestelmän olevan koko kyseisen päivän vikaantuneena.
Mikäli Liikennöitsijä todistaa Tilaajalle ajaneensa lähdöt kokonaan ilman kirjautumista, kirjautuneena vain osamatkan, kirjautuneena väärälle lähdölle tai auton paikannin ja askellus ei ole toiminut, jolloin lähtö ei ole askeltanut Tilaajan järjestelmään oikein, kyseisen auton ICT-järjestelmä katsotaan vikaantuneeksi ja vähennetään kohteesta maksettavaa korvausta näiden lähtöjen suoritteen osalta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut mukaisesti.
Tilaajan rahastuslaitejärjestelmässä on otettu käyttöön lähimaksu. Liikennöitsijän on huomioitava, että erityisesti etälukijan toiminta on kriittinen osa järjestelmää, joka ei saa missään tilanteessa olla yli yhtä tuntia vikatilanteessa. Tällaisessa tilanteessa Liikennöitsijän tulee toimia annettujen laitteiden vaihtoaikojen puitteissa.
2.Sopimuskauden alkaessa Tilaajan käytössä oleva rahastuslaitejärjestelmä (2020)
Turun seudun joukkoliikenteessä on tällä hetkellä käytössä elektroninen rahastusjärjestelmä (rahastuslaitejärjestelmä). Järjestelmän on toimittanut saksalainen Init Gmbh. Järjestelmä koostuu ajoneuvolaitteista (sisältää myös satelliittipaikannus- ja tietoliikennelaitteet) sekä niiden ohjelmista ja järjestelmää ohjaavasta keskusjärjestelmästä. Järjestelmään kuuluu Initin toimittama johtosarja.
Järjestelmä on samalla myös informaatiojärjestelmä. Jokaisen auton kulku päivittyy reaaliaikaisesti taustajärjestelmään ja sille lasketaan arvioituja matka-aikoja. Nämä tiedot ovat matkustajien käytettävissä. Järjestelmän toimivuus edellyttää, että kuljettaja valitsee rahastuslaitteelta oikean lähdön ja tarpeen vaatiessa askeltaa rahastuslaitteen oikealle pysäkille.
Rahastuslaitejärjestelmä on Tilaajan hankkima ja omistama. Tilaaja huolehtii siitä, että Liikennöitsijän käyttöön toimitetaan riittävä määrä lippujen myynnissä ja matkojen maksamisessa tarvittavia rahastuslaitteita.
Tilaaja huolehtii Tilaajan nykyisen rahastuslaitejärjestelmän hankinnasta ja ylläpidosta sekä laitehuoltopalvelun järjestämisestä normaalikäytössä tapahtuneita rikkoontumisia varten. Huoltoa varten liikenteen Tilaaja järjestää vikaantuneiden laitteiden toimitus- ja vaihtopisteen Liikennöitsijälle.
Tilaaja huolehtii kuljettajien käyttöohjeista sekä laitteiden asennusohjeista sekä niiden päivittämisestä järjestelmämuutosten yhteydessä.
Linja-autoihin asennetaan seudullisen joukkoliikenteen omistamat rahastuslaitteet autokiertojen ja vaadittujen autojen määrän mukaan. Mikäli Liikennöitsijä tarvitsee enemmän laitteita, tulee niiden toimittamisesta sopia erikseen Liikennöitsijän ja seudullisen joukkoliikenteen välillä. Vaihtaessaan kalustoa sopimuskauden aikana Liikennöitsijä kustantaa rahastuslaitteiden kaapeloinnit, asennustarvikkeet ja asennustyöt. Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan seudullisen joukkoliikenteen hankkimista laitteista ja niiden huolloista osoitetussa huoltopisteessä. Normaalista käytöstä poikkeava korjaustarve on liikennöitsijän hoidettava kustannuksellaan. Liikennöitsijä on velvollinen kustantamaan rahastuslaitteiden kaapeloinnit, asennustarvikkeet ja asennustyöt myös siinä tapauksessa, että seudullinen joukkoliikenne vaihtaa tai päivittää rahastusjärjestelmän sopimuskauden aikana. Liikennöitsijän tulee varautua, että järjestelmä vaihdetaan sopimuskauden aikana.
Tällä hetkellä käytössä oleva laitteisto koostuu seuraavista pääosista:
- Myyntilaite ja keskusyksikkö, (rahastuslaite) EvendPC
- Etälukija, ProxMobil
- Varaus etälukijalle keskiovella (johdotukset vedetty valmiiksi)
- Yhdistelmäantenni (4G/3G/GPRS, WLAN, GPS) Antenni tulee asentaa katolle. Vain erikseen Tilaajan hyväksyessä antennin voi asentaa muualle kuin katolle. Hyväksyntä tulee hakea jokaisella autolle erikseen.
- Asennuslevyt myyntilaitteelle ja etälukijalle
- Johtosarja liittimeen
- Ethernet kytkin
- Mobiililipun ohjuri etälukijaan
- Tilaajan mobiililiittymä ja SIM-kortti
Laitteistokokoonpano voi täydentyä tai muuttua sopimuskauden aikana. Liikennöitsijä on velvollinen tekemään muutoksista aiheutuvat asennus- ja muutostyöt ilman erillistä korvausta. Esimerkiksi myyntilaite tai etälukija vaihtuu toiseen malliin tai Tilaajan SIM-kortit tulee vaihtaa.
Nykyiseen järjestelmään kuuluu operaattorisovellus Mobilemodi. Operaattorisovellus on Liikennöitsijöille tarkoitettu sovellus, jossa kaikkia Liikennöitsijän autoja voi seurata reaaliajassa, lähettää autoihin viestejä sekä selata pysäkkikohtaisia ajoaikojen historiatietoja. Mikäli Liikennöitsijä haluaa käyttää sovellusta, liikennöitsijä tarvitsee sovelluksen käyttöön sopivan Android-tabletin, johon sovellus voidaan asentaa. Liikennöitsijä vastaa mahdollisen tabletin hankkimiseen ja tiedonsiirtoon liittyvistä kustannuksista.
Rahastusjärjestelmään kuuluu hätäpainike. Liikennöitsijä vastaa mahdollisista hätäviesteistä ja niiden tarvitsemista toimenpiteistä.
Rahastuslaitejärjestelmään liittyen liikennöitsijä on velvollinen pitämään yllä laitteistoluetteloa ja kuljettajarekisteriä. Kalusto tulee ilmoittaa Tilaajalle hyvissä ajoin ennen kuin kyseisellä autolla aletaan liikennöidä, sillä jokainen ajoneuvo tulee rekisteröidä järjestelmään Tilaajan toimesta. Ajoneuvon saadessa täysin uuden järjestysnumeron järjestelmä ei toimi tarkoitetulla tavalla, mikäli uutta numeroa ei ole ajoissa ilmoitettu Tilaajalle rekisteröitäväksi. Liikennöitsijän tulee huolehtia rahastuslaitteella autonumeron vaihtamisesta, mikäli auton pohjalevy vaihtuu, esimerkiksi liikennöitsijältä toiselle. Autoa, jota ei ole ilmoitettu Tilaajalle ja rekisteröity järjestelmään ei tule käyttää liikenteessä ennen kuin se on rekisteröity järjestelmään. Liikennöitsijän tulee kuitata kaikki saamansa Tilaajan laitteet. Liikennöitsijän on pyydettäessä inventoitava laitteisto ja toimitettava laitteistoluettelo Tilaajalle kahden (2) viikon kuluessa pyynnöstä.
Tilaajalla on tavoitteena siirtyä sopimuskauden aikana käyttämään järjestelmässä todellisia autokiertoja. Liikennöitsijä on velvollinen toimittamaan Tilaajan määrittelemässä koneluettavassa muodossa tai tallentamaan Tilaajan järjestelmään yksittäisten bussien päivittäisen ajo-ohjelman sisältämät linjasivut (=bussin päivän liikennöinti), mikäli Liikennöitsijä ei aja seudullisen joukkoliikenteen laatimien autokiertojen mukaisesti. Näitä ylläpitotoimia varten Tilaaja järjestää Liikennöitsijälle maksu- ja informaatiojärjestelmän taustajärjestelmään käyttöliittymän. Autokiertojen toimittaminen täsmennetään teknisten yksityiskohtien tarkennuttua.
Tilaaja luovuttaa kyseessä olevia laitteistokokoonpanoja Liikennöitsijän käyttöön niin moneen ajoneuvoon kuin liikennöintisopimuksessa on sovittu ajoneuvomäärästä. Kohteen vara-autoille annettava laitemäärä lasketaan seuraavalla kaavalla:
okorkeintaan kymmenen (10) bussin kohteessa yksi (1)
oyli kymmenen bussin kohteella vara-autojen määrä on kymmenen prosenttia (10 %) pyöristettynä ylöspäin seuraavaan kokonaislukuun.
Liikennöitsijät ilmoittavat Tilaajalle tarvitsemansa vara-autoihin kiinnitettävän laitemäärän hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua. Liikennöitsijän haltuun luovutettu laitemäärä määräytyy edellä mainittujen ajoneuvojen yhteenlasketusta ajoneuvomäärästä. Laitemäärää tarkistetaan tarvittaessa liikennemuutosten yhteydessä sekä aina yksittäisten liikennöintisopimusten alkamisen ja päättymisen yhteydessä. Liikennöitsijöiden laitemäärät sisältävät alihankkijoiden tarvitsemat laitteet.
Lisäksi Tilaaja toimittaa Liikennöitsijän varikoille lisälaitteita, joilla voidaan suorittaa kuljettajien kouluttautuminen ja myyntilaiteharjoittelu sekä huolehtia kiireisistä laitevaihdoista. Tilaaja toimittaa laitteita maksutta seuraavissa tilanteissa: 1) 1 koulutuslaite / varikko, varikoille, joilla vähintään 20 kuljettajaa, 2) 1 vaihtolaite / varikko, varikoilla, joilla vähintään 15 ajoneuvoa sekä sen ylittävästä määrästä jokaista 30 ajoneuvoa kohden 1 vaihtolaite.
Muissa kuin kohtien 1 ja 2 tapauksissa laitetoimituksista ja vuokrasta sovitaan erikseen. Tilaajalla on oikeus hakea tässä sopimuskohdassa tarkoitetut lisälaitteet väliaikaisesti tarpeen niin vaatiessa muuhun käyttöön siitä Liikennöitsijälle ennalta ilmoittamalla. Näissä tilanteissa lisälaitteet pyritään palauttamaan takaisin Liikennöitsijälle niin pian kuin mahdollista.
Liikennöitsijä voi vuokrata Tilaajalta myös varalaitteita lisää. Laitevuokra lisälaitteista on kalenterikuukaudessa 70 euroa (+ALV), eikä se sisällä laitteiston tarvitsemia asennussarjoja (johdot, antenni, asennuslevyt), joiden hankinnasta vastaa Liikennöitsijä. Laitteiden omistajalla on oikeus hinnan tarkistuksiin vuosittain.
Tilaajan omistamat laitteet ja niihin liittyvät tarvikkeet toimitetaan, joko uusina tai huollettuina, asennusta varten ennen uuden liikenteen alkua kilpailun voittaneelle Liikennöitsijälle. Laitteiden toimituksesta sovitaan Liikennöitsijän kanssa sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Laitetoimituksiin ei kuulu laitteistoasennuksiin tarvittavat ajoneuvokohtaiset kaapelit ja liittimet rahastusjärjestelmän kytkemiseksi ajoneuvon sähkö- ja tietojärjestelmiin.
Liikennöintisopimuksen tai muun liikenteestä tehdyn sopimuksen päättyessä Liikennöitsijän tulee palauttaa laitteistokokonaisuus sopimuksen kohdassa Liikennöitsijän vastuut ja velvollisuudet- määritellyn ajan kuluessa Tilaajalle. Laitteiden toimituksista ja palautuksesta voidaan sopia myös tapauskohtaisesti esim. silloin kun Liikennöitsijän tiedossa on uutta liikennettä, jossa Liikennöitsijä tulee käyttämään hävityssä liikenteessä käytettyjä, myyntilaitteilla varustettuja ajoneuvoja.
Mikäli laitekokonaisuuden palauttaminen viivästyy siitä mitä on määritetty tämän sopimuksen kohdassa Liikennöitsijän vastuut ja velvollisuudet, on Tilaajalla oikeus periä kaikista Liikennöitsijän käyttöön luovutetuista laitteistokokonaisuuksista vuokraa 5 € (+alv) / vrk per yksi laitteistokokonaisuus jokaiselta alkavalta vuorokaudelta, jonka laitteiston palauttaminen viivästyy. Vuokra vähennetään viimeisen maksuerän yhteydessä.
2.4Liikennöitsijän muut vastuut ja velvollisuudet
Liikennöitsijä vastaa hänen käyttöönsä luovutetuista laitteista ja on velvollinen korvaamaan laitteet Tilaajalle (esim. liikennevahinko, palo- ja varkaustilanteet). Liikennöitsijä vastaa viallisen laitteen irrotuksesta ja vaihtolaitteen kiinnittämisestä sekä vikaantuneiden laitteiden toimituksesta huoltopisteeseen sekä vikakuvauksen tekemisestä sovittavan menettelyn mukaisesti.
Liikennöitsijä on velvollinen tarkastamaan viipymättä, että huollosta saatu laite toimii normaalisti ja on toimintakuntoinen esimerkiksi kokeilemalla sitä toisessa autossa. Mikäli laite ei toimi, tulee laite palauttaa viipymättä huoltoon enintään kahden (2) vuorokauden kuluessa. Muussa tapauksessa Liikennöitsijä on velvollinen korvaamaan mahdolliset normaalista käytöstä poikkeavat laiteviat.
Mikäli laitevika johtuu normaalista poikkeavasta käytöstä tai Liikennöitsijän tai hänen työntekijänsä huolimattomuudesta tai muusta vastaavasta toiminnasta, jonka voidaan olettaa aiheuttavan vahinkoa laitteelle, vastaa Liikennöitsijä kustannuksellaan laitteen korjaamisesta laitevalmistajan valtuuttamassa korjaamossa tai korvaamisesta uudella samanlaisella laitteella tai korvaamaan ne Tilaajalle enintään jälleenhankinta-arvoon. Normaalista poikkeavaksi käytöksi lasketaan esimerkiksi huollon yhteydessä laitteen sisältä löytynyt kosteus ja vesi tai ulkoisen iskun aiheuttama näytön halkeaminen. Normaalista käytöstä poikkeavan korjauskustannuskulut Tilaaja perii Liikennöitsijältä.
Liikennöitsijä vastaa ilman eri korvausta rahastuslaitejärjestelmän käytöstä ja ylläpidosta mm. seuraavien toimintojen osalta:
− ajoneuvojen rekisteröinti järjestelmään Tilaajan ohjeiden mukaisesti
− kuljettajien rekisteröinti järjestelmään ja tunnusten luonti,
− ajoneuvoissa tapahtuva lippujen myynti ja korttitapahtumien rekisteröinti,
− kuljettajien myynnin tilitys ja täsmäytys,
- tietojen keruu ajoneuvoista varikoille ja päivittäinen ajoneuvojen perustietojen päivitys, sekä
- Liikennöitsijällä olevien laitteiden toimivuuden varmistamisesta
- Ajosarjojen toimittaminen Tilaajalle tai syöttäminen Tilaajan järjestelmään
Liikennöitsijä vastaa, että myynti- ja matkakortinlukijalaitteiden tulee oheislaitteineen olla toimintakunnossa ajoneuvon lähtiessä varikolta. Mikäli myyntilaitteet vikaantuvat ajoneuvon ollessa linjalla, tulee Liikennöitsijän noudattaa kohdassa Toiminta vikaantumistilanteissa ja laitteiden vaihtoajat - esitettyjä sopimusmääräyksiä varalaitteiden käytöstä ja laitteiden pisimmistä sallituista vaihtoajoista.
Liikennöitsijä vastaa laitteistojen palauttamisesta sekä näiden kiinnitysalustoista kahden (2) viikon kuluessa liikennöintisopimuksen päättyessä. Sopimuksen päättymisestä yli kaksi (2) viikkoa palauttamatta jääneistä laitteista ja pohjista vähennetään niiden hankintahinta täysimääräisesti viimeisestä maksuerästä Liikennöitsijälle.
Muut irrotettavissa olevat asennussarjan osat tulee palauttaa neljän (4) viikon kuluessa liikennöintisopimuksen päättymisestä.
2.5Joukkoliikenteen laadunhallintajärjestelmä JOLA
Tilaajalla on käytössä sähköinen laadunvalvontajärjestelmä. Tämän hetkisen järjestelmän on toimittanut Data Rangers. Järjestelmä on selainpohjainen. Tilaaja ilmoittaa havaitut kaluston viat, sekä muut poikkeamat ja puutteet laadunvalvontajärjestelmä JOLA:an. Puutteita tullaan sanktioimaan JOLA:an ilmoitettujen havaintojen perusteella. Liikennöitsijä on velvollinen käyttämään järjestelmää sekä kuittaamaan viat korjatuiksi järjestelmään.
2.6Häiriönhallinta ja peruutetuista vuoroista ilmoittaminen
Tilaajalla on käytössä sähköinen häiriönhallinnan viestipalvelu. Palvelussa on mahdollista ilmoittaa häiriöistä sekä peruutetuista vuoroista asiakkaille. Palvelusta lähtee viesti rajapintaan, josta eri palvelut, kuten reittiopas, verkkosivut ja näyttötaulut pysäkeillä voivat näyttää reaaliaikaisesti viestejä häiriöistä asiakkaille. Palvelu toimii selaimella. Liikennöitsijä on velvollinen ilmoittamaan peruutetuista vuoroista järjestelmään reaaliaikaisesti liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti.
3.Liikennöitsijän toimittama ja omistama laitteisto
Liikennöitsijän tulee kytkeä vaaditut laitteistot auton ICT-järjestelmään. Näiden laitteiden toimivuudesta, hankinnasta, kustannuksista, asennuksesta, datasiirtomaksuista sekä huollosta ja ylläpidosta vastaa Liikennöitsijä.
3.1Ajoneuvon ITxPT –sisäverkko
Uusissa ajoneuvoissa siirrytään ITxPT (v2) standardin käyttöön. ITxPT on busseihin tehty kansainvälinen standardi, joka määrittelee ajoneuvon sisäiset kytkennät, verkot ja niiden ohjelmistorakenteen. Standardin tarkoituksena on helpottaa informaatiojärjestelmien kytkentöjä autoissa sekä standardisoida esimerkiksi liittimiä, johtoja sekä tiedonsiirtoa. Esimerkiksi standardoinnin myötä sisäverkkoon olisi mahdollista kytkeä eri valmistajien seuraavan pysäkin näyttöjä, kunhan kaikki noudattavat tiedonsiirrossa samaa standardia.
Tilaajan uudet laitteistot tukevat ITxPT standardia. Liikennöitsijän tulee hankkia kaikki järjestelmään kuuluvat osat tämän standardin mukaisena, esimerkiksi seuraavan pysäkin näytön sekä kuulutuslaitteiston tulee tukea ITxPT standardia. Lopulliset yksityiskohdat sovitaan Liikennöitsijän kanssa.
Dokumentaation voi ladata osoitteesta https://itxpt.org/. Alustavat kytkennät tulevat olemaan vähintään seuraavat:
Standardista ajoneuvoissa tulee olla dokumentin S01 mukaiset asiat alla olevin tarkennuksin ja lisäyksin. Ajoneuvon sisäverkon kaapelointi standardin EN13149-8 mukaisesti. Tilaaja vastaa toimitettavien komponenttien ohjelmallisesta integraatiosta tilaajan järjestelmiin.
Lisälaiteliittimeen (S01:n kappale 4.3.3 Auxiliary connector) on kytkettävä valinnaisista signaaleista odometri ja ovisignaali. Ajoneuvossa tulee olla FMS-väylä, sekä ITxPT:n mukainen FMStoIP-palvelu (S02P04 FMStoIP Service specification), jota tarjotaan ITxPT-oletusyhdyskäytävänä toimivan reitittimen kautta. Palvelun kautta tulee olla saatavilla ajoneuvon Stop-painiketieto (FMS Stop request unit Stop signaali). Tilaaja hyödyntää Stop-painiketietoa ajoneuvon informaationäytöillä.
Liikennöitsijä vastaa ajoneuvon sisäverkon hankinnasta, asennuksesta ja tarvittavasta ylläpidosta. Sisäverkkoon kuuluvat mm. tietoliikennekytkimet ja tarvittavat kaapelit. Tietoliikennekytkimiä on sijoitettava yksi laitetilaan, yksi kojelaudan oikean reunan alle ja yksi kullekin ovelle pois lukien etuovi, jonka laitteet voidaan kaapeloida laitetilaan. Verkon laitteiden välisissä kaapeleissa käytetään M12-liittimiä. Tilaajan rahastuslaitejärjestelmä kytketään verkkoon M12 (D-code) liittimillä. Tietoliikennekytkinten yhteyteen asennetaan sähköpisteet, joissa on saatavilla ITxPT:n mukaiset signaalit ja virran syötöt (S01 kappale 4). Vapaita virtaliittimiä tulee olla kunkin sähköpisteen yhteydessä vähintään neljä (4) kappaletta. Tilaajan käyttöön on varattava kaikista kytkimistä neljä porttia. Liikennöitsijän on toimitettava lista ajoneuvoihin asennetuista auton sisäverkkoa hyödyntävistä laitteista.
Ajoneuvon katolle tulee asentaa ITxPT sisäverkon reitittimen mobiiliverkon antenni standardin S01 kohdan 2.4.1.1 Wireless communication antenna mukaisesti. Antennin on oltava jäjestelmän toiminnan kannalta riittävä. Vain erikseen Tilaajan hyväksyessä antennin voi asentaa muualle kuin katolle mikäli kyseinen antennityyppi tukee sisäasennuksia. Hyväksyntä tulee hakea jokaisella autolle erikseen. Lisäksi tulee asentaa Tilaajan toimittama tämän liitteen kohdan 2.2. mukainen rahastuslaitejärjestelmän antenni standardin S01 kohdan 2.4.1.1 mukaisesti.
Liikennöitsijä tekee verkon IP-määritykset Tilaajan ohjeen mukaisesti. Verkkoon kytkettävillä laitteilla on kiinteät IP-osoitteet. Tilaaja toimittaa laitteiden IP-osoitteet. Liikennöitsijän tulee tarvittaessa suorittaa laitteiden ohjelmisto-, versio-, yms. päivityksiä Tilaajan pyytäessä, tai standardin päivittyessä sopimuskauden aikana. Tilaajan tulee voida hallita täysin auton sisäverkkoa. Erikseen voidaan sopia, että liikennöitsijä voi käyttää sisäverkkoa omiin järjestelmiin esimerkiksi ajotavanseurantalaitteistoa tai paikanninta. Liikennöitsijän tulee dokumentoida käyttämänsä palvelut ja toimittaa selvitys Tilaajalle.
Kaikki ajoneuvon matkustajainformaationäytöt kytketään ajoneuvon sisäverkkoon ja niillä esitetään pysäkkitietoa rahastuslaitteen tarjoaman AVMS-palvelun kautta, sekä ulkopuoliselta palvelimelta noudettua mediakarusellia, joka voi sisältää korkealaatuista videosisältöä.
Ajoneuvoon on asennettava ITxPT:n mukainen varustus kuulutuksia varten kohdan Kuulutuslaitteisto mukaisesti. Matkustajainformaatiokuulutuksia varten ajoneuvon audiovahvistimen linjatulosta ja tangentilta tulee vetää kaapelit laitetilaan, jossa ne kytketään tilaajan rahastuslaitejärjestelmään Yellow Code -liittimellä.
Rahastuslaitejärjestelmän lukijalaitteet toimivat omassa verkossaan, erillään ITxPT-verkosta, käyttäen kuitenkin samaa fyysistä verkkoa ITxPT-laitteiden kanssa.
Autot tulee varustaa linjakilvillä. Edessä ja oikealla sivulla tulee linjakilvissä esittää vähintään linjan numero, määränpää sekä kauttakulkupaikat kieliversioineen (vähintään suomi, ruotsi, englanti). Takana tulee esittää vähintään linjan numero. Tilaaja määrittää näytöillä esitettävän tekstin sekä käännökset kyseisen linjan mukaan. Tilaajalla on oikeus muuttaa linjakilpitekstejä sopimuskauden aikana ja liikennöitsijän tulee toteuttaa tekstimuutokset.
Etulinjakilven numeroiden korkeus on määritelty jokaiselle ajoneuvoluokalle erikseen Liikennöintisopimuksen sopimusliitteessä 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset kohdassa Linja-autokaluston tyyppikohtaiset vaatimukset.
Jokaisen kilven tulee olla valaistu, selvästi erottuva elektroninen valkoista väriä toistava led-näytöllä varustettu linjakilpi, jonka valovoima on vähintään 6000 cd/m2.
Linjakilpiä tulee voida ohjata Tilaajan rahastuslaitejärjestelmän kautta ITxPT:n mukaisesti AVMS palvelua hyödyntäen. Kuljettajan valitessa lähdön rahastuslaitteelta, tieto oikeasta määränpäästä välittyy automaattisesti linjakilville sisäverkon kautta. Liikennöitsijän velvollisuutena on sommitella linjakilpien tekstit kullekin näyttötyypille sopivaksi Tilaajan ohjeiden mukaisesti. Linjakilpiä tulee voida ohjata myös manuaalisesti AVMS-palvelusta riippumattomsti esimerkiksi linjakilpien oman ohjausyksikön avulla. Tällöin kuljettajan tulee valita linjakilpiteksti erikseen.
3.3Seuraavan pysäkin näyttö ja sisänäyttö
Sisätiloihin tulee asentaa infonäytöt. Näytöillä tullaan esittämään tietoa seuraavista pysäkeistä, sekä reaaliaikaista matkustajainformaatiota ja muita Tilaajan kuvia, videoita ja verkkosisältöä. Näyttöihin asennetaan Tilaajan toimittama ohjelmisto.
Seuraavan pysäkin tieto syötetään ITxPT standardin mukaisesti auton sisäverkkoon AVMS palvelua hyödyntäen, josta ITxPT yhteensopiva näyttö voi tiedon hyödyntää.
Näytöt tulee asentaa auton etu- ja keskiosaan niin, että ne näkyvät mahdollisimman hyvin matkustamoon.
Näyttöjen vähimmäisvaatimukset:
Näyttöjen tulee olla vähintään 35 tuumaisia venytettyjä ITxPT -standardin mukaisia sisänäyttöjä. Näytöissä tulee olla ITxPT –standardin mukaiset johdot ja liittimet. Näyttöjä on oltava ajoneuvossa vähintään kaksi kappaletta, yksi auton edessä ja toinen auton keskiosassa. Näytöt eivät saa peittää STOP-merkkivaloa. Tarvittaessa näyttöjen sijainnit määritellään Tilaajan kanssa erikseen.
Näyttöjen minimivaatimukset ovat seuraavat:
Kirkkaus vähintään 300 Nits ja resoluutio 1920x540. Näytöissä tulee olla vähintään kaksiytiminen x86 arkkitehtuurin mukainen PC-suoritin, jonka kellotaajuus vähintään 1,75 GHz. Keskusmuistia tulee olla vähintään 4 GB RAM. Vähintään 16 GB Flash –muistia. Tilaajan ohjelmiston tulee toimia laitteessa kaikin puolin moitteetta koko sopimuskauden ajan. Ohjelmisto on laitemalliriippumaton ja liikennöitsijä on vastuussa sen yhteensopivuudesta autohin asennettaviin näyttöihin. Ohjelmiston asennusimage toimitetaan pyynnöstä liikennöitsijälle, tai laitetoimittajalle testaukseen. Ohjelmisto toimii Debian 10 GNU/Linux –käyttöjärjestelmässä, joka sisältyy asennusimageen.
Näytöt tulee varustaa erillisellä virtakatkaisimella, jolla näytöt voi sammuttaa esimerkiksi vikatilanteessa. Näytöissä tulee olla vähintään kaksi ulkoista USB 2.0 liitäntää, joihin tulee esimerkiksi ohjelmiston päivitystä varten päästä käsiksi ilman työkaluja, tai laitteen avaamista, tai irrottamista. Näytön tulee käynnistyä automaattisesti USB-tikulta, mikäli käynnistyvä USB-asennusmedia on kiinnitettynä USB-porttiin.
Tilaaja toimittaa Liikennöitsijälle näyttöihin asennettavan ohjelmiston ja ohjeistuksen asennuksesta. Liikennöitsijä suorittaa ohjelmiston asennuksen. Liikennöitsijä on velvollinen asentamaan näyttöihin Tilaajan ohjelmistojen päivityksiä. Tällaisia ovat esimerkiksi käyttöjärjestelmäpäivitykset muistitikulta näyttöön.
Mikäli sisänäyttö ei toimi autoissa, Liikennöitsijän tulee selvittää ennen seuraavaa liikennöintikertaa, onko vika laitteesta johtuva (esimerkiksi näyttö vikaantunut, näyttö ei saa virtaa tai toimiiko näytön mobiiliverkkoyhteys normaalisti) vai onko Tilaajan ohjelmistossa virhetilanne. Tällaisessa tilanteessa vikaantuneen näytön tilalle on vaihdettava toimiva näyttö. Mikäli virhe on ohjelmistossa, on tästä ilmoitettava välittömästi Tilaajalle ja näyttö on sammutettava virtakatkaisijasta.
Autoissa tulee olla pysäkkikuulutusjärjestelmä, jonka vahvistimen tulee toimia ITxPT standardin mukaisesti. Pysäkkikuulutusjärjestelmä tulee kytkeä Tilaajan rahastuslaitejärjestelmään ja kuulutuksia ohjataan Tilaajan rahastuslaitejärjestelmällä ITxPT standardin mukaisesti. Ajoneuvon muiden mahdollisten audiolaitteiden kytkennät eivät saa häiritä Tilaajan kuulutusten toimintaa.
Matkustamossa etu- ja takaosassa on oltava vähintään kahdeksan (8) kpl kaiuttimia (telibussi 10 kpl), jotka kytketään rahastuslaitejärjestelmään kytkettyyn vahvistimeen. Riittävän peittoalueen saavuttamiseksi matkustamon katon etu- ja takaosassa on oltava pareittain (istuinrivien yläpuolella) noin kahden metrin välein kaiuttimia, Kaiutinjärjestelmän on tuotettava hyvä kuuluvuus kaikille matkustajille riippumatta siitä, missä he istuvat tai seisovat bussissa. Kaiuttimissa on oltava hyvä puhealueen selkeys sekä tasainen taajuusvaste. Kaiuttimien nimellisteho n. 20W, nimellisimpedanssi 4 ohmia, herkkyys 1W:lla/1 m:ssä n.90 dB sekä taajuusvaste n. 60-20000 Hz. Kuulutusten voimakkuus tulee säätää jokaisessa ajoneuvossa erikseen sopivalle voimakkuudelle. Yleisohjeena on enintään 73 desibeliä (dBc) kaiuttimen välittömässä läheisyydessä.
3.5Matkustajalaskentalaitteisto
Autoissa tulee olla ITxPT (S02P07-APC) standardin mukainen matkustajalaskentalaitteisto. Jokaisella ovella tulee olla matkustajalaskentasensori, joka tuottaa standardin mukaista laskentatietoa ITxPT sisäverkkoon. Laskentatieto tulee olla kaikkien sisäverkkoa hyödyntävien laitteiden käytettävissä. Sensorin tulee erotella matkustajaluokat standardin mukaisesti (aikuinen, lapsi, lastenvaunu, polkupyörä, pyörätuoli ja muu). Standardin mukaisista tunnistettavista objekteista lastenvaunut tulee olla tuettuna viimeistään 2 vuoden päästä sopimuksen allekirjoituksesta.
Matkustajalaskentalaitteiden vuorokohtainen mittaustarkkuus tulee olla vähintään 95%.
Kaikkien autojen sensorien tulee toimia jokaisena liikennöintivuorokautena ja yhdenkin sensorin vikatilanteessa katsotaan koko auton ICT-järjestelmä vikaantuneeksi. Tilaaja valvoo mittaustarkkuutta kenttätutkimuksilla sekä vertailemalla sensoridataa vuoron nousutapahtumiin.
Liikennöitsijällä tulee olla mahdollisuus seurata laitteiden lähettämää tietoa, niiden mittaustarkkuutta sekä hallinnoida, päivittää anturien ohjelmistoja ja kalibroida matkustajalaskentalaitteita koko sopimuskauden ajan.
ITxPT sisäverkon mobiilireititin vähintään 4G sekä antenni (kohta 3.1), joilla saavutetaan riittävä mobiiliverkon signaalin taso ja vaste ajoneuvon sisällä. Reitittimeen APN-dataliittymä rajoittamattomalla 4G-mobiilidataliittymällä ja tiedonsiirrolla. Liittymän nimellisnopeus oltava vähintään 100 Mbit/s. Reitittimeen tulee voida asentaa myös Tilaajan mobiilidataliittymä Liikennöitsijän dataliittymän sijaan. Liikennöitsijä voi vuokrata dataliittymän Tilaajalta omakustannehintaan. Mikäli käytössä on liikennöitsijän dataliittymä, on liikennöitsijä vastuussa dataliittymään liittyvästä tietoturvasta. Liikennöitsijän tulee toimittaa tilaajalle selvitys, miten riittävä ja asianmukainen tietoturva on toteutettu. (Esim. käytössä oleva APN, palomuurit yms.)
Reitittimen asetukset tulee olla tarvittaessa täysin tilaajan konfiguroitavissa. Reitittimessä on oltava DHCP-palvelin niitä laitteita varten joilla ei ole kiinteää IP-osoitetta. Reitin toimii ITxPT-verkon oletusyhdyskäytävänä, jolloin mobiilidata on kaikkien verkon laitteiden käytettävissä. Reititin tarjoaa myös FMStoIP –palvelun verkkoon.
4.Tilaajan sopimuskauden aikana toimittamat uudet ICT-laitteet
Tilaajalla on sopimuskaudella oikeus asennuttaa linja-autoihin uusia ICT-ajoneuvojärjestelmälaitteita. Sopimuskaudella ajoneuvoihin lisättäville Tilaajan lisälaitteille Liikennöitsijän tulee tarjota kalusto ja riittävät sekä asianmukaiset tilat ja tarvikkeet asennuksia varten korvauksetta. Asennusten toteutuksesta sovitaan Liikennöitsijöiden kanssa siten, että linja-autojen ja varikkotilojen normaalille käytölle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Lisälaitteiksi ei luokitella Tilaajan rahastuslaitejärjestelmää ja siihen liittyviä lisälaitteita vaan esimerkiksi uusia ja erillisiä ICT-laitteita tai muita vastaavia auton sisäverkkoa hyödyntäviä laitteita.
5.Toiminta vikaantumistilanteissa ja laitteiden vaihtoajat
Liikennöitsijä on velvollinen ilmoittamaan Tilaajalle kaikista laiterikoista, joita Liikennöitsijä ei välittömästi pysty korjaamaan annettujen korjausaikojen puitteissa. Mikäli auton ICT-järjestelmät eivät toimi, ei kyseisellä autolla saa liikennöidä tämän sopimuksen mukaista liikennettä. Liikennöitsijän on kysyttävä etukäteen Tilaajalta lupa liikennöimiseen vikaantuneella autolla.
Mikäli Tilaaja havaitsee laatupoikkeaman ICT-laitteistossa, katsotaan virhetilanteen alkaneeksi kyseisen liikennöintivuorokauden alusta alkaen. Sanktio vähennetään kyseisen auton koko päivän autokierroista tai vian jatkuessa useamman päivän, koko siltä ajalta, kun kyseinen auto on ollut ajossa liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti. Liikennöitsijällä on velvollisuus esittää luotettava todistus Tilaajalle, mikäli vika on ilmaantunut liikennöintivuorokauden aikana.
Tilaajan toimittama rahastuslaitteisto
Laitevika ei saa estää varsinaisen joukkoliikennepalvelun tuottamista. Koska laitevian sattuessa Tilaaja menettää lipputuloja, tulee rikkoontunut laite mahdollisimman pikaisesti korjata, korvata toimintakuntoisella laitteella tai vaihtaa rikkoontuneella laitteella varustettu ajoneuvo toiseen, toimintakunnossa olevalla laitteella varustettuun ajoneuvoon.
Vian ilmetessä Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-auto.
Mikäli vian poistaminen (laitteiston uudelleen käynnistys, liittimien tarkistus tai rahastuslaitteen vaihto tai ajoneuvon vaihto) seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä ei ole mahdollista, niin siinä tapauksessa maksimiajat laite- tai ajoneuvovaihtojen osalta ovat seuraavat:
- myyntilaite ja keskusyksikkö sekä etälukija(t): yksi tunti vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta laskettuna
Myyntilaite ja/tai etälukija katsotaan vikaantuneeksi, jos laitteella ei pysty myymään lippuja, lataamaan kortteja ja/tai validoimaan lippuja, kuten matkakortteja tai viivakoodeja.
- tietoliikenne: kaksi tuntia vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta laskettuna Liikennöitsijä on velvollinen selvittämään, koskettaako tietoliikennevika vain yksittäistä ajoneuvoa tai järjestelmää, jolloin tulee täyttää tämä kahden tunnin aikaraja, vai onko ongelma koko tietoliikennejärjestelmää koskeva, jolloin on ilmoitusvelvollisuus Tilaajalle seudulliselle joukkoliikenteelle asiasta.
- keskusyksikön askellus ja satelliittipaikannus, mobiilireititin ja muut järjestelmän osat: korjataan seuraavan varikolla käynnin yhteydessä. Laitteiden tulee olla korjattuna ennen seuraavaa liikennöintikertaa. Molempien paikantimien rikkoontuessa, kuljettajan tulee hoitaa pysäkkiaskellus käsin niin kauan kuin ajoneuvo on liikenteessä.
Keskusyksikkö katsotaan olevan vikaantunut, esimerkiksi jos rahastuslaitteen askellus ei toimi eikä auton sisänäytön askellus toimi eikä askelluksen toimimattomuuden vuoksi pysäkkikohtaisia nousutietoja rekisteröidy järjestelmään. Auton yhteys näyttää punaista esimerkiksi GPS signaalin osalta, auton sijaintiedot eivät näy reaaliaikapalveluissa tai autossa on edelleen yhteysvika keskusjärjestelmään.
Tilaaja seuraa järjestelmässä laiterikkoja ja vaihtoaikoja.
Ajoneuvolaitteet on varustettu 4G/3G/GPRS/WLAN yhteyksin ja ne purkavat automaattisesti kertyneet tiedot viimeistään kuljettajan kirjautuessa ulos laitteelta. Mikäli laite sammuu ilman kuljettajan uloskirjatumista tai uloskirjautumisessa on muita ongelmia, tulee laite käynnistää uudelleen, jolloin edellisen kirjautumisen kertyneet tiedot puretaan taustajärjestelmään. Mikäli tiedonsiirtoja ei saada suoritetuksi, tulee laite toimittaa huoltoon toimenpiteitä varten.
Esimerkkejä:
-Kuljettaja huomaa aamulla varikolla ensimmäiselle autokierrolle lähtiessä, että etälukija ei lue mitään kortteja. Kyseisellä laitteistolla ei saa lähteä liikenteeseen vaan kyseinen etälukija on vaihdettava toimivaan laitteeseen tai tilalle on otettava vara-auto. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti.
-Kuljettaja huomaa kesken päivän, että etälukija ei lue asiakkaiden matkakortteja. Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-auto. Kyseisellä laitteella voi liikennöidä maksimissaan yhden tunnin vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta laskettuna. Tämän jälkeen kyseisellä autolla ei voi liikennöidä. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään yli tunnin vaihtoajan jälkeen, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti.
-Kuljettaja huomaa aamulla varikolla ensimmäiselle autokierrolle lähtiessä, että rahastuslaitteen paikannus (esimerkiksi GPS- merkki laitteessa on punaisena) ei toimi. Kaikkien laitteistojen tulee toimia varikolta lähdettäessä, joten kyseisellä autolla ei saa aloittaa liikennöintiä, ennen kuin vika on korjattu. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti. Kuljettajan tulee myös askeltaa manuaalisesti koko päivän ajan. Mikäli kuljettaja ei askella manuaalisesti, veloitetaan liikennöintisopimuksen mukainen palvelurikemaksu.
-Kuljettaja huomaa kesken päivän, että aamulla toiminut etälukija ei lue iltapäivällä asiakkaiden viivakoodeja. Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-auto. Kyseisellä laitteella voi liikennöidä maksimissaan yhden tunnin vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta laskettuna. Tämän jälkeen kyseisellä autolla ei voi liikennöidä. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään yli tunnin vaihtoajan jälkeen, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti.
Muu liikennöitsijän toimittama laitteisto
Muu laitteisto on korjattava käyttökuntoon ennen seuraavaa liikennöintikertaa varikkokäynnin yhteydessä. Laitteita ovat kaikki muut tässä palvelukuvauksessa mainitut laitteet, esimerkiksi seuraavan pysäkin näyttö, sisänäytöt, reitittimet, kuulutuslaitteisto sekä ajoneuvon sisäverkkoon kuuluvat osat.
Esimerkkejä:
-Aamulla varikolta lähdettäessä seuraavan pysäkin näyttö ei toimi autossa lainkaan. Autolla ei tule liikennöidä ennen kuin näyttö on korjattu tai tilalla on vara-auto. Näyttö on korjattava toimintakuntoon ennen seuraavaa liikennöintikertaa. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti.
-Kuljettaja huomaa kesken päivän, että seuraavan pysäkin näyttö ei toimi autossa lainkaan. Näyttö on korjattava toimintakuntoon ennen seuraavaa liikennöintikertaa. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään seuraavalla liikennöintikerralla, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti.
-Kuljettaja huomaa kesken päivän, että sisänäyttö ei toimi autossa lainkaan. Liikennöitsijän tulee selvittää ennen seuraavaa liikennöintikertaa, onko vika laitteesta johtuva (esimerkiksi näyttö vikaantunut, näyttö ei saa virtaa tai toimiiko näytön mobiiliverkkoyhteys normaalisti) vai onko Tilaajan ohjelmistossa virhetilanne. Tällaisessa tilanteessa vikaantuneen näytön tilalle on vaihdettava toimiva näyttö. Mikäli virhe on ohjelmistossa, on tästä ilmoitettava välittömästi Tilaajalle. Tarvittaessa Liikennöitsijän on otettava näyttö irti autosta Tilaajan ohjelmistovirheen tutkittavaksi 5 työpäivän kuluessa. Mikäli kyseisellä autolla liikennöidään seuraavalla liikennöintikerralla ja näyttö on vikaantunut eikä vika johdu Tilaajan ohjelmistosta, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta liikennöintisopimuksen kohtien 9.1 Ajamattomat vuorot ja 9.2 Palvelurikemaksut esitetyn mukaisesti kohdan mukaisesti.
-Autossa oleva matkustajalaskentalaitteiston anturi ei tuota dataa ja auton yksi antureista tuottaa virheellistä matkustajamäärätietoa. Liikennöitsijän tulee korjata laitteisto ennen seuraavaa liikennöintikertaa. Korjaukseen voi sisältyä esimerkiksi anturin kalibrointi tai sen vaihto toimivaan anturiin.