Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1625.01.20234

7184-2022 (08 01 00, 00 01 02)

Asiakastyytyväisyystutkimus 3/2022

Tiivistelmä:

Vuoden 2022 viimeisessä asiakastyytyväisyystutkimuksessa 94 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä Föliin. Asteikolla yhdestä viiteen Föli sai yleisarvosanan 4.33.

Tksjlk § 16

Informaatiosuunnittelija Iiris Halsvaha 19.1.2023:

Asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkitaan kolmesti vuodessa kyselytutkimuksella Fölin busseissa ja vesibusseissa. Vastauksista noin kolmasosa kerätään arkisin ruuhka-aikoina, kolmasosa arkisin muina aikoina sekä kolmasosa viikonloppuisin. Tulosten avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen, kehitetään Fölin palveluita sekä maksetaan liikennöitsijöille palvelubonusta.

Vuoden 2022 kolmanteen tutkimukseen kerättiin 2829 vastausta 6.9.-20.12.2022. Alla tulosten yhteydessä vastaajamäärä (n) on ilmoitettu, mikäli vastaajaryhmien määrissä on ollut huomattavia eroja.

94 prosenttia matkustajista tyytyväisiä Föliin

Yleinen tyytyväisyys Föliin oli hivenen laskusuunnassa edellisen kierroksen tuloksista, mutta pysyy edelleen korkealla. Osuus oli edellisellä tutkimusjaksolla 95 % ja nyt 94 %. Tyytyväisten osuuteen on laskettu ne, jotka antoivat joukkoliikenteen yleisarvosanaksi erittäin hyvän tai melko hyvän. Asteikolla yhdestä viiteen keskiarvo on tällä kierroksella 4.33.

Eri kunnissa asuvien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen vaihteli 98 (ruskolaiset) ja 85 prosentin (naantalilaiset) välillä. Vieraspaikkakuntalaisista 96 % (n = 96) oli tyytyväisiä kokemukseensa joukkoliikenteestä. Muiden kuin turkulaisten osuus vastaajissa on pieni, joten kuntakohtaisessa tyytyväisyydessä on vaihtelua vastauskierroksittain.

Eri ikäisten välillä ei löytynyt merkittäviä eroja tällä vastauskierroksella.

Kyselyn vastaajista suurin osa käyttää bussia pääasiallisena kulkutapanaan. Tyytyväisimpiä Föliin olivat tällä kierroksella bussia käyttävät (94 %, n = 2 347). Autoilijoista tyytyväisiä oli 93 % (n = 180) ja pyöräilijöistä 88 % (n = 105). Jalankulkijoista tyytyväisiä oli 84 % (n=108)

Kuljettajien asiakaspalvelu, ajotapa ja siisteys busseissa ennallaan

Jokaisella tutkimuskierroksella kysytään kolme vakiokysymystä kyseisen matkan onnistumiseen liittyen.

Matkan onnistumisen keskiarvosana laski edellisestä tutkimuskierroksesta kymmenyksen ja oli nyt 4.4/5. Arvosana koostuu kuljettajan asiakaspalvelun ja ajotavan sekä kulkuneuvon siisteyden arvioista, jotka on painotettu keskiarvoa laskiessa (asiakaspalvelu 40 %, ajotapa 20 %, siisteys 40 %).

Osa-alueista asiakaspalvelu sai arvosanan 4.48 (edellinen kierros 4.54), ajotavan miellyttävyys 4.46 (edellinen kierros 4.51) ja bussin siisteys 4.36 (edellinen kierros 4.47).

Kaikilla osa-alueilla tyytyväisimpiä olivat pikkubussilinjojen matkustajat (erityisesti Naantalissa Rymättylän linjoilla N10–N12, Kaarinan linjoilla K2 ja K4–K6 ja Liedon linjoilla L8–L13). Pikkubussikohteissa kerättävä vastausmäärä on kuitenkin pienempi kuin muilla linjoilla, joten arvosanat eivät ole täysin vertailukelpoisia isoilla busseilla ajettavien linjojen kanssa.

Isoilla busseista ajettavista liikennöintikohteista tyytyväisimpiä asiakaspalveluun oltiin V-S Bussipalvelut Oy:n linjoilla 14 ja 15, joilla asiakaspalvelun arvosana oli 4.7. Linjakokonaisuudessa 6, 7, 7A, 32, 42, 92, 93 arvosana oli seuraavaksi paras, 4.6. Heikoin arvosana oli linjakokonaisuudessa 301–303, V1, V2, V3 (arvosana 4.18).

Kuljettajien ajotapaa kiiteltiin niin ikään linjoilla 14 ja 15 (arvosana 4.76) ja linjoilla 18, 32A, 80, 88, 100 (arvosana 4.64). Heikoin arvosana oli linjakokonaisuudessa 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1, R2 (arvosana 4.15).

Bussien siisteys sai myös parhaat arvosanat linjoilla 14 ja 15 (arvosana 4.5), sekä linjoilla 18, 32A, 80, 88, 100 (arvosana 4.56). Heikoin arvosana oli siisteydessä linjakokonaisuudessa 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1, R2 (arvosana 3.8).

Yli puolet vastaajista kokee Fölin aikataulu- ja reittitietojen olevan helposti saatavilla

Tutkimuksessa kysytään myös kierroksittain vaihtuvia kysymyksiä. Tällä kertaa kysyttiin Fölin aikataulupalveluihin liittyviä kysymyksiä.

Ensimmäisessä kysymyksessä pyydettiin arvioimaan väittämää ”Tietoa Fölin reiteistä ja aikatauluista on helposti saatavilla”. Vastaajista 57.7 % % vastasi olevansa väittämän kanssa täysin samaa mieltä. Melko samaa mieltä oli 32 % vastaajista. Melko erimieltä tai täysin erimieltä väittämän kanssa oli vastaajista 4.2 %.

Toisessa kysymyksessä selvitettiin, mistä vastaajat etsivät useimmiten tietoa Fölin aikatauluista. Vastaajista 42 % vastasi etsivänsä useimmiten tietoa aikatauluista Föli.fi -sivulta. Seuraavaksi eniten vastauksia keräsivät Föli-sovellus (37 %) ja pysäkkien sähköiset aikataulunäytöt (34 %).

Erot eri ikäryhmien välillä olivat suuria: 15–24-vuotiaista 44 % vastasi käyttävänsä Fölin sovellusta useimmiten aikataulutietojen etsimiseen, yli 65-vuotiaista puolestaan vain 12 %. Yli 65-vuotiaissa vastaajissa taas tärkeimpänä pidettiin painettua aikataulukirjaa, jonka valitsi 66 % vastaajista.

Oheismateriaali 1​Toteutuskuvaus ja vertailu kohteittain 3-2022

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLiikenne Vesma Oy
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNobina Oy
tiedSavonlinja Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy