Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9723.08.20223

1730-2022 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 2. osavuosikatsaus vuonna 2022

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään tammi-kesäkuun toteutuman perusteella laadittu osavuosikatsaus. Föli tulee ylittämään talousarvion nettoluvun, sillä koronan aiheuttama matkamääräromahdus ei ole vielä täysin taittunut, ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut dieselin hinnan huippulukemiin. Koronapandemian tai muun maailmantilanteen kehittymistä on mahdotonta arvioida loppuvuodeksi. Katsauksessa on arvioitu, että vuoden 2022 lipputulot olisivat kunnasta riippuen 10-20 % alle budjetoidun.

Tksjlk § 97

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 17.8.2022:

Toinen osavuosikatsaus koskee tammi-kesäkuuta.

Matkamäärä ja talous, koko Föli

Tammi-kesäkuun matkamäärä oli 10,28 miljoonaa. Tämä on 35 % enemmän kuin kevätkaudella 2021 ja 23 % vähemmän, kuin normaalivuoden 2019 kevätkaudella.

Lipputulot olivat tammi-kesäkuussa 17 % pienemmät kuin oli budjetoitu, vaikka budjetissa oli otettu jo huomioon 10-15 % pudotus matkamäärässä.

Valtio ei ole enää myöntänyt tälle vuodelle koronatukea. Vuoden 2021 lisätuki kirjautuu tälle vuodelle maksuajankohtansa takia. Lisätuen suuruus on 890.000 euroa ja se on jaettu kunnille lipputulovajeen osuuden mukaisesti. Tämä raha on talousarvion ulkopuolista tuloa.

Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi on noussut puolen vuoden aikana 8,0 prosenttia ja se vaikuttaa suoraan liikennöintikustannuksiin. Budjetti 2022 on tehty normaalilla 3,0 prosentin indeksikorotuksella, mutta todellisuudessa indeksi on noussut erityisesti polttoaineiden hinnannousun takia 10,8 % budjetin tekohetkestä.  Syksyn 2022 osalta on käytetty indeksinousuarviona 5 % verrattuna talousarvioon.

Karkea arvio Fölin vuoden 2022 tuloksesta on liikennöinnin osalta, että liikennöintikustannukset ovat noin 1,7 miljoonaa euroa suuremmat kuin on budjetoitu. Tämä johtuu erityisesti siitä, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut dieselin hinnan huippulukemiin, ja se nostaa joukkoliikenteen kokonaiskustannusindeksiä sekä diesel- että sähkökäyttöisessä liikenteessä. Koronapandemian tai muun maailmantilanteen kehittymistä on mahdotonta arvioida loppuvuodeksi.

Katsauksessa on arvioitu, että Fölin lipputulot vuonna 2022 olisivat kunnasta riippuen 10-15 % alle budjetoidun. Kuntakohtaisessa lipputuloennusteessa on käytetty arvion perustana vertailua todellisen lipputulotilanteen ja budjetoidun lipputulon välillä.

Lipputulot arvioidaan noin 3,5 miljoonaa euroa pienemmiksi kuin talousarviossa. Kelan koulumatkatukien ennustetaan olevan noin 800.000 euroa talousarviolukuja suuremmat. Ennuste vuoden 2022 toteutumalle liikennöinnissä on, että nettokustannukset ylittyvät noin 3,0 miljoonaa euroa (koko Föli).

Käyttötalouden ennuste vuodelle 2022 kunnittain tammi-kesäkuun toteutuman perusteella

Arvio Turun menolisäyksestä on miljoona euroa. Lipputulot ovat noin 3 miljoonaa euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2021 olisi syksylläkin 15 % vähemmän kuin budjetoitu. Kelan koulumatkatuen merkittävä kasvu ja valtiontuki kuitenkin korjaavat tilannetta miljoonalla eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Turun osalta ylitystä 3,0 milj. euroa.

Arvio Kaarinan menolisäyksestä on 150.000 euroa. Lipputulot ovat noin 115.000 euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2022 olisi syksylläkin 10 % vähemmän kuin budjetoitu. Kelan koulumatkatuen merkittävä kasvu ja valtiontuki kuitenkin korjaavat tilannetta noin 185.000 eurolla ja koululaislipputulojen lisääntyminen 10.000 eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Kaarinan osalta ylitystä 70.000 euroa.

Arvio Raision menolisäyksestä on 50.000 euroa. Lipputulot ovat noin 120.000 euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2022 olisi syksyllä 10 % vähemmän kuin budjetoitu (keväällä 2022 lipputuloja on ollut 16 % budjetoitua vähemmän). Kelan koulumatkatuen merkittävä kasvu ja valtiontuki kuitenkin korjaavat tilannetta noin 100.000 eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Raision osalta ylitystä 70.000 euroa.

Arvio Liedon menolisäyksestä on 170.000 euroa. Lipputulot ovat noin 65.000 euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2022 olisi edelleen syksyllä 10 % vähemmän kuin budjetoitu. Kelan koulumatkatuen merkittävä kasvu ja valtiontuki kuitenkin korjaavat tilannetta noin 150.000 eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Liedon osalta ylitystä 85.000 euroa.

Arvio Naantalin menolisäyksestä on 65.000 euroa. Lipputulot ovat noin 115.000 euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2022 olisi syksyllä 15 vähemmän kuin budjetoitu (keväällä 2022 lipputuloja on ollut 22 % budjetoitua vähemmän). Kelan koulumatkatuen merkittävä kasvu ja valtiontuki kuitenkin korjaavat tilannetta noin 120.000 eurolla ja koululaislipputulojen kasvu 35.000 eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Naantalin osalta ylitystä 25.000 euroa.

Ruskon talousarviossa on noin 90.000 euron virhe, eli talousarviossa liikennöinnin menoluku on 90.000 euroa liian pieni. Tämä tekee jo vertailupohjaan automaattisen 90.000 euron ylityksen. Arvio Ruskon menolisäyksestä talousarvioon verrattuna on 200.000 euroa. Lipputulot ovat noin 20.000 euroa alle talousarvion, kun arvioidaan, että lipputuloja vuonna 2022 olisi syksyllä 10 % vähemmän kuin budjetoitu (keväällä 2022 lipputuloja on ollut 13 % budjetoitua vähemmän). Kelan koulumatkatuen kasvu ja valtiontuki korjaavat tilannetta noin 30.000 eurolla ja koululaislipputulojen kasvu 10.000 eurolla. Karkea arvio tuloksesta on Ruskon osalta ylitystä 180.000 euroa.

Muut kuin liikennöintikustannukset eli ns. hallintokustannukset

Hallintokustannukset ovat toteutumassa suunnitellusti.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti.

Muuta huomioitavaa

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 24.3.2021 § 51 päättänyt järjestää Turun Sirkkalan koulun väistötiloihin koululaiskuljetukset koulun remontin ajaksi eli kahdeksi vuodeksi. Syksyä 2021 koskeva 68.000 euron määräraha siirrettiin vuoden 2021 ensimmäisen osavuosikatsauksen jälkeen joukkoliikenteelle. Vuodelle 2022 tarvitaan 150.000 euron (135.000 euroa + indeksikasvu 10,8 %) erillismääräraha Sirkkalan koulun kuljetusten hoitamiseen, ja keväälle 2023 jälleen 77.000 euron erillismääräraha (68.000 euroa + indeksikasvuarvio 13 %). Vuoden 2022 määrärahaa ei ole siirretty joukkoliikenteelle, ja tämä aiheuttaa 150.000 euron ylityksen liikennöintikustannuksissa.

Liite 1Vuoden 2022 talouden 2. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä liitteenä 1 olevan vuoden 2022 talouden 2. osavuosikatsauksen tiedoksi ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen Turun kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Lisäksi lautakunta esittää, että Sirkkalan koulun väistötilakuljetusten kustannukset 150.000 euroa siirretään joukkoliikenteelle. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 97
Liite 1:Vuoden 2022 talouden 2. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta