Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 55 | 04.05.2022 | 6 |
5282-2022 (02 06 02, 08 01 00)
Käteisen rahan käytön palauttaminen Föliin sekä kuljettajalta käteisellä ostettavien kertalippujen hinnan korotus
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että käteisellä voi 20.5.2022 alkaen maksaa joukkoliikennevälineessä kertalipun. Samalla kuljettajalta käteisellä rahalla maksettavien kertalippujen hintaa nostetaan. Tällä paikataan liikennöintikustannusten nousua sekä ohjataan asiakkaita lähimaksuun ja muihin maksutapoihin. Lähimaksujen, mobiilituotteiden, ennakkokertalippujen ja kaikkien muiden lipputuotteiden hinnat pysyvät ennallaan, ja hinnankorotusesitys koskee vain kuljettajalta käteisellä ostettavia kertalippuja.
Tksjlk § 55
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 27.4.2022:
Käteislippujen myynti Fölin joukkoliikennevälineissä lopetettiin koronapandemian takia 22.12.2021. Asiakkailta on tullut jonkin verran palautetta siitä, että aiemmin on ollut helppoa antaa lapselle mukaan Föli-lipun hinta siltä varalta, että hän hukkaa bussikorttinsa, ja että on hankalaa, kun tällaista mahdollisuutta ei enää ole. Lähes kaikki lapset käyttävät erilaisia Fölin matkakortteja, joten käteislipun ostomahdollisuuden palauttaminen on vastaus vanhempien em. toiveeseen.
Jos kuljettajalta käteisellä ostettavat kertaliput palautetaan Föliin, aikuisten osalta lähinnä varmistetaan se, että halutessaan asiakas voi maksaa myös käteisellä, vaikka muut maksutavat ovat helpompia ja edullisempia.
Jos kuljettajalta käteisellä ostettavat kertaliput halutaan palauttaa Fölin joukkoliikenteeseen, oikea ajankohta on nyt, kun kesäkausi on alkamassa. Esimerkiksi vesibusseissa on erityisen paljon kertalippumatkustajia. Käteislippujen palautusajankohdaksi esitetään perjantaita 20.5.
Linja-autoliikenteen kustannukset ovat kasvaneet talousarvion laatimisen jälkeen peräti seitsemän prosenttia. Indeksi nousi pelkästään vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä noin 4,5 %, eli liikennöinnistä maksettavaa hintaa tarkistetaan 4,5 % ylöspäin. Vuoden 2022 talousarvio on laadittu normaalin 3 % indeksiarvion pohjalle, sillä sotaa ja sen aiheuttamaa polttoaineen hinnannousua on ollut mahdotonta ennakoida.
Lautakunnalle esitetään, että jos kertalippujen käteisostomahdollisuus palautetaan joukkoliikennevälineisiin, nostetaan samalla näiden käteisellä ostettavien kertalippujen hintaa. Kuljettajalta käteisellä ostettavan kertalipun hinta nostettaisiin kolmesta eurosta neljään euroon ja lasten kertalipun 1,50 eurosta kahteen euroon. Jokaisen asiakkaan on helppo välttää hinnankorotus, sillä kaikki muut hinnat säilytetään tässä esityksessä nykyisinä. Vain, jos asiakas haluaa ostaa lipun käteisellä kuljettajalta, hinta nousee. Kertalipun hintaa ei ole Fölin olemassaolon aikana nostettu kertaakaan. Edellinen hinnannosto on tehty Turun joukkoliikenteessä 1.1.2014. Tässäkään esityksessä hinnannosto ei koske suurinta osaa kertalipuista.
Taloustilanteen korjaamistarve on tällä hetkellä akuutti, ja käteislippujen palauttaminen ja käteislippujen hinnannosto saattaa vaikuttaa myönteisesti taloustilanteeseen. Samalla saadaan tietoa siitä, onko kuljettajalta käteisellä ostettaville käteislipuille enää tarvetta, kun todennäköisesti lähes kaikki kertaliput ostetaan jatkossa lähimaksulla tai mobiilisti. Myyntitietojen perusteella voidaan myöhemmin päättää, pidetäänkö käteismaksut edelleen busseissa ja vesibusseissa.
Kuljettajalta käteisellä rahalla ostettavien kertalippujen palautuksen taloudellista merkitystä on käytännössä mahdotonta luotettavasti arvioida, sillä vuonna 2019 ei ollut vielä käytettävissä lähimaksua. Vuodet 2020 ja 2021 ovat olleet täysin poikkeuksellisia koronapandemian takia. Lähimaksut otettiin käyttöön Fölin koko liikenteessä vuoden 2021 alussa, ja lähimaksun käyttö kasvaa kuukausi kuukaudelta. Vuonna 2022 ollaan pikkuhiljaa palaamassa kohti normaalimpaa matkustajamäärää.
Lisätulo joukkoliikenteelle on luokkaa 200.000–500.000 euroa (alv 0) vuodessa täysin riippuen siitä, minkä verran käteiskertalippuja käytetään. Lisätulojen lisäksi tarkoituksena on ohjata asiakkaita lähimaksuun, mobiilituotteisiin tai Fölin matkakorttien käyttöön, ja jos lisätulo on odotettua pienempi, on ohjaaminen muihin lipputuotteisiin onnistunut tavoitteiden mukaisesti. Osa tulonlisäyksestä tulee hinnankorotuksesta ja osa siitä, että käteismahdollisuus houkuttelee asiakkaita, jotka eivät halua käyttää muita maksutapoja.
Valmistelussa on varmistettu, että käteismaksusta voidaan periä korkeampaa hintaa kuin muista maksutavoista. Lainsäädäntö ei kiellä, etteikö käteismaksusta voi periä suurempaa maksua. Kuluttaja- ja kilpailuvirasto toteaa, että maksamisen perusperiaatteena on, että maksun saaja päättää, millä maksutavoilla ottaa maksuja vastaan. Tarjolla olevat vaihtoehdot eivät kuitenkaan saa muodostua maksajina olevien kuluttajien kannalta kohtuuttomiksi. Palvelujen saavutettavuudesta ja tiedottamisesta tulee huolehtia. Fölin kertalippuja voi ostaa ennakkoon palvelupisteistä, lippuautomaateilta ja alueen R-kioskeilta.
HSL-alueella ja Tampereen seudun Nyssessä on ollut jo aiemmin kalliimpi hinta kuljettajalta ostetulle lipulle. Nykyään kummassakin on jo luovuttu tai ollaan luopumassa kokonaan kuljettajalta käteisellä ostettavista lipuista.
Seudullisen joukkoliikenteen yhteistoimintasopimuksissa todetaan, että kultakin kunnalta pyydetään lausunnot joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin vaikuttavista merkittävistä järjestelyistä sekä lipputuotteiden myöntämisehdoista, niiden hinnoista ja vapaakorteista. Nyt esitettävä käteisellä joukkoliikennevälineissä myytävien lippujen hinnannostoesitys on kuitenkin kohderyhmältään ja merkitykseltään niin vähäinen, että se ei seudullisen joukkoliikenteen näkemyksen mukaan vaadi lausuntomenettelyä. Joukkoliikennepalvelujohtaja on informoinut asiasta Fölin yhteistoimintasopimuksen mukaista seurantaryhmää, johon kuuluvat Turusta seutujohtaja ja muista Föli-kunnista kunnan-/kaupunginjohtajat. Käteiskertalippujen palautuksesta joukkoliikenteeseen sekä käteiskertalippujen hinnankorotuksesta on keskusteltu alustavasti seudullisen joukkoliikennelautakunnan talousarvioseminaarissa 13.4.2022. Koska taloustilanne on niin kriittinen dieselin hintojen nopean nousun takia, joudutaan ensimmäisiä ratkaisuja talouden sopeuttamiseen tekemään jo nyt.
Kertalipun oston lisäksi asiakas voi maksaa edelleen käteisellä kuljettajalle rahtimaksun (6 e) ja vuorokausilipun (8 e).
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että 20.5.2022 alkaen Fölin liikennevälineissä voi maksaa kertalipun käteisellä, ja että aikuisten kertalipun hinta käteisellä maksettaessa liikennevälineessä on 4 euroa aikuiselta ja 2 euroa lapselta (sis. alv). Muut kertalippujen ehdot säilyvät ennallaan.
Lisäksi ehdotetaan, että asiakas voi 20.5.2022 alkaen maksaa myös rahtimaksun ja 24 tunnin lipun kuljettajalle käteisellä. Rahtilipun käteishinta on 6 euroa ja vuorokausilipun käteishinta 8 euroa (sis. alv).
Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.
Tämä päätös pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Elon ehdotus raukesi kannattamattomana.
Elon ehdotus: Otetaan käyttöön käteisen käyttö ja hinnat säilytetään ennallaan. Talousarviota valmistellessa tarkistetaan kaikkien lippujen hintoja.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNaantalin kaupunki
tiedNobina Oy
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSavonlinja Oy
tiedTarjousyhteenliittymä Liikenne Vesma Oy ja Jalon Liikenne Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX