Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5304.05.20224

10036-2021 (08 00 00)

Pohjois-Turun linjojen reitit ja pysäkit Turun keskustan alueella 26.9.2022 alkaen

Tiivistelmä:

Suunnitellessa lautakunnan päätöstä joukkoliikenteen reiteistä ja pysäkeistä 26.9.2022 alkaen, on todettu, että Linnankadun pysäkeiltä on löydettävissä lisätilaa. Varauksin esitetään, että alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen linjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22C, 23, 23A ja 23B päätepysäkki siirretään Puutorilta Linnankadulle.

Tksjlk § 53

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 27.4.2022:

Uuden Kauppatorin myötä rakentuvan keskustan alueella on tulevaisuudessa rajoitetusti pysäkkitilaa joukkoliikenteelle. Uusilla pysäkeillä ei voida liikennöidä useaa linjaa, eikä keskustan alueelle voi tuoda päättyviä linjoja. Uusi Kauppatori on rakennettu runkolinjastoa varten, ja runkolinjaston käyttöönottoon asti toimitaan epäoptimaalisissa olosuhteissa. Näihin lähtökohtiin pohjautuen Turun kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt keskustan liikennejärjestelyistä 2.11.2021 § 422 ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 1.12.2021 § 174 joukkoliikenteen reiteistä 26.9.2022 alkaen.

Keskustassa tulee tulevaisuudessa olemaan pysäkkejä ainoastaan keskustan läpi kulkeville linjoille, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta - tapahtumalinjalle 100 on pysäkki Linnankadulla. 26.9.2022 voimaan tulevissa järjestelyissä poikkeuksia on lisäksi kaksi, Linnankadulla sijaitsevat pysäkit T83 ja T85 mahdollistavat rajoituksin myös linjojen keskustaan päättämisen. Lautakunta on 1.12.2021 päättänyt linjat, jotka käyttävät näitä pysäkkejä: 201, 203, 300 ja 301-303.

Jatkosuunnittelussa on selvinnyt, että pysäkeille T83 ja T85 merkityt linjat voidaan mahdollisesti saada operoitua käyttäen yhtä pysäkkiä. Suurimmat epävarmuudet liittyvät keskustan alueen ruuhkaisuuteen, erityisesti reitin Aninkaistensilta - Läntinen Pitkäkatu - Brahenkatu henkilöautoliikenteen määriin. Viivytykset eivät ks. osuudella saa olla liian suuria, että aikataulut toteutuvat eikä ajoaikojen hajonta kasva liian suureksi. Aikataulut voidaan kuitenkin suunnitella oletuksella, että toinen pysäkeistä vapautuu muuhun joukkoliikenteen käyttöön.

Edellä mainittuun perustuen esitetään, että toiselle pysäkille siirretään Puutorille alun perin merkityt linjat 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22C, 23, 23A ja 23B. Esitys perustuu erityisesti Yli-Maariaan ja Jäkärlään kulkevien linjojen muutoksiin Runkolinjastossa. Linjan 1 vuoroista osa jatketaan tuolloin Lentoasemalta Yli-Maarian kautta Jäkärlään, eli linjoilla on pysäkki myös Turun keskustan alueella. Pysäkkikapasiteetin ja autokiertojen yhtenäisyyden näkökulmasta on järkevä väliaikaisjärjestelyissä siirtää myös pohjoisempaan kulkevat linjat samalle pysäkille.

Järjestelyssä on riskitekijöitä, joista suurin liittyy edellä mainittuun keskustan alueen ruuhkaisuuteen sisääntuloreitillä. Samalla tulee huomioida, että linja-autojen määrä Linnankadulla kasvaa n. 10 vuorosta tunnissa n. 20 vuoroon tunnissa. Tämä tekee joukkoliikenteestä riskialttiimpaa myös muille viivästyksille. Esim. jakeluliikenne, taksien luvaton pysäköinti sekä uusien ruokalähettipalveluiden kuljetukset ovat jatkuvasti haitannut joukkoliikenteen toimivuutta keskustassa.

Toisena perusteluna juuri linjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22C, 23, 23A ja 23B siirtämiselle keskustaan on tullut palaute. Kyseisten linjojen ajamista keskustaan on toivottu paljon (oheismateriaali 2), ja muutoksella kyetään vastaamaan toiveisiin, vaikkakin osittain vain väliaikaisesti. Oheismateriaalit 1 ja 2 sisältävät kannanottoja asiaan liittyen.

Pohjois-Turun linjojen siirtyminen pois Puutorilta vapauttaa sieltä tilaa, ja vielä tässä vaiheessa ei voida sanoa mitä muutos mahdollistaa. Puutorilla olevat linjat tullaan järjestämään pysäkeille mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, joka voi tarkoittaa pieniä siirtoja pysäkiltä toiselle. On myös hyvin mahdollista, että Pohjois-Turun linjat, sekä edellä mainitut linjat 201, 203, 300 ja 301-303 joudutaan joltain osin siirtämään takaisin Puutorille, esim. aikataulujen toimimattomuuden vuoksi. Jos Puutorin pysäkkijärjestelyihin liittyen on tarpeen tehdä muutoksia tässä vaiheessa, tuodaan ne lautakunnan päätettäväksi päätettäessä talvikauden 2022 - 2023 aikatauluista.

Oheismateriaali 1Vanhusneuvoston kannanotto (5134-2022)

Oheismateriaali 2Adressi linjojen 21, 23, 21A ja 23A päätepysäkin palauttamiseksi kauppatorille (5134-2022)

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

linjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22C, 23 ja 23A päätepysäkki 26.9.2022 alkaen on T83

linjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22C, 23 ja 23A reitti 26.9.2022 alkaen on

oSuunta 1: Aninkaistensilta-Läntinen Pitkäkatu-Brahenkatu-Linnankatu-KESKUSTA

oSuunta 2: KESKUSTA-Linnankatu-Aurakatu-Maariankatu-Aninkaistenkatu

Linjojen 201, 203, 300 ja 301–303 päätepysäkki 26.9.2022 alkaen on T85

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Käsittelyn aikana Leino teki Anttilan kannattamana ehdotuksen asian palauttamiseksi siten, että selvitetään voiko Liedon linjojen 401 ja 402 (Liedon asema ja Ilmarisen linjat) päätepysäkki olla T83 Turun linjojen 21, 22 ja 23 sijasta. Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 8-4. Leinon palautusehdotuksen puolesta äänestivät hänen lisäkseen Anttila, Räsänen ja Tuominen. Asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Elo, Esko, Rihko, Epse, Ilmanen, Saari, Kallio ja Takatalo.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedTurun kaupungin vanhusneuvosto
tpvXXXXX