Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta4522.03.20221

3525-2022 (08 01 00, 02 08 00)

Dieselin hinnannousun korvaaminen kilpailutetussa liikenteessä tammi-maaliskuussa 2022

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se päättää maksaa kilpailutetun liikenteen liikennöitsijöille dieselillä ajettavan Föli-liikenteen kilometreistä lisäkorvauksen tammi-, helmi- ja maaliskuulta 2022. Kyseessä on asia, joka koskee koko Suomen joukkoliikenneviranomaisalueita ja jossa liikennöitsijöiden konkurssien uhka on todellinen.

Tksjlk § 45

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 21.3.2022:

Dieselin hinta on noussut äkillisesti mm. Ukrainan sodan vuoksi. Tilastokeskuksen kuluttajanhintaindeksin perusteella dieselin litrahinta on ollut viimeisen 10 vuoden aikana 1,40 €. Vuonna 2021 diesel maksoi keskimäärin 1,51 € litra. Korotuksen vaikuttavuutta lisää se, että vuonna 2020 hinta oli poikkeuksellisen alhainen, keskimäärin vain 1,27 € litra. Hinta lähti kovaan nousuun lokakuussa 2021, ja alkuvuonna 2022 litrahinta on ollut tammikuussa 1,78 € ja helmikuussa 1,87 €.

Liikennöitsijät ovat ottaneet esille liikennöitsijäpalaverissa 28.2.2022, lukuisin yhteydenotoin puhelimessa sekä kirjallisella vetoomuksella liikenteen tilaajalle, että dieselin erittäin kova hinnannousu on nostanut dieselillä ajettavan liikenteen liikennöintikustannukset kohtuuttomiksi, eikä kolmen kuukauden välein korjattava linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi ehdi auttaa akuutissa kassakriisissä. Liikennöitsijät ovat ilmoittaneet, että vakava uhka konkursseista on todellinen.

Dieselin hinnan ennennäkemättömän kova nousu vaikuttaa joukkoliikenteen liikennöitsijöihin ja viranomaisiin koko Suomessa, ja sille etsitään valtakunnallista ratkaisua. Valtion apu on tässä tilanteessa aivan välttämätön. Kuitenkin tilanne on akuutti ja kuljettajien palkat täytyy saada maksettua, joten tilanne pitää ratkaista ensin paikallisesti. 

Valtio arvioi paraikaa mahdollista avuntarvetta ja toimintamallia, ja tulee toivottavasti pian ottamaan kantaa asiaan. Kun viranomaiset lähtevät maksamaan lisähintaa dieselliikenteestä, tukea tähän maksuun tarvittaisiin valtiolta nimenomaan tilaajille. Sen lisäksi on välttämätöntä löytää malli, jolla ammattiliikenteessä esim. veroratkaisuin mahdollistettaisiin ammattiliikenteen toiminta jatkossa. Dieselin hintakehitys on kestämätön, eikä ammattiliikenne pysty hoitamaan tehtäväänsä ilman sille tehtyjä ratkaisuja. 

Tässä esityksessä on ehdotus dieselin hinnannousun aiheuttaman akuutin tilanteen hoitamiseksi, jotta joukkoliikenne pystyy toimimaan Turun kaupunkiseudulla. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisella ei ole mahdollisuutta ylimääräiseen, jatkuvaan lisäkorvaukseen erityisalojen hankintalain asettamien rajoitteiden vuoksi eikä myöskään taloudellista mahdollisuutta siihen. Normaalit kolmen kuukauden indeksikorotukset tulevat olemaan historiallisen korkeat, ja ratkaisua taloustilanteeseen tullaan käymään lautakunnan kanssa läpi erikseen. 

Vaikka Fölin liikenteestä ajetaan kolmasosa sähköisillä busseilla, ajetaan dieselillä silti yli 800.000 km talvikuukautena. Linja-auton kulutuksen ollessa lähes 50 l/100 km, puhutaan isoista operointikustannusten lisäyksistä. Liikennöitsijöille maksettavan korvauksen suuruutta tarkistetaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen vuosineljänneksen kustannusindeksiin perustuen. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että tarjotut hinnat on tarkistettu tammi-maaliskuussa 2022 vuoden 2021 loka-joulukuun kustannustason perusteella. Neljännesvuoden indeksi reagoi nyt tapahtuneeseen muutokseen viiveellä, ja se ei huomioi kustannusrakenteessa tapahtuvia muutoksia muuttamalla painotuksia indeksin sisällä.   

Fölin liikennöintisopimuksissa määritetään, miten korvaustasoa voidaan tarkistaa. Yksikköhinnat on sidottu yllä kuvattuun vuosineljänneksen indeksiin. Sopimuksen mukaisesti muita hinnantarkistuksia voidaan tehdä vain liikenteeseen vaikuttavan arvonlisäveron muuttuessa, tai tilaajan asettamien kalustovaatimusten muuttuessa olennaisesti sopimuskauden aikana (esim. korvattaessa pieniä busseja isoilla kesken sopimuskauden). Sopimus ei mahdollista muita keinoja hintojen muuttamiseen, esimerkiksi kuukausittain tehtävään indeksitarkistukseen siirtymistä.

Nyt käsillä olevassa äkillisessä dieselin hintojen nousussa ainoa keino tarkistaa korvauksen tasoa, on erityisalojen hankintalain 124 § 2 momentin 5 kohdan mukaisesti määritelty vähäarvoinen sopimusmuutos. Erityisalojen hankintalaki määrittelee vähäarvoisen sopimusmuutoksen raja-arvoksi 431.000 € ja 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutos hankintasopimukseen voidaan tehdä raja-arvojen alittuessa ilman uutta hankintamenettelyä. Dieselin hintojen äkillinen nousu on perusteltu syy tehdä väliaikaisia tarkistuksia korvaushintoihin. Hankintasopimuksiin tehtävä muutos ei vaikuta sopimusten yleiseen luonteeseen.

Liikennöintisopimusten mukaisesti tammi-maaliskuun liikenteen yksikköhinnat on tarkistettu 4. 2021 vuosineljänneksen indeksiin. Esitetään, että tämä hintataso otetaan pohjaksi laskettaessa dieselin hinnannoususta maksettavaa lisäkorvausta. 10-12/2021 hintatasoa verrataan erikseen tammi-, helmi- ja maaliskuun hintatasoon. Hintakehityksen mittarina käytetään puolueetonta Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiä. Indeksin perusteella: 

10-12/2021 dieselin hinta oli keskimäärin 1,667 €/l. 

Tammikuun 2022 hinta oli 0,113 € korkeampi

Helmikuun 2022 hinta oli 0,203 € korkeampi

Lisäkorvaus on kohdistettu liikennöintisopimuksiin huomioiden niissä ajetut kilometrit. Sähköbusseilla ajettavaan liikenteeseen ei makseta lisäkorvausta. Isoille busseille käytetään kulutuslukemana 48 l/100 km ja pikkubusseille 13 l/100 km. Sopimuskohtaisesti on laskettu lisäkilometrikorvaus, jossa on suhteutettu eri bussityypit ja niillä ajetut kilometrit. 

Litrahintoja ja kulutuslukemia käyttäen saadaan seuraavat kilometrikorvaukset:

Tammikuulta täysikokoisilla dieselbusseilla ajetusta liikenteestä 0,054 €/km ja pikkubusseilla ajetusta liikenteestä 0,015 €/km.

Helmikuulta täysikokoisilla dieselbusseilla ajetusta liikenteestä 0,097 €/km ja pikkubusseilla ajetusta liikenteestä 0,026 €/km.

Lisämaksu esitetään maksettavaksi tammi-maaliskuulta 2022. Tammi-, ja helmikuun korvaustaso on jo tiedossa, ja lasketaan edellä kuvatuin periaattein. Maaliskuun korvauksen tasona käytetään helmikuun hintatasoa, ja kun maaliskuun kuluttajahintaindeksi on tiedossa, korvataan tarvittaessa myös helmi- ja maaliskuun indeksien mukainen erotus. Huhtikuussa 2022 yksikköhintoihin tehdään sopimusten mukaan vuosineljännestarkistukset, eikä ylimääräistä korvausta enää makseta. Oheismateriaalissa 2 on alustavasti esitetty tarkemmat kohdekohtaiset maksettavat korvaukset.

Dieselbussiliikenteestä maksettava korvaus aiheuttaa kunnille seuraavat kustannukset:

Tammikuu 2022 suoritteen mukaan: Turku n. 36.000 e, Kaarina noin 3.000 e, Lieto noin 1.300 e, Naantali noin 1.200 e, Raisio noin 1.400 e, Rusko noin 600 e.

Helmikuu 2022 suoritteen mukaan: Turku noin 63.000 e, Kaarina noin 3.500 e, Lieto noin 2.200 e, Naantali noin 2.100 e, Raisio noin 2.400 e, Rusko noin 1.100 e.

Maaliskuu 2022 laskennallisen suoritteen sekä helmikuun dieselin hinnan mukaan. Tätä korjataan huhtikuussa sitten, kun tiedetään tilastokeskuksen antama maaliskuun dieselhinta. Turku noin 71.000 e, Kaarina noin 4.000 e, Lieto noin 2.800 e, Naantali noin 2.700 e, Raisio noin 2.700 e, Rusko noin 1.300 e.

Kustannukset yhteensä Turku noin 170.000 euroa, Kaarina noin 10.500 euroa, Lieto noin 6.300 euroa, Naantali noin 6.000 euroa, Raisio noin 6.600 euroa, Rusko noin 3.000 euroa. 

Maaliskuun toteutunut dieselin hinta tiedetään huhtikuun puolella sitten, kun Tilastokeskuksen kuluttajanhintaindeksiluku on varmistunut. Tällöin tehdään tarvittava korjaus vielä maaliskuun korvauksiin, eli yllä oleviin summiin on tulossa mahdollinen lisäys. 

Tämä ehdotus koskee myös Fölin ja elyn yhteisesti kilpailuttamia linjoja siltä osin, kuin kyse on Fölin maksamasta kilometriosuudesta. 

Tämä asiakohta koskee vain kilpailutettuja linjoja. Turun kaupunki ottaa Turun Kaupunkiliikenne Oy:n tilanteeseen kantaa Turun omistajaohjauksen linjausten mukaisesti. 

Oheismateriaali 1Liikennöitsijöiden kirje

Oheismateriaali 2Alustava laskelma korvauksista kohteittain

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että täyskokoisilla dieselbusseilla liikennöidystä kilpailutetusta liikenteestä maksetaan 0,054 eurolla korotettu kilometrikorvaus tammikuulta ja 0,097 eurolla korotettu kilometrikorvaus helmikuulta ja maaliskuulta. Lisäksi lautakunta päättää, että pikkubusseilla liikennöidystä kilpailutetusta liikenteestä maksetaan 0,015 eurolla korotettu kilometrikorvaus tammikuulta ja 0,026 eurolla korotettu kilometrikorvaus helmikuulta ja maaliskuulta. Korvaus maksetaan Fölin liikennöintisopimuksissa todellisten dieselbusseilla liikennöityjen linjakilometrien mukaan.

Hinnantarkastaminen edellä kuvatulla perusteilla on erityisalojen hankintalain 124 §:n 2 momentin 5 kohdan mukainen vähäarvoinen sopimusmuutos.

Lisäksi lautakunta päättää oikeuttaa joukkoliikennepalvelujohtajan päättämään tarkennuksesta maaliskuun korvaukseen sitten, kun virallinen tieto diesellitran maaliskuussa toteutuneesta hinnasta on saatu.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

Tämä asiakohta laitetaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNaantalin kaupunki
tiedNobina Oy
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSavonlinja Oy
tiedTarjousyhteenliittymä Liikenne Vesma Oy ja Jalon Liikenne Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX