Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta4622.03.20221

13647-2021 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 ja 102 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut joukkoliikennelinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 ja 102 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 46

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 16.3.2022:

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 ja 102 liikennöinnistä ajalle 01.07.2023 - 30.06.2031. Sopimusta voidaan yhdessä sopien jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella (2) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 1.12.2021 § 184 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Hankintailmoitus julkaistiin 23.12.2021 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 26.1.2022 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa ja 27.1.2022 julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 9.3.2022 kello 11.00 mennessä saatiin viisi (5) tarjousta. Tarjouksen antoivat LS-Liikennelinjat Oy, Nobina Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab, Satakunnan Liikenne Oy ja Vekka Group Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.  

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Vertailuperusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavasti:

Hinnan painoarvo on 88 % (enimmäispisteet 88) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 12 % (enimmäispisteet 12). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 88 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 88).

Vertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit otetaan liitteissä 5a, 5b ja 5c ilmoitetuilla määrillä. Vertailussa käytettävän kokonaishinnan laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Euro 5 -ympäristönormi on vähimmäisvaatimus.

Kalustopisteitä annetaan enintään 12 pistettä

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai LS-Liikennelinjat Oy.

Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 4 269 122 € (alv 0%) vuodessa 1.1. - 31.3.2022 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 4 183 719 € (alv 0%). Tarjoushinta on siten 85 403 € eli noin 2,0 % korkeampi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että ajalle 01.07.2023 - 30.06.2031:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
aoNobina Oy
aoOy Pohjolan Liikenne Ab
aoSatakunnan Liikenne Oy
aoVekka Group Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 46
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko