Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta519.01.20225

3594-2020 (08 01 00)

Ajamattomien vuorojen sanktiointi koronapandemian aiheuttaman henkilöstöpulan vuoksi

Tiivistelmä:

Valmistaudutaan tilanteeseen, jossa koronaviruspandemia aiheuttaa tilanteen, jossa joukkoliikenteen normaaliin hoitamiseen ei ole riittävästi kuljettajia tarjolla. Esitetään, että tällaisissa tilanteissa pidättäydytään normaalista sopimuksen mukaisesta ajamattomien vuorojen laatuvähennyksistä.

Tksjlk § 5

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 13.1.2022

Koronaviruksen omikron-variantti on levinnyt nopeasti laajalle yhteiskunnassa. Leviäminen on aiheuttanut tilanteen, jossa on mahdollista, että Fölin tilaamaa joukkoliikennettä jää ajamatta, koska kuljettajia ei ole riittävästi vahvuudessa esim. karanteenien vuoksi. Toistaiseksi koronapandemian aiheuttamasta henkilöstöpulasta johtuen on peruttu lähinnä yksittäisiä työvuoroja. Nykyiset rajoitukset ja määräykset huomioiden, on kuitenkin mahdollista, että tilanne tulee heikkenemään jatkossa.

Fölin hallinnoimissa liikennöintisopimuksissa säädetään sopimuskohtaisesti korvausmenettelyistä ajamattomien vuorojen osalta. Pääsääntö on, että ajamattomasta liikenteestä ei makseta korvausta. Tämän lisäksi, jokaisesta ajamattomasta vuorosta määrätään palvelurikemaksu. Esimerkiksi uusimmissa sopimuksissa sanktio on 300 € klo 22.30-7.59 ajamattomasta vuorosta, ja 150 € klo 8.00 – 22.29. Tämän lisäksi säädetään, että ”Ajamattomien ja myöhässä ajettujen linjakilometrimäärän ylittäessä kalenteri-kuukaudessa 0,05 % kohteen tilatusta linjakilometrimäärästä, vähennetään ko. kuukauden ajamattomien ja myöhässä ajettujen linjakilometrien ja linjatuntien osuus kaksinkertaisena ja kolminkertaisena mikäli ylitys on suurempi kuin 0,1 %.”.

Koska koronan aiheuttama työvoimapula on ilmeinen, esitetään että sanktioinnista luovutaan toistaiseksi, jos ajamattomien vuorojen syy on koronapandemian aiheuttama henkilöstöpula. Käytännössä ajamattomasta liikenteestä ei makseta korvausta, mutta ajamattomista vuoroista ei erikseen määrätä palvelurikemaksuja, eikä ajamattomia vuoroja huomioida kaksin- tai kolminkertaisia kuukausittaisia vähennyksiä laskettaessa. Esitetään, että menettelyä noudatetaan liikenteessä 1.1.2022 alkaen. Myös tammikuun alku 2022 voidaan vielä huomioida, koska liikenne laskutetaan kuukausittain jälkikäteen.

Koska pandemian kehittymistä on vaikea ennakoida, esitetään että joukkoliikennepalvelujohtaja valtuutetaan päättämään menettelyn päättämisestä. Päätös voidaan tehdä, kun koronapandemian tilanne paranee, valtakunnalliset tai paikalliset rajoitukset ja määräykset muuttavat tilannetta, tai kun muista mahdollisista syistä on perusteltua palata normaaliin laatuvähennyskäytäntöön.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että sen järjestämässä liikenteessä pidättäydytään toistaiseksi vaatimasta ajamattomien vuorojen palvelurikemaksuja sekä huomioimasta ks. vuoroja kuukausittain tehtävässä kaksin- ja kolminkertaisissa korvausvähennyksissä, kun ajamattomien vuorojen syy on ollut koronapandemian aiheuttama henkilöstöpula. Käytäntö ulotetaan liikenteeseen jota on ajettu 1.1.2022 alkaen.

Lisäksi lautakunta päättää valtuuttaa joukkoliikennepalvelujohtajan päättämään menettelyn, kun edellytykset normaaliin laatuvähennyskäytäntöön palaamiseksi täyttyvät.

Lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti ja että tämä päätös voidaan panna täytäntöön ennen lainvoimaa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian kokouksessa esitteli joukkoliikennepalvelujohtajan varahenkilö, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNobina Oy
tiedSavonlinja Oy
tiedTarjousyhteenliittymä Liikenne Vesma Oy ja Jalon Liikenne Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tpvXXXXX