Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 184 | 01.12.2021 | 5 |
13647-2021 (02 08 00)
Kilpailukierroksen 5/2021 käynnistäminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 5/2021, joka sisältää joukkoliikennelinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 kilpailuttamisen. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk § 184
Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom. 2)-kohta
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 25.11.2021
Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa kaksi kohdetta. Sopimukset ovat 30.6.2023 päättyviä liikennöintisopimuksia ja pyritään kilpailuttamaan niin, että kilpailun ratkaisuhetkestä jää 1 – 1,5 vuotta liikenteen aloitukseen. Molemmat nykyisiä osakokonaisuuksia vastaavat kokonaisuudet tulee kilpailuttaa uusille 1.7.2023 alkaville sopimuskausille.
Kilpailutettavat kohteet ovat:
Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnokset liitteinä 2 ja 3, sopimuksen liitteet 1 ja 2 liitteinä 4 - 8 ja sopimuksien liite 3 liitteenä 9.
Turun kaupunginhallitus on antanut lausunnon Turun sisäisten linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 kilpailuttamista kokouksessaan 22.11.2021 § 531 (13647-2021):
Linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 kilpailuttaminen
Tiivistelmä:
Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallitukselle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 kilpailutuksen käynnistäminen.
Kh § 531
Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom. 2)-kohta
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 12.11.2021:
Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.
Turun kaupungin hallintosäännön 34 § 24) -kohdan mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.
30.6.2023 päättyvistä Turun seudun liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa kaksi Turun sisäisen liikenteen kohdetta. Kohteessa 1 liikennöidään linjoja 18 Runosmäki – Keskusta – Harittu, 32A Varissuo – Keskusta, 34 Runosmäki – Keskusta – Uittamo – Ilpoinen, 67 Katariina – Harittu – Ilpoisten koulu, 80 Runosmäki – Pernon telakka, 88 Länsikeskus – Nättinummi – Hepokulta – Länsikeskus, 89 Halinen-Ylioppilaskylä-Keskusta-Uittamo-Harittu-Ilpoinen (syksyisin ajettava opiskelijatapahtumiin liittyvä yölinja), 100 - 102 tapahtumaliikenne. Kohteessa 2 liikennöidään tapahtumalinjoja 100-102 siltä osin, kuin kohteen 1 automäärä ei ole riittävä, tai kun tapahtumaliikenteen tilaus tehdään niin myöhään, ettei liikennöitsijä voi varautua niiden järjestämiseen normaalissa työvuorosuunnittelussaan.
Tapahtumalinjojen 100-102 osalta jako kahteen kohteeseen vastaa nykyistä käytäntöä. Linjan 18 kohteesta tilataan ne tapahtuma-ajot, jotka kyetään ilmoittamaan liikennöitsijälle riittävän ajoissa, ja joihin kohteen automäärä riittää (esim. messut). Ts. peruskohteesta tilataan ennakoitava liikenne. Kohteesta 2 tilataan liikenne, joka tilataan nopealla varoitusajalla, tai johon tarvitaan enemmän autoja (esim. TPS:n playoff-ottelut). Jako kahteen kohteeseen vähentää liikennöitsijän riskiä ajaa nopean varoitusajan lähtöjä ylitöinä, ja laskee tapahtumalinjojen kustannuksia merkittävästi.
Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on päätetty 1.7.2025 (kv 21.09.2020 § 150). Raitiotie on edennyt seuraavaan suunnitteluvaiheeseen, ja mahdollinen liikennöinti voisi alkaa vuosikymmenen lopulla. Linja 18 jatkaa runkolinjastossa samalla reitillä, ja sen palvelutaso paranee. Kohteen muut linjat kokevat muutoksia runkolinjastossa; 32A yhdistetään linjaan 7A ja se ajetaan toisesta liikennöintikohteesta, 34 poistuu linjanumerona ja yövuorot ajetaan linjan 18 (runkolinjastossa 8) vuoroina, 88 liikennöidään muokattuna, yölinjan 89 palvelu jatkunee, linjojen 100-102 tapahtumaliikenne jatkuu nykyisen kaltaisena. Linjan 18 jne. kohteeseen esitetään runkolinjaston optio, joka sisältää nykyisten linjojen liikenteen soveltuvin osin. Kohteessa on nykyisin 24 kpl telibussia, ja liikenne tilataan jatkossa saman tasoisena.
Käyttövoima ja pisteytys
Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.
EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja. Kansallinen lainsäädäntö on madaltanut täyssähköbussivaatimuksen 15 %, mutta puhtaiden ajoneuvojen osuus tulee olla edelleen vähintään 41 % hankinnoista.
Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi on voimassa, joten tämän kilpailutuskohteen autot lasketaan mukaan joukkoliikenneviranomaisen 2021 - 2025 kiintiöön. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt puhtaiden ajoneuvojen (sähköbussiliikenteen laajenemissuunnitelma Tksjlk 03.03.2021 § 40) käyttöönotosta. Yhteenvetona puhtaista ajoneuvoista tekstissä todetaan, että:
”Sähköbussiliikennettä kilpailutetaan sekä EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin että siitä johdetun Suomen lainsäädännön perusteella. Lisäksi sähköbussiliikenne vastaa Turun kaupungin ilmastotavoitteisiin. Tämä sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelma koskee vuosia 2021-2025 eli EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin ensimmäistä osaa.
Turun seudun joukkoliikenneviranomainen jatkaa toistaiseksi jo hyväksi todetulla kilpailutustavalla, jossa sähköbussiliikennettä ei vaadita, vaan siitä annetaan kilpailutuksessa lisäpisteitä. Jos sähköbussien määrä ei tällä kilpailutusperiaatteella toisi viranomaisalueelle riittävästi sähköbusseja, sähköbusseja on mahdollista alkaa vaatia. Toistaiseksi tälle ei näy tarvetta.”
Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.
Linjojen liikennöinti
Nykytilanne
Linja 18 Runosmäki - Keskusta - Harittu on yksi Turun matkustetuimmista ja tiheimmin liikennöidyistä linjoista. Linja jatkaa samalla reitillä myös runkolinjastossa 1.7.2025 alkaen, ja samalla vuoroväliä tihennetään. Vuonna 2019 linja keräsi 2,68 miljoonaa matkaa. Matkustajamäärän suhde bruttokustannuksiin on yksi Turun parhaita, €/nousu luvun ollessa 1,1 (2019), kun se Turussa on keskimäärin n. 2. Vuonna 2019 linjan 18 bruttokustannus oli 2,96 miljoonaa euroa. €/nousu luku kuvaa kuinka paljon linjan liikennöinnistä maksetaan (brutto) yhtä tehtyä nousua kohden. Mitä matalampi luku, sitä tehokkaampaa liikenteen järjestäminen ks. linjalla on. Luvussa ei näy lipputulojen vaikutus. Keskimäärin Fölin liikenteessä saadaan asiakaslipputuloa n. euro nousua kohden.
Linja 32A Varissuo - Keskusta toimii Varissuon/Kupittaan alueen täydentävänä ruuhkalinjana. Runkolinjastossa linja yhdistetään linjaan 7A, ja se siirtyy linjojen 6, 7, 32 ja 42 perussopimukseen. Vuonna 2019 linja keräsi 213 tuhatta matkaa, tehokkuusluvun ollessa 1,84 €/nousu ja bruttokustannusten 391 tuhatta euroa.
Yölinja 34 Runosmäki – Keskusta – Uittamo – Ilpoinen palvelee Runosmäen ja Haritun/Uittamon/Ilpoisten alueiden yhteyksiä keskustaan. Runkolinjastossa yövuorot ajetaan runkolinjan palveluaikaa jatkamalla, eli linjan 34 palvelu jatkuu, mutta reitti muuttuu vastaamaan linjaa 18 (runkolinjastossa 8). Vain perjantaisin ja lauantaisin ajettava linja jatkaa yöllä linjan 18 palvelua, ja keräsi vuonna 2019 27 tuhatta nousua, joka tekee 46 tuhannen euron bruttokustannuksilla 1,69 €/nousu.
Linja 67 Katariina – Harittu – Ilpoisten koulu on Ilpoisten ja Katariinan alueen koululaislinja. Linja ei koe muutoksia runkolinjastossa. Vuonna 2019 linjalla oli nousuja 35 tuhatta, ja sen bruttokustannus oli 57 tuhatta euroa sekä kustannustehokkuus 1,59 €/nousu.
Työmatkalinja 80 Runosmäki – Pernon telakka keräsi vuonna 2019 nousuja 29 tuhatta kappaletta, ja sen bruttokustannukset olivat 133 tuhatta euroa. Tehokkuusluku 4,48 €/nousu. Runkolinjastossa ei ajeta enää erillisiä työmatkalinjoja, vaan palvelu tarjotaan runkolinjoilla. Esim. linjan 80 palvelu korvataan kehärunkolinjalla, joka kulkee Runosmäestä Pernon telakalle 15 minuutin välein ruuhka-aikaan. Kehärunkolinjan jatko Raisiosta telakalle on hyväksytty Turun kaupunginhallituksessa 4.3.2019 § 90, mutta se odottaa vielä Raision kaupungin päätöstä.
Linja 88 Länsikeskus – Nättinummi – Hepokulta – Länsikeskus tarjoaa Länsikeskuksen, Hepokullan, Nättinummen ja Runosmäen alueilla palvelulinjamaista palvelua. Runkolinjastossa tarjotaan vastaavaa palvelua eri linjatunnuksella. Vuonna 2019 linjalla tehtiin nousuja 71 tuhatta kappaletta, sen kustannukset olivat 217 tuhatta euroa ja tehokkuusluku 3,05 €/nousu.
Linja 89 Halinen-Ylioppilaskylä-Keskusta-Uittamo-Harittu-Ilpoinen starttaa liikenteeseen vain muutamana iltana vuodessa. Se palvelee opiskelijoiden yhteyksiä Turun keskustasta Halisiin, Ylioppilaskylään, Uittamolle, Harittuun ja Ilpoisiin. Vuonna 2019 linjalla oli 1078 nousua ja sen bruttokustannukset olivat 3592 euroa. Vertailuluku 3,3 €/nousu ei kuvaa linjan kannattavuutta hyvin, koska lähes kaikki matkat tehdään käyttäen kertalippuja.
Linja 100 liikennöi Turun keskustan ja Messukeskuksen/Gatorade Centerin välillä Artukaisten alueen tapahtumien aikaan. Linja jatkaa vastaavaa liikennöintiä myös runkolinjastossa. Linjan 18 kohteesta linjaa 18 ajettiin vuonna 2019 105 tuhannen euron edestä, ja sillä oli matkustajia 49 tuhatta. €/nousu vuonna 2019 oli 2,16. Linjaa 100 ajetaan myös erillisestä kohteesta, silloin kun liikenne tilataan nopealla varoitusajalla, tai kun kohteen 18 muut autot ovat varattuja. Erilliskohteesta tilattuna liikenne maksaa enemmän mm. kuljettajien ylityötarpeesta johtuen.
Linjaa 101 on tarjonnut yhteyksiä Turun keskustan ja Logomon välillä. Linjalla ei ole ollut liikennöintitarvetta aikoihin, mutta tarvittaessa se palaa liikenteeseen ja sitä liikennöidään linjan 100 tavoin.
Linja 102 on puolestaan tapahtumalinja Turun keskustasta Kupittaan tapahtumiin. Vuonna 2019 linja liikennöi kerran, sillä tehtiin 45 nousua ja liikennöinnin kustannukset olivat 579 euroa. Vertailuluku 12,8 €/nousu ei kuvaa linjan kannattavuutta, koska linja liikennöi vain yhden kerran ja kustannukset olivat pienet.
Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 24 telibussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 3,9 miljoonaa euroa.
Esitys
Seudullinen joukkoliikenne esittää ensimmäisen osakokonaisuuden sopimuskaudeksi 1.7.2023 – 30.6.2031, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.
Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 24 autoa. Kohteen kalustona tulee vaatia nykyiseen tapaan 24 telibussia. Kaluston keski-ikä on korkeintaan 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.
Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Toiseen osakokonaisuus, eli tapahtumalinjojen 100-102 täydennysliikenne, esitetään hankittavaksi lyhyempään sopimuskauteen, jolloin myös muilla kuin linjan 18 kohteen voittavalla yrityksellä on realistiset mahdollisuudet ajaa liikennettä. Täydennysliikenne järkevä ajaminen edellyttää, että yrityksellä on myös muuta kaupunkiliikennettä, jota se hoitaa, ja täten ylimääräisiä autoja käytettävissään. Nykyisen täydennysliikenteen kohde on suuruudeltaan 6 telibussia, mutta määrää esitetään nostettavan 10 autoon, joista puolet telibusseja ja puolet 2-akselisia. Päälle 6 autoa tarvitaan vain kaikkein suurimmissa yleisötilaisuuksissa, esim. kirjamessujen aikaan. Sopimuskauden pituudeksi esitetään 3 + 1 vuotta.
Kilpailutuksen käynnistäminen
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 kilpailutuksesta edellä esitetyllä tavalla. Kilpailutuspakettien ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 3,9 miljoonaa euroa vuodessa.
Oheismateriaali 1 Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Oheismateriaali 2 Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
Ehdotus
Kaupunginhallitus lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 25.11.2021
Yhteenveto hankinnasta
Kohteeseen yksi esitetään optioita:
”Liikennöitsijä sitoutuu Tilaajan niin päättäessä muuttamaan liikennöintiä edellä mainitun sopimuskauden sisällä runkolinjaston liikennöinnin alkaessa (kilpailutushetkellä suunnitelluksi muutokseksi on kaavailtu linjakilometreihin 6 012 kilometriä / vuosi vähennystä, mikä kuitenkin tarkoittaa 7 109 linjatunnin lisäystä automäärän pysyessä samana. Päätös liikennöinnin lisäämisestä Liikennöitsijän kanssa (optio) tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä, kuitenkin vähintään 12 kuukautta ennen option käyttöönottoa. Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.”
Kohteen optio sisältää runkolinjaston suunnitteluvaiheen linjat 8 ja 67 sekä tapahtumalinjat 100-102, jotka korvaavat kohteen peruslinjat runkolinjaston myötä.
Kaluston pisteytys
Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.
Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:
Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:
”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”
Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:
”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”
Kalustosta saa molemmissa kohteissa pisteitä seuraavasti:
Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,5 pistettä / linja-auto
Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,25 pistettä / linja-auto
Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,2 pistettä / linja-auto
Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,1 pistettä / linja-auto
Esitetty pisteytys tarkoittaa, että kohteessa 1 hintapisteytyksen osuus on 88 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 12. Kohteessa 2 hintapisteitä voi saada 95 ja kalustopisteitä 5. Molemmissa kohteissa maksimipistemäärä on 100 pistettä.
Kustannusarvio
Osakokonaisuuden 1 osalta arvioitu kokonaisarvo on 42 000 000,00 €
Osakokonaisuuden 2 osalta arvioitu kokonaisarvo on 190 000,00 €.
Kohteiden arvioitu yhteiskokonaisarvo ilman alv:tä on 42 190 000,00 €.
Arviot eivät sisällä kohteiden runkolinjastoon liittyviä optioita.
Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.
Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:
”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”
Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.
Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.
Liite 1Tarjouspyyntöluonnos 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 ja 102 liikennöinti ja täydennyslinjojen 100, 101 ja 102 liikennöinti
Liite 2Liite 1a liikennöintisopimusluonnos linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 3Liite 1b liikennöintisopimusluonnos linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 4Liite 3a Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 5Liite 3b Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 6Liite 3c Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 7Liite 3d Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä uudet linja-autot linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 8Liite 3e Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä käytetyt linja-autot linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 9Liite 3f Sopimusliite 3 Laatupalkkiot
Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.
Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 184
Liite 1:Tarjouspyyntöluonnos 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 ja 102 liikennöinti ja täydennyslinjojen 100, 101 ja 102 liikennöinti
Liite 2:Liite 1a liikennöintisopimusluonnos linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 3:Liite 1b liikennöintisopimusluonnos linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 4:Liite 3a Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 5:Liite 3b Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 6:Liite 3c Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 ja 102
Liite 7:Liite 3d Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä uudet linja-autot linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 8:Liite 3e Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä käytetyt linja-autot linjat 100, 101 ja 102 täydennysliikenne
Liite 9:Liite 3f Sopimusliite 3 Laatupalkkiot