Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta18001.12.20211

5969-2021 (02 08 00, 08 01 00)

Joukkoliikennelinjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut joukkoliikennelinjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 180

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 liikennöinnistä ajalle 1.7.2023 - 30.6.2028. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 26.5.2020 § 98 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Linjat muodostavat yhden kokonaisuuden, johon palveluntuottajaksi valitaan yksi (1) tarjoaja/tarjousyhteenliittymä.

Hankintailmoitus julkaistiin 24.6.2021 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 17.9. Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Annettuun määräaikaan 16.11.2021 kello 11.00 mennessä saatiin yhteensä 4 tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: I ja T Päivölä Oy, Liikenne Vesma Oy, LS-Liikennelinjat Oy ja Taksikuljetus Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.  

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus 

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavasti:

Hinnan painoarvo on 96,5 % (enimmäispisteet 96,5) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 3,5 % (enimmäispisteet 3,5). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

1. Hinta

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 96,5 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 96,5).

Vertailussa käytettävän kokonaishinnan laskentakaava on seuraava: KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP + KHK * KH = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

KHK = kutsuliikenteen liikennöintituntikorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

KH = kutsuliikenteen liikennöintitunnit

2. Kaluston pisteytys.

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Kalustosta saa pisteitä M3-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Kalustosta saa pisteitä M2-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Euro 5 -ympäristönormi on vähimmäisvaatimus.

Kalustopisteitä annetaan enintään 3,5.

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai LS-Liikennelinjat Oy.

Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 588 393 € (alv 0 %) vuodessa 1.10. - 31.12.2021 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 630 280 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 41 887 € eli noin 6,6 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896

Jakelu

aoI & T Päivölä Oy
aoLiikenne Vesma Oy
aoLS-Liikennelinjat Oy
aoTaksikuljetus Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 180
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko