Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta18301.12.20214

4379-2021 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjan 300 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut joukkoliikennelinjan 300 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 183

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen 99, P1, P2, P3 ja 300 liikennöinnistä ajalle 1.7.2023 - 30.6.2025. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella (2) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 26.5.2020 § 97 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Hankinta on jaettu osakokonaisuuksiin seuraavasti:

Osakokonaisuuksiin 1–3 valitaan liikennöinnin palveluntuottajaksi yksi (1) tarjoaja/tarjousyhteenliittymä per osakokonaisuus.

Hankintailmoitus julkaistiin 23.6.2021 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin kahdessa osassa 24.6. ja 17.9. Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. 1.7.2021 ja 17.9.2021 julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 16.11.2021 kello 11.00 mennessä saatiin tarjouksia 5 kpl osakokonaisuuteen 3: joukkoliikennelinja 300 seuraavilta tarjoajilta: LS-Liikennelinjat Oy, Länsilinjat Oy, Nobina Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Savonlinja Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.  

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan Liikennöitsijän kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot. Vertailuperusteena käytetään hintaa seuraavasti:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa osakokonaisuuksittain enimmäispistemäärän 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 100).

Vertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit otetaan liitteissä 5a, 5b ja 5c ilmoitetuilla määrillä. Vertailussa käytettävän kokonaishinnan laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko (osakokonaisuus 3)

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai osakokonaisuudessa 3: joukkoliikennelinja 300 Savonlinja Oy. Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 1 281 626 € (alv 0 %) vuodessa 1.10. - 31.12.2021 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 1 392 303 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 110 678 € eli noin 7,9 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että ajalle 1.7.2023-30.6.2025:

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
aoLänsilinjat Oy
aoNobina Oy
aoOy Pohjolan Liikenne Ab
aoSavonlinja Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 183
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko (osakokonaisuus 3)