Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 131 | 08.09.2021 | 1 |
9341-2021 (08 01 00)
Piikkiön linjojen sopimusmuutos
Tiivistelmä:
Piikkiön linjat 700 ja 701 sisältänyt liikennöintisopimus on päättynyt 30.6. kuluvaa vuotta. Lautakunnalle esitetään, että linjojen liikenne hoidetaan jatkossa lisäämällä ne Fölin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä hankkimaan Paimion sopimuksen liikenteeseen.
Tksjlk § 131
Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 6.9.2021:
Piikkiöön liikennöi Fölin linjat 700 ja 701, joista 700 ajaa Piikkiön keskustaan ja 701 Toivonlinnaan. Linjoja liikennöidään kouluvuoden aikana arkipäivinä ja niillä on 13 vuoroa. Liikenne on ollut Fölin alusta alkaen osana suurta seutuliikennepakettia, jonka sopimus päättyi kuluvan vuoden kesäkuun 30. päivänä. Kilpailutuskohteita muodostettaessa tuosta päättyneestä sopimuksesta siirrettiin Liedon kunnan sisäiset linjat L1 – L7 Ilmaristen ja Liedon aseman linjojen kanssa samaan kohteeseen. Linjojen 700 ja 701 sijoittamisesta neuvoteltiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Paimion liikennettä hoitavan liikennöitsijän kassa siitä, että nuo linjat siirrettäisiin Fölin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä hankkimaan Paimion liikenteen sopimukseen. Sekä Varsinais-Suomen ELY-keskus että Paimion liikennöitsijä suostuivat linjojen 700 ja 701 siirtämiseen Paimion liikenteen sopimukseen 1.7.2021 alkaen. Tämä siirto on luonteva linjojen yhtenäisen liikennöintialueen johdosta. Linjoista 700 ja 701 ei yksinään voi muodostaa kannattavaa kilpailutuskohdetta liikenteen vähäisyydestä johtuen. Niitä ei ole voinut myöskään liittää luontevasti mihinkään viime aikoina kilpailutettuihin sopimuskohteisiin.
Paimion liikenteen ostokustannuksista on Fölin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen välillä kustannusten jakosopimus, jossa on määritelty Fölin maksuosuus siten, että siinä on vuosittainen kattosumma. Tuo Fölin vuosittainen lautakunnan hyväksymä maksimikustannus on 660 000 euroa. Kun nyt sopimukseen siirretään linjojen 700 ja 701 liikenne, joka on täysin Fölin alueen sisällä tapahtuvaa ja jonka kustannukset Föli on aiemmin täysin maksanut, niin on luonnollista jatkossakin näiden kustannusten kuulua Fölin maksettavaksi.
Lautakunnalle esitetään, että se hyväksyy omalta osaltaan linjojen 700 ja 701 liikenteen siirtämisen mainittuun yhteishankintakohteeseen. Samalla esitetään, että Fölin vuosittaiseen kustannuskattoon lisätään linjojen 700 ja 701 liikenteen aiheuttama Paimion sopimuskohteeseen tullut kustannuslisäys noin 160 000 euroa. Liikenteen siirto toiseen sopimukseen laskee hieman linjojen ostokustannuksia. Kustannuseron tarkka määrittämien on hankalaa, sillä päättyneessä sopimuksessa linjojen liikennettä oli samoissa autokierroissa Liedon sisäisten linjojen kanssa. Lisäksi esitetään, että liikenteen hoidon kustannustason nousun vaikutusta kattosummasta sopimisen jälkeen otetaan huomioon uutta kattosummaa määritettäessä. Nykyinen liikenne on jo ylittänyt hintakaton noin 30 000 eurolla vuositasolla. Uudeksi vuositason hintakatoksi esitetään 850 000 euroa. Liikennöinnin laskuista on sovittu maksuosuudet Fölin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen sekä Paimion kaupungin kanssa. Samalla kun hintakattoa muutetaan, tulee kuukausilaskujen maksuosuuksia muuttaa Fölin oman liikenteen osuuden lisääntyessä. Fölin uudeksi maksuosuudeksi esitetään uudesta kattohinnasta johdettu 61,74 %, kun tähän asti käytetty maksuosuus on ollut 57,00 %.
Koska linjojen 700 ja 701 siirtyminen Paimion liikenteen sopimukseen tapahtuisi elokuusta kouluvuoden alkaessa, tulee kuluvan vuoden osalta hintakattoa nostaa 95 000 eurolla eli 755 000 euroon.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 6.9.2021:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedXXXXX
tpvXXXXX